کد خبر: ۸۶۸۶
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۴
وزیر نفت با بیان این‌که قبول ندارم که تحریم ها مانع پیشرفت و توسعه صنعت پتروشیمی طی هشت سال گذشته بوده است، گفت: بی تدبیری و بیرون کردن کارشناسان این صنعت را مانع توسعه می‌دانم که قابل مقایسه با قبل و پس از آن نبوده است.
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از ایسنا؛ بیژن زنگنه با بیان این‌که دو جهش بزرگ صنعت پتروشیمی در دوران سازندگی و در سال 1376 و در دولت اصلاحات صورت گرفت تصریح کرد:‌ در سال 1376 ارزش تولید محصولات پتروشیمی یک میلیارد دلار بود اما با اقداماتی که توسط نعمت زاده (وزیر فعلی صنعت) انجام شد جهش بسیار بزرگی در این صنعت رخ داد.

وی با بیان این‌که آنچه در هشت سال دولت اصلاحات رخ دادتولید ارزش پتروشیمی از بعد از انقلاب آغاز شده و از یک میلیارد دلار در ابتدای سال 1376 اکنون به 20 میلیارد دلار رسیده است.

زنگنه با اشاره به این‌که طی سال‌های گذشته عزم توسعه و فرمانده برای پیشرفت این صنعت وجود نداشت، تصریح کرد: در شرایطی که نعمت زاده حضور نداشت و همه را بیرون کرده بودند توقع داریم که اتفاقی بیفتد.

وزیر نفت با بیان این‌که عقلای صنعت پتروشیمی را بیرون کردیم، افزود: در شرایطی که همه متخصصان به نحوی منزوی شده بودند چه کاری قابل انجام است.

وی با اشاره به این‌که از سال آینده واحدهای تولید اتان و گاز مایع پارس جنوبی به مدار می آید گفت: واحدهای تولید اتان فازهای 15 و 16، 17 و 18 در سال آینده و مابقی طی سال های بعد وارد مدار می شوند تا با تولید چهار میلیون تن اتان مشکلی برای تامین گاز واحدهای پتروشیمی وجود نداشته باشد.

زنگنه در ادامه با اشاره به این‌که چندین طرح تولید خوراک واحدهای پتروشیمی نهایی شده، تصریح کرد: توسعه صنعت پتروشیمی نیازمند آن است که از فاینانس برای اجرای طرح‌ها استفاده کنیم و با اتکا به خوراک قابل تامین تولید پتروشیمی را به بیش از 70 میلیارد دلار برسانیم.

وزیر نفت اظهار کرد: باید توجه کنیم که جایگاه شرکت ملی صنایع پتروشیمی با 15 سال گذشته متفاوت است و اگرچه خصوصی سازی صورت گرفته درست بوده است اما افسوس را می توان در تحلیل‌ها به کاربرد و باید به آینده امیدوار بوده و اقداماتی را برای توسعه صنعت در آینده انجام دهیم.

ادامه دارد

نام:
ایمیل:
* نظر: