کد خبر: ۹۷۳۶۱
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۱
« تجارت آنلاین» به بهانه روز «اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی» بررسی کرد؛
ر تقویم رسمی کشور امروز به نام روز اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی نامگذاری شده است. گفتمان اقتصاد مقاومتی در کشور ما به منظور جهت دهی به تمام ارکان نظام جمهوری اسلامی ایران برای حرکت در مسیر مقاوم سازی اقتصاد مطرح گردید.

تحقق اقتصاد مقاومتی با توسعه کارآفرینی

اقتصاد کلان: در تقویم رسمی کشور امروز به نام روز اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی نامگذاری شده است. گفتمان اقتصاد مقاومتی در کشور ما به منظور جهت دهی به تمام ارکان نظام جمهوری اسلامی ایران برای حرکت در مسیر مقاوم سازی اقتصاد مطرح گردید. بر این اساس همانطور که رهبر انقلاب بیان کرده اند « ما باید یک اقتصاد مقاومتىِ واقعى در کشور به وجود بیاوریم». آیت الله خامنه ای در این خصوص طی دیداری که در شهریورماه سال ۱۳۸۹ با جمعی از کارآفرینان داشتند اظهار داشته اند: «از نظر نظام سلطه، گناه بزرگ ملت ایران این است که خودش را از زیر بار سلطه آزاد کرده؛ می‌خواهند مجازات کنند به خاطر این گناه، که چرا خودت را از زیر بار سلطه، اى ملت! آزاد کرده‌اى. این ملت راه را پیدا کرده. اصلاً محاسباتشان اشتباه است؛ نمی‌فهمند چه کار باید بکنند و چه کار دارند می‌کنند. خب، اما فشار مى‌آورند؛ فشار اقتصادى از راه تحریم‌ها. ما باید یک اقتصاد مقاومتىِ واقعى در کشور به وجود بیاوریم. امروز کارآفرینى معنایش این است.»

  • کارآفرینی عامل تحکیم اقتصاد مقاومتی

از فحوای کلام رهبر انقلاب اینطور استنباط می شود که کارآفرینی و ایجاد کار و اشتغال بستر تحکیم اقتصاد مقاومتی است. در این ارتباط یک نماینده سابق مجلس و استاد اقتصاد دانشگاه تهران معتقد است: یک تناقضات درونی در حوزه نظام رانتی داریم که آن‌هایی که صاحب رانت قدرت هستند باید تصمیم بگیرند به اینکه رانت را منتفی کنند و اجازه دهند کارآفرینی در کشور پا بگیرد و حاکمیت پاسخگو شود و آن اصول مردم‌سالاری در پاسخگویی به مردم بتواند مورد توجه قرار گیرد و این کار سختی است.

به گزارش رسانه ها الیاس نادران در نشستی با عنوان « بررسی برنامه‌های اقتصادی پویش راه نو» افزود: من هیچ‌وقت یادم نمی‌رود، در همین بحث قانون انتخابات مجلس، سه دوره هر چه زور زدیم که این اصلاحات را انجام دهیم به درهای بسته و دیوارهای سیمانی خوردیم. از رئیس مجلس گرفته تا بقیه افرادی که باید در این حوزه کمک می‌کردند، مانع می‌شدند. برای اینکه یک جمعی که معمولاً با اتصال به رانت‌های قدرت به موضع تصمیم‌گیری می‌رسند و در نهادهای تصمیم‌ساز کشور هستند، می‌خواهند نفی موجودیت خودشان و سلب اختیارات خودشان را بکنند و اجازه دهند که بقیه شریک تصمیمات آن‌ها شوند و این کار خیلی سختی است و واقعاً راه همواری نیست ولی نشدنی نیست.

  • اشتیاق نسل جوان برای کارآفرینی

از سوی دیگر یک نماینده مجلس، تشکیل تعاونی‌های جوانان به عنوان فرصتی برای کارآفرینی و بهره‌مندی از ایده جوانان نخبه جهت رونق اقتصادی کشور یاد کرد.

زهرا ساعی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت گفت: قرار بود اقتصاد کشور به این سمت حرکت کند که نیمی از آن خصوصی‌سازی شده و نیمی دیگر به دو بخش تعاونی‌ها و بخش دولتی تبدیل شود.

ساعی ادامه داد: در این خصوص بخش تعاونی‌ها از اهمیت بسزایی برخوردار هستند، از این نظر که به چابک‌سازی، توسعه و رونق اقتصادی در کشور منتهی می‌شوند.

ساعی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون اتفاق مهمی که افتاده این است که در کشور جوانان مشتاق هستند با تشکیل تعاونی‌ها در حوزه کارآفرینی فعالیت کنند و تحقق این مهم نیز در گروی تسهیل‌گری این روند در قالب تشکیل تعاونی‌هایی است که امکاناتی داشته باشند، ضمن اینکه باید از این جوانان کارآفرین در آینده هم حمایت شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تاکید کرد: بخشی از این حمایت‌ها به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برمی‌گردد و وزارت ورزش و جوانان نیز تکالیفی را در این زمینه برعهده دارد که با ایجاد این تفاهم نامه به نتایج مطلوبی منتهی خواهد شد.

ساعی یادآور شد: ما بارها در جلسات مختلفی که در کشور چه در حوزه انتخابیه و چه در سطح ملی برگزار شده بود، شاهد بودیم که جوانان برای کارآفرینی مشتاق بودند، آن هم در شرایطی که استخدام‌های دولتی به دلیل چابک‌سازی و کوچک‌سازی بدنه دولت محدود شده است، از سوی دیگر تعداد زیادی از جوانان نخبه فارغ‌التحصیل از رشته‌های مورد نیاز برای توسعه اقتصادی دارای ایده هستند و باید فضایی ایجاد شود تا بتوانیم آنها را خارج از تصدی‌گری دولتی به سمت کارآفرینی سوق دهیم که فلسفه تشکیل تعاونی‌ها این امر را محقق کرده و فضایی را برای شکوفایی ایده‌های جوانان تحصیلکرده فراهم خواهد کرد.

  • درک اقتصاد مقاومتی گام اول برای قوی شدن اقتصاد است

همچنین عضو هیأت علمی دانشگاه امام حسین(ع) با اشاره به اینکه باید درک درستی از شرایط داشته باشیم و بدانیم که در حال حاضر نمی توانیم کشور را با قواعد متعارف اداره کنیم گفت: درک اقتصاد مقاومتی گام اول برای قوی شدن اقتصاد است.

علی اکبر حافظیه، در گفت و گو با تسنیم، درباره اینکه چگونه می توانیم اقتصاد را قوی کنیم؟ گفت: یکی از مهمترین مسائلی که بارها به آن اشاره شده، این است که درکی درستی از اقتصاد مقاومتی داشته باشیم، زمانی که درک درستی از اقتصاد مقاومتی وجود داشته باشد به نظر می رسد که بخش زیادی از مشکلات حل می شود.

وی ادامه داد: در شرایطی هستیم که اقتصاد متعارف فقط می تواند در شرایط اطمینان و عدم اطمینان پاسخگوی مسائل ما باشد. در شرایط تعارض که دشمن می خواهد هستی ما را از ما بگیرد و برای ما مشکل ایجاد کند، قواعد اقتصاد متعارف که می تواند در شرایط اطمینان مفید باشد و در شرایط عدم اطمینان موثر باشد، پاسخگو نیست، بلکه باید برای این قواعد مسئله دیگری وجود داشته باشد که آن قدرت معنوی و ارادی است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار