وی با بیان اینکه نمیتوان بدون سند و مدرک برنجهای خارجی را صنعتی یا دستکاری ژنتیکی شده نامید، افزود: میتوان برای شناسایی و تضمین کیفیت ارقام برنج ایرانی آنها را از نظر انگشت نگاری ژنتیکی ثبت کرد اما باید از یک سو مسئولان از نظر آموزش ترویج روی شناسایی هر چه بهتر کیفیت برنج ایرانی کار کنند و از سوی دیگر صنعت فرآوری و بسته بندی برنج روز به روز پیشرفته تر از گذشته شود.
دبیر کانون دانش و صنعت برنج تصریح کرد: برنج ایرانی قدرت تبلیغات ندارد، چراکه برنج های خارجی را بخش های خصوصی قدرتمند می خرند که می توانند برای خود تبلیغات گسترده کنند و جایزههای بزرگی را به خریداران بدهند. این در حالی است که قدرت برنج ایرانی تنها سرمایه های کشاورزانی است که همچنان از روش های سنتی برای فروش محصول خود استفاده می کنند.
خانکشیپور گفت: باید بازار برنج را از روش های سنتی گذشته به سمت بازاریابی مدرن سوق دهیم و به گونه ای تولید داخل را به بازار عرضه کنیم که نرخ ارز اجازه افزایش قدرت رقابت به برنجهای خارجی را در برابر برنجهای تولید داخل ندهد.
وی اظهار کرد: در حال حاضر فقط برندهای طبیعی در بازار برنج داخلی وجود
دارد. در حالی که باید به سمت برندهای صنعتی حرکت کنیم و با توسعه صنایع
بسته بندی و برندسازی قدرت رقابت برنج ایرانی را افزایش دهیم. از سوی دیگر
مسئولان نیز نباید محصول خارجی را مورد حمایت قرار دهند. این در حالی است
که علیرغم ممنوعیت واردات برنج در ماههای اخیر بازار از برنجهای وارداتی
اشباع شده است.
انتهای پیام/