کد خبر: ۸۳۰۶
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۶
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو خبر داد: گواهی ظرفیت برق از سال آینده با تضامین کامل در بورس توزیع می شود و قابلیت خرید و فروش دارد.

به گزارش تجارت آنلاین به نقل از ایسنا؛علیرضا دائمی اظهار کرد: در قانون برنامه پنجم توسعه گواهی ظرفیت دیده شده و قابل خرید و فروش است؛ تولیدکنندگان بزرگ صنعتی می توانند با مراجعه به بورس، میزان برقی را که در آینده نیاز دارند با این اوراق خریداری کنند.

وی درمورد تضمین این اوراق با تاکید بر این که در قراردادهای گواهی ظرفیت تضامین لازم به صورت کامل دیده شده است، گفت: اگر فروشنده اوراق نتواند تعهدات خود را انجام دهد، بورس این کار را انجام خواهد داد.

دائمی با اشاره به این که گواهی ظرفیت در اختیار بورس است و اگر مبلغ و سود خریدار پرداخت نشود، می توان آن را از بورس دریافت کرد، گفت: تولیدکننده بخش خصوصی ارائه کننده ظرفیت است اما بورس آن را تعهد می کند بنابراین بورس باید اسناد لازم را مثل وثیقه بانکی و ملکی از فروشنده برق بگیرد لذا خریدار تضمین دارد.

وی افزود: گواهی ظرفیت مانند سهام است و به عنوان مثال فردی به میزان یک کیلووات گواهی ظرفیت می گیرد، می تواند این اوراق را در بازار بفروشد یا به متقاضی برق خانگی یا صنعتی دهد.

شتاب گرفتن بورس انرژی از ابتدای سال

به گزارش ایسنا پیش از این مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران با اشاره به این‌که فعالیت بورس انرژی از ابتدای سال جاری شتاب بیشتری گرفته است، گفته بود که زمانی بورس متحول می شود که هر خریدار و مصرف‌کننده بزرگی بتواند بدون دغدغه و به راحتی از بورس برق بخرد.

میرفتاح فتاح در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به این‌که فعلا فقط فروشندگان و نیروگاه های خصوصی در بورس انرژی فعال هستند گفت: شرکت‌هایی فعالیت دارند که از طریق سازمان خصوصی سازی سهامش واگذار شده است.

وی تصریح کرد: فعلا فقط شرکت های توزیع خریدار هستند و جز این شرکت‌ها، شرکت‌های دیگری وارد بورس نشده‌اند.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران با اشاره به این‌که در گام بعدی می خواهیم شرایطی را ایجاد کنیم که سایر مصرف‌کنندگان مانند مصرف‌کنندگان سنگین و صنایع بزرگ نیز داخل بورس شوند، گفت:‌در حال حاضر در پی تعریف راهکارهای عملی هستیم.

فتاح با اشاره به لزوم تنظیم قوانین و مقررات برای فعالیت بیشتر بورس در حوزه برق گفت: وقتی که مقررات تنظیم شده تایید شوند وارد عمل میشویم.

وی درمورد زمان تایید مقررات تکمیلی و اصلاح شده گفت: این مساله در خور دولت، وزارت نیرو و فرادست باید از نظر قانونی حل شود.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر: