کد خبر: ۹۷۴۵
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۲
رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: به دلیل فضای خشک بازار سرمایه، توفیقی در فروش سهام نداشتیم و از رقم 30 هزار میلیارد تومان فقط توانستیم 3 هزار میلیارد تومان بفروشیم.
به گزارش تجارت آنلاين به نقل از مهر، عبدالله پوری حسینی امروز در نشستی خبری در وزارت اقتصاد با تشریح عملکرد سازمان خصوصی سازی گفت: از ابتدای فعالیت سازمان تاکنون ارزش واگذاری ها در مجموعع به 136 هزار میلیارد تومان رسیده است که از این رقم 36 درصدد در دولت یازدهم اتفاق افتاده است.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه واگذاری ها به عموم متقاضیان و از طریق رقابتی 60 ههزار میلیارد تومان بوده است، افزود: از این رقم 29 هزار میلیارد تومان بابت رد دیون و طلب دولت و 30 هزار مییلیارد تومان بابت سههام عدالت بوده است.

وی با اشاره به اینکه سال 93 سال پایانی واگذاری ها شرکت های گروه یک و دو بر اساس قانون برنامه بوده است، تصریح کرد: باید طوری برنامه ریزی می شد که تا پایان ساال 93 هیچ سهمی از این دو گروه باقی نمانده باشد اما نتوانستیم به همه وظایف عمل کنیم. همچنین واگذاری 216 شرکت در سال جاری به تصویب هیئت دولت رسیده ککه نشان از عقب ماندگی واگذاری ها است.

پوری حسینی ادامه داد: البته غیر از این تعداد شرکت، شرکت های دیگری هم باید واگذار شود که با اجازه مجلس در سال 94 انجام خواهد شد. از 216 شرکت با وجود همه ناملایمات که بخشی از  آن مربوط به شرایط بورس می شود کار واگذاری 132 شرکت به طورر کامل به اتمام رسیده است. 27 شرککت هم در حال اصلاح ساختار هستند که پس از آن واگذار می شوند.

رئیس سازمان خصوصی سازی تصریح کرد: به دلیل فضایی خشک بازار سرمایه، توفیقی در فروش سهام نداشتیم و از رقم 30 هزار میلیارد تومان فقط توانستیم 3 هزار میلیارد تومان بفروشیم.

پوری حسینی در مورد واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس اظهارداشت: وضعیت واگذاری سهام این دو باشگاه امسال مشخص خواهد شد. آگهی مزایده سرخابی ها چاپ شده و روز دوشنبه 27 بهمن ماه بازگشایی پاکت ها را انجام خواهیم داد و تمام جلسه به صورتت زنده پخش خواهد شد. این مزایده بر اساس اهلیت است و در بورس نخواهد بود.

وی با بیان اینکه برای واگذاری اسقلال و پرسپولیس کارشکنی های بسیار سنگین انجام شده است، گفت:دولت تلاش کرد روشی را انتخاب کند که امن ترین روش برای واگذاری این دو باشگاه باشد، ضمن اینکه خریدار سرخابی با کمترین دغدغه نسبت به گذشته و آینده حرکت کند.

پوری حسینی با اشاره به اینکه تمام بدهی هایی گذشته این دو باشگاه به عهده دولت است، گفت: خریداران سرخابی تنها باید به ارتقای ورزش و آینده این دو باشگاه بیاندیشند.

معاون وزیر اقتصصاد در پاسخ به این پرسش که تاکنون چه تعداد متقاضی پاکات خود را برای خرید سهام سرخابی به سازمان خصصوصی سازی ارائه کرده اند، گفت: تا ساعت 14 روز دوشنبه 27 بهمن ماه هیچکس از تعداد متقاضیان مطلع نخواهد شد و در سازمان خصوصی سازی ترتیباتی اتخاذ شده که هیچکس امکان دریافت اطلاعات درباره تعداد پاکات را نداشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه من تعداد متقاضیان را نمی دانم و اگر هم بدانم اعلام نمی کنم، افزود:برخی از متقاضییاتان حاضرند میلیارد ها تومان پول خرج کنند که بدانند پاکتی برای استقلال و پرسپولیس به سازمان خصوصی سازی ارائه شده یا خیر.

وی ادامه داد: این افراد می خواهند تا در صورت عدم دریافت پاکت توسط سازمان خصوصی سازی قیمت پایه را در پاکات خود درج کنند، بنابراین میلیارد تومان قیمت این سهام کاهش می یابد.

پوری حسینی در  مورد درآمدهای سازمان خصوصی سازی در دهه ماهه امسال نیز گفت:‌تا پایان سال جاری حدود 85 تا 90 در صد وظایف بودجه ای از نظر واریز به خزانه انجام می شود البته این امر به دلیل عملکرد این سازمان در سال های گذشته  است و اگر سازمان خصوصی سازی در سال جاری فروش بالایی هم نداشت می توانست این رقم را محقق کند.

وی درباره وضعیت واگذاری سهام پست بانک گفت: خریدار سهام پست بانک بابت خرید نیروگاه بدهکار سازمان خصوصی سازی بود و با توجه به اینکه در آگهی فروش  اعلام شده بود که خریداران نباید بدهکاران نیروگاه های برقی باشند.

وی ادامه داد: از آنجایی که  این خریدار دارای بدهی بابت نیروگاه ها بود تصمیم گرفتیم این بدهی را از محل 5 هزار میلیارد تومانی که مجلس شورای مجوز تهاتر آن را داده بود  و2500 میلیارد تومان به برای خریداران نیروگاه های برقی اختصاص یافته بود ، انجام شود .

معاون وزیر اقتصاد تصریح کرد:‌بر همین اساس خریدار پست بانک تنها بدهی اش تهاتر شد بلکه قسمتی از اقساط آینده پرداخت کرده است.

وی با بیان اینکه ،‌سازمان خصوصی سازی سهام شرکت هایی که در بورس و اوراق بهادار نیستند را بر اساس ارزش روز خالص دارایی ها قیمت گذاری و ارزیابی می کند، اظهارداشت: بی اقبالی به خرید سهام این شرکت ها شاید به دلیل بالا بودن قیمت ها است.

وی با اشاره به انجام کار سنگین صورت گرفته برای تهیه طرح لایحه ای در این خصوص گفت: این لایحه با صلاحدید رییس جمهور در نوبت  بررسی در هیات وزیران است و  امیدواریم تا چند هفته آینده کار بررسی آن انجام شود.

رییس سازمان خصوصی سازی تصریح کرد:‌امور مربوط به سهام عدالت  ازسال 85 آغاز شده و بر اساس قانون باید از محل سود  این سهام ثمن آن طی سال تادیه می شد .

پوری حسینی تصریح کرد:‌ بنابر این 14 ماه فرصت  داریم تا محل سود سهام  بخشی از آن را آزاد سازی کنیم  البته تا پایان سال جاری بر اساس برآورده ها 34 درصد از ثمن معامله سهام عدالت دریافت شده است.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر اینکه برای آزاد سازی سهام عدالت از زمان در نظر گرفته شده عقب نیستیم ،‌گفت:‌ به همین دلیل می توانیم تا پایان سال آینده نیز برای آن صبر کنی البته در خوشبینانه ترین حالت کمتر از 50 درصد از سهام از محل سود آنها  تا این مدت پرداخت خواهد شد.

وی در باره طرح تحقیق و تفحص از سهام عدالت گفت: این طرح بیشتر برای بررسی عملکرد هیات مدیره شرکت های سرمایه پذیر است بنابر این تحقیق و تفحص یک فرصت است و برخی از ابهامات را رفع می کند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار