یارانه تیر ماه در حالی شب گذشته به حساب سرپرستان خانوار واریز شد که برخی آن را دریافت نکردند؛ جریانی که احتمال حذف یارانهبگیران را براساس تکلیف قانون بودجه تقویت کرده است.
به گزارش ایسنا، یکصد و یکمین یارانه نقدی ساعت ۲۴ روز گذشته به حساب سرپرستان خانوار واریز شد اما آنچه امروز برخی یارانهبگیران اعلام کردند از این حکایت داشت که "یارانه آنها به حسابشان واریز نشده است".
گرچه پیگیریها از سازمان هدفمندی یارانهها در رابطه چرایی عدم واریز یارانه برخی خانوارها تاکنون با توضیحی همراه نبوده و مسئولان هیچ پاسخی در این باره ندادهاند اما به هر صورت میتواند از تکلیف دولت برای غربالگری یارانهبگیران نشأت گرفته باشد.
طبق قانون بودجه و آنچه در تبصره هدفمندی آمده، دولت مکلف شده برای سال جاری سه دهک بالای درآمدی را از دریافت یارانه حذف کند. آییننامه این تبصره در روزهای گذشته در هیئت دولت به تصویب رسید و در دستور کار قرار گرفت.
البته مشخص نیست که عدم واریز یارانه برخی گروهها دقیقا به چه دلیلی بوده و ممکن است اختلال در حساب یا روند پرداخت، عامل آن باشد ولی در هر صورت شروع حذف یارانهبگیران بسیار محتمل خواهد بود.
در حال حاضر حدود ۷۸ میلیون نفر یارانه نقدی دریافت میکنند و طی سالهای گذشته همواره در قانون بودجه، دولت مکلف به حذف دهکهای بالای درآمدی بوده است اما خود به صراحت اعلام کرده بود توانایی اطلاعاتی لازم را برای این موضوع ندارد و حتی در سال گذشته هیچ یارانهبگیری را حذف نکرده است.
این در حالی است در حدود سه سال پیش اقدام به حذف یارانهبگیران کرد که طی آن حدود چهار میلیون نفر را کنار گذاشت که با توجه به خطاهایی که در شناسایی وجود داشت حدود ۹۰۰ هزار نفر بار دیگر به لیست یارانهبگیران برگشتند.
به هر حال باید منتظر بود و دید که دولت چه برنامهای را برای غربالگری یارانهبگیران در سال جدید در دستور کار قرار داده تا شفافسازی کند.
در همین حال بانک ملی ایران در راستای حفظ منافع مشتریان، نسبت به شگردهای جدید کلاهبرداران از طریق ارسال پیامک های تلفن همراه مبنی بر این که یارانه شما قطع شده است، هشدار داد.
به گزارش ایسنا، بنابر اعلام روابط عمومی بانک ملی ایران، بنا بر گزارشهای رسیده، اخیراً کلاهبرداران در برخی از مناطق محروم و دور افتاده کشور در شگردی جدید، پیامکی با این عنوان که «یارانه شما قطع شده است و جهت اطلاع از یارانه خود به لینک زیر مراجعه فرمایید» از طریق تلفن همراه به مردم ارسال می کنند و با این روش نسبت به سوءاستفاده از حساب مشتریان بانکی اقدام میکنند.
در این روش، برخی از مشتریان بدون در نظر گرفتن مخاطرات موجود به آدرس دریافتی مراجعه و اطلاعات حساب و کارت خود نظیر رمز دوم و CVV۲ را ثبت نموده که سارقان و کلاهبرداران پس از جمع آوری اطلاعات مشتریان حسابهای آنها را تخلیه میکنند.
بانک ملی ایران از هموطنان و مشتریان عزیز تقاضا دارد برای پیشگیری از هرگونه کلاهبرداری احتمالی و متضرر شدن، به هیچ عنوان این گونه تماس ها را ترتیب اثر نداده و در صورت دریافت این گونه پیامک های مشکوک هوشیاری لازم را داشته باشند و مراتب را به حراست بانک و یا مسئولان انتظامی گزارش دهند.
بر این اساس بانک ملی ایران تاکید می کند مشتریان گرامی برای پیشگیری از کلاهبرداری های احتمالی و متضرر شدن، اپلیکیشن ۶۰ را از طریق سایت بانک ملی ایران نصب و راه اندازی کنند.
بانک ملی ایران استفاده از اپلیکیشن کاربردی ۶۰ را به عنوان یکی از ابزارهای مفید بر روی گوشی های تلفن همراه به جهت گسترش شیوه های پرداخت و به منظور بالا بردن امنیت تراکنش های بانکی یک گزینه مناسب و منطقی معرفی میکند.