کد خبر: ۷۸۵۷
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۲
خبرگزاری تسنیم: رئیس مرکز جنوب شرق شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت گفت: برای انتقال تولیدات پالایشگاه ستاره خلیج فارس، خط جدید ۲۶ اینچ به طول ۴۶۹ کیلومتر بین بندرعباس تا رفسنجان احداث می شود که پیمانکار ساخت این خط انتخاب شده و زمین آن تحویل شده است.
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از تسنیم؛ علیرضا کدیور در نشستی خبری اظهار داشت: تولیدات فرآورده های نفتی پالایشگاه بندرعباس به همراه فرآورده های نفتی وارداتی از بنادر جنوب کشور به انبار نفت بندرعباس منتقل شده و در آنجا پس از مخلوط شدن توسط خط لوله 26 اینچ به مرکز انتقال نفت رفسنجان منتقل می شود.


وی افزود: از خط موجود 26 اینچ بندرعباس - رفسنجان روزانه 50 میلیون لیتر فرآورده نفتی معادل 360 هزار بشکه انتقال می یابد که اگر این خط لوله وجود نداشت و می خواستیم این مقدار فرآورده را با تانکر منتقل کنیم باید روزی 700 هزار تانکرِ نفتکش بارگیری، تردد و تخلیه فرآورده های نفتی را از بندرعباس تا رفسنجان انجام می داد.


رئیس مرکز جنوب شرق شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت تصریح کرد: در مجموع 1800 کیلومتر خط لوله در منطقه جنوب شرق ایران وجود دارد که عمر برخی از خطوط در این منطقه بالای 50 سال است اما با انجام پیگرانی هوشمند حداکثر هر 10 سال یکبار برای یک خط لوله از ابتدا تا انتها، نقاط خوردگی خط را شناسایی کرده و اقدام به رفع اشکالات خط می کنیم.


وی ادامه داد: 6 سال پیش خطوط 16 اینچ، 20 اینچ و 26 اینچ این منطقه پیگرانی هوشمند شد و از بهمن سال جاری نیز دور جدیدی از پیگرانی هوشمند خطوط آغاز می شود.


به گفته این مقام مسئول، فرآورده های نفتی از مرکز انتقال نفت رفسنجان به شهرهای مختلف استان کرمان، سیستان و بلوچستان و جنوب استان خراسان جنوبی منتقل می شود و به نیروگاههای مسیر نیز سوخت رسانی مایع انجام می شود.


وی در خصوص دلیل انتقال نفت با تانکر گفت: به شهرهای مختلف استان کرمان با خط لوله، فرآورده های نفتی منتقل می شود اما به شهرهای استان سیستان و بلوچستان این انتقال با تردد تانکرها صورت می گیرد که چند بار برای احداث خط لوله در این مسیرها اقدام شده اما هر بار با مزاحمت اشرار کار متوقف شده است و در واقع کمبود امنیت در این استان مانع احداث کردن خط لوله است.


کدیور با بیان اینکه "استان خراسان جنوبی نیز بیشتر فرآورده های مورد نیاز خود را از استان خراسان رضوی تأمین می کند"، گفت: بخش کمی از نیاز این استان از مرکز انتقال نفت رفسنجان تأمین می شود که برای این حجم، کشیدن خط لوله توجیه اقتصادی ندارد و فرآورده ها با تانکر منتقل می شوند.


وی ادامه داد: اگر ساخت و بهره برداری از فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس باز هم به تأخیر نیفتد، در نیمه دوم سال 94 به بهره برداری می رسد و برای انتقال فرآورده های تولیدی این پالایشگاه، خط جدید 26 اینچ به طول 469 کیلومتر بین بندرعباس تا رفسنجان احداث می شود که پیمانکار ساخت این خط انتخاب شده و زمین آن تحویل شده است اما این خط تا نیمه دوم سال 94 به بهره برداری نمی رسد و قرار است در صورت بهره برداری از فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس، فرآورده های تولیدی آن با کشتی از بندرعباس به بنادر دیگر ارسال شود و بخشی از آن نیز با ظرفیت خالی خط 26 اینچ موجود انتقال یابد.


این مقام مسئول اذعان داشت: مدت زمان احداث خط 26 اینچ جدید برای انتقال فرآورده های تولیدی پالایشگاه ستاره خلیج فارس 36 ماه در نظر گرفته شده و هزینه احداث این خط 3 هزار میلیارد ریال به علاوه 320 میلیون یورو است.


کدیور با بیان اینکه "در حال حاضر یک خط 16 اینچ بین مرکز انتقال نفت رفسنجان تا مرکز انتقال نفت نایین وجود دارد که انتقال نفت از آن انجام نمی گیرد"، گفت: به دلیل مشکلات فشارپذیری، این خط 32 - 33 ساله باید با خط جدید جایگزین شود که قرار است با انتخاب پیمانکار درمدت 2 سال این پروژه اجرا شود.


وی افزود: با ارزان شدن شدید قیمت نفت، صنعت پالایش و پخش دپار مشکل شده و بحث نبود نقدینگی کافی یکی از مشکلات ماست که به این دلیل برای تأمین مالی و انجام پروژه های در حال اچرا با پیمانکاران همکاری می کنیم و برخی پروژه ها را نیز به سال آینده موکول می کنیم.


رئیس مرکز جنوب شرق شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت در خصوص چگونگی حفاظت از خطوط لوله در مقابل قاچاقچیان سوخت گفت: به منظور اینکه خطوط لوله موجود مورد دستبرد قرار نگیرد و گرفتن فرآورده به صورت غیرقانونی از خطوط لوله کنترل شود، استفاده از پرواز هواپیماها و پوشش ماهواره ای برای رصد خطوط منطقه مورد نظر بود که انجام آن مقرون به صرفه دانسته نشد از اینرو 24 خط‌بان از پایگاههای مقاومت منطقه به صورت شبانه روزی کار کنترل خطوط را بر عهده گرفتند و با تردد در مسیر، گزارش های خود را به حراست منطقه می دهند.


وی ادامه داد: به دلیل نبود امنیت در شب در بندرعباس، کنترل خطوط این منطقه در روز انجام می شود که چند وقت پیش برخی متخلفان اقدام به سوراخ کردن قسمتی از خط لوله برای گرفتن فرآورده های نفتی در حال انتقال در شب کرده بودند که به دلیل فشار زیاد انتقال فرآورده های در خط لوله موفق به انجام این کار نشدند و بلافاصله با اطلاع از آن، متخصصان شرکت برای ترمیم خط اقدام کردند.


کدیور خاطرنشان کرد: وظیفه حفاظت از خطوط لوله با نیروی انتظامی است اما تاکنون اینکار به خوبی انجام نشده و خودمان با استقرار خط بان ها این کار را انجام می دهیم.


انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر: