کد خبر: ۶۷۷۹
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۰

سخنان آیت اللههاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام درچهارمین جشنواره تجلیل از تلاشگران کیفیت که پنجشنبه گذشته در تهران برگزار شد نشان دهنده اهمیت این جشنواره است که این اهمیت را از لزوم توجه بیشتر به کیفیت تولیدات و محصولات داخلی می گیرد. واقعیت این است که یکی از علل کم توجهی مردم به کالاهای تولید داخل به دلیل کیفیت پایین این تولیدات نسبت به مشابه خارجی آنها بوده که همین موضوع زیانهای بسیاری را به صنایع داخلی وارد آورده است ؛ والبته این چیزی نیست که از دید مسئولان ، مراجع،دولتمردان و صاحبان صنایع و صاحب نظران اقتصادی دور مانده باشد . چندی قبل آیت الله سید محمد علویگرگانی از مراجع تقلید با تاکید بر لزوم توجه به تولید ملی گفت: «جوانان ایرانی دارای بهترین استعداد هستند و دشمنان نیز این موضوع را قبول دارند. کشورهای خارجی در کارهای تولیدی به اعتبار کشور و حکومت اهمیت میدهند. وضعیت و کیفیت محصولات خارجی و داخلی بسیار اهمیت دارد و کشورهای خارجی نیز در تولید محصولاتشان دقت فراوانی دارند تا اعتبار کشور خدشه دار نشود.»آیتالله علوی گرگانی با بیان اینکه در کشور ما هنوز در زمینه تولید داخلی اقدامات قوی صورت نگرفته است، عنوان کرد: «در حال حاضر در بحث تولیدات داخلی به اندازهای که توجه به مادیات است، توجه به اعتبار نیست، ایران سرآمد کشورهای دنیا است بنابراین باید در عرضه محصولات در بازارهای خارجی به مسئله کیفیت توجه شود.»

مهر ماه گذشته نیز مهندس اسحاق جهانگیری معاون اول رئیسجمهور در پارک علم و فناوری استان فارس با بیان اینکه باید بهگونهای رفتار کرد که استفاده از پتانسیل و ظرفیتهای صنعتی و تولیدی داخلی به عنوان اولویت اول مطرح شود، گفت: «قصد زور گفتن به تولید کننده را نداریم، اما اعتقادمان بر این است که تولیدات داخلی باید در حد و اندازه و در شان ملت ایران باشد. بهحتم ملت ایران زمانی که متوجه تلاش فرزندان خود و ارتقا تولید در آینده، شوند، به طور حتم مشکلات اولیه تولید را تحمل میکنند. » این سخنان در حالی بیان می شود که تغییرات اقتصادی ارزشمندی که با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید ایجاد شده، امیدواریهای بسیاری را در زمینههای مختلف صنعتی و تجاری ایجاد کرده است و بیان چنین سخنانی نشان می دهد که به این مهم هم توجه می شود و می توان امیدوار بود که در آینده ای نه چندان دور «ایرانی » بودن یک محصول باعث اطمینان مصرف کنندگان شده و نشانه کیفیت بالای آن محصول باشد . وقتی رهبر انقلاب سال 1391 را به عنوان سال « تولید ملی وحمایت ازکاروسرمایه ایرانی» نامگذاری کردند یکی از مسائل مورد توجه و تاکیدشان همین موضوع افزایش کیفیت محصولات داخلی بود . ایشان در پیام نوروزی آن سال فرمودند: « يك بخش مهم از مسائل اقتصادى برميگردد به مسئله توليد داخلى. اگر به توفيق الهى و با اراده و عزم راسخِ ملت و با تلاش مسئولان، ما بتوانيم مسئلهى توليد داخلى را، آنچنان كه شايستهى آن است، رونق ببخشيم و پيش ببريم، بدون ترديد بخش عمدهاى از تلاشهاى دشمن ناكام خواهد ماند... ما بايد بتوانيم از كارِ كارگرايرانى حمايت كنيم؛ از سرمايهى سرمايهدارايرانى حمايت كنيم؛ واين فقط با تقويت توليد ملى امكانپذير خواهد شد. سهم دولت دراين كار، پشتيبانى از توليدات داخلىِ صنعتى و كشاورزى است. سهم سرمايهداران و كارگران، تقويت چرخهى توليد و اتقان در كار توليد است.
و سهم مردم - كه به نظر من از همه
ىاينها مهمتر است - مصرف توليدات داخلى است. ما بايد عادت كنيم، براى خودمان فرهنگ كنيم، براى خودمان يك فريضه بدانيم كه هر كالائى كه مشابه داخلى آن وجود دارد و توليد داخلى متوجه به آن است، آن كالا را از توليد داخلى مصرف كنيم و از مصرف توليدات خارجى بجد پرهيز كنيم»؛ با این حال متاسفانه در آن سال آنطور که باید و شاید به این مهم توجه نشد ولی خوشبختانه نشانههای توجه به این موضوع در سال جاری دیده می شود که یکی از این شنانهها برگزاری همین جشنواره تجلیل از تلاشگران کیفیت و حضور آیت اللههاشمی رفسنجانی در آن است. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در این همایش اظهار داشت: «ایمان و عمل صالح بصیرت ایجاد می کند نه این بصیرتهایی که مطرح می شود و اگر همه برای ایمان و عمل صالح کار کنند، کیفیت پدید می آید. اولویتها را باید در جامعه بسنجیم و این اولویتهای استراتژی اصلی است و باید برای افزایش کیفیت، رصد از جانب شما کارشناسان انجام گیرد».به عبارت دیگر آیت اللههاشمی به درستی بر این موضوع دست گذاشتند که آنچه باعث پیشرفت می شود «عمل» است و نه «شعار» تنها ؛ و این چیزی است که مد نظر دولت فعلی است و راهبردی است که می تواند ایران را به قلههای پیشرفت و توسعه برساند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار