کد خبر: ۷۵۲۲
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۲
طي 9 ماهه سال 93، در مجموع 32 ميليون و 986 هزار تن كالاهاي نفتي و غيرنفتي از مرزهاي زميني و آبي وارد و 45 ميليون و 21 هزار تن كالا از مرزهاي كشور صادر شده است.
به گزارش تجارت آنلاين به نقل از مهر، فرامرز مداح با اعلام اين خبر افزود: در پي اقدامات مؤثر وزارت راه و شهرسازي و سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي در زمينه بهبود زيرساخت‌هاي حمل‌و‌نقل و تسهيل در امر صادرات و ترانزيت كالا از مرزهاي جاده‌اي كشور با همكاري و توانمندي بخش‌هاي خصوصي و حمايت‌هاي لازم از سوي دولت روند صادرات در سطح خوبي رو به رشد بوده و از مجموع كالاهاي صادر شده، ميزان 4 ميليون و 913 هزار تن كالا از طريق مرزهاي جاده‌اي از كشور خارج و ميزان يك ميليون و 73 هزار تن از مرزهاي جاده‌اي به كشور وارد شدند.

مديركل دفتر فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با اشاره به اين كه از مجموع واردات و صادرات سهم جاده 8 درصد، راه‌آهن 2 درصد و سهم دريا 90 درصد مي‌باشد، اظهار داشت: از ميان مرزهاي جاده‌اي كشور، مرز بازرگان با سهم 60 درصدي فعال‌ترين مرز در زمينه واردات كالا به كشور به شمار مي‌رود. پس از آن مرزهاي آستارا و ميرجاوه با 16 و 12 درصد در رده‌هاي بعدي قرار دارند.

وي افزود: عملكرد مرزهاي جاده‌اي در زمينه صادرات كالا از كشور نشان مي‌دهد طي 9 ماهه نخست سال 93، مرز بازرگان با 20 درصد در رده نخست و پس از آن مرزهاي دوغارون با 15 درصد و آستارا با 12 درصد قرار دارند.

مديركل دفتر فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات با بيان اين كه سهم كاميون‌هاي ايراني در صادرات كالا 62 درصد و در جابه‌جايي واردات كالا 41 درصد بوده است، افزود: از مجموع كالاهاي صادر شده بيشترين ميزان به كشورهاي افغانستان و تركيه و از مجموع كالاهاي وارد شده بيشترين ميزان از كشورهاي تركيه و آذربايجان بوده است.

وي با اشاره به اين كه طي مدت مذكور، 165 هزار نفر مسافر توسط 17 هزار دستگاه وسيله‌نقليه مسافري وارد كشور شدند، افزود: در جابه‌جايي اين مسافران سهم اتوبوس 47 درصد، ميني‌بوس 6 درصد و سواري 47 درصد است.

همچنين تعداد 296 هزار نفر توسط 29 هزار دستگاه وسيله‌نقليه مسافري از كشور خارج شدند كه سهم اتوبوس 56 درصد ، ميني‌بوس 2 درصد و سواري 42 درصد بوده است.

مداح درخصوص آمار تردد وسايل‌نقليه مسافري در مرزهاي كشور گفت: در مدت مذكور، بيشترين تردد وسايل‌نقليه مسافري در مرزهاي دوغارون با 29 درصد و بيله‌سوار با 19 درصد بوده است.

وي خاطرنشان كرد: از مجموع مسافران وارد شده به كشور 92 هزار نفر مسافر خارجي و 73 هزار نفر مسافر ايراني بوده و از مجموع مسافران خارج شده از كشور 129 هزار نفر مسافر خارجي و  167 هزار نفر مسافر ايراني از مرزهاي جاده‌اي كشور خارج شدند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار