به گزارش
تجارت آنلاين به نقل از ایلنا، وی در همایش
هفته بزرگداشت شوراهای آموزش و پرورش در مرکز همایشهای بینالمللی صدا و
سیما در سخنانی اظهار داشت: اینکه شوراهایی را به وجود آوردهایم و باری از آموزش و
پرورش برداشتهایم، کار خوبی است اما این بار به دوش کجا انداخته شده و این
جابجاییهای دولتی مشکل ماست.
حجتالاسلام والمسلمین زم افزود: باید تا میتوانیم از دولت هجرت کرده و به
ملت بپیوندیم و باید تربیتکنندگان، نخبگان و خبرگان در مناطق کشور، محور
توسعه آموزش و پرورش قرار گیرد و بار آموزش و پرورش به دوش ارگانهای مردمی
قرار گیرد تا کار درست شود.
معاون فرهنگی مناطق آزاد کشور یادآور شد: نهاد میسازیم اما حاضر به تغییر
نیستیم و نهادهای جدید نوعاً کارآمد میشود اما آدمها همان مشی خود را
بدون تغییر دنبال میکنند.
وی اضافه کرد: در عنصر تغییر باید به جای تثبیت و ثبات، سیالیت را بپذیریم
و باید کلاس درس بتواند مهد تربیت و کارگاه باشد و معلم علاوه بر
آموزشدهنده، مربی نیز باشد.
حجتالاسلام والمسلمین زم با بیان اینکه شورا یعنی مردممحوری و
مرکزگریزی، افزود: باید انعطافپذیر بوده و در برابر زبانهای محلی ارزش
قائل شویم و در مناطق ایران لهجه و چیزهایی وجود دارد که به معنای مقابله
با زبان فارسی نیست.
وی تصریح کرد: لباس محلی، موسیقی، سنت، آداب، قصهها و اشعار محلی داریم و
باید در نظام تعلیم و تربیت بومسالاری را حاکم کنیم، اما امروز قصهها،
افسانهها، اسطورهها و پهلوان های بومی فراموش شدهاند و این نقص نظام
آموزش و پرورش شورایی ما است که نمیتواند بومسالاری را به جای
مرکزسالاری جایگزین کند.
حجتالاسلام و المسلمین زم با اشاره به اینکه در نظام تعلیم و تربیت باید
تعادل حاکم شود، افزود: خروجی آموزش و پرورش باید خروجی شود که تفاوت در
اندیشهها، تعادل در رفتار و تعامل در دیگران و جامعه باشد، اما خودمان که
امروز خروجیهای آموزش و پرورش هستیم، اهل تعامل نیستیم.
معاون فرهنگی مناطق آزاد کشور خاطرنشان کرد: خروجی آموزش و پرورش باید
تعادل رفتاری و تعامل داشته باشد و امروز دچار افراط و تفریط هستیم و دوست
داریم از کلیشهها و چیزهایی بگوییم که خطری ندارد و موقعیت ما را تثبیت
میکند.
وی تصریح کرد: در مناطق آزاد به عنوان سرزمینی که یک چهارم درصد جمعیت کشور در آن است، در دولت تدبیر و امید آسیبشناسی صورت گرفت.
حجتالاسلام و المسلمین زم اضافه کرد: پس از آسیبشناسی اعلام کردیم به
دلیل اینکه دولت، قانون و مجلس در این مناطق یک نظام شهری زنده پیشبینی
نکرده است و منطقه آزاد یعنی کارخانه و کارگاه بوده است و حیات و زندگی
وجود ندارد، فرهنگ و مشارکت اجتماعی و بومگرایی نادیده گرفته شده است.
معاون فرهنگی مناطق آزاد کشور افزود: عدهای از جای دیگر برای کارهای
اقتصادی به آنجا رفتند و زندگی را برای آنها تنگ کردهاند و مردم واکنش
منفی داشتهاند و به دلیل اینکه اقتصاد در تقابل بومی آنجا بوده است، رشد
پیدا نکرده و باید برای رونق اقتصاد در عنصر فرهنگ توجه کنید.
وی با بیان اینکه نبض فرهنگ در آموزش و پرورش است، گفت: ملاحظه کردیم
شعارها همه تغییر کتاب و بیتوجهی به معلم است و نقش تربیتی را از معلم
گرفتهاند و گفتیم که جان و نبض آموزش و پرورش در معلم است و بر اساس این
نگاه به آموزش و پرورش پیشنهاد دادیم الگوی آموزش و پرورش در چشمانداز
1404 الگویی در این مناطق بوده و به جای کل کشور در منطقه 1.4 دهمی کشور
الگوی درست را اجرا کنیم.
معاون فرهنگی مناطق آزاد کشور خاطرنشان کرد: در مناطق آزاد ظرف 5 ماه
گذشته 23 میلیارد تومان به این مناطق اختصاص دادیم و تا صرف الگوسازی شده و
معادل این میزان را نیز آموزش و پرورش اختصاص دهد تا صرف الگوسازی آموزش و
پرورش کنیم.