کد خبر: ۶۸۱۵۹
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۳
تورم ۴۷.۵ درصدي مواد خوراکي نشان مي‌دهد؛
تجارت آنلاین: بر اساس اين گزارش نرخ تورم نقطه‌اي خوراکي‌ها و آشاميدني‌ها در کل کشور و براي مهر به ۴۷.۵ درصد رسيد. بر اساس آماري که مرکز آمار ايران منتشر کرده است، نرخ تورم نقطه‌اي خوراکي‌ها، آشاميدني‌ها و دخانيات در پايان مهر با 11.4 درصد رشد نسبت به ماه قبل از آن به 47.5 درصد رسيد. اين رقم در شهريورماه 36.1 درصد محاسبه شده بود.
تداوم گرانی‌ها؛ کابوس مردم
گروه اقتصاد کلان: مرکز آمار ايران تازه‌ترين گزارش مربوط به نرخ تورم خوراکي‌ها و آشاميدني‌هاي کل کشور را منتشر کرد. بر اساس اين گزارش نرخ تورم نقطه‌اي خوراکي‌ها و آشاميدني‌ها در کل کشور و براي مهر به ۴۷.۵ درصد رسيد. بر اساس آماري که مرکز آمار ايران منتشر کرده است، نرخ تورم نقطه‌اي خوراکي‌ها، آشاميدني‌ها و دخانيات در پايان مهر با 11.4 درصد رشد نسبت به ماه قبل از آن به 47.5 درصد رسيد. اين رقم در شهريورماه 36.1 درصد محاسبه شده بود. اين اتفاق در حالي افتاد که پيش از آن کارشناسان و تحليلگران در خصوص آن به دولت و مديران ارشد اقتصادي کشور تذکر لازم را داده بودند.

•    افزايش 50 تا 70 درصدي قيمت‌ها
رئيس کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي‌در اين مورد به رسانه‌ها گفته بود: بر اساس رصد ميداني و حضور در بازار قيمت کالاها نسبت به سال گذشته به طور ميانگين با ۵۰ تا ۷۰ درصد افزايش روبرو شده و قيمت کالاهاي اساسي در خرده فروشي‌ها با افزايش غيرمنطقي روبرو شده است.
پورابراهيمي‌افزوده است:دولت مکلف است به نحوي مديريت بازار اقلام کالاهاي اساسي را انجام دهد و در اين راستا از طريق ساز و کار بکارگيري شرکت‌هاي بزرگ توزيع‌کننده مواد غذايي مانند فروشگاه زنجيره‌اي يا استفاده از فضاي مجازي و سامانه اطلاعات مي‌توان براي تسهيل در دسترسي مردم به کالاهاي اساسي با قيمت مناسب استفاده کرد.

•    گراني‌هاي عجيب و غريب
شهروند در باره افزايش قيمت کالاهاي مورد نياز مردم در روزهاي اخير نوشت: رب گوجه فرنگي، گوشت و برنج کالاهايي هستند که گراني عجيب و غريب آنها صداي خيلي‌ها را درآورده است.
اين گزارش مي‌افزايد: گوشت قرمز ماه‌هاست که قيمتي بالاتر از ٥٠‌هزار تومان را تجربه مي‌کند. در ماه‌هاي اخير قيمت گوشت قرمز گوساله و گوسفند رشد زيادي داشته و مطابق گزارش مرکز آمار ايران نسبت به‌سال گذشته افزايش ٤٠‌درصدي را تجربه کرده است. (اين در حالي است که) حساب قيمت واقعي هرکيلوگرم گوشت وارداتي با دلار ٤٢٠٠ توماني تقريبا بين ٢٥ تا ٣٠‌هزار تومان تمام مي‌شود. با يک حساب سرانگشتي مشخص مي‌شود که گوشت‌هاي وارداتي گران‌تر از آن چيزي که براي وارد‌کننده درمي‌آيد به دست مصرف‌کننده مي‌رسد.

•    گراني غليظ رب گوجه
در ادامه اين گزارش آمده است: در گراني‌هاي اخير، رب گوجه‌فرنگي هم يکي از کالاهاي مهمي‌بود که قيمتي نجومي‌به خود ديد... در واقع اين روزها قيمت رب گوجه همچنان در مرز بين ١٨ تا ٢٢‌هزار تومان است، اما تنها خود گوجه‌ نيست که روي اين قيمت تأثير دارد بلکه گراني قيمت قوطي، درِ آسان بازشو، کارتن و حتي پلاستيک بسته‌بندي باعث شده است که قيمت اين محصول همچنان گران باشد. قيمت واقعي رب گوجه‌فرنگي بيشتر از ١٠‌هزار تومان نيست؛ اين موضوع را دو مسئول اتحاديه‌هاي صنفي مي‌گويند و توضيح مي‌دهند که رب گوجه‌فرنگي با سودجويي گران شده است. علي حاج فتحعلي، دبير اتحاديه بارفروشان ميوه‌وتره‌بار مي‌گويد: «در حال حاضر کارخانه‌ها گوجه‌هاي رب را ٢ تا ٣‌هزار تومان مي‌خرند که اگر هزينه بسته‌بندي، چاپ، قوطي، حمل‌ونقل و مواد افزودني را به آن اضافه کنيم، توليد هر کيلوگرم رب براي اين کارخانه‌ها حدود ١٠‌هزار تومان تمام مي‌شود.»

•    نگراني در بازار برنج
اين روزها برنج هم اوضاع چندان خوبي ندارد. قيمت برنج‌هاي ايراني سر به فلک گذاشته و برنج‌هاي خارجي هم کمياب شده‌ است. ممنوعيت واردات برنج خارجي علاوه بر اينکه باعث کمبود آن در بازار شده است، قيمت‌ها را هم بالاتر برده است. همين موضوع باعث شده است که واردکننده‌ها نگران باشند که با نزديک شدن به پايان موعد برداشت برنج‌هاي هندي و پاکستاني، ايراني‌ها مجبور باشند اين برنج‌ها را با قيمت‌هاي گزاف‌تر بخرند...مسيح کشاورز، دبير انجمن واردکنندگان برنج، در اين‌باره به شهروند مي‌گويد: «آثار رواني بالارفتن قيمت برنج ايراني براي مردم بسيار خطرناک است. اين برنج از سفره قشر متوسط هم دارد حذف مي‌شود و اين اتفاق خوبي نيست. اگر ممنوعيت واردات برنج خارجي برداشته نشود، برنج ايراني از اين گران‌تر هم مي‌شود که اين اتفاق نه به نفع مصرف‌کننده است، نه به نفع فروشنده و توليد‌کننده. بسياري از خانواده‌ها مخلوط برنج ايراني و خارجي را استفاده مي‌کردند و رضايت هم داشتند اما با اين قيمت نجومي‌برنج ايراني و کمبود برنج خارجي ديگر اين کالاي اساسي بايد از سفره ايراني‌ها حذف شود.»

•    گراني لبنيات را از سفره مردم دور کرد
از جمله اقلامي‌که مشمول گراني افسارگسيخته شد لبنيات است.دبير کميسيون بهداشت و درمان مجلس با بيان اينکه مصرف شير و لبنيات براي سلامتي افراد بسيار حائز اهميت است، به رسانه‌ها گفته است: همانطور که ما مردم را به مصرف شير و لبنيات تشويق مي‌کنيم موظفيم پيگير آن شويم که قيمت آن متناسب با وضعيت معيشت مردم باشد و افزايش قيمت بيجا نداشته باشد.
جمالي در ادامه مي‌افزايد: به عبارتي براي شير ولبنيات افزايش قيمت منطقي سالانه اتفاق بيفتد آن هم به دليل اينکه دامداران دچار ضرر و خسارت نشوند و بتوانند کارشان را ادامه بدهند و محصولشان را به اندازه کافي و به قيمت مناسب بفروشند و قدرت خريدشان حفظ شود.

•    افزايش قيمت لبنيات عواقب بدي در پي خواهد داشت
نماينده مردم رودبار در مجلس دهم با اشاره به اينکه افزايش قيمت ناگهاني و بي‌رويه شير و لبنيات مي‌تواند عواقب بدي را در آينده ايجاد کند، تصريح مي‌کند: بخش عظيمي‌از جامعه ما که قدرت خريد پاييني دارند با بروز چنين تغييراتي ممکن است اين مواد غذايي را از سبد غذايي‌شان حذف کنند و با طولاني شدن چنين شرايطي شاهد آسيب‌هاي بسياري خواهيم بود.
وي در ادامه هشدار مي‌دهد: مسئولان بدانند که مشکلات ناشي از عدم مصرف لبنيات براي جامعه گرانتر تمام مي‌شود و براي کشور هزينه ساز خواهد بود.

•    اصناف ورشکسته مي‌شوند
نائب رئيس اتاق اصناف ايران نيز در خصوص گراني‌هاي اخير به فارس گفته است: در دولت بايد براي کاهش قدرت خريد مردم چاره ‌انديشي کند
جلال‌الدين محمد شکريه با اشاره به اينکه با اتحاد بخش خصوصي و دولت تحريم‌ها پشت سر گذاشته مي‌شود اضافه مي‌کند: نياز است دولت با راهکارهايي که ارائه مي‌دهد براي کاهش قدرت خريد مردم چاره‌انديشي کند.
وي با اشاره به اينکه عدم توازن بين نرخ بالاي ارز و قدرت خريد پايين مردم باعث ورشکستگي اصناف مي‌شود بيان مي‌کند: سود يک بازاري در تعداد فروش بالا است و اين مهم در حالي رقم مي‌خورد که مردم از قدرت خريد کافي برخوردار باشند.
رئيس اتاق اصناف مرکز گيلان با اشاره به اينکه واحدهاي صنفي دچار رکود شده‌اند تاکيد مي‌کند: دولت بايد اقدامات عاجلانه‌اي انجام دهد و براي بالا بردن قدرت خريد مردم چاره‌انديشي کند، دولتمردان در اين راه مي‌توانند از نظرات کارشناسانه بخش خصوصي استفاده کنند.


برچسب ها: تورم ، گرانی ، مرکز امار
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار