کد خبر: ۸۳۹۲
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۵
رئیس اتاق بازرگانی قم گفت: طبق آمار گمرک در 9 ماهه امسال 213 میلیون دلار کالا از ایران به روسیه صادر شده است.
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از ایسنا؛ابوالفضل خاکی امروز - پنجشنبه - در همایش توسعه صادرات به کشور روسیه در اتاق بازرگانی قم، درباره اهداف این همایش عنوان کرد: هدف ما از این همایش برنامه ریزی جهت توسعه زیرساخت های اقتصادی و صادراتی قم به کشورهای آسیایی به ویژه روسیه و قفقاز است.

وی در مورد میزان صادرات به کشور روسیه تصریح کرد: طبق آمار گمرک ایران در 9 ماهه نخست سال جاری 213 میلیون دلار کالا شامل انواع محصولات کشاورزی، فرش، سنگ، فرش، سنگ گرانیت، کاشی گرانول و منسوجات پلاستیکی و ... از جمهوری اسلامی به کشور روسیه صادر شده است.

خاکی درباره وضعیت صادرات به روسیه از سال های گذشته تاکنون عنوان کرد: روسیه جایگاه خود را در روابط تجاری خارجی ایران خود تا سال 1372 به عنوان سومین شریک تجاری حفظ کرد اما در سال های اخیر صادرات به این کشور کاهش یافت.

رئیس اتاق بازگانی قم اظهار کرد: در حال حاضر انواع غذا، شیرآلات ساختمانی و محصولات کشاورزی از قم به روسیه صادر می شود که با توجه به کم آبی صادرات محصولاتی همچون پسته و زیتون مورد توجه قرار دارد.

وی با تاکید بر ضرورت توسعه زیرساخت های صادراتی گفت: روسیه 4.5 میلیارد ریال محصولات برقی از کشورهای مختلف وارد می کند که نشان دهنده بازارهای مستعدی است و ما نیز می توانیم مطابق با نیاز سنجی های لازم اقدام به صادرات نمائیم.

رئیس اتاق بازرگانی قم درباره برخی از دغدغه های موجود در صادرات به روسیه عنوان کرد: تعرفه ها 20 درصد قدرت رقابت ما را نسبت به کشورهای دیگر کم می کند که در این راستا اگر بحث تعرفه ای حل شود امکان صادرات افزایش پیدا می کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر کشورهای ارمنستان، روسیه و قفقاز شرایط گمرکی خود را به صفر رسانده اند که در صورت اتخاذ چنین شرایطی برای ما می توانیم با توجه به فعالیت بیش از 2 هزار واحد بزرگ تولیدی و صنعتی در صنایع فولاد، پتروشیمی و شیمیایی در قم به تحولات خوبی در صادرات کالا دست یابیم.

خاکی با اشاره به برخی از ظرفیت های صادراتی در قم عنوان کرد: در حال حاضر در اتاق بازرگانی قم 500 تاجر و دارنده کارت بازرگانی برای صدور کالا آمادگی حضور در عرصه دارند که از این میان 150 نفر صادرکننده فعال داریم.

وی خاطرنشان کرد: این تجار فعال 300 میلیون دلار محصولات استان را به کشورهای مختلف صادر می کنندکه قطعا با افزایش همکاری های تجاری گام های بزرگ تری در صادرات برخواهیم داشت در این راستا با دعوت از هیات های تجاری از آسیای میانه نیز می توانیم به ارزیابی مشکلات بپردازیم.

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار