کد خبر: ۸۲۲۳
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۲
اظهارات وزیر نفت امارات مبنی براینکه اوپک قادر به کنترل قیمت نفت جهانی نیست،کاهش نرخ بهره بانک مرکزی روسیه به ۱۵ درصد و ... از مهمترین اخبار برگزیده امروز اقتصادی است.
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از فارس؛گزیده‌ای از مهمترین اخبار اقتصادی امروز سه‌شنبه بیست‌و سوم دی ماه 1393 به شرح زیر است:

* مخابرات خواستار تعدیل تعرفه اینترنت موبایل شد

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: تعرفه هر کیلوبایت اینترنت موبایل در گذشته 4 ریال بود که به نیم ریال کاهش یافته، اما این تعرفه بسیار پایین است و برای توسعه زیرساخت‌های شبکه دیتای کشور، درخواست تعدیل تعرفه را داریم. کاظم ابراهیمی صدرآبادی ادامه داد: اما به دلیل اینکه این تعرفه دستور سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است، این رقم را اجرا می‌کنیم. اما درخواست داریم با بررسی کارشناسی مجدد، با هدف توسعه زیرساخت‌های شبکه دیتای کشور، اجازه تعیین تعرفه متعادل صادر شود.

* اوپک قادر به کنترل قیمت نفت نیست

در حالی که قیمت نفت به کمترین میزان 6 سال گذشته رسیده است، وزیر نفت امارات می‌گوید: اوپک قادر به کنترل قیمت نفت جهانی نیست و برای تعدیل قیمت، نفت شل آمریکا باید کنترل شود. سهیل بن محمد المزروعی گفت: اکنون مازاد نفت وجود دارد که عمدتاً مربوط به افزایش عرضه نفت شل است و نیاز است که میزان عرضه این نوع نفت تعدیل شود. تولید نفت شل اخیراً در آمریکا تولید چشمگیری داشته است.

* بانک مرکزی روسیه نرخ بهره را کاهش می‌دهد

خبرگزاری آناتولی ترکیه اعلام کرد: بانک مرکزی روسیه نرخ بهره را در این کشور به 15 درصد کاهش می‌دهد. اکساکو نایب رئیس کمیته دومای دولتی روسیه گفت: به رغم پایداری در بازار مبادلات خارجی و انتظار برای ورود بودجه و مالیات،‌ بانک‌ها با کمبود نقدینگی مواجه هستند.

* گزارش رشد اقتصادی 93 بهار 94 منتشر می‌‌‌شود/ دلیل رشد 0.2 درصدی بیکاری در پائیز/ 540 هزار نفر به شاغلان افزوده شد

رئیس مرکز آمار با بیان اینکه رشد اقتصاد سالانه قابل استناد است، گفت: گزارش قطعی رشد اقتصادی کل سال 93 را در بهار سال آینده منتشر می‌کنیم. عادل آذر ادامه داد: عدد فصل بهار به صورت مقدماتی اعلام شد و بعد در گزارش 6 ماهه بعدی، عدد نهایی فصل بهار با اندکی تغییر منتشر شد. به هر حال بانک مرکزی گزارش رشد اقتصادی 6 ماهه را منتشر کرده و جامعه با کلیت وضعیت رشد اقتصادی فصل بهار و تابستان و 6 ماهه اول امسال آشنا شده است.

* ماده 28 الحاقی لایحه رفع موانع تولید اصلاح شد/ شفاف‌سازی و مبارزه با فساد به قوت خود باقی است

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید درباره ماده 28 الحاقی لایحه رفع موانع تولید، گفت: این ماده با هدف تسهیل فرایندهای گمرکی، برخی مقررات گمرک را اصلاح کرده بود که در صحن علنی مجلس ایرادات قانونی و نگارشی به آن وارد شد و ما هم آن را پذیرفتیم و اصلاحات مورد نظر را انجام دادیم. حمیدرضا فولادی درخصوص ماده 28 گفت: این ماده با هدف تسهیل فرایندهای گمرکی، برخی مقررات گمرک را اصلاح کرده بود که در صحن علنی مجلس ایرادات قانونی و نگارشی به آن وارد شد، ما هم آن را پذیرفتیم و اصلاحات مورد نظر را انجام دادیم.

* سال آینده تمام کارگران ساختمانی بیمه می‌شوند/ اختصاص 15 درصد هزینه صدور پروانه ساختمانی به بیمه کارگران ساختمانی

عضو هیأت مدیره کانون عالی انجمن‌های کارگری ایران با اعلام اینکه سال آینده تمام کارگران ساختمانی بیمه خواهند شد، گفت: تنها 15 درصد کل هزینه صدور پروانه ساختمانی به بیمه کارگران ساختمانی اختصاص پیدا خواهد کرد. هادی ساداتی ادامه داد: بر اساس این ابلاغیه قرار است از محل درآمدهای حاصل از صدور پروانه‌های ساختمانی کارفرمایان، بخشی از منبع بیمه کارگران ساختمانی تأمین شود.

* شاخص کل با کاهش 71 واحد به کانال 65 هزار واحدی برگشت

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با کاهش 71 واحدی وارد کانال 65 هزار واحدی شده و به رقم 65 هزار و 929 واحد رسید. بنابراین گزارش، ارزش بازار در بورس اوراق بهادار به 297 هزار میلیارد تومان رسید. امروز 47 هزار و 115 فقره معامله به ارزش 110 میلیارد تومان در بورس تهران انجام شد. شاخص بخش صنعت با کاهش 70 واحدی به 55 هزار و 327 واحد رسید، شاخص 50 شرکت فعال‌تر بورسی با کاهش دو واحدی به 2 هزار و 684 واحد رسید.

* بازارهای بورس آمریکا فرو ریخت/ رشد بازار بورس آسیا

امروز ارزش سهام بازارهای بورس آمریکا فرو ریخت، اما بازارهای بورس آسیا وضعیت مطلوبی داشتند. بر این اساس در بازارهای بورس آمریکا، شاخص داوجونز 54 صدم درصد، شاخص S&P با 81 صدم درصد و نزدک 84 صدم درصد افت داشتند. اما در بازارهای اروپا شاخص یورو استاکس 82 صدم درصد، شاخص FTSE با افزایش 54 صدم درصد و دویچه 84 صدم درصد رشد مواجه شدند. در بازارهای آسیا هم شاخص نیکی 64 صدم درصد کاهش داشت اما شاخص‌های هنگ‌کنگ و شانگهای به ترتیب با رشد 79 صدم درصد و یک‌صدم درصد مواجه شدند.

* مانده سپرده‌های بانکی 751 هزار میلیارد تومان شد/ تخفیف 12 هزار میلیارد تومانی به بانک‌ها در سپرده قانونی

مانده سپرده قانونی بانک‌ها و موسسات نزد بانک مرکزی در پایان شهریور ماه 85 هزار و 905 تومان رسیده که با توجه به نرخ مصوب 13.5 درصد برای سپرده قانونی، بانک مرکزی 11 هزار و 816 میلیارد تومان کمتر سپرده از بانک‌ها دریافت کرده است. همچنین مانده کل تسهیلات پرداختی در پایان شهریور ماه امسال به 622 هزار و 208 میلیارد و 300 میلیون تومان رسیده که نسبت به شهریور سال گذشته حدود 23 درصد رشد نشان می‌دهد.

* راه‌اندازی قطار برنامه‌ای در بنادر با تعهد بار 48 ساعته/ احداث توقفگاه ریلی فله و کانتینر در بندر شهید رجایی

مدیرعامل سازمان بنادر با اشاره به راه‌اندازی قطار برنامه‌ای با تعهد بار 48 ساعته در بنادر، از احداث توقفگاه ریلی فله در سه بخش غلات، مواد معدنی و نفتی و نیز بهره‌برداری از توقفگاه کانتینری در بندر شهید رجایی خبر داد. محمدسعیدنژاد ادامه داد: بیش از 90 درصد از کالاهایی که وارد بنادر کشور می‌شوند به بنادری می‌آیند که به راه‌آهن وصل هستند، امکان حمل بیش از 90 درصد کالاهایی که وارد بنادر می‌شود توسط راه‌آهن وجود دارد.

* پرداخت وام 50 میلیونی ساخت بافت‌های فرسوده آغاز شد/ایراد شورای پول و اعتبار به شیوه پرداخت

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با بیان اینکه شیوه‌نامه پرداخت وام 50 میلیونی نوسازی بافت فرسوده از سوی بانک مرکزی به بانکها ابلاغ و پرداخت آغاز شده است، گفت: توانمندسازی ساکنان اصلی‌ترین هدف برای نوسازی و بازسازی بافت‌های فرسوده است. محمدسعید ایزدی گفت: مبلغ این وام برای مراکز استان‌ها و کلانشهرها 50 میلیون، برای شهرهای بالای 200 هزار نفر 40 میلیون و برای سایر شهرها 30 میلیون تومان است،اما نرخ سود این تسهیلات 9 درصد است که قرار شده مابه‌التفاوت آن را دولت پرداخت کند.

* فاز 11 پارس جنوبی بزودی تعیین تکلیف می‌شود

مدیر برنامه‌ریزی و کنترل طرح‌های شرکت نفت و گاز پارس گفت: فاز 11 پارس جنوبی با نظر مساعد مسئولان صنعت نفت در قسمت دریا بزودی به پیمان می‌رود. سیدمرتضی الهی با اشاره به فاز 11 پارس جنوبی گفت: پس از توقف طولانی مدت این فاز مسئولان صنعت نفت، تصمیم گرفتند قسمت دریایی فاز 11 به پیمان برود که اگر شرایط شرکت ایران ال‌ان‌جی مساعد باشد، این فاز را مانند گذشته به این شرکت واگذار می‌کنیم، اما هنوز شرایط را بررسی نکرده و پیمانکار مشخص نیست.

* تغییر مدیران نفتی؛ از انگ کمیته انتصابات به دولت نهم تا مثلت انتصاب در وزارت نفت

تغییرات مدیریتی در دولت نهم و دهم در حالی با انگ «کمیته انتصابات» و قلع و قمع مدیران باتجربه وزارت نفت همراه بود که روند تغییر مدیران نفت در دولت یازدهم یادآور همان روشی است که مورد انتقاد و هجمه مسئولان کنونی بوده است. بنابه این گزارش، این مدیران با انتشار سوابق تحصیلی و مدیریتی ده‌ها نفر از مدیران سابق وزارت نفت و مقایسه آن با سوابق تحصیلی و اجرایی مدیران منصوب زنگنه تاکید کردند که با توجه به اینکه اغلب قریب به اتفاق آنها در حوزه‌های مرتبط با صنعت نفت تحصیل کرده و پله‌های ترقی در صنعت نفت را یکی یکی با توجه به ضوابط صنعت نفت طی کرده‌اند، قطعا قابل مقایسه با مدیرانی نیستند که در رشته‌های غیر مرتبط با نفت تحصیل کرده و از دیگر ارگان‌ها از جمله جهاد، کشاورزی، شیلات و نیرو به نفت آمده و یک شبه مدیر نفتی شده‌اند. این نامه مورد توجه آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان نیز قرار گرفت و وی در یکی از خطبه‌های نمازجمعه به این نامه و محتوای آن اشاره کرد.

* اختصاص 5 هزار تن نهاده دامی به عشایر استان تهران

مدیر امور عشایر استان تهران از اختصاص تسهیلات برای تهیه 5 هزار تن نهاده دامی برای عشایر استان تهران خبر داد. سیروس نصیری با بیان اینکه عشایر استان تهران با مراجعه به تعاونی و اتحادیه‌های عشایری شهرستان مربوطه و با کمترین مراحل اداری می‌توانند، از این تسهیلات برخوردار شوند، گفت: از هفته آینده بحث‌های اداری آن عملیاتی می‌شود و این کار با پیگیری استاندار در شورای عشایری استان و وزارت جهاد کشاورزی و سازمان امور عشایر از طریق پشتیبانی امور دام صورت گرفته است.

* گردش مالی 3000میلیارد تومانی برخی تعاونی‌های روستایی/ کارآفرینی عنصر گمشده تعاونی‌ها

مدیر عامل سازمان تعاون روستایی گفت: کارآفرینی امروز گمشده تعاونی‌هاست و کارآفرین کسی است که دارای ایده نو و جدید است و با اتکا به آن فرآیند تأمین و تأسیس یک بنگاه اقتصادی را شکل می‌دهد. حسین صفایی اظهار داشت: سند این ادعا مجموع ساختارهایی است که برای کارآفرینی شکل گرفته و تاسیس مراکز رشد در کشور، راه‌اندازی پارک‌های علم و فناوری و برگزاری دوره‌های مختلف کارآفرینی در دانشگاه‌ها از جمله زیرساخت‌هایی است که برای پرداختن به این موضوع در کشور شکل گرفته است.

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر: