کد خبر: ۷۶۶۹
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۳
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: برای توسعه حمل و نقل ریلی در8 سال به 24 میلیارد دلار سرمایه نیازمندیم، در حالیکه سالانه 20 میلیارد دلار به جاده یارانه سوخت می‌دهیم.
به گزارش تجارت آنلاين به نقل از مهر، محسن پورسید آقایی در یازدهمین کنفرانس بین المللی مهندسی صنایع اظهار داشت: ساده انگارانه جلوه دادن مسائل بخشی به این دلیل است که ذهن مسئولان و مدیران در ایران پیچیدگی های لازم را برای جوانب کار ندارد.

وی با بیان اینکه سیاست کلی نظام به سمت حمل و نقل ریلی در کشور است، بیان کرد: اما در عمل این اتفاق نیفتاده است و اگر چرخه توسعه را پیش بینی نکنیم با گفتن تغییری ایجاد نمی شود.

پورسید آقایی با بیان اینکه ایمنی در تصادفات راه آهن یک پنجاهم جاده است، بیان کرد: در بخش آلاینده های محیط زیستی سهم جاده 20 برابر ریل است و 20 میلیارد دلار مصرف سوخت گازوئیل در جاده ها انجام می شود در صورتی که با 3 میلیارد دلار سوخت می توان این میزان بار را در راه آهن جابه جا کرد.

مدیرعامل شرکت راه آهن با اشاره به اینکه از دهه 1890 تا سال 2007 در آمریکا رشد حمل و نقل ریلی افزایش یافت، گفت: مهمترین مسئله اقتصادی ما پایین بودن نرخ سوخت است که علایم غلط به اقتصاد کشور داده است.

وی مجانی بودن سوخت را رکن اول عدم توسعه صنعت ریلی دانست و گفت: قیمت گازوئیل 250 تومان در هر لیتر است در صورتی که در قیمت جهانی نرخ گازوئیل با نرخ بنزین برابر و یا حتی بیشتر است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه این مزیت باعث شده تا ریل یک هفتم جاده مصرف سوخت داشته باشد، گفت: اما ارزان بودن سوخت در ایران باعث شد که سرمایه گذاری به سمت جاده برود و سرمایه گذاران از مزایای بیشتری هم برخوردار باشند.

پورسید آقایی با اشاره به اینکه دولت خود را متولی جاده ها می داند و همه هزینه ها را انجام می دهد، بیان کرد: در بخش ریل به دلیل برداشت های غلط از مسائل، هزینه نگهداری خطوط  راه آهن از استفاده کنندگان دریافت می شود که این تعارض منجر به کاهش استفاده از حمل و نقل ریلی شده است.

وی به عدم توازن در شبکه موجود و عدم توجه شرکت های بزرگ به زیرساخت ها اشاره کرد و افزود: دو سیاست ارزان بودن سوخت و رایگان بودن جاده باعث شده که شرکت های بزرگ معدنی، پتروشیمی، سیمانی و دیگر شرکت ها علاقه ای به سرمایه گذاری نداشته باشند.

مدیرعامل شرکت راه آهن افزود: اگر در کشور قیمت انرژی را واقعی کنیم می بینیم که بهره وری در بخش جاده آنقدر کاهش می یابد که یک ریال هم قدرت صادرات نداریم بنابراین برای افزایش بهره وری باید قیمت سوخت واقعی شود.

پورسید آقایی تصریح کرد: باید مابه التفاوت پول یارانه را به صرفه جویی کنندگان سوخت بپردازیم که این بند در قالب لایحه به مجلس فرستاده شده و در حال عملیاتی شدن است.

وی با بیان اینکه باید حق دسترسی را در جاده با ریل برابر کنیم، گفت: باید حمل و نقل جاده ای در کشور هزینه- استفاده شود.

وی افزود: برای توسعه حمل و نقل ریلی در هشت سال به 24 میلیارد دلار سرمایه نیاز داریم در حالیکه سالانه 20 میلیارد دلار به جاده یارانه سوخت می دهیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار