کد خبر: ۸۲۲۴
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۷
رئیس سازمان حفظ نباتات گفت:‌ میانگین مصرف سم در هر هکتار زمین کشاورزی در دنیا هزار گرم است که این رقم در ایران حدود ۵۶۲ گرم است.
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از فارس؛محمدعلی باغستانی رئیس سازمان حفظ نباتات امروز در دومین نمایشگاه تخصصی نهادهای کشاورزی که امروز در بوستان گفت‌وگو آغاز به کار کرد، گفت:‌ مشکل آفات و علف‌های هرز به عنوان یکی از مسائل خسارت‌زا در بخش کشاورزی مطرح است و در کنار آن چهار عامل از جمله مکانیزاسیون، بذر، کود و آفت‌کش‌ها باعث افزایش بهره‌وری می‌شود.

وی با بیان اینکه گاهی در رسانه‌ها موضوع مصرف بیش از حد سموم در تولید محصولات کشاورزی مطرح می‌شود، افزود:‌ میانگین مصرف جهانی سم در هر هکتار هزار گرم است که در کشور این میزان حدود 562 گرم است.

رئیس سازمان حفظ نباتات بیان داشت: در سال 75 حدود 21 درصد سموم کشور کم‌خطر و 50 درصد متوسط خطر و 29 درصد پرخطر بوده که در سال 92 ترکیب این ارقام تغییر یافته و 64 درصد سموم کم‌خطر، 17.2 سموم متوسط خطر و 8.6 سموم پرخطر بوده است.

باغستانی اظهار داشت: در سال گذشته 4 میلیون هکتار سطح مبارزه با علف‌های هرز گندم را در کشور داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه کیفیت سموم دغدغه سازمان حفظ نباتات و وزارت جهاد است، اظهار داشت:‌ ما استانداردهای لازم را رعایت می‌‌کنیم، ولی استاندارد هم مانند نمره قبولی 10تا 20 دارای کف و سقف است که در کیفیت سموم استاندارد ما در حد کف است.

رئیس سازمان حفظ نباتات خطاب به تولیدکنندگان و واردکنندگان نهاده‌های کشاروزی اظهار داشت: باید استاندارد سموم را از کف بالا ببریم.

باغستانی با بیان اینکه در کشور ظرفیت 300 تا 350 هزار تنی تولید را داریم، اظهار داشت: ما با یک یک پانزدهم ظرفیت تولید کار می‌کنیم و به همین دلیل تا کنون نتوانسته‌ایم در این بخش صادرکننده باشیم.

وی اظهار داشت: بخش خصوصی اصلاً مقابل ما نیست و اعتقادمان براین است که سواد بخش خصوصی به مراتب در زمینه تولید سم بیشتر از بخش دولتی است.

رئیس سازمان حفظ نباتات افزود: شرکت‌های بزرگ در دنیا امر آموزش و ترویج را هم انجام می‌دهند و فقط واردکننده نیستند.

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر: