کد خبر: ۷۸۵۰
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۴
رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران گفت: صادرات زعفران در استان خراسان رضوی در ۹ ماه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال ۹۲ حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است.
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از فارس؛غلامرضا میری رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران با اشاره به افزایش صادرات زعفران، گفت: صادرات زعفران در استان خراسان رضوی در 9 ماه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 30 درصد افزایش یافته است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران  بیان داشت: در 9 ماه ابتدای سال 92 میزان صادرات زعفران در استان خراسان رضوی 80 تن و 472 کیلوگرم معادل 116 میلیون و 880 هزار دلار بود که این مقدار در سال جاری در این استان به 104 تن و 921 کیلوگرم معادل 149 میلیون و 486 هزار دلار رسیده است.

میری با بیان اینکه اواسط آذرماه فصل برداشت زعفران به پایان رسیده، تصریح کرد: لغو عوارض صادراتی زعفران از عوامل موثر بر افزایش صادرات و کاهش قاچاق این محصول در سال جاری بوده است.

وی با اشاره به کشت زعفران در برخی از استان‌های پرآب که امکان کشت محصولات دیگر در آنجا وجود دارد، گفت: افزایش سطح زیر کشت و افزایش میزان تولید بدون در نظر گرفتن بازار هدف نتایج خوبی برای صادرات این محصول ندارد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران اظهارداشت: بهتر است زعفران در استان های کم آبی مثل خراسان رضوی کاشته شود و استان‌های پر آب به کشت محصولات کشاورزی دیگر بپردازند.

میری گفت: در حال حاضر سالانه حدود 270 الی300 تن زعفران در کشور تولید می‌شود که بین 150 تا 170 تن آن صادر و با سرانه مصرف 7 دهم گرم حدود 45 تن آن به مصرف داخلی می‌رسد.

وی بیان داشت: افزایش سطح زیر کشت و افزایش بی‌برنامه تولید این محصول درحالیکه برای مصرف و صادرات آن برنامه‌ریزی نشده عواقب خوبی برای صادرات این محصول ندارد.

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر: