کد خبر: ۸۸۴۲
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۷
معاون فرهنگی اجتماعی گردشگری مناطق آزاد کشور:
حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی زم معاون فرهنگی اجتماعی گردشگری مناطق آزاد کشور گفت: در اجرای قانون شوراها باید از قالب‌گیری رها شویم و محتواگرایی را مدنظر بگیریم و یکی از آفت‌های ما نهادسازی‌هایی است که در نهایت قالب‌های آن اصل شده و محتواهای آن فراموش می‌شود.
به گزارش تجارت آنلاين به نقل از ایلنا، وی در همایش هفته بزرگداشت شوراهای آموزش و پرورش در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما در سخنانی اظهار داشت: اینکه شوراهایی را به وجود آورده‌ایم و باری از آموزش و پرورش برداشته‌ایم، کار خوبی است اما این بار به دوش کجا انداخته شده و این جابجایی‌های دولتی مشکل ماست.
حجت‌الاسلام والمسلمین زم افزود: باید تا می‌توانیم از دولت هجرت کرده و به ملت بپیوندیم و باید تربیت‌کنندگان، نخبگان و خبرگان در مناطق کشور، محور توسعه آموزش و پرورش قرار گیرد و بار آموزش و پرورش به دوش ارگان‌های مردمی قرار گیرد تا کار درست شود.
معاون فرهنگی مناطق آزاد کشور یادآور شد: نهاد می‌سازیم اما حاضر به تغییر نیستیم و نهادهای جدید نوعاً کارآمد می‌شود اما آدم‌ها همان مشی خود را بدون تغییر دنبال می‌کنند.
وی اضافه کرد:‌ در عنصر تغییر باید به جای تثبیت و ثبات، سیالیت را بپذیریم و باید کلاس درس بتواند مهد تربیت و کارگاه باشد و معلم علاوه بر آموزش‌دهنده، مربی نیز باشد.
حجت‌الاسلام والمسلمین زم با بیان اینکه شورا یعنی مردم‌محوری و مرکز‌گریزی، افزود: باید انعطاف‌پذیر بوده و در برابر زبان‌های محلی ارزش قائل شویم و در مناطق ایران لهجه و چیزهایی وجود دارد که به معنای مقابله با زبان فارسی نیست.
وی تصریح کرد: لباس محلی، موسیقی، سنت، آداب، قصه‌ها و اشعار محلی داریم و باید در نظام تعلیم و تربیت بوم‌سالاری را حاکم کنیم، اما امروز قصه‌ها، افسانه‌ها، اسطوره‌ها و پهلوان های بومی فراموش شده‌اند و این نقص نظام آموزش و پرورش شورایی ما است که نمی‌تواند بوم‌سالاری را به جای مرکز‌سالاری جایگزین کند.
حجت‌الاسلام و المسلمین زم با اشاره به اینکه در نظام تعلیم و تربیت باید تعادل حاکم شود، افزود: خروجی آموزش و پرورش باید خروجی شود که تفاوت در اندیشه‌ها، تعادل در رفتار و تعامل در دیگران و جامعه باشد، اما خودمان که امروز خروجی‌های آموزش و پرورش هستیم، اهل تعامل نیستیم.
معاون فرهنگی مناطق آزاد کشور خاطرنشان کرد:‌ خروجی آموزش و پرورش باید تعادل رفتاری و تعامل داشته باشد و امروز دچار افراط و تفریط هستیم و دوست داریم از کلیشه‌ها و چیزهایی بگوییم که خطری ندارد و موقعیت ما را تثبیت می‌کند.
وی تصریح کرد: در مناطق آزاد به عنوان سرزمینی که یک چهارم درصد جمعیت کشور در آن است، در دولت تدبیر و امید آسیب‌شناسی صورت گرفت.
حجت‌الاسلام و المسلمین زم اضافه کرد: پس از آسیب‌شناسی اعلام کردیم به دلیل اینکه دولت، قانون و مجلس در این مناطق یک نظام شهری زنده پیش‌بینی نکرده است و منطقه آزاد یعنی کارخانه و کارگاه بوده است و حیات و زندگی وجود ندارد، فرهنگ و مشارکت اجتماعی و بوم‌گرایی نادیده گرفته شده است.
معاون فرهنگی مناطق آزاد کشور افزود: عده‌ای از جای دیگر برای کارهای اقتصادی به آنجا رفتند و زندگی را برای آنها تنگ کرده‌اند و مردم واکنش منفی داشته‌اند و به دلیل اینکه اقتصاد در تقابل بومی آنجا بوده است، رشد پیدا نکرده و باید برای رونق اقتصاد در عنصر فرهنگ توجه کنید.
وی با بیان اینکه نبض فرهنگ در آموزش و پرورش است، گفت: ملاحظه کردیم شعارها همه تغییر کتاب و بی‌توجهی به معلم است و نقش تربیتی را از معلم گرفته‌اند و گفتیم که جان و نبض آموزش و پرورش در معلم است و بر اساس این نگاه به آموزش و پرورش پیشنهاد دادیم الگوی آموزش و پرورش در چشم‌انداز 1404 الگویی در این مناطق بوده و به جای کل کشور در منطقه 1.4 دهمی کشور الگوی درست را اجرا کنیم.
معاون فرهنگی مناطق آزاد کشور خاطرنشان کرد:‌ در مناطق آزاد ظرف 5 ماه گذشته 23 میلیارد تومان به این مناطق اختصاص دادیم و تا صرف الگوسازی شده و معادل این میزان را نیز آموزش و پرورش اختصاص دهد تا صرف الگوسازی آموزش و پرورش کنیم.
نام:
ایمیل:
* نظر: