کد خبر: ۸۰۹۴
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۲
رئیس مرکز آمار ایران با اشاره به اینکه سرشماری کشاورزی سال 93 با استانداردهای بسیار مطلوبی انجام شد، گفت: با توجه به استفاده از نظام تمام الکترونیکی برای انجام سرشماری یادشده هزینه های انجام آن نسبت به سرشماری سال 1382 حدود 50 درصد کاهش یافته است.
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از ایرنا؛عادل آذر روز دوشنبه در حاشیه نشست اعلام نتایج اولیه سرشماری کشاورزی 93 در گفت و گو با خبرنگاران، افزود: در اجرای این سرشماری، در مجموع بیش از 12هزار نفر حضور داشتند که پنج هزار و 549 نفر از آنها مأمور سرشماری بودند.

وی توضیح داد: یکی از نوآوری های منحصر به فرد سرشماری کشاورزی 1393 استفاده از تبلت به جای فرم ها و پرسشنامه کاغذی جهت ثبت و پردازش اطلاعات بوده است. در واقع این نخستین آمارگیری بزرگ ملی است که با استفاده از تبلت به مرحله اجرا درآمده است. 

وی هزینه سرشماری کشاورزی 93 را 30 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: بخشی از این هزینه صرف خرید تبلت شده که به عنوان سرمایه ثابت در مرکز آمار ایران باقی می ماند. اگر هزینه تبلت ها 9 میلیارد تومان باشد در واقع هزینه سرشماری 21 میلیارد تومان بوده است اما اگر سرشماری به شکل گذشته انجام می شد هزینه آن تا 40 میلیارد تومان هم افزایش می یافت.

آذر ادامه داد: تاکنون استفاده از تبلت در سرشماری های بزرگ و ملی در هیچ کشوری گزارش نشده است. در این سرشماری از تعداد هفت هزار و 472 دستگاه تبلت استفاده شده که این به عنوان سرمایه مرکز آمار در سرشماری های بعدی مورد استفاده قرار می گیرد.

وی گفت: استفاده از تبلت هزینه مصرف کاغذ و خودکار را به نحو چشمگیری کاهش داد.

آذر با اشاره به اینکه بخش کشاورزی می تواند محور اقتصاد مقاومتی قرار گیرد، گفت: بخش کشاورزی 12درصد تولید ناخالص داخلی و 20 درصد شاغلان کشور را به خود تخصیص می دهد که ارقام یادشده نشان از اهمیت خاص کشاورزی دارد.

وی در خصوص اعتماد به آمارهای ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران گفت: خوشبختانه اعتماد عمومی به آمارهایی که از سوی این مرکز ارائه می شود، بالا است و شاخص اعتماد همواره از سوی مرکز آمار ایران سنجیده می شود که از طیف خیلی خوب تا خیلی بد نظر کاربران و مردم نسبت به آمارهای این مرکز خوب است.

وی تاکید کرد: مرکز آمار همواره تلاش می کند که آمارها را به دور از هرگونه جناح بندی های سیاسی ارائه دهد و کارشناسان این مرکز نسبت به ارائه آمارهای درست متعهد هستند.

وی در خصوص نمونه گیری هایی که برای اجرای طرحهای آماری تعیین می شود، گفت: به طور عام نمونه گیری ها با درصد ناچیزی از خطا انجام می شود به طوری که خطای نمونه گیری برای محاسبه شاخص های نیروی کار 0.0004 است.

وی در خصوص زمان انجام سرشماری ها نیز اظهار داشت: زمان انجام سرشماری ها 10 ساله است اما با توجه به اینکه سرشماری نفوس و مسکن در سال 90صورت گرفته برای آنکه بازه زمانی پنج سال را از دست ندهیم سال 1395 سرشماری انجام می شود اما پس از آن هر 10سال سرشماری نفوس و مسکن انجام خواهد شد.

وی همچنین از همکاری کشاورزان کشور با ماموران سرشماری سپاسگزاری کرد و گفت: کشاورزان در نهایت صمیمیت با ماموران مرکز آمار ایران در پاسخگویی به پرسشهای ماموران همکاری کردند.

رئیس مرکز آمار ایران گفت: نتایج سرشماری می تواند در تدوین برنامه ششم توسعه که مرکز آمار هم یکی از اعضای ستاد تدوین برنامه ششم است، موثر باشد.

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر: