کد خبر: ۸۰۲۴
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۶
«حقوق بشر» و «مقابله با تروریسم» موضوعی است که جهان غرب در یک دهه اخیر بسیار از آن سخن می گوید و آن را بهانه بسیاری از اقدامات بین المللی خود کرده است؛ از حضور نظامی در افغانستان و عراق تا صدور قطعنامه علیه کشورهای مختلف. با این حال واقعیت این است که این موضوعات فقط بهانه ای در دست غرب است و آمریکا و متحدان فقط در هر جایی که منافعشان حکم کند با این بهانه وارد می شوند و در غیر این صورت چشمشان را به هر جرم و جنایتی می بندد .

این روزها هم اقدامات تروریستی در پاریس، یکبار دیگر باعث شده که دم زدن از مقابله و مبارزه با تروریسم در غرب بیشتر شود و محکومیت اقدامات داعش در قلب اروپا، در این روزها شدت گرفته است و همین مصداق را هم می توان نمونه ای از معیارهای دو گانه غرب در این موضوعات دانست ؛فقط کافی است که یکبار دیگر این اتفاق را با اتفاقات مشابهی که در دیگر نقاط دنیا بوقوع پیوست و به مراتب خونبارتر از حادثه تروریستی پاریس بود، کنار هم بگذاریم و ببینیم رویکرد دستگاههای تبلیغاتی غربی در مقابل این حوادث چقدر متفاوت بوده است .
25 آذر ماه گذشته حادثه گروگانگیری و حمله مرگبار طالبان به مدرسه ای در پیشاور، با کشته شدن شش مهاجم طالبان و 131 نفر از دانش آموزان، معلمان و نیروهای پاکستانی، خاتمه یافت. پس از آن گروه تحریک طالبان پاکستان مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت و آن را اقدامی تلافی جویانه در مقابل عملیات بزرگ ارتش پاکستان در منطقه شمال غربی این کشور علیه ستیزه جویان خواند! این حادثه گروگانگیری که بیشتر قربانیان آن را کودکان تشکیل می دادند همچون بسیاری دیگر از حوادثی که به دست گروه غرب ساخته طالبان صورت گرفت ، انعکاس چندانی در رسانه
های غربی نداشت اما کمتر از یک ماه بعد ، زمانی که حادثه تروریستی در مجله شارلی ایبدو باعث کشته شدن 12 نفر در پاریس شد ، چنان توجهی از سوی بنگاههای تبلیغاتی غرب در این خصوص صورت گرفت که گویی بزرگترین جنایت تاریخ بشریت در پاریس بوقوع پیوسته است ! درست است که این گونه اتفاقات در قلب اروپا کم سابقه است و همین موضوع باعث حیرت شده است اما واقعا اگر غرب معتقد به «حقوق مساوی انسانها » و مقابله با تروریسم در همه نقاط دهکده جهانی است باید همین حساسیتی که در خصوص اتفاق پاریس نشان داد و عزم خود را برای محکومیت گسترده و جهانی این اتفاق جزم کرد ، برای فجایعی مثل آنچه در پیشاور به وقوع پیوست هم نشان میداد.این همان دوگانگی ای است که در برخوردهای سیاسی غرب با دولتها هم مشاهده می شود .مثلا در حالی که طی سالهای اخیر به بهانه نقص حقوق بشر ، قطعنامهها و سخنانی علیه ایران صادر شده و جمهوری اسلامی را به این موارد متهم کرده اند اما در قبال جنایاتی که در بحرین صورت می گیرد هیچ واکنشی مشاهده نمی شود و گویی چشمهای غرب بر رفتارهای حاکمان متحد خویش در زمینه رعایت حقوق مردم و منتقدان بسته است . به این ترتیب مسائل ارزشمندی چون حقوق بشر و مقابله با تروریسم دستاویزی برای غرب شده و همین مساله باعث شده که مقابله غرب با تروریست در واقع به تقویت تروریست منجر شود و این گونه رفتارهای ضدبشری ، هر روز بیش از دیروز ریشه بگیرد و دامان غرب را هم بگیرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار