به گزارش تجارت آنلاین و به نقل از ایسنا، مدیرکل فن آوری اطلاعات بانک مرکزی با اشاره به زیانده بودن خدمات ارائه شده در سیستم بانکداری الکترونیک اعلام کرد که درآمد بانکها از کارمزدهای دریافتی به 10 درصد هزینه های آنها هم نمی رسد.
با توجه به پایین بودن کارمزدهای بانکها نسبت به نرم جهانی آن و هزینههای سنگینی که ارائه خدمات الکترونیک برای آنها به همراه دارد در اواخر تابستان امسال بحث هدفمند کردن کارمزد پرداختی در بخش خدمات الکترونیک مطرح شد و در راس آن دریافت کارمزد از کارتخوان ها مورد بررسی قرار گرفت.
با این وجود پرداخت کارمزد کارتخوانها از سوی پذیرندگان و یا به عبارتی صاحبان آنها در فروشگاهها مورد پذیرش قرار نگرفت و با توجه به انتقادات و مخالفت های مطرح شده توسط اصناف و برخی گروههای دیگر درنهایت طرح بانک مرکزی معلق مانده و از سوی هیات دولت برای بررسی کارشناسی بیشتر به شورای پول و اعتبار ارجاع داده شد که البته با گذشت چند ماه هنوز در این شورا مطرح نشده است.
این در حالی است که مقامات بانک مرکزی در مجموع با اعتقاد به اینکه باید برای دریافت خدمات، هزینه ناشی از آن نیز از سوی گیرنده آن پرداخت شود، هزینههای بالای خدمات بانکداری الکترونیک را به زیان شبکه بانکی عنوان می کنند و معتقدند که باید بخشی از هزینههای بانکها که اکنون عمده آن ازطریق واسطه گری وجوه کسب میشود به حوزه الکترونیک منتقل شود.
در همین رابطه ناصر حکیمی - مدیرکل فن آوری اطلاعات بانک مرکزی - با انتقاد از رویه فعلی هزینه و درآمد در بانکداری الکترونیک در کشور عنوان کرد که عملیات کارمزدی بانکهای ما برخلاف بانکهای دنیا که به شدت درآمدزا است و در عملیات اعتباری سربهسر بوده و سود اصلی خود را از کارمزدها بدست می آورد، کاملا زیان ده است.
وی با بیان اینکه در نرم جهانی نه تنها از ارائه خدمات الکترونیک هزینه دریافت می شود بلکه سودآوری نیز به همراه دارد تاکید کرد: برخلاف این موضوع در ایران درآمد بانکها از کارمزد به 10 درصد هزینههای آنها هم نمیرسد؛ به عبارتی دیگر اگر هزینههای حوزه الکترونیک را 10 درنظر بگیریم درآمد آن کمتر از یک است.
انتقاد سیف به نحوه درآمد و هزینه های بانکها
اما رییس کل بانک مرکزی نیز معتقد است که باید بار تامین هزینه بانک ها به تدریج از درآمد ناشی از واسطهگری به سمت درآمدهای حاصل از ارائه خدمات بانکی فناورانه حرکت کنند.
وی با اشاره به واسطهگری وجوه و ارائه خدمات به عنوان دو نقش اصلی نظام بانکی عنوان کرده که بانکها اکنون تمرکز جدی در کسب درآمد از طریق واسطهگری وجوه دارند به گونه ای که تلاش میکنند تا با حداکثر امکانات سپردههای بیشتری را جذب کنند که این حالت افزایش مستمر نرخ سود سپرده و در نهایت افزایش نرخ تسهیلات را به همراه خواهد داشت. که در ادامه با افزایش نرخ سود تسهیلات، منابع پرداختی کمتر در تولید به کار گرفته شده و بیشتر به سمت سفته بازی پیش خواهد رفت.
اما سیف برای خروج از شرایط فعلی و نزدیک شدن به استاندارد جهانی، این را مورد تاکید قرار داد که باید سرمایهگذاری جدی و سنگینی در این بخش انجام شود تا بانک ها به روز شده و بتوانند با استفاده از فناوریهای نوین و خدمات جدید هزینه کمتری را تقبل کرده و درآمد بیشتری را از این طریق تامین کنند، چرا که هم اکنون هزینه سنگین آن ها از طریق فعالیت های واسطه گری ایجاد میشود که عواقب ناشی از آن روشن است.