کد خبر: ۷۴۷۶
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۵
مجری طرح های ایستگاههای تقویت فشار گاز شرکت ملی گاز گفت: تأسیسات تقویت فشار گاز پل کله تا پایان بهمن ماه و تأسیسات تقویت فشار دهق تا پایان دی ماه وارد مدار بهره برداری شده و موجب افزایش فشار گاز انتقالی از خط چهارم سراسری می شوند.
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از تسنیم؛علی اکبر مرآتی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تأسیسات تقویت فشار گاز پل کله در 9 کیلومتری ایستگاه قدیم پل کله در کیلومتر 792 از خط 56 اینچ انتقال گاز چهارم سراسری احداث شده که دارای 4 دستگاه کمپرسور با آرایش 1+3 با قدرت 100 مگاوات است.

وی افزود: در این ایستگاه، گاز که پس از گذر از ایستگاه قبلی و طی 110 کیلومتر فشارش به حدود 1000 PSI کاهش یافته به فشار 1300 PSI می رسد.

مجری طرح های ایستگاههای تقویت فشار گاز شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: هم اکنون پیشرفت فیزیکی این پروژه به 90 درصد رسیده و تا پایان بهمن ماه با بهره برداری از دو ردیف توربوکمپرسور، این ایستگاه به بهره برداری می رسد و یک ماه پس از آن نیز سومین توربوکمپرسور آن نیز به مدار بهره برداری وارد خواهد شد.

به گفته این مدیر مسئول، هم اکنون این پروژه در مرحله تست اولیه است.

وی ادامه داد: همچنین تأسیسات تقویت فشار گاز دهق بر روی خط انتقال گاز 56 اینچ چهارم سراسری جنب ایستگاه قدیم در کیلومتر 908 خط انتقال گاز چهارم سراسری احداث شده که دارای 4 دستگاه توربوکمپرسور با آرایش 1+3 و با قدرت 100 مگاوات است.

مرآتی با بیان اینکه این پروژه مرحله تست اولیه را در دوماه گذشته با موفقیت پشت سرگذاشته، گفت: تا پایان دی ماه با بهره برداری از دو ردیف توربوکمپرسور، این ایستگاه به بهره برداری می رسد و یک ماه پس از آن نیز سومین توربوکمپرسور آن نیز به مدار بهره برداری وارد خواهد شد.

به گفته این مدیر مسئول، ایستگاه دهق که در 110 کیلومتری ایستگاه پل کله واقع شده، گاز ورودی با فشار 950 تا 1000 PSI را به فشار 1300 PSI می رساند.

وی افزود: خطوط اصلی انتقال گاز در ایران و همچنین دیگر نقاط جهان 56 اینچ است و با احداث ایستگاههای تقویت فشار در فاصله هر 110 کیلومتر، حدود 40 درصد ظرفیت خط لوله افزایش می یابد.
مرآتی با بیان اینکه پس از صنایع نظامی و هسته ای هایتک ترین تکنولوژی ساخت توربین و توربوکمپرسور است، گفت: برای داخلی سازی توربوکمپرسورها حدود 10 تا 12 سال پیش اقدام به تیپ سازی کردیم به گونه ای که توربوکمپرسورهای 25 مگاواتی را برای تمامی پروژه های انتقال گاز ایران انتخاب کرده و در قراردادی با شرکت زیمنس آلمان اقدام به خرید 50 توربوکمپرسور کردیم.

وی افزود: در این قرارداد ذکر شده بود که شرکت OTC از ایران در زمینه راه اندازی توربوکمپرسورها با زیمنس مشارکت کند و تا پایان قراداد، شرکت زیمنس دانش ساخت این توربوکمپرسورها را به شرکت ایرانی انتقال دهد اما زیمنس این کار را نکرد و در خصوص مهمترین قسمت آن که محفظه سوخت توربوکمپرسور است این انتقال دانش صورت نگرفت.

این مدیر مسئول با بیان اینکه زیمنس برای راه اندازی توربوکمپرسورها از توربین 40 به بعد به ایران نیامد، اذعان داشت: شرکت ملی گاز ایران برای داخلی سازی این کالای مهم و استراتژیک 5 سال پیش اقدام به امضای دو قرارداد ساخت 100 دیتگاه توربوکمپرسور با شرکت مپنا و OTC کرد.

وی ادامه داد: شرکت OTC اقدام به عقد قراداد با شرکت زیمنس کرد و با خرید چند دستگاه توربوکمپرسور از زیمنس اقدام مهندسی و طراحی معکوس در ایران کرد که تاکنون از مجموع 100 توروبوکمپروسر، 18 دستگاه را به شرکت ملی گاز ایران تحویل داده و مدعی است که توانسته 100 درصد دانش ساخت این کالا را داخلی سازی کند.

مرآتی در خصوص فعالیت شرکت مپنا گفت: شرکت مپنا با شرکت زوریای اوکراین قرارداد بست و با خرید چند دستگاه توربو کمپرسور کار را آغاز کرد و تاکنون 40 دستگاهاز مجموع 100 دستگاه توربوکمپرسور را به شرکت ملی گاز ایران تحویل داده و مدعی است توانسته 80 درصد دانش ساخت این کالا را داخلی سازی کند.

مجری طرح های ایستگاههای تقویت فشار گاز شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه مشکل ما تأمین توربوکمپرسور نیست بلکه تأمین بقیه اجناس و مسائل مالی است، گفت: شرکت ملی گاز ایران با امضای قراردادی با شرکت پتروتک و OTC تولید دانش طراحی توربوکمپرسور را هدف گذاری کرده و شورای توربین در این زمینه ایجاد شده است.

مرآتی در پاسخ به سوالی در خصوص چرایی تأخیر در اجرای پروژه های تأسیسات تقویت فشار گاز پل کله و دهق اظهار داشت: به دلیل مشکلات مالی و اینکه در چندسال گذشته پول به اندازه کافی برای اجرای این پروژه ها نداشتیم،در سال 92 به مدت یکسال این پروژه ها متوقف شده بود تا اینکه ابتدای سال جاری دوباره اجرای آنها در اولویت وزارت نفت قرار گرفت.

این مدیر مسئول در خصوص دیگر پروژه های تأسیسات تقویت فشار گاز کشور گفت: ایستگاه خیرگو که اولین ایستگاه تقویت فشار گاز خط چهارم سراسری در 100 کیلومتری عسلویه است در مرحله راه اندازی قرار گرفته و طی 10 تا 15 روز آینده به بهره برداری می رسد.

وی افزود: ایستگاه دشت که بر روی خط انتقال گاز سرخس – نکا قرار دارد تا پایان سال جاری به بهره برداری می رسد و اگر زمانی ترکمنستان در ارسال گاز به ایران کوتاهی کند، این ایستگاه در تقویت فشار گاز و جلوگیری از افت فشار شبکه مصرف در شمال کشور نقش موثری خواهد داشت.

مرآتی با بیان اینکه اگر به موقع پول تزریق شود دچار تأخیر نمی شویم، گفت: بزرگترین معضل وزارت نفت در سال آینده ساخت 6 ایستگاه تقویت فشار گاز بر روی خط هشتم سراسری است تا بتواند از این خط برای انتقال گاز استفاده کند.

وی ادامه داد: پیمانکاران اجرای این پروژه ها مشخص شده اند و اجناس مورد نیاز نیز در حال آماده سازی است.


انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر: