کد خبر: ۸۷۷۲
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۴
بهارستان نشينان در گفت و گو با تجارت تاكيد كردند
يك شنبه شب بعد از 6 جلسه و 20 ساعت بحث جدی پیرامون کلیات بودجه با حضور نمایندگان دولت،‌ دیوان محاسبات ، مرکز پژوهش‌ها و نمایندگان بخش خصوصی، کلیات لایحه بودجه 94 با 58 درصد آرا در کمیسیون تلفیق تصویب شد.
روزنامه تجارت- سعيد حصاري؛ همين امر بيانگر آن بود كه بودجه سال آينده دولت بر خلاف آنچه كه منتقدان پيراهن عثمان كردهاند، تا حدود زيادي با واقعيت نزديك است و ابعاد مختلف مسائل اقتصادي كشور را مورد توجه قرار داده است. هرچند همچنان يكي از موارد مورد بحث ميان اعضاي كميسيون تلفيق با نمايندگان دولت، قيمت نفت در بودجه است. برخي نمايندگان مجلس معتقدند كه کاهش شدید قیمت نفت در مدت زمان سه ماه به نصف قیمت پيشین آن هشداری جدی برای کاهش وابستگی بودجه به نفت است. آنها بر اين باورند كه قیمت تعیین شده در لايحه بودجه سال 94 بالاست و کار مجلس برای نزدیک کردن آن به

واقعیت های اقتصادی کشور دشوار است. همچنين به عقيده آنها دولت میتوانست با کاهش برخی هزینه های اضافی در طرح های عمرانی و هزینه های مصرفی رقم پایین تری برای بودجه پیشنهاد دهد.

جلسات كميسيون تلفيق پخته تر از سالها قبل

در همين زمينه هادي حسيني عضو كميسيون تلفيق بودجه 94 در گفتوگو با تجارت گفت:« با توجه به كاهش درآمدهاي نفتي كه به واسطه كاهش قيمت جهاني است، دولت و مجلس در تلاش هستند كه در بودجه درآمدهاي مالياتي را جايگزين نفت كنند تا سال آينده شاهد كسري بودجه نباشيم. اما لازم است در ابتدا تغييراتي در مقررات مالياتي كشور ايجاد كنيم.»وي در خصوص رويكرد دولت در قبال جلسات كميسيون تلفيق گفت:« در تمام جلسات آقايان نوبخت و دژ پسند حضور دارند. علاوه بر اين عزيزان، نمايندگان ديوان محاسبات و صندق تعاون در اين جلسات شركت ميكنند و كاملا اين جلسهها مرتب و منسجم برگزار ميشود. ضمن اينكه به عقيده من امسال جلسات كميسون تلفيقي نسبت به سالهاي گذشته بسيار پخته تر برگزار ميشود.»وي با اشاره به جايگزينهاي درآمدهاي نفتي در سال آينده افزود: « توجه به توليدات داخلي از جمله معادن ميتواند بخشي از اين كاهش درآمدي را جبران كند . البته نبايد مقوله صادرات غيرنفتي را ناديده گرفت.»وي با اشاره به این که استفاده از ظرفیت صنایع و معادن کشور به عنوان یکی از راهکارها در جایگزینی نفت گفت:« در کشور معادن بسیار غنی وجود دارد لذا ضروری است که استفاده از این ضرورتها در اولویت قرار گیرد در حالی که درآمدهایی که میتوانسته در گذشته از این طریق به دست آید مورد غفلت واقع شده است.»هادي حسيني جلوگیری از فرارهای مالیاتی را از دیگر راهکارها برای جبران کاهش قیمت نفت و تاثیر آن در بودجه عنوان کرد و افزود: قطعا جلوگیری از فرارهای مالیاتی و ساماندهی نظام مالیاتی کشور از راهکارهایی است که میتواند در بودجه برای جبران کاهش قیمت نفت تاثیرگذار باشد.

حذف يارانه غير نيازمندان مانع از كسري بودجه ميشود

محمد جواد كوليوند ديگر عضو كميسيون تلفيق در گفتوگو با تجارت گفت:« طي چند روز گذشته تحولات نفت، تحولات قوانين ماليات، منابع درآمدي و مصارف دولت، سياستهاي حاكم بودجه و اجزاي آن مورد بحث قرار گرفته است و در جلسه بعداز ظهر يكشنبه كليات به تصويب رسيد و از ديروز منابع درآمدي دولت را مورد بررسي قرار داديم.» وي افزود:«مباحث بعدي نفت و تملك داراييهاي دولت است. در يك جمله منابع دولت تا پايان هفته بررسي ميشود و از هفته آينده مصارف دولت مورد بررسي و بحث قرار ميگيرد.»اين نماينده مجلس ادامه داد:«روح بودجه بستگي به چند مورد دارد. 1- رشد اقتصادي 2- تورم 3-كنترل نقدينگي جامعه 4-خروج از ركود و توجه به توليد.»همچنين كوليوند با اشاره به گزينههاي جايگزين درآمدهاي نفتي گفت:« يكي از منابع درآمدي دولت در سال 94، درآمدهاي مالياتي است كه تقريبا 70هزار ميليارد پيشبيني شده است. اما لازمه اين مسئله جلوگيري از فرارمالياتي در كشور و همچنين افزايش منابع مالياتي است كه طي سالهاي گذشته بسياري از پرداخت، معاف بودند.» اين عضو كميسيون تلفيق افزود:« علاوه بر مالياتها يكي از مواردي كه ميتواند در خصوص جبران درآمدهاي نفتي به دولت كمك كند، مسئله يارانهها است. اگر بتوانيم خانوارها و افرادي كه نيازي به يارانههاي ماهانه ندارند را حذف كنيم، ماهانه مبلغ قابل توجهي را صرفه جويي كرديم كه ميتوانيم در بخشهاي ديگر اين مبلغ را سرمايهگذاري كنيم.»وي همچنين با اشاره به فضاي جلسات كميسيون تلفيق تصريح كرد:« هرچند در جلسات بررسي بودجه سال آينده اختلاف نظرهايي وجود دارد اما بطور كلي، روند آن مثبت است و نمايندگان دولت و ديوان محاسبات و مركز پژوهشهاي مجلس و ديگر مسئولاني كه حضور دارند، صورت منظم و پيگير در جلسات شركت ميكنند و اجازه نميدهند زمان هدر برود.»كوليوند در خصوص اينكه برخي معتقدند بودجه با اقتصاد مقاومتي منطبق نيست گفت:« به هرحال يكي از اسناد بالادستي بودجه، اقتصادمقاومتي است كه از سوي مقام معظم رهبري ابلاغ شده است. در شرايط فعلي و با توجه به توضيحاتي كه آقاي نوبخت ارائه كردهاند، در بودجه نويسي توجه ويژهاي به اين مقوله داشتهاند. بطور مثال دولت توجه خاصي به مقولههايي نظير رشد اقتصادي، كاهشتورم، كنترل نقدينگي در كشور و كمك به توليد، داشته است.»وي در پايان افزود:«با توجه به اينكه مجلس و كميسيون تلفيق بسيار اصرار دارند كه قيمت نفت در بودجه كاهش پيدا كند و به واقعيت نزديكتر شود، قطعا قيمت نفت در بودجه سال آينده كمتر از نرخ فعلي خواهد بود كه بين 50 تا 60 دلار است.»

بودجه با اقتصاد مقاومتي در تضاد نيست

ايرج نديمي نيز عضو ديگر كميسيون تلفيق طي گفتوگو با تجارت با تاكيد بر اينكه ميان دولت و مجلس اختلاف نظر اساسي وجود ندارد. گفت: « راي قاطعي كه به كليات بودجه سال آينده در كميسيون تلفيق داده شد، بيانگر آن است كه مجلس با تمام توان سعي دارد با دولت همكاري كند تا در سال آينده با توجه به كاهش درآمدهاي نفتي، با كسري بودجه مواجه نشود و بتواند شرايط كشور را بهبود بخشد.» اين نماينده مجلس ادامه داد:« اما نكتهاي كه در خصوص بودجه بايد به آن اشاره كنم اين است كه با توجه به اينكه دولت در تلاش است درآمدهاي خود را افزايش دهد ممكن است در كشور تورم ايجاد كند و اين تا حدود زيادي برخي نمايندگان را نگران كرده است. البته اين را هم بگويم كه هنوز هيچ يك از اين مسائل تصويب نهايي نشده است و احتمال تجديدنظر و يا اينكه كلا راي نياورند وجود دارد.» وي در خصوص جلوگيري از كسري بودجه احتمالي در سال آينده به واسطه كاهش درآمدهاي نفتي گفت:« ما سه راه پيشرو داريم. اولا هزينهها را كاهش دهيم. زيرا اگر اين هزينهها كاهش پيدا كند و طبق اولويت سرمايهگذاري يا هزينه شود احتمالا سال آينده بامشكل روبرو نخواهيم شد. ثانيا بايد دولت را كوچك كنيم. اين امر موجب ميشود مخارج دولت نيز كاهش پيدا كند.ثالثا بايد از منابع جانشين مثل معدن و صنعت و گردشگري و... استفاده كنيم. در اين صورت ميتوانيم از هرگونه مشكل در سال آينده در زمينه بودجه، جلوگيري كنيم.»همچنين نديمي با اشاره به قيمت نفت در بودجه افزود:« در خصوص قيمت نفت در جلسات كميسون تلفيق دو نظر وجود دارد. يكي از اين نظرات معتقد است كه نبايد 72دلار كاهش پيدا كند زيرا در صورتي كه قيمت جهاني كاهش پيدا كند و درآمد هم متقابلا كم شود، دولت به ميزان درآمد هزينه ميكند و لذا جاي نگراني نيست. اما عدهاي بر اين باورند كه لازم است اين قيمت در بودجه سال آينده كاهش پيدا كند.»وي در ادامه در خصوص توجه دولت به اقتصاد مقاومتي در بودجه گفت:«بودجه با اقتصاد مقاومتي در تضاد نيست اما من معتقد هستم كه ميتواند اين رويكرد در بودجه تقويت شود.»اين نماينده مردم شهرستانهای لاهیجان و سیاهکل در پايان افزود:«در شرايط فعلي كه كشور و دولت در يك تنگناي مهم و تاريخي قرار گرفتهاند دولت تمام توان و تجربه خود را صرف بودجه نويسي سال آينده كرده است و ما اميدواريم كه بتواند شرايط فعلي را مديريت و كشور را از بحران خارج كند.»


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار