کد خبر: ۷۱۷۶
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۲
مدیرعامل بانک صنعت و معدن کشور گفت: خط آهن تهران- مشهد نیازمند 2.2 میلیارد دلار اعتبار است.
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از ایسنا؛علی اشرف افخمی در نشست صنعتگران و تولیدکنندگان خراسان رضوی که در استانداری برگزار شد، با بیان اینکه امیدواریم اقدامات مرتبط با خط آهن تهران- مشهد در آینده‌ای نزدیک انجام شود، اظهار کرد: خط راه‌آهن تهران- مشهد پروژه‌ای است که سال‌هاست مطرح شده و ارتقای آن به آرزو تبدیل شده است.

وی با اشاره به اینکه تامین مالی شبکه گلبهار انجام شده است، افزود: در خصوص قطار شهری مشهد مذاکراتی با شهرداری انجام شده است.

افخمی خاطرنشان کرد: طبق مطالعات انجام شده اغلب کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه از واحدهای کوچک و متوسط صنعتی غفلت نکرده‌اند و این موضوع دلیل رشد آن‌ها است.

وی ادامه داد: ایران دارای 85 هزار واحد صنعتی کوچک است اما همین تعداد را نیز نمی‌توانیم خوب مدیریت کنیم زیرا از تامین مالی و زمینه کاربردی خوبی برخوردار نیستیم.

مدیرعامل بانک صنعت و معدن کشور با بیان اینکه مشکل ما نداشتن امکانات نیست بلکه فقدان بهره‌برداری از آنچه در اختیار داریم، مشکل امروز ما است، گفت: بانک‌های توسعه در اغلب مکان‌های دنیا دولتی هستند زیرا دولت خواستار ورورد سیاست توسعه است، بیش از 85 درصد بانک‌های توسعه در دنیا دولتی، 10 درصد مشارکت دولت و بخش خصوصی و تنها پنج درصد در اختیار بخش خصوصی است.

وی با اشاره به اینکه بانک‌های توسعه امکانات بهتری از بانک‌های تجارت در اختیار دارند، اضافه کرد: در صورتی که بانک‌های توسعه توسط دولت حمایت شوند امکان خدمات‌رسانی بیشتری دارند.

افخمی خاطرنشان کرد: امیدواریم سهمیه بانک‌های توسعه‌ای افزایش یابد زیرا در این صورت قدرت تسهیلات، انتخاب پروژه‌ها و خدمات‌رسانی افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: در حال حاضر بانک‌های توسعه در سایر کشورها اغلب 15 تا 20 برابر بانک‌های توسعه ایران سرمایه دارد و به همان نسبت نیز قدرت اثرگذاری در اقتصاد دارند.

وی با اشاره به اینکه امیدواریم بحث افزایش بودجه بانک‌های توسعه مورد توجه دولت قرار گیرد، عنوان کرد: به دلیل اینکه منابع مالی ما محدود است، شعب زیادی نداشته و از مردم نیز به عنوان سپرده مبلغی را جمع‌آوری نکرده زیرا هدف‌گذاری بانک توسعه سپرده‌پذیری نبوده است.

افخمی با بیان اینکه بانک توسعه کشور در میزان گشایش اعتبار و جذب اعتبار در کشور رتبه اول را دارد، افزود: در حدود دو سال گذشته حدود دو میلیارد دلار گشایش اعتبار از صندوق توسعه ملی انجام شده است.

مدیرعامل بانک صنعت و معدن کشور با بیان اینکه در زمینه تامین ریال دچار مشکل هستیم، اظهار کرد: طبیعی است که سند توسعه ملی نیز در این خصوص آمار چندان درخشانی ندارد.

وی با ابراز امیدواری از اینکه بانک مرکزی خط اعتباری جدیدی در اختیار بانک توسعه قرار دهد، اظهار کرد: در سال‌های گذشته آسیب‌شناسی در مورد اینکه به چه دلیل اعطای تسهیلات از بانک توسعه، صندوق توسعه ملی و بانک مرکزی به طول می‌انجامد، انجام شد و طی آن قرار شد صندوق توسعه ملی سپرده‌گذاری در نزد بانک توسعه کرده و این بانک نیز در مدت تفاهم سود سپرده‌ها را پرداخت کند.

افخمی اظهار کرد: در تمام ایران بانک در پروژه‌هایی که به بهره‌برداری می‌رسد نقش دارد، بیشترین مخاطب بانک صنعت و معدن بخش خصوصی است و بیش از 90 درصد تسهیلات اعطا شده نیز به بخش خصوصی اختصاص دارد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر حدود 700 میلیون دلار برای پروژه‌های در دست اجرا تامین مالی شده است؛ معتقدم که در همه تهدیدها همیشه فرصت های زیادی وجود دارد.

افخمی با بیان اینکه ضرورتی نیست که صنعتگری از خراسان رضوی برای رفع مشکلش به تهران مراجعه کند، اظهار کرد: سیاست بانک توسعه بر گسترش شعب نیست، در حال حاضر 70 شعبه از این بانک در کشور قرار دارد که برنامه‌ای برای تغییر ماهیت و رویکرد آن‌ها داریم.

وی اظهار کرد: در حال حاضر بانک توسعه ایران حدود 750 میلیون دلار سرمایه در اختیار دارد، بانک‌های سایر کشورها مانند مالزی که 44 ساعته وام می‌دهند 19 میلیارد دلار سرمایه در ا ختیار دارند.

وی اظهار کرد: بانک توسعه تنها بانک دولتی است که از سال گذشته حسابش یک ثانیه هم نزد بانک مرکزی قرمز نشده و این به آن معناست که اضافه برداشت نداشته‌ایم.

مدیرعامل بانک صنعت و معدن اظهار کرد: کار بانک توسعه در برخی از موارد کند است اما این امر به دلیل حساسیت است، نرخ تسهیلات این بانک در حال حاضر 20، 21 و 22 درصد است اما در برخی از موارد بسته به عملکرد مجموعه تا 19 درصد نیز کاهش می‌‎یابد.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر: