به گزارش
تجارت آنلاین به نقل از فارس؛سیاوش رضوانی در خصوص طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار اظهار داشت: در فاز یک 250 متر اسکله ساخته شده است و حدود 17 میلیون متر مکعب باید لایروبی انجام شود، هماکنون عملیات لایروبی توسط لایروب در حال انجام است که روزانه 30 هزار متر مکعب لایروبی میکند.
وی با اشاره به اینکه دستگاه لایروبی را پیمانکار پروژه (قرارگاه خاتمالأنبیاء) وارد این طرح کرده است، اضافه کرد: لایروب از نظر فنی در موقعیت حرفهای مناسبی قرار دارد، عملکرد آن مطلوب است و تاکنون حدود یک میلیون متر مکعب لایروبی انجام داده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان اضافه کرد: در اسکله شماره پنج بندر چابهار که قرار بود لایروبی انجام شده و پروژه از نظر تناژ و محدودیتهای درافت تکمیل شود، حدود 36 هزار مترمکعب (6 درصد پروژه) باقی مانده است، به دلیل مشکلاتی که در دستگاه لایروب رخ داد این مورد هنوز عملیاتی نشده است اما به زودی به اتمام میرسد.
رضوانی افزود: اغلب مصالحی که به سمت ساحل توسط دستگاه لایروب شوت میشود، جنس سنگ دارد و موجب میشود به بدنه پایپهای لایروب آسیب برسد، این تعمیرات انجام شده و قرارگاه خاتم در حال پیگیری است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان بیان کرد: با اتمام این پروژه، کشتیهای تناژ بالا در حاشیه بندر پهلوگیری خواهند کرد.
افزایش ظرفیت بندر به 6 میلیون تن با اجرای فاز یک رضوانی با بیان اینکه در حال حاضر پروژه طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار 57 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: هماکنون ظرفیت بندر 2.5 میلیون تن است که بعد از اجرای فاز اول قابلیت پذیرش تمام کشتیهای نصب جدید با طول 300 متر و عمق 16- متر راه خواهد داشت که ظرفیت بندر را به 6 میلیون تن میرساند.
وی افزود: ساخت اسکله به پایان رسیده و امیدواریم در نیمه نخست سال 94 فاز اول به بهرهبرداری برسد.
به گزارش فارس در راستای اجرای سیاستهای کلی نظام جمهوری اسلامی ایران، تأکیدات مسئولان نظام مبنی بر توسعه بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور، توسعه محور شرق، رعایت ملاحظات امنیتی در خلیج فارس و فقرزدایی از منطقه سیستان و بلوچستان، طرح توسعه این بندر در سطح استانداردهای بینالمللی با ظرفیت تبادل کالا به میزان حداقل 6 میلیون تن در سال مدنظر قرار گرفت. این طرح شامل لایروبی کانال دسترسی و حوضچهها، احیاء اراضی، اطاله موج شکن موجود، ایجاد ترمینال کانتینری و احداث اسکلههای چند منظوره بود.
طرح جامع بندر چابهار در چهار فاز عملیاتی میشود، در فاز یک و با تکمیل آن، ظرفیت از 2.5 میلیون تن به 6 میلیون تن در سال افزایش مییابد.
در فاز یک 250 متر اسکله ساخته شده است و حدود 17 میلیون متر مکعب باید لایروبی انجام شود، هماکنون کشتیهای با ظرفیت حداکثر 60 هزار تن میتوانند در این اسکله کنارهگیری کنند، البته برای کشتیهای بالای 60 هزار تن و آبخور (16-) متر اسکله در حال آمادهسازی است.
مراحل بسترسازی اجرای فازهای طرح توسعه بندر چابهار شامل لایروبی تا عمق حداقل 16- متر در اسکلههای کانتینری و تا عمق 14- متر در اسکلههای چند منظوره به حجم 17 میلیون متر مکعب، اجرای دایک 195 هکتار احیای اراضی و 119 هکتار بهسازی زمین، 1650 متر اطاله موجشکن و حذف دو اسکله نصب سریع بندر شهید بهشتی است.
در فاز یک طرح توسعه بندر چابهار حذف دو اسکله، نصب سریع بندر شهید بهشتی، دو اسکله کانتینری (ترمینال 1)، سه اسکله چندمنظوره و دو عدد جرثقیل اضافی کانتینری برای ترمینال شماره 1 مطرح است.
در فاز دوم که سال 2016 میلادی آغاز میشود یک اسکله کانتینری 360 متری در ترمینال شماره 1 آغاز میشود.
در فاز سوم که سال 2020 میلادی آغاز میشود حذف دو اسکله دیگر نصب سریع بندر شهید بهشتی و تبدیل اسکله چند منظوره شهید بهشتی به اسکله نفتی مورد نظر است.
در فاز چهارم توسعه بندر چابهار یک اسکله چند منظوره در سال 2025 میلادی ساخته میشود و در فاز پنجم طرح توسعه بندر یک اسکله کانتینری 360 متری احداث خواهد شد.
مراحل بسترسازی اجرای فازهای طرح توسعه بندر چابهار شامل لایروبی تا عمق حداقل 16- متر در اسکلههای کانتینری و تا عمق 14- متر در اسکلههای چند منظوره به حجم 17 میلیون متر مکعب، اجرای دایک 195 هکتار احیای اراضی و 119 هکتار بهسازی زمین، 1650 متر اطاله موجشکن و حذف دو اسکله نصب سریع بندر شهید بهشتی است.
انتهای پیام/