شکست داعش، دفع تهدید امنیتی چند وجهی فزاینده

سفیر ایران در کرواسی گفت: درجهان به هم پیوسته کنونی که امنیت هم مثل محیط زیست و آب و هوا یک مقوله جمعی و جهانی است، داعش بدون تردید یک تهدید امنیتی چند وجهی و فزاینده برای کل جهان بود. به گزارش ایسنا، پرویز اسماعیلی با تاکید بر اینکه داعش نماد کامل افراط گری و خشونت، و وسیع ترین وجه تروریسم در عرصه فکری، فرهنگی، اجتماعی و حتی اقتصادی بود گفت: شهید سلیمانی اگر چه وجه فیزیکی تروریسم داعش را شکست داد، اما مهم تر، خشکاندن ریشه های ایدئولوژی تکفیر و افراط و خشونت در همه حوزه های فکری، فرهنگی و اجتماعی بود. این یک دستاورد بزرگ جهانی بود که حداقل برای سالهای سال جهان را از تهدید چنین تفکر افراطی نجات داد.سفیر ایران در زاگرب اهمیت افزود: خاور میانه محل تلاقی و تعارض انواع منافع قدرتهای بزرگ جهان بوده و کار بزرگ شهید سلیمانی این بود که اجازه تغییرات ژئوپلیتیک و جغرافیایی در منطقه را نداد؛ در حالیکه در صد سال گذشته طرح ها و برنامه ریزی های سنگینی برای تجزیه منطقه انجام شده بود. اگر داعش در منطقه به دولت تبدیل می شد و منابع عظیم انرژی و ژئوپلیتیک را در اختیار می گرفت قطعا در مرزهای عراق و سوریه متوقف نمی ماند.

 

بدون مذاکره مستقیم تهران با واشنگتن توافقی حاصل نمی شود

یک تحلیل‌گر ارشد سیاست خارجی با اعلام اینکه ایران و آمریکا از طریق تبادل متن با هم تبادل نظر و تبادل ایده انجام می دهند گفت: از یک مقطع به بعد دیگر تبادل نظر از این طریق امکان پذیر نخواهد بود. یعنی زمانی که یک متن به عنوان توافق می‌خواهد قطعی بشود باید طرفین اصلی یعنی ایران و آمریکا با هم مذاکره داشته باشند تا بتوانند تبادل امتیاز کنند و به یک حد وسطی برسند. کوروش احمدی در گفت‌وگو با ایلنا افزود: اگر قرار باشد این‌ کار با پیغام‌ و پسغام صورت بگیرد، هم زمان زیادی باید صرف شود و هم روشن نیست که آیا واسطه‌ها موضوعات را دقیق منتقل کنند و هم اینکه آیا طرفین به واسطه‌ها اعتماد کافی دارند.وی ادامه داد: اگر چه دلیل مخالفت ایران با مذاکره مستقیم روشن و قابل درک است؛ ولی در نهایت به دلایل عملگرایانه بسیار بعید است که تلاش‌ها بتواند بدون مذاکره مستقیم بین ایران و آمریکا به نتیجه برسد. تحلیل‌گر ارشد سیاست خارجی گفت: غربی‌ها همیشه ایران را متهم به وقت‌کشی می‌کردند. ادعای آنها این بوده که سرعت پیشرفت برنامه‌های هسته‌ای ایران بیشتر از سرعت پیشرفت مذاکرات است و مدعی هستند که اگر کار به این شکل پیش برود، سرعت مذاکرات با سرعت برنامه هسته‌ای ایران برابری نمی‌کند.

پیامدهای فاجعه بار اقدام علیه ایران
عضو پارلمان رژیم صهیونیستی درباره برخی تهدیدها برای اقدام علیه ایران از سوی رژیم صهیونیستی هشدار داد و گفت: در اسرائیل اتفاق نظر برای چنین حمله ای وجود ندارد. به گزارش ایسنا، احمد الطیبی افزود: درخصوص ایده حمله به ایران در اسرائیل اتفاق نظر وجود ندارد. افرادی هستند که با هر گونه اقدام علیه ایران مخالفند و ترجیح می دهند که این کشور به توافق هسته ای ٢٠١٥ پایبند باشد. وی تاکید کرد که اقدام نظامی علیه ایران پیامدهایی فاجعه بار برای منطقه خاورمیانه به همراه خواهد داشت.وی گفت: خروج آمریکا از توافق هسته ای با ایران یک اشتباه بزرگ بود و بعید می داند که واشنگتن به ''ماجراجویان اسرائیلی'' اجازه دهد که منطقه را درگیر یک جنگ ویران کننده، کنند.

درگیری‌ افغانها با ایران، پاکستان و ترکمنستان
مدیر کل غرب آسیا وزارت امور خارجه از غیرحرفه‌ای بودن مرزبانان افغان و عدم شناخت مرز و مسایل مرزی توسط نیروهای طالبان مستقر در مرز انتقاد کرد.به گزارش ایسنا، سید رسول موسوی در توییتر خود نوشت: ‏بر اساس اخبار منتشر شده در یک ماه گذشته برخوردهای مرزی بین نیروهای مرزبانی ایران، پاکستان و ترکمنستان در جوزجان رخ داده است.ریشه این درگیری‌ها در غیرحرفه ای بودن مرزبانان افغان و عدم شناخت مرز و مسایل مرزی توسط نیروهای طالبان مستقر در مرز است‌.

دفاع پمپئو از ترور شهید سلیمانی
وزیر خارجه پیشین آمریکا در گفت وگو با فاکس نیوز به تکرار ادعاهای خود علیه کشورمان پرداخت و بدون اشاره به جنایت های کشورش در دنیا و به ویژه خاورمیانه، ایران را ''بزرگترین حامی تروریسم'' در جهان خواند. به گزارش ایسنا، مایک پمپئو در ادامه ادعاهای خود، جنایت واشنگتن برای به شهادت رساندن سردار سلیمانی را ''یک تصمیم خوب'' توصیف کرد و مدعی شد که او و دونالد ترامپ برای دفاع از آمریکایی ها و محافظت از جان آنها دست به این کار زدند.پمپئو مدعی شد که دولت کنونی آمریکا نیز وظیفه دارد در برابر تهدیدات ایران از امنیت آمریکایی ها محافظت کند. وی از عملکرد جو بایدن رئیس جمهور کشورش انتقاد کرد و گفت که او آماده دفاع از امنیت آمریکا در برابر چالش ها و تهدیدهای رو به افزایش در دنیا نیست.

لزوم قرائت نتایج تفحص های گذشته
نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور با استناد به آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: در راستای تأثیرگذاری نتایج تحقیق و تفحص‌ها بهتر است که گزارشی از نتایج تفحص‌های گذشته مجلس در کنار قرائت تقاضاهای جدید اعلام و ارائه شود. به گزارش ایلنا، محمدرضا صباغیان افزود: تحقیق و تفحص از اقدامات و وظایف مهم نظارتی مجلس است و ارائه گزارش همزمان از تفحص‌ها و نتایج از تحقیق و تفحص‌های گذشته می‌تواند تأثیرات بیشتری داشته باشد. قالیباف در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: برای قرائت نتایج تحقیق و تفحص هایی که در گذشته انجام شده نیاز به اصلاح آیین‌نامه داخلی است اما در اینکه تفحص‌ها باید به صورت دقیق انجام شود و به نتیجه نهایی برسد، بسیار مصمم هستیم که کار نظارتی مجلس به صورت دقیق و کامل انجام شود.

فضای رقابت شرطی حضور در انتخابات
دبیرکل کارگزاران گفت: تا جایی که فضای رقابت در انتخابات وجود داشته باشد، در انتخابات حاضر می‌شویم و برای انتخابات مجلس دوازدهم منتظر آن هستیم که سیاست‌های کلی مشخص شود.حسین مرعشی در گفت‌وگو با ایلنا گفت: ما در حزب کارگزاران، به دلیل رد صلاحیت کسی که هرچقدر هم دارای اهمیت و ارزشمند باشد، صحنه انتخابات را ترک نمی‌کنیم. ما زمانی صحنه انتخابات را ترک می‌کنیم که قدرت انتخاب نداشته باشیم. در سال ۹۲ هم آقای هاشمی رفسنجانی که عزیز کشور و مورد وفاق همه میانه‌روها و اصلاح‌طلبان بودند وقتی رد صلاحیت شدند، صحنه انتخابات را ترک نکردیم. مرعشی گفت:‌ در حال حاضر همه احزاب اصلاح‌طلب مشغول مطالعه برای برنامه‌ها هستند و فضای سیاسی کشور را رصد می‌کنند. ولی حزب کارگزاران منتظر آشکار شدن سیاست‌های کلی است که شورای نگهبان عامل آن سیاست‌هاست.

آمریکا اولین گام هدفمند را بردارد
پولیتیکو در گزارشی درباره مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین و مسائل مربوط به لغو تحریم‌ها و اقدامات هسته‌ای نوشت: در حالی که راستی آزمایی امور بخش هسته‌ای توافق توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام می‌شود، هیچ نهاد مشابهی وجود ندارد که بر موضوع تحریم‌ها نظارت کند. بنابراین،‌ مذاکره کنندگان باید بر سر این که چگونه این کار باید انجام شود، به توافق برسند. این یکی از موانعی است که باید فورا برطرف شود. دیپلمات‌های غربی گفته‌اند منتظر ایرانند تا این هفته پیشنهادهایش را در وین مطرح کند. به گزارش ایسنا،پولیتیکو ادامه داد: یکی از گزینه‌ها این خواهد بود که دفتر کنترل داریی‌های آمریکا، یک توصیه‌نامه درباره چگونگی تجارت با ایران منتشر کرده و فرمان‌های اجرایی مرتبط را لغو کند. ابزار دیگری که می‌توان به کار گرفت، عقد قراردادهایی در زمینه صادرات نفتی یا باز کردن حساب‌های بانکی خارجی است.
در این گزارش آمده است: یک دیپلمات ارشد غربی گفته است، از آن‌جا که آمریکا به طور یک‌جانبه از توافق خارج شده است، این واشنگتن است که احتمالا باید «گامی هدفمند» بردارد و پیش از اقدامات تهران برای محدود کردن برنامه هسته‌ای‌اش، برخی از تحریم‌ها را لغو کند.

از پروژه های نیمه تمام تا هدر رفت بیت المال

رئیس دستگاه قضا با حضور در جلسه هیئت عمومی دیوان محاسبات با اشاره به مسئولیت خطیر نظارتی دیوان محاسبات اظهار کرد: اعمال نظارت مطلوب بر هزینه‌کرد بودجه سالانه، نقشی کلیدی در اداره کشور و حکمرانی مطلوب و به تبع آن ارتقای همه‌جانبه امور دارد.
به گزارش میزان غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در جلسه هیئت عمومی دیوان محاسبات از اقدامات نظارتی دیوان محاسبات در راستای رسیدگی و حسابرسی به فرآیند‌های مالی وزارتخانه‌ها، شرکت‌های دولتی و سایر دستگاه‌ها که به نحوی از انحا از بودجه کل کشور استفاده می‌کنند و مراقبت دارند تا هیچ هزینه‌ای از اعتبارات مصوب تجاوز نکند، تقدیر کرد.
وی گفت: قانون خوب، بودجه ریزی دقیق و نظارت مکفی سه ضلعی است که نقش کلیدی در حکمرانی مطلوب کشور را ایفا می‌کنند.
رییس دستگاه قضا افزود: ابتکار دیوان محاسبات در دعوت از وزرای جدیدالورود و نامه نگاری با وزارتخانه‌ها به منظور تشریح ترک فعل ها، نقاط فسادخیز و ضعف‌ها و قوت‌های دستگاه‌های اجرایی، و ارایه زودهنگام گزارش تفریغ بودجه، پسندیده است و باید آن را به فال نیک گرفت.
رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه فقدان سازوکار‌های نظارتی در امور و شئون مختلف، سبب انحراف انسان‌ها و جوامع می‌شود، گفت: ضرورت دارد مسئولان دیوان محاسبات با سایر دستگاه‌ها و نهاد‌های نظارتی از جمله بخش‌های زیرمجموعه قوه قضاییه نظیر دیوان عدالت اداری، سازمان بازرسی، مرکز آمار قوه قضاییه و دادگستری استان تهران، جلسات و نشست‌هایی مستمر برگزار کرده و با تشکیل کارگروه‌هایی نسبت به بهره‌گیری از ظرفیت‌های یکدیگر اقدام و از این طریق در امر تقویت و توسعه نظارت هم‌افزایی ایجاد کنند.
محسنی اژه‌ای بر ضرورت تقویت «شورای هماهنگی دستگاه‌های نظارتی» و تعیین سازوکار‌های اجرایی بیشتر برای این شورا تاکید کرد و گفت: تقویت شورای هماهنگی دستگاه‌های نظارتی حائز اثرات مثبت زیادی است که از جمله آن‌ها می‌توان به پرهیز از موازی‌کاری در امر نظارت‌ها، جلوگیری از اتلاف منابع نظارتی و انسداد مَفر‌های گریز متخلفان با استناد به گزارش‌های بعضا متفاوت نهاد‌های نظارتی اشاره کرد.
رئیس دستگاه قضا با طرح این پرسش که دیوان محاسبات تعریف شفاف و دارای مصادیقی از بیت‌المال برای عرضه به افکار عمومی و رسانه‌ها ارائه کرده گفت: آیا تا کنون شاخصی علمی برای سنجش میزان و وضعیت پاسداری و صیانت از بیت‌المال از سوی دیوان ارائه شده است؟ «آیا هدررفت منابع بودجه‌ای تخصیص یافته به پروژه‌های نیمه‌تمام، در زمره مصادیق بیت‌المال محسوب می‌شود»؛ به طور قطع باید به میزان توان و استطاعت مالی، پروژه‌های عمرانی در بودجه‌های سنواتی تعریف شوند تا با انباشت پروژه‌های نیمه‌تمام و به تبع آن هدررفت منابع بودجه‌ای مواجه نشویم. وی گفت: چنانچه شرکت‌های دولتی در زمان بررسی و تصویب بودجه سالیانه، عملکرد و تراز مالی خود را ارائه ندهند و نسبت به وضعیت مالی شرکت‌های مزبور شناختی وجود نداشته باشد، آیا این حق وجود دارد که مجددا به آن‌ها بودجه اختصاص یابد و با فرض وقوع این امر، آیا هدررفت بیت‌المال رخ نداده و چنانچه موارد فوق‌الذکر را در زمره مصادیق بیت‌المال محسوب می‌کنید آیا برای پیگیری آن‌ها سازوکار‌هایی تعبیه کرده‌اید و آیا شاخصی دارید که بر مبنای آن میزان کاهشی یا افزایشی بودن انحرافات از بودجه را سنجش کنید؟
محسنی اژه‌ای خطاب به اعضای هیئت عمومی دیوان محاسبات افزود: در صورتی که به واسطه اقدامات دستگاه‌های نظارتی، میزان انحراف از بودجه و تخلف در هزینه‌کرد اعتبارات مصوب کاهش یافته باشد، می‌توانیم بگوییم دستگاه‌های نظارتی و به ویژه دیوان محاسبات عملکرد مثبتی داشته‌اند؛ اما اگر عکس این قضیه صادق باشد باید آسیب‌شناسی جدی پیرامون سازوکار‌های اعمال‌شده توسط دستگاه‌های نظارتی صورت گیرد.
رئیس دستگاه قضا به موضوع پرونده‌های ارجاعی از ناحیه دستگاه‌های نظارتی از جمله دیوان محاسبات و سازمان بازرسی به مراجع قضایی اشاره کرد و گفت: چنانچه میزان پذیرفته‌نشدن پرونده‌های ارجاعی از ناحیه دستگاه‌های نظارتی به قوه قضاییه، بالغ بر یک‌سوم تعداد پرونده‌ها یا بیشتر باشد باید آسیب‌شناسی ویژه‌ای صورت گیرد تا خلأ و اشکال موجود شناسایی و مرتفع شود.
رئیس قوه قضاییه ادامه داد: آیا دیوان محاسبات به موضوع وکالتی که توسط دستگاه‌های دولتی از اشخاص حقیقی دریافت‌کننده شرکت‌های دولتی اخذ می‌شود تا نسبت به فروش این شرکت‌های واگذار شده در صورت عدم انجام تعهدات از سوی خریدار اقدام کنند، ورود کرده و اصولا تفسیر دیوان محاسبات از قانونی یا غیر قانونی بودن این اقدام چیست؟
محسنی اژه‌ای به مسئولان دیوان محاسبات توصیه کرد چنانچه موضوع فوق‌الذکر به صورت مستقیم یا غیرمستقیم جزو وظایف‌شان است، به آن ورود کنند چراکه با توجه به تصمیمات اخیر ناظر بر فروش اموال مازاد دولتی، موضوع وکالت اخذ شده از اشخاص حقیقی، در آینده مصادیق بیشتری پیدا می‌کند و در شرایطی می‌تواند موجب آسیب‌هایی هم شود.

بیشترین شکایات از شهرداری‌ها
رییس دیوان محاسبات در این جلسه به ارایه برخی گزارش‌ها و اقدامات ابتکاری دیوان طی دوره مدیریت خود پرداخت و در پایان، چند درخواست و پیشنهاد را مطرح کرد. مهرداد با برشمردن اقدامات تحولی دیوان محاسبات در ارایه گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۹، چهار ماه پیش از موعد مقرر قانونی، و نظارت بر عملکرد مالی سال جاری دستگاه‌های اجرایی در مقاطع زمانی ۲ ماهه، از سامانه ارتباطات مردمی ۱۹۸ به عنوان یکی از جدیدترین ابتکارات دیوان محاسبات در حوزه مردمی سازی نظارت، نام برد و اظهار کرد: از زمان راه اندازی این سامانه در مردادماه سال جاری تاکنون حدود ۵۰ هزار تماس تلفنی از سراسر کشور توسط کارشناسان دیوان دریافت شده که شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و دستگاه‌های نظیر آن بیشترین حجم شکایات را به خود اختصاص داده‌اند. مهرداد بذرپاش با اشاره به موضوعات مهم در دستور کار دیوان محاسبات، از برخی سرفصل‌های این موضوعات به شرح زیر نام برد. استفاده بهینه از ظرفیت کارشناسی دیوان محاسبات در خصوص شکایات دارای بار مالی مرتبط با اشخاص حقیقی و حقوقی علیه دستگاه‌های اجرایی به منظور حفظ و حراست از بیت المال، اتخاذ تمهیدات ویژه به منظور تسریع در رسیدگی به شکایات و درخواست‌های دیوان محاسبات درخصوص مصوبات، دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های غیرقانونی دولت و دستگاه‌های اجرایی از دیگر نکات مطرح شده در این جلسه، توسط رئیس کل دیوان محاسبات کشور بود.

برگشت ۹ هزار میلیارد به خزانه
در ادامه دادستان دیوان محاسبات از عزم جدی دستگاه قضا و ریاست آن جهت توسعه و تقویت امر نظارت در حوزه‌های مختلف و توجه به نهاد‌های نظارتی همچون دیوان محاسبات قدردانی کرد. علی کامیار با ارائه آماری از عملکرد این دیوان در زمینه صیانت از بیت‌المال و اموال عمومی و دولتی گفت: طی مدت اخیر بالغ بر هزار و ۸۶۷ پرونده در دیوان محاسبات تعیین تکلیف و در همین راستا ۹ هزار و ۷۵۲ میلیارد تومان به خزانه برگشت داده شده که این آمار حدودا ۸ برابر بیشتر از سال‌های گذشته است.

خداییان از افزایش خودروهای دپوشده در انبارها خبرداد

سخنگوی قوه قضائیه گفت: مجازات جایگزین حبس فقط در مرحله صدور حکم نیست و اگر شخص محکوم شد و شرایطش را داشته باشد، می‌تواند بهره‌مند شود. برخی ایراد گرفتند که اگر این قانون در خصوص مفسدان اقتصادی اعمال شود، آن‌ها به ارتکاب جرم تشویق می‌شوند اما ریاست قوه قضائیه تاکید کردند مفسدان اقتصادی مشمول حکم مجازات جایگزین نیستند. بنابراین کسانی که مخل نظام اقتصادی هستند یا مخل نظم و امنیت هستند این‌ها نه شرایط لازم را دارند نه ریاست قوه قضائیه در این خصوص دستوری داده‌اند. به گزارش ایلنا، ذبیح‌الله خداییان ادامه داد: کسانی که مشمول این حکم هستند مجرمین مخل نظم و امنیت و مفسدان اقتصادی نیستند. ریاست قوه قضائیه مثال زدند افرادی که مبتلا به بیماری صعب‌العلاج هستند یا افرادی که دارای کبر سن هستند به دلیل اینکه کمیسیون پزشکی نظر می‌دهد، مجازات متوقف می‌شود و برخی افراد دارای تخصص می‌توانند از این شرایط استفاده کنند. وی درباره خودروهای پارک شده در توقفگاه‌ها گفت: مردم از ما می‌پرسند علت این که این خودروها پارک شده‌اند اما مردم در نوبت دریافت خودرو هستند، چیست؟ همکاران ما در حال بازدیدهایی هسنتد و بنا شد تا پایان آبان ماه جاری تعداد خودروهایی که نقص دارند، کاهش پیدا کند اما به این خوردوها افزوده شد! سخنگوی قوه قضائیه گفت: توقف این خودروها حبس سرمایه است از این دو خودروساز هم پاسخ خواستیم که اگر توضیحات قانع‌کننده نباشد پرونده در محاکم قضایی تشکیل شود و از وزیر صمت هم خواستیم به این مهم رسیدگی کند چراکه وزارت صمت مسئول این کار است و باید به وظیفه خودش عمل ‌کند. سخنگوی قوه قضائیه درباره دپو و احتکار خودرو گفت: در سال‌های مختلف سازمان بازرسی به این موضوع ورود کرده است. بازار ایران در انحصار این دو خودروساز است و واردات خودرو هم برای حمایت از دو خودرو‌ساز ممنوع است. وی تاکید کرد: قبول داریم تحریم روی واردات برخی از قطعات خودور تاثیرگذار است، اما برخی از مدیران که به صورت جهادی وارد شده‌اند در بخش خصوصی این قطعات را وارد کرده‌اند. وزارت صمت متولی این موضوع است و باید پیگیر این قضیه باشد. در مورد کم‌کاری خودرو سازان حقیقتاً تاکنون ورود پیدا نکرده‌ایم که ببینیم خودروسازان کم‌کاری کرده‌اند یا خیر.
خداییان درباره تفهیم اتهام برای خودروسازان گفت: سوال این است آیا سازمان بازرسی کل کشور می‌تواند تفهیم اتهام کند یا خیر، سازمان بازرسی کشور ابتدا مدارک را بررسی را می‌کند پس از آن بازرسان این‌ سازمان مانند ضابطان قضایی تفهیم اتهام می‌کنند در این مرحله هم بازرس قضایی ما وارد بررسی می‌شود و اگر موردی باشد تفهیم می‌شود.

ماموستا کریمی بر ضرورت سهیم کردن همه در مدیریت تاکید کرد

مشاور رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی با بیان اینکه «حرف رئیس جمهوری این است که از شایستگان اقوام و مذاهب یعنی اهل سنت استفاده شود» تاکید کرد: دولت دنبال این است که بتواند از شایستگان استفاده کند تا همه سهیم، دخیل و شریک باشند و اینگونه نباشد که در ایام انتخابات این‌ها را جمع کنیم و بعد از انتخابات دیگر کاری با آنها نداشته باشیم. ماموستا عبدالسلام کریمی در گفت‌وگو با ایسنا، به تشریح رویکرد دولت سیزدهم در حوزه اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی پرداخت و با تاکید بر اینکه رویکرد دولت سیزدهم، رویکرد نظام، مقام معظم رهبری و امام راحل است، اظهار کرد: مقام معظم رهبری درباره اقوام فرموده‌اند که این‌ها فرصت هستند؛ یعنی اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی پازل‌های رنگارنگی هستند که اگر در کنار یکدیگر قرار بگیرند، ایرانی قوی و قدرتمند را می‌سازند. وی افزود: همانطور که قرآن کریم می‌فرماید «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ»، همه یکسان هستیم و کرد و ترک و بلوچ و فارس و شیعه و سنی و زن و مرد نداریم، بلکه همه ایرانی‌ای هستیم که به اقتدار و توسعه کشورمان معتقدیم‌. ان‌شاءالله همه دست در دست یکدیگر بتوانیم همکاری کنیم و ایرانی سربلند بسازیم. مشاور رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی در پاسخ به این که دولت سیزدهم چه سهمی برای اقوام و اقلیت‌ها در مدیریت کشور قائل است؟ گفت: همان سهمی که قانون اساسی قائل شده و مقام معظم رهبری فرموده‌اند؛ البته دولت سیزدهم در ابتدای راه است. حرف رئیس جمهوری این است که از شایستگان اقوام و مذاهب یعنی اهل سنت استفاده شود؛ دولت دنبال این است که بتواند از شایستگان استفاده کند تا همه سهیم، دخیل و شریک باشند و اینگونه نباشد که در ایام انتخابات این‌ها را جمع کنیم و بعد از انتخابات دیگر کاری با آنها نداشته باشیم. ماموستا کریمی با بیان اینکه «مردم به صحنه آمدند و دست دولت را گرفتند و دولت موفق شده و رای اعتماد کسب کرده و الان نوبت دولت است که دست مردم را بگیرد» اظهار کرد: ما دولت را برآمده از مردم می‌دانیم و جدا از مردم نمی‌دانیم.

گرامی‌مقدم از تبلیغ مسئولان قبل از اقدام قابل لمس انتقاد کرد

قائم مقام حزب اعتماد ملی گفت: تاثیر بی‌اعتمادی بر جامعه فراگیر شده؛ از ابتدای انقلاب به این طرف یک بخشی از جامعه به مسئولان اعتماد نداشتند رفته رفته این بخش کوچک تبدیل به یک بخش بزرگ شد و آنقدر این بی‌اعتمادی‌ها افزایش پیدا کرد که امروز مردم برای تعیین سرنوشت خودشان هم وارد عرصه انتخابات نمی‌شوند. به طوری که مشاهده کردیم چیزی حدود ۶۰ درصد آنان از آمدن پای صندوق‌های رأی امتناع کردند؛ همین عدم حضور در انتخابات یکی از شاخص‌های مهم بی‌اعتمادی است. اسماعیل گرامی مقدم در گفت‌وگو با ایلنا گفت: چندین عامل باعث بی‌اعتمادی مردم می‌شود، وعده‌هایی که مسئولان می‌دهند اما به آن‌ها عمل نمی‌کنند و سیاست‌هایی که به واسطه آنها همه چیز را وارونه جلوه می‌دهند. به عنوان مثال هنگامی که تحریم‌ها تاثیر بالای ۶۰ الی ۷۰ درصدی بر روی اقتصاد کشور دارد، روشن است اگر تحریم‌ها برداشته شود چه میزان گشایش در حوزه اقتصاد به وجود می‌آید اما این را کاملا کتمان می‌کنند به گونه‌ای که تحریم را یک چیز با برکت برای جمهوری اسلامی و ممکلت جلوه می‌دهند! که جالب است بسیاری این مطلب را عنوان می‌کنند.وی با اشاره به این‌که تحریم ظالمانه است و ظلم مضاعفی را بر مردم ایران تحمیل می‌کند، تاکید کرد: امروز تحریم سفره‌های مردم را کوچک و اقتصاد کشور را فشل کرده است و این حرف گزاف است که بگوییم تحریم برکت است. می‌گویند ما تحریم‌ها را خنثی می‌کنیم و در جهت خنثی‌سازی آن گام برمی‌داریم این هم یک حرف بیهوده‌ای است، زیرا نمی‌توانیم به آن جامه عمل بپوشانیم که این امر خودش موجب ناامیدی می‌‎شود. گرامی‌مقدم یادآور شد: تحریم را خنثی کردن یعنی تحریم را دور زدن به صورت بسیار کوچک؛ حال شاید این امر تاثیر بگذارد و به صورتی ما بتوانیم حداقل صادرات نفتی به صورت کشتی داشته باشیم اما این کار باعث گشایش اعتبار، باعث ثبت سفارش تجهیزات و باعث بالا رفتن خزانه ارزی نمی‌شود که این دست اتفاقات هم بی‌اعتمادی به وجود می‌آورد.