شاید این روزها واژه بلک فرایدی به گوشتان خورده باشد، آخرین جمعه ماه نوامبر که در کشورهای غربی و به خصوص امریکا روز به صدا درآمدن زنگها برای شروع خرید کریسمس با تخفیفهای بالا محسوب میشود. در سالهای اخیر نیز همزمان با حراج سراسری در دنیا، سایتهای ایرانی هم دست به خلاقیت زدند تا مثلاً اجناس خود را با حراج و تخفیف بالا به فروش رسانند، اما بیتعهدی سایتهای فروشنده همچون ... و ... نسبت به تحویل اجناس، عدم پاسخگویی به اعتراضات و تماسهای خریداران، قیمتهای غیرمنطقی، بستهبندیهای ضعیف و بیکیفیت محصولات، سطح نازل و بیکیفیت محصولات، تبلیغهای غیرواقعی محصولات نسبت به اصل جنس موجود و در نهایت سود میلیاردی که به جیب مسئولان این سایتها سرازیر شد تنها بخشی از واقعیت های حراج جمعه در ایران است و در نهایت تمامی اینها در یک کلام خلاصه میشود: «نبود نظارت نهادهای مسئول!»
سال گذشته روزنامه ها در گزارشهایی داغ به ماجرای حراجمعه در ایران پرداختند و "جوان" در این رابطه نوشت : اصل ماجرا از تخفیف جهانی بلک فرایدی شروع شد و باز هم فروشگاههای ایرانی بهخصوص فروشگاههای اینترنتی به تقلید از سایران وارد میدان شدند و هفته اول آذرماه به اصطلاح حراج بزرگ در ایران را به اسم «حراجمعه» راه انداختند، اما از آنجایی که هیچ گربهای محض رضای خدا موش نمیگیرد، آثار این خلاقیت منفعتطلبانه هر روز بیش از قبل نمایان میشود. هر چند که بهرغم تبلیغات وسیع و گسترده در اینباره، ضعف فنی و پشتیبانی درگاههای اینترنتی در این مسیر، بسیاری از مردم را بدبین کرد و از همان ابتدا خود را کنار کشیدند، اما در این میان همچنان جمعیت کثیری وجود داشتند که پا برجا منتظر آغاز این حراج بودند. حراجی که بیشتر از آنکه به تخفیف نزدیک باشد به گرانی شباهت داشته است و کلاهبرداری فاحش این فروشگاههای اینترنتی علاوه بر انتقاد کاربران فضای مجازی به طنز اجتماعی هم تبدیل شده و عدهای معتقد هستند، به اسم حراج، اجناس بنجل و بیکیفیت را به بالاترین قیمت به مردم غالب کردهاند.
دیرکرد تحویل اجناس، کیفیت پایین و شرح دروغین مشخصات کالاها
یکی از خریداران این حراج با ارسال تصاویر خرید محصول خود (کیف چرمی) میگوید: در شرح مشخصات محصول ذکر شده بود، چرم طبیعی از پوست خام جانوران به ویژه گاو، اما آنچه به دست من رسیده است، حتی پلاستیک هم نیست؛ کمااینکه 6 آذر ماه تاریخ ارسال محصول را ذکر کرده بودند، اما بعد از گذشت 10 روز به دست من رسید.
دیرکرد در تحویل اجناس خریداری شده یکی از موضوعات مهمی است که حجمی از انتقادات کاربران را در فضای مجازی به دنبال داشته و در اینباره نوشتهاند: بسیاری از سفارشها هنوز ارسال نشده است و ... به بهانه ترافیک خریداران و ثبت سفارش، امروز و فردا میکند.
یکی دیگر از این کاربران فضای مجازی میگوید: خریدها هنوز نرسیده است، تماس میگیرم و کسی پاسخگو نیست، یک ساعت پشت خط منتظر بودم و درست زمانی که تلفن وصل شد، قطع کردند. حالا لغو درخواست کردم، در حالی که هنوز کالا تأمین نشده، پیامک آمده که امکان لغو وجود ندارد.
بیتعهدی، بیمسئولیتی، عدم پاسخگویی تنها بخشی از اعتراضات خریداران حراجمعه به فروشگاههای اینترنتی است؛ چراکه این عده معتقد هستند از آنجایی که در این مدت میلیونها پول در حساب این فروشگاهها ذخیره شده و در عوض اجناسی تحویل ندادهاند، لذا ظرف این مدت سوددهی میلیاردی هم برای مدیران آن به دنبال داشته است.
حراج گرانفروشی
علاوه بر این موضوع، غیرمنطقی و غیرواقعی بودن قیمت اجناس دیگر موضوعی بوده که در این میان قابل توجه است. تخفیفهای درصد بالای حراجمعه برای کالاها و محصولاتی که قیمت معمول آنها در فروشگاههای دیگر و بدون حراج چه بسا پایینتر هم بوده است. یکی از کاربران نوشته است توپ تعادل پیلاتس 75 هزار تومانی با تخفیف 55 هزار تومان به فروش رسیده است، اما هفته بعد از حراج، همان توپ به قیمت 55 هزار تومان است. البته این روند خوشبینانهترین روند موجود بوده است.
بدون تخفیف 500 هزار تومان، با تخفیف 900 هزار تومان!
همچنین در خلاقیتی دیگر این فروشگاههای اینترنتی با چندین برابر کردن قیمت کالا و محصولات، قیمت به حراج گذاشته را از اصل قیمت هم بالاتر درج کردهاند. برای مثال ... با تخفیف 71درصدی حراجمعه در یک سوییشرت بافت، این محصول را از قیمت معمولی در فروشگاههای دیگر اینترنتی بالاتر به فروش رسانده است. یا اینکه فروش عطر 500 هزار تومانی با درج اصل قیمت 3 میلیون تومان و در نهایت ارائه با تخفیف به قیمت 900 هزار تومان مثال دیگر در این زمینه است. گزارشهای میدانی «جوان» از رصد فضای مجازی و انتقادات کاربران حاکی از این است، بازارگرمی در فروش محصولاتی که اصل آن هم موجود نبوده است بخش دیگری از کلاهبرداری حراجمعهای فروشگاههای اینترنتی بوده است. کمااینکه جمعی دیگر هم به نوع بستهبندی مرسولات سفارشی اعتراض داشتند که به دلیل کیفیت نازل این بستهبندیها محصولات سفارشی آسیبدیده و بعد از اعتراض مرجوعی نیز صفحه کاربر بلاک شده است.
امسال هم قرار است حراجمعه در روز جمعه 8 آذرماه برگزار شود.هر چند با توجه به تجربه سیاه سال گذشته امسال انگار قرار است با نظارت وی ژه شاهد این سواستفاده ها نباشیم.
چگونگی خرید در بلک فرایدی از ایران
بلک فرایدی امسال، از ۸:۳۰ صبح روز جمعه ۸ آذر آغاز شده و تا ۸:۳۰ صبح روز شنبه ادامه دارد و خیلی عجیب به نظر نمیرسد که تمام ساکنان ایران نیز میتوانند در بلک فرایدی شرکت کنند. روزی که در آن فروشگاههای خارجی، کالاهایی با تخفیفهای شگفتانگیز ارائه میدهند و فرصت خوبی برای خرید وسایل مورد نیاز با سودی باور نکردنی است. اگر تاکنون تجربه خرید در بلک فرایدی را نداشتهاید پیشنهاد میکنیم امسال این کار را انجام دهید. اما چگونه؟
بلک فرایدی یا جمعه سیاه فقط مخصوص مغازههای خارجی نیست بلکه فروشگاههای اینترنتی معروف مانند سایت آمازون، Ebay، علی اکسپرس، اتسی و بسیاری دیگر نیز در این حراجی شرکت کرده تا جایی که میتوان خرید از آمازون را به عنوان اصلیترین مرجع تخفیف دهنده در جمعه سیاه آمریکا دانست.
پس فرصت را از دست ندهید و محصولاتی که قصد خرید دارید را پیدا کرده و آماده باشید تا در روز جمعه خرید خود را انجام دهید چرا که سرعت عمل در آن روز حرف اول را زده و در چشم بر هم زدنی، کالاهای ناب که تخفیفهای خوبی گرفتهاند، تمام خواهند شد.
در جمعه سیاه خرید کنیم؟
حتما برای شما هم پیش آمده که قصد خرید محصولی را داشته باشید اما قیمت بالای آن شما را منصرف کند. ممکن است این کالا، یک گوشی موبایل یا لپ تاپی باشد که به تازگی معرفی شده و قطعا تا مدتها در رده قیمتی بالایی به سر میبرد. به طور مثال کمپانی اپل و یا hp در بلک فرایدی روی محصولاتی که به تازگی به بازار عرضه کردهاند، تخفیفهای قابل توجهی ارائه میدهند و ممکن است بتوانید به راحتی صاحب یک لپتاپ رده بالای ارزان قیمت شده و یا جدیدترین مدل گوشی اپل را با صرف کمترین هزینه در دست بگیرید.
پس در ابتدا باید کالاهای تازه معرفی شده به بازار را در نظر بگیرید و بعد از آن به سراغ محصولات دیگر بروید.