کد خبر: ۸۵۷۶
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۴
معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه نگرانی در مورد مصرف سیب با پوست وجود ندارد، گفت: در ۹ ماهه امسال بیش از ۵ میلیون تن گندم وارد کشور شده است.
 به گزارش تجارت آنلاین به نقل از مهر؛عباس کشاورز در ششمین همایش بین المللی نهاد‌ه‌های کشاورزی در جمع خبرنگاران در مورد وضعیت نهاده‌های کشاورزی در کشور اظهار داشت: در حال حاضر تقریبا ۹۰۰ هزار تن کود شیمیایی ذخیره شده (شامل انواع کودهای ازته، فسفاته، میکرو، مایکرو و ...) موجود است، برای سم نیز تدارک خوبی دیده شده و هیچ نگرانی در این زمینه وجود ندارد.
 
وی اضافه کرد: بذور سبزی و صیفی تقریبا بیش از نیاز وارد شده و ذخیره خوبی برای ادامه کشت است.
 
کشاورز در مورد واردات گندم نیزافزود: ما در ۹ ماهه امسال بیش از ۵ میلیون تن گندم وارد کردیم و برآوردمان این است که نیاز به واردات در سال آینده کمتر از ۳ میلیون تن است.
 
معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ما یک درصد کشاوزی دنیا را داریم و حدود ۰/۶ درصد سم جهان را مصرف می‌کنیم، گفت: مصرف عناصر شیمیایی ( سم و انواع کودها) به نسبت سهم ما در کشاورزی دنیا حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد کمتر است.
 
کشاورز با اشاره به اینکه سخت‌گیری‌های زیادی را برای حذف سموم پر خطر آغاز کرده‌ایم، افزود: در سال گذشته ۶ رقم از این سموم حذف شد و پیش بینی ما این است که ۱۱ رقم از سموم پرخطر نیز در سال‌جاری حذف شود.
 
معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه بحث بذر پروسه‌ای ۵ ساله است و ما هر سیاستی برای آن اتخاذ کنیم ۵ سال طول می‌کشد تا به آن برسیم، اضافه کرد: در حال حاضر حدود ۳۰ درصد بذر گندم گواهی شده است و پیش بینی ما این است که تا ۴ سال آینده این میزان به ۴۷ درصد افزایش یابد؛ پایه‌های این تدارک را از امسال آغاز کردیم.
 
وی اظهار امیدواری کرد:از پاییز سال آینده شاهد تغییر اساسی در کیفیت و میزان بذر گواهی شده باشیم.
 
کشاورز با بیان اینکه کشاورزی کشور کشاورزی سالم است، گفت: جز در موارد استثنایی که عمدتا نیز ناشی از عدم توجه مصرف کنندگان سم به نوع سم است، مشکلی در این زمینه نیست.
 
وی درمورد شایعات مبنی بر آلودگی سیب درختی نیز تصریح کرد: از نظر ما مصرف میوه سیب درختی با پوست به شرط  شست و شوی بهداشتی آن هیچ مشکلی ندارد.
 
معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه قانونی برای جلوگیری از قاچاق سموم در اختیار وزارت جهاد کشاورزی نیست، افزود: وظیفه ثبت سم و اجازه رسمی واردات بر عهده این وزارت خانه است و برخورد با سموم قاچاق یا غیر استاندارد وظیفه دستگاه‌های قضایی است که امیدواریم بتوانیم با آنان تعامل بهتری داشته باشیم . ضمن اینکه ما به دنبال پروانه دار و رسمی کردن فروشگاه‌های عرضه سم هستیم.
 
کشاورز در پایان گفت: ما بدنبال توسعه کشت پاییزه چغندر قند در مناطق عمده کشور هستیم که آب بسیار کمتری مصرف کند ؛در سال‌جاری این کار را با ۵ هزار و ۳۰۰ هکتار آغاز کردیم و این میزان ظرف ۵ سال آینده به ۳۵ هزار هکتار خواهد رسید.
 
انتهای پیام/
 
برچسب ها: تجارت آنلاین ، گندم ، تن
نام:
ایمیل:
* نظر: