کد خبر: ۷۲۹۳
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۷
رئیس سازمان بسیج مهندسان کشاورزی با بیان اینکه با افزایش عملکرد و تولید کشاورزی، امنیت غذایی بالا می‌رود، گفت: اگر به ارتقای عملکرد در این بخش توجه شود، وابستگی به نفت کاهش می‌یابد.
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از فارس؛محمدرضا جهانسوز رئیس سازمان بسیج مهندسان کشاورزی کشور درباره پتانسیل‌ بخش کشاورزی برای خروج از اقتصاد وابسته به نفت، گفت: در این رابطه باید بررسی شود که وابستگی بخش کشاورزی به نفت چقدر است.

وی با بیان اینکه بخش‌هایی از صنعت نفت باعث اعتلای کشاورزی می‌شود، افزود: تولید کود نیتروژنه و ازت از جمله فرآورده‌های وابسته به پتروشیمی و صنایع نفتی‌اند که علاوه بر توان تولید این دو محصول در کشور بخشی از کود نیتروژنه تولید داخل، صادر می‌شود.

این استاد زراعت دانشگاه تهران با اشاره به این که واردات به معنای وابستگی به درآمدهای نفتی است، تصریح کرد: برای مکانیزه کردن کشاورزی نیاز به ادوات و امکانات است که بخشی از آن از طریق واردات تأمین می‌شود.

وی اظهار داشت: در کشور کارخانجات بزرگی مثل تراکتورسازی  وجود دارد که می‌توان به وسیله آن حدود 90 درصد نیاز داخلی را تأمین کرد و اگر در زمینه سایر ادوات و ماشین آلات مورد نیاز بخش کار شود، می‌توان درصد بالایی از این ماشین آلات را در داخل تولید کرد و با این کار نیازمان به درآمد نفتی کم می‌شود.

رئیس سازمان بسیج مهندسان کشاورزی کشور گفت: یارانه‌ها از محل درآمدهای نفتی حاصل می‌شود، لذا باید به دنبال این باشیم که بخشی از درآمدهای نفتی در کشاورزی صرف امور زیربنایی و ایجاد امنیت غذایی شود تا کم‌کم وابستگی کاهش یابد.

وی افزود: کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی نباید به صورت حذف ناگهانی یارانه‌های تولید باشد، بلکه باید به صورت بلند مدت و در راستای ایجاد ساختارها و زیر ساخت‌ها برای قطع وابستگی به یارانه‌ها باشد.

رئیس سازمان بسیج مهندسان کشاورزی اظهار داشت: یارانه‌ها از محل درآمدهای نفتی حاصل می‌شود که باید بتدریج منبع تأمین آن به سایر منابع مثل اخذ مالیات منتقل شود.

جهانسوز گفت: در چند سال اخیر بیش از 10 میلیارد دلار واردات کالاهای اساسی داشته‌ایم و این به معنای وابستگی به درآمدهای نفتی است.

وی با بیان اینکه با توسعه بخش کشاورزی می‌توان درصد وابستگی به نفت را کاهش داد، گفت: اگر به تولید داخل وابسته شویم خود بخود از واردات کالاهای اساسی و کشاورزی کاسته می‌شود و تحقق این مسئله در گرو فعالیت‌های آموزشی و ترویجی است که طرح بسیج همگام با کشاورز یک طرح مشترک بین وزارت جهاد کشاورزی و سازمان بسیج مهندسان کشاورزی کشور که در راستای ارتقای عملکرد کشاورزی و بالا بردن راندمان کشاورزی است.

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر: