کد خبر: ۶۹۳۰
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۱
در صورتی که قیمت نفت در سطوح کنونی حدود 60 دلار باقی بماند، عربستان در سال آینده میلادی 38 میلیارد و 600 میلیون دلار کسری بودجه خواهد داشت.
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از رویترز، عربستان بودجه سال 2015 خود را بر اساس قیمت نفت نزدیک به سطوح کنونی که حدودا 60 دلار برای هر بشکه نفت برنت است، تعیین کرد.

عربستان با یک تغییر رویکرد آشکار نسبت به سالهای قبل که بودجه خود را بر اساس قیمت‌هایی پایین‌تر از سطوح بازار تعیین می‌کرد، بودجه سال 2015 خود را براساس قیمتهای کنونی نفت که حدودا 60 دلار در هر بشکه است، تعیین کرد.

عربستان قیمت نفتی را که از آن برای محاسبه بودجه سالانه خود استفاده می‌کند اعلام نکرده و بنابراین تحلیلگران با فرضیاتی درباره چندین متغییر دیگر نظیر برنامه صادرات نفت و میزان تولید نفت در سال آینده این رقم را تخمین می‌زنند.

چهار تحلیلگر بودجه سال 2015 عربستان را براساس قیمت نفت بین 55 تا 63 دلار در هر بشکه برآورد کرده‌اند.

این امر به این معنا نیست که عربستان الزاما چنین قیمتی را برای نفت در سال آینده انتظار دارد.

ابراهیم الاسف وزیر دارایی عربستان گفت: اختلاف نظر زیادی درباره زمان بهبود قیمت نفت وجود دارد و برخی این زمان را نیمه دوم سال آینده و عده دیگری سال 2016 پیش‌بینی می‌کنند.

این در حالی است که قیمت نفت پیش‌بینی شده در بودجه عربستان یک فرضیه حسابرسی است که دولت از آن برای تعیین پایه‌ای برای درآمد‌های سال آتی خود استفاده می‌کند. اگر متوسط قیمت نفت برنت در سال آینده بیش از 60 دلار باشد، درآمد نفتی عربستان احتمالا بیشتر از مقدار پیش‌بینی شده خواهد بود و اگر قیمت نفت برنت کمتر از 60 دلار در هر بشکه باشد، درآمدهای این کشور کمتر از پیش‌بینی‌ها خواهد بود.

قیمت نفت از ماه ژوئن که به 115 دلار در هر بشکه رسید، تقریبا 50 درصد سقوط کرده است و باعث فشار روی منابع مالی کشور‌های تولید‌کننده نفت از جمله عربستان بزرگ‌ترین صادر‌کننده نفت جهان شده است.

در برنامه بودجه عربستان برای سال 2015 میزان هزینه‌ها به رقم بی‌سابقه 229 میلیارد دلار رسیده که 0.6 درصد بیشتر از سال 2014 است، در حالیکه پیش‌بینی می‌شود مجموع درآمد‌های این کشور به 190 میلیارد و 700 میلیون دلار تنزل پیدا کند و این به معنای کسری بودجه 38 میلیارد و 600 میلیون دلاری این کشور در سال 2015 است.

در سال‌های گذشته بودجه عربستان معمولا براساس محاسبات آنها روی قیمت نفت پایین‌تر از سطوح بازار انجام می‌شد. برای مثال بودجه سال 2014 عربستان در زمانیکه قیمت نفت 111 دلار بود با فرض نفت بشکه‌ای کمتر از 70 دلار تعیین شد.

الاسف اذعان کرد: وزارت دارایی عربستان از رویکرد قبلی خود فاصله گرفته و متوسط قیمت نفت در سال 2015 را نزدیک به سطوح کنونی در بودجه سال 2015 فرض کرده است.

وی افزود: ما در برآورد‌های خود برای درآمد‌های سال آتی با توجه به تحولات کنونی و پیش بینی شده بازار نفت واقع‌بین بودیم. موافقم که شاید در سال‌های گذشته ما محافظه‌کار بودیم، اما امسال واقع‌بین شده‌ایم.

بانک سرمایه‌گذاری جدوه در عربستان اعلام کرد: بودجه سال 2015 عربستان با متوسط قیمت نفت صادراتی این کشور در سال آینده(56 دلار درهر بشکه) منطبق است که معادل قیمت کنونی نفت برنت(حدود 60 دلار در هر بشکه) است. تولید نفت این کشور نیز در بودجه 9 میلیون و 600 هزار بشکه در روز مطابق با سطح تولید کنونی تعیین شده است.

تحلیلگران بانک بازرگانی ملی، بزرگ‌ترین بانک عربستان محاسبات نسبتا متفاوتی را ارائه داده و بودجه سال آتی عربستان را براساس قیمت نفت 61 دلار در هر بشکه اعلام کردند.

دو بانک جدوه و بازرگانی ملی عربستان اعلام کردند: قیمت فرض شده نفت در بودجه عربستان برای اولین ‌بار از سال 2009 تاکنون کاهش یافته است.

مونیکا مالک اقتصاد‌دان ارشد بانک بازرگان ابوظبی گفت: به نظر می‌رسد بودجه عربستان بر اساس قیمت نفت 55 دلاری و تولید 9 میلیون و 500 هزار بشکه در روز تعیین شده است.

عماد مستق استراتژیست یک موسسه مشاور بازار، قیمت نفت در بودجه سال 2015 را 63 دلار عنوان کرد.

مستق خاطرنشان کرد: درآمدهای غیرنفتی عربستان در سال جاری 30 میلیارد و 700 میلیون دلار بوده و سال آینده نیز همین مقدار خواهد بود که نشان می‌دهد دولت پیش‌بینی می‌کند درآمد‌های نفتی در سال آینده 160 میلیارد دلار یا 438 میلیون دلار در روز باشد.

عربستان در خصوص قیمت فروش سوخت در داخل کشور یارانه زیادی می‌پردازد. بنابراین مستق درآمد‌های نفتی این کشور را براساس صادرات نفت پیش‌بینی کرد که در سال آینده معادل 6 میلیون و 900 هزار بشکه در روز(مطابق صادرات کنونی) خواهد بود. اگرچه صادرات واقعی عربستان ممکن است در سال آینده کاهش پیدا کند، اما با درآمد‌های بیشتر از فعالیت‌های پالایشی عربستان در سال آتی جبران خواهد شد. با تقسیم درآمدها بر صادرات روزانه قیمت فرض شده نفت در بودجه سال آینده عربستان 63 دلار می‌شود.

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر: