کد خبر: ۹۹۷۷۱
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۴
آمار مبتلایان به کرونا در ایران از 6500‌نفر عبور کرد

سلامت نیوز:کرونا همچنان در کشورهای جهان می‌تازد و البته اقدامات بهداشتی و درمانی از سوی کشورها نیز در دست پیگیری است اما به نظر می‌رسد غیر از اقدامات بهداشتی تنها یک قرنطینه خودخواسته و شخصی در منازل می‌تواند زنجیره تکثیر و شیوع بیشتر این بیماری را بشکند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،بر‌اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی مسوولان وزارت بهداشت ایران، تعداد مبتلایان به کرونا نیز در کشور ما تا ظهر دیروز به 6566‌نفر رسیده است.رییس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت به روال روزهای گذشته اخبار مربوط به آخرین مبتلایان به بیماری کرونا را ظهر روز گذشته در اختیار رسانه‌ها قرار داد. آنطور که رییس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت خبر داد 743‌مورد جدید تا ظهر دیروز در کشور شناسایی شدند و نیز 2134‌نفر از بیماران نیز خوشبختانه بهبود یافته‌اند.آقای کیانوش جهانپور در این‌باره اظهار داشت:

از ظهر شنبه تا ظهر یکشنبه و بر‌اساس نتایج آزمایشگاهی، 743‌مورد بیمار جدید مبتلا به کووید19 در کشور شناسایی شد و کل مبتلایان به این بیماری در کل کشور به 6566‌نفر رسید. وی افزود: به این ترتیب شاهد افزایش تعداد بیماران شناسایی شده مبتلا به کووید19 به 6566‌نفر هستیم. کیانوش جهانپور گفت: متاسفانه در طول 24‌ساعت گذشته، 49‌نفر از مبتلایان جدید کووید‌19 جان خود را از دست داده‌اند و مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به 194‌مورد رسید. خوشبختانه در کشور تا کنون 2134‌بیمار مبتلا به کووید19 بهبود یافته‌اند.


10‌فرمان سلامتی

در حدود سه هفته گذشته که بیماری کرونا در کشور مشاهده شده و سپس استان‌های مختلف کشور را درگیر خود کرده است مدام توصیه‌های وزارت بهداشت برای مقابله و پیشگیری با این بیماری برای مردم منتشر شده است. مواردی چون رعایت بهداشت فردی یا شست‌و‌شوی مداوم دست‌ها از جمله نکاتی هستند که این روزها بسیاری به آن‌ها عمل می‌کنند.

اما از سوی دیگر برخی همچنان به شوخی با بیماری کرونا رفتار می‌کنند. البته می‌توان با هر بیماری طوری رفتار کرد که ضمن جلوگیری از تشدید استرس و نگرانی برای خودمان و اطرافیان، نکات بهداشتی را هم رعایت کرد تا زنجیره شیوع این ویروس شکسته شود. در همین ارتباط بسیج ملی مبارزه با کرونا ویروس دستورالعملی منتشر کرده که بد نیست یکبار دیگر در روزهای جاری مرور شده و با دقت مورد توجه مردم قرار گیرد. این 10‌فرمان در قالب پویش‌های مردمی نیز می‌تواند مورد مطالبه قرار بگیرد.

به این معنی که هر‌یک از ما با دانستن این نکات موظف هستیم شهروندان دیگر را هم در جریان قرار داده یا اگر رفتاری اشتباه از سوی آن‌ها دیدیم که موجب به خطر افتادن سلامت عمومی جامعه می‌شود موارد لازم را به آن‌ها گوشزد کنیم. در این صورت می‌توان گفت که ما کرونا را شکست می‌دهیم. بر‌اساس دستورالعمل بسیج ملی مبارزه با بیماری کووید‌۱۹ منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نکات عمومی که باید در آموزش‌ها و ارائه خدمات مد نظر قرار گیرد به شرح زیر است:

برای پیشگیری از انتقال ویروس کرونا، دست‌های خود را مرتب و درست حداقل ۲۰‌ثانیه با آب و صابون بشویید یا با مواد ضدعفونی‌کننده الکلی ۷۰‌درصد، دست‌ها را ضدعفونی کنید. این مورد را حتماً به یاد داشته باشید که ضدعفونی کردن دست‌ها پس‌از هر‌بار تماس با سطوح آلوده یا غیرمطمئن ضروری است. سطوح آشپزخانه و محل کار را مرتب تمیز و ضدعفونی کنید. همچنین در دیدار دوستان و آشنایان هرگز دست ندهید و روبوسی نکنید، حتی اگر بستگان درجه یک مانند پدر و مادر را دیدید. سعی کنید که هرگز به چشم، بینی و دهان خود دست نزنید.

البته این روزها حساسیت بیشتری برای مردم درست شده و تا به این مورد اشاره می‌شود احساس می‌کنند که باید به این اعضای بدن خود دست بزنند. نکته مهم دیگر اینکه تا می‌توانید در خانه بمانید و بیرون نروید. اگر هم مجبور به این کار شدید حتماً از دیگران ۲-۱‌متر فاصله بگیرید. هنگام عطسه و سرفه خود و دیگران، دهان و بینی خود را با دستمال کاغذی یا آستین ناحیه آرنج بپوشانید. دستمال کاغذی استفاده شده را هم به سطل زباله درپوش‌دار بیندازید. اگر فکر می‌کنید بیمار هستید یا در اماکن شلوغ رفت‌و‌آمد می‌کنید، ماسک بزنید.


سرماخوردگی یا کرونا؟

با شیوع ویروس کرونا جامعه هم تلاش می‌کند با توجه به طنز یکبار دیگر این روزهای سخت را به شوخی پشت سر بگذارد. شاید شما هم این روزها مثلاً شنیده باشید که در شرایط فعلی همه مردم ایران گلودرد و تنگی نفس دارند مگر خلافش ثبت شود. شوخی‌های بسیار دیگری هم وجود دارد. اما برخی از مردم همچنان همین شوخی‌ها را جدی گرفته و فکر می‌کنند که خدای‌نکرده دچار کرونا شده‌اند.

متخصصان می‌گویند اگرچه علایم سرماخوردگی هم در کرونا دیده می‌شود ولی علایم اصلی کرونا سرفه، تب و تنگی نفس هستند. در صورت وجود تنگی نفس یا علایم شبه آنفلوآنزا همراه با سرفه و تب، با زدن ماسکی که صورت و بینی را می‌پوشاند به مراکز ۱۶‌ساعته یا مراکز مشخص کرونا و در صورت عدم دسترسی به نزدیک‌ترین بیمارستان در شهر خود مراجعه کنید.

شماره تماس‌های‌۴۰۳۰ و ۱۹۰، آماده پاسخگویی به سؤالات شما درباره پیشگیری و درمان کروناست. در صورت وجود هر‌گونه سؤال، با تماس با این مراکز از اقدامات صحیح آگاه خواهید شد. اما نکته مهم دیگر این است که افراد بالای ۶۰‌سال، زنان باردار، مبتلایان به بیماری‌های مزمن شامل قلبی عروقی، تنفسی، سرطان و افراد با ضعف سیستم ایمنی در معرض خطر بیشتری از بیماری کرونا هستند.

در‌نتیجه لازم است مراقبت از این افراد با دقت بیشتری صورت بگیرد.البته اگر فقط تب، سرفه و علایم خفیف سرماخوردگی داشتید، در خانه بمانید و استراحت کنید. مساله مهم دیگری که این روزها از سوی برخی هموطنان نادیده گرفته شده است مربوط به سفر کردن است.

این در حالی است که گفته می‌شود در صورت وجود علایم بیماری از هر‌گونه سفر پرهیز کنید. در صورت بیمار بودن در خانه استراحت کنید و سعی کنید که از سرویس بهداشتی جدا استفاده کنید. هرگونه اضطراب نابجا را از خود دور کنید و با کسب اطلاعات صحیح سبب آرامش خود و نزدیکان شوید.

آمار مبتلایان به ویروس کرونا در استان‌های مختلف کشور
نام استان تعداد مبتلایان
تهران 1805
قم 685
مازندران 620
اصفهان 564
گیلان 496
مرکزی 335
البرز 307
قزوین 207
سمنان 175
گلستان 175
خراسان رضوی 154
لرستان 144
آذربایجان شرقی 107
فارس 104
یزد 87
نام استان تعداد مبتلایان
خوزستان 69
کردستان 63
همدان 60
زنجان 53
اردبیل 50
خراسان جنوبی 44
کرمان 41
آذربایجان غربی 40
هرمزگان 35
سیستان و بلوچستان 34
کرمانشاه 33
خراسان شمالی 24
چهارمحال و بختیاری 21
ایلام 15
بوشهر 10
کهگیلویه و بویراحمد 9

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار