حفظ پیمان اوپک پلاس اولویت اصلی دبیرکل منتخب

دبیرکل منتخب اوپک در اظهاراتی به رویترز گفت اولویت اصلی وی حفظ پیمان این گروه با روسیه و تولیدکنندگان دیگر خارج از این گروه است که در راستای منافع کل صنعت نفت خواهد بود. سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) روز دوشنبه با انتصاب هیثم الغیص، نماینده سابق کویت در اوپک به عنوان دبیرکل جدید خود موافقت کرد. وی جانشین محمد بارکیندو از نیجریه
می شود که از سال ۲۰۱۶ این سمت را برعهده داشت و به انعقاد پیمان محدودیت عرضه با تولیدکنندگان غیرعضو اوپک کمک کرد. الغیص این سمت را در اول اوت که دومین دوره سه ساله بارکیندو به پایان می رسد، برعهده خواهد گرفت. الغیص در پاسخ به این که آیا از ادامه اجرای این پیمان در سال ۲۰۲۳ حمایت می کند، به رویترز گفت: یکی از اولویتهای اصلی من، حمایت از ادامه اعلامیه همکاری است. این به نفع کل صنعت نفت و همه ۲۳ کشوری است که در این توافق مشارکت دارند. بر اساس پیمان آوریل ۲۰۲۰، اوپک پلاس موافقت کرده است این پیمان تا پایان امسال ادامه پیدا کند و تولیدکنندگان به تدریج محدودیت عرضه خود را تسهیل کنند. انتظار می رود اعضای این گروه در نشست روز سه شنبه افزایش تولید به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز را در فوریه تصویب کنند.

 

قیمت سوخت و خوراک پتروشیمی‌ها یکی شود

دبیر کمیسیون انرژی مجلس گفت: در موضوع اضافه شدن LPG به سبد سوختی خودروها و همچنین مشخص شدن سهم دولت از صادرات آن تدابیری اندیشیده شده و باید در کمیسیون تلفیق جمع‌بندی شود. عبدالعلی رحیمی مظفری درباره آخرین وضعیت مفاد انرژی لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: درباره موضوع اصلاح فرمول تعرفه‌های خوراک پتروشیمی‌ها بحث‌هایی مطرح است ولی هنوز جمع‌بندی نشده است. موضوع اصلی این است که قیمت سوخت و خوراک پتروشیمی‌ها یکی شود که این اقدام نیازمند ملاحظاتی است. از جمله اینکه سوختی که به پتروشیمی‌ها می‌دهیم بر اساس تولید انرژی (BTU) محاسبه شود. وی افزود: موضوع اصلاح تعرفه سوخت هم برای صنایع بزرگ هست. البته ما باید به تدریج و با درنظر گرفتن مزیت‌ها و مشکلاتی که صنایع پتروشیمی‌های ما دارند و با هدف ایجاد شرایط رقابتی اقدام به آزاد سازی تعرفه حامل‌های انرژی کنیم. رحیمی مظفری در رابطه با بند اصلاح یارانه برق صنایع بزرگ گفت: این موضوع و تمام موضوعات مربوط به انرژی که سال گذشته در قانون بودجه بوده و امسال حذف شده توسط کمیسیون انرژی مجلس به کمیسیون تلفیق ارائه شده و باید در آنجا بررسی شود که به قانون بودجه اضافه شود یا خیر.

پاکنا حقوق مدیران نفتی را قطع نکرد!
معاون وزیر نفت گفت: عمده اطلاعات مورد نیاز برای تغذیه در سامانه ثبت حقوق و مزایای کارکنان دولت (پاکنا)، از سوی وزارت نفت ثبت شده است. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: واریز حقوق و مزایای کارکنان وزارت نفت، طبق مقررات و ضوابط صورت گرفته است و کسی در کشور نیست که حقوق خود را دریافت نکرده باشد. به گفته خجسته مهر معاون وزیر نفت، عمده اطلاعات مورد نیاز برای تغذیه در سامانه ثبت حقوق و مزایای کارکنان دولت (پاکنا)، از سوی وزارت نفت ثبت شده است.

عملیات حفاری تونل انتقال آب کانی‌سیب پایان یافت
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) از پایان موفقیت‌آمیز عملیات حفاری تونل انتقال آب کانی‌سیب به طول بیش از ۳۵ کیلومتر توسط تلاشگران قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) خبر داد. سید حسین هوش‌السادات فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) با اعلام این خبر اظهار داشت: تونل انتقال آب کانی‌سیب با هدف احیای دریاچه ارومیه و یکپارچه سازی منابع آب حوضه گلاس و بهبود شرایط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی منطقه، در دستور کار قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) قرار گرفت و عملیات حفاری آن به همت تلاشگران هلدینگ تخصصی نیروی قرارگاه به پایان رسید. وی در خصوص سختی‌ها و مشکلات این پروژه افزود: برای اجرای این پروژه از دو دستگاه حفار مکانیزه تمام مقطع تونل ( TBM) استفاده شد اما به دلیل برخورد با زون پرفشار آبرفتی به طول ۲ کیلومتر در قطعه یک و همچنین برخورد با زون سنگی سخت با مقاومت فشاری بالا در قطعه ۲، کار اجرای پروژه بسیار مشکل و طاقت‌فرسا شده بود.

جریمه 50 درصدی در قبض گاز ادارات دولتی پرمصرف
سیدجلال نورموسوی مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با اشاره به اقدامات این شرکت برای کنترل مصرف گاز در ادارات دولتی گفت: جریمه 50 درصدی در قبض گاز آن دسته از ادارات دولتی که سال گذشته مصرف گاز خود را نسبت به میانگین مصرف در سال‌های 96 و 97 حداقل 20 درصد کاهش نداده بودند، اعمال شده است و اینکه گفته می‌شود، ادارات دولتی متخلف جریمه نشده‌اند، صحت ندارد.

محرابیان بر تنظیم الگوی مصرف تاکید کرد

تجارت- گروه زیربنایی: چالش خاموشی های چند سال گذشته باعث شده که دولتمردان و مسئولان در وزارت نیرو به دنبال راهکارهایی برای کنترل مصرف و تشویق مشترکان به مدیریت مصرف شده اند. یکی از طرح هایی که وزارت نیرو به دنبال اجرایی آن بوده تدوین آئین‌نامه جدید نحوه محاسبه تعرفه برق مصرفی مشترکان، مدیریت مصرف بهینه برق، تشویق مشترکان کم‌مصرف و حذف یارانه پرمصرف‌ها است.
علی‌اکبر محرابیان با اشاره به تصویب آئین‌نامه نحوه محاسبه تعرفه برق مصرفی مشترکان در راستای اجرای بند "ی" تبصره ۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: بخش عظیمی ازجامعه ما خوشبخانه زیرالگوی مصرف هستند و ما به دنبال این هستیم کسانی که زیرالگوی تعریف شده برق مصرف می‌کنند، با کاهش مصرف، مورد تشویق قرار گیرند.
محرابیان تصریح کرد: البته این تشویق به صورت کاملا موثر بوده به طوری که در فصول گرم، پیش‌بینی شده این عزیزان با صرفه‌جویی خود در واقع معادل هزینه خرید برق تضمینی، پاداش دریافت کنند. وی همچنین‌ گفت: در این آئین‌نامه ما به دنبال این هستیم عده اندکی هم که مصارفشان بالاتر از الگوی مصرف است، مصارف خودشان را در حد الگو تنظیم کنند و در صورتی که به هر دلیل علاقه‌مند نیستند مصارف خود را کاهش دهند برق مصرفی آنها به صورت غیریارانه‌ای محاسبه شود که این اقدام کاهش مصرف برق از سوی بخش پرمصرف جامعه را در پی داشته و امکان تامین انرژی و استفاده برق در تمام فصول برای همه اقشار فراهم خواهد شد.
وزیر نیرو ساخت و افتتاح پست برق ۲۳۰ کیلوولت عباس‌آباد را یکی از نیازهای منطقه اعلام کرد و اظهار داشت: احداث این پست برق در واقع جزو نیازهای شهرک بوده که ما برای توسعه صنعتی در این منطقه با تامین آب و زیرساخت‌های مربوطه می‌توانیم در سال‌های آتی بدون هیچگونه محدودیت شاهد توسعه صنعت باشیم. وی در ادامه با اشاره به اجرای خط دوم انتقال پساب به دشت ورامین و پاکدشت خاطرنشان کرد: خط دوم انتقال پساب و آب مورد نیاز برای کشاورزی تاکنون حدود 60 درصد پیشرفت دارد که در این بازدید تصمیمات لازم برای سرعت بخشیدن به اجرای طرح گرفته می‌شود و تلاش می‌کنیم تا کمتر از یک سال آینده به بهره‌برداری برسد که با تکمیل این خط، انتقال آب موجود سه برابر خواهد شد. محرابیان در خصوص وضعیت تصفیه‌خانه فاضلاب شهرهای قرچک و پاکدشت نیز گفت: برای احداث و توسعه طرح‌های تصفیه‌خانه نیاز است با در نظر گرفتن اعتبارات بهتر، سرعت بیشتری به اجرای آنها داده شود.

چگونه مشترکان بستانکار شوند؟
همچنین سخنگوی صنعت برق گفت: پاداش مدیریت مصرف متناسب با هزینه‌های تامین برق است که رقم آن جذابیت بیشتری دارد، حتی برای برخی مشترکین می‌تواند از وزارت نیرو و صنعت برق بستان‌کاری ایجاد کند. مصطفی رجبی‌مشهدی درباره اخباری مبنی بر متوقف شدن طرح برق امید اظهار داشت: بر اساس تکلیف بند "ی" تبصره "8" قانون بودجه سال 1400؛ وزارت نیرو مکلف شده بود که تعرفه برق را در بخش خانگی به گونه‌ای اصلاح کند تا کسانی که 50 درصد زیر الگوی مصرف منطقه میزان مصرف خود را کاهش دهند و یا تحت پوشش کمیته امداد و سازرمان بهزیستی باشند با تعرفه برق صفر و رایگان محاسبه شوند. اکنون این رویه دو تغییر داشته یکی اینکه سطح الگوی کم‌مصرفی افزایش پیدا کرده قبلا در ماه‌های غیرگرم 80 کیلووات ساعت و در ماه‌های گرم 100 کیلووات ساعت بود که این اعداد به 100 کیلووات ساعت و 150 کیلووات ساعت افزایش پیدا کرده، تغییر دوم اینکه مشترکین تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی از تعرفه برق صفر و یا رایگان استفاده می‌کنند. وی افزود: برای کسانی که میزان مصرف برق زیر الگوی منطقه داشته باشند تغییر تعرفه را شاهد نخواهیم بود و همان تعرفه قبل است و کسانی که بیش از الگوی هر منطقه مصرف داشته باشند متناسب با افزایش مصرف مازاد بر الگو به صورت پلکانی افزایش تعرفه خواهند داشت. سخنگوی صنعت برق گفت: تعرفه‌های برق متناسب با هزینه‌های تامین انرژی تنظیم شده و در تصویب‌نامه‌ای که توسط دولت در روز یکشنبه هفته گذشته به تصویب رسید، قابلیت اجرا پیدا کرده است. وی با بیان اینکه طرح از ابتدای بهمن ماه عملیاتی و اجرا می‌شود، تاکید کرد: اکنون وزارت نیرو باید سیستم‌های خود را مجددا بر اساس صورتحساب جدید تنظیم کند و همچنین آموزش همگانی در جهت کاهش مصرف داشته باشد. رجبی‌مشهدی یادآور شد: طی یک سال گذشته بیش از 10 میلیون مشترک حداقل برای یک بار توانسته‌اند از تعرفه رایگان و صفر استفاده کنند.

در حالیکه سازمان امور مالیاتی نمی‌تواند از اطلاعات ارسالی وزارت راه و شهرسازی درباره خانه‌های خالی به این دلیل که بخشی از این اطلاعات پیش از اتمام مهلت قانونی برای خوداظهاری صاحبان این خانه‌ها اعلام شده است، استفاده کند؛ براساس تازه‌ترین اعلام مسئولان این سازمان از ۳۷۷۹ خانه خالی شناسایی شده، فقط از ۲۴۵۲ واحد مالیات اخذ می‌شود. در راستای اخذ مالیات از خانه‌های خالی، وزارت راه و شهرسازی تا پایان آذرماه سال جاری فرصت داشت تا اطلاعات خانه‌های خالی شناسایی شده را که طبق قانون براساس خوداظهاری صاحبان این خانه‌ها اعلام شده است، در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهد. در این زمینه، وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد که اطلاعات ۲.۳ میلیون خانه خالی را به سازمان امور مالیاتی ارسال کرده است اما سازمان مالیاتی این رقم را نپذیرفت.

هواپیما هماپروازهای فرودگاه‌های کشور تا پایان آبان سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ رشدی ۳۰ درصدی را تجربه کرده است.آمار منتشر شده توسط گروه اطلاعات و آمار شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران نشان می‌دهد در هشت‌ماهه سال جاری، ۲۱۶ هزار و ۸۲۷ نشست و برخاست در فرودگاه‌های تحت مالکیت این شرکت انجام شده که ۱۷ میلیون و ۹۶۳ هزار و ۵۳۰ مسافر و ۱۶۰ میلیون ۱۳۰ هزار و ۷۳۳ کیلوگرم بار توسط این پروازها جابه‌جا شده‌اند. این ارقام نسبت به هفت‌ماهه نخست سال ۱۳۹۹ که ۱۶۷ هزار و ۲۸۲ نشست‌وبرخاست با جابه‌جایی ۱۵ میلیون و ۳۱۹هزار و ۸۱۳ مسافر و ۱۱۹ میلیون و ۸۸۶هزار و ۷۱۸ کیلوگرم بار انجام شده بود، به ترتیب ۳۰، ۱۷ و ۳۴ درصد رشد داشته‌اند. در این بازه در چهار فرودگاه اختصاصی کشور یعنی کیش، قشم، چابهار و ماکو نیز ۲۰ هزار و ۵۵۱ نشست و برخاست انجام شده و یک میلیون و ۹۱۴ هزار و ۹۲ مسافر با این پروازها جابه‌جا شده‌اند.

شهر هشتگرد بدون آرامستان و بیمارستان
عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها با اشاره به مشکلات خدمات شهری شهر هشتگرد خواست که مسئولین در جهت رفع مشکلات این شهر اقدامات لازم را انجام دهند.
علی حدادی نماینده مردم ساوجبلاغ در مجلس در تذکر شفاهی جلسه علنی امروز مجلس عنوان کرد: وزیر راه و شهرسازی به داد مشکلات شهر هشتگرد برسید. شهر هشتگرد نه آرامستان دارد نه بیمارستان، مراکز درمانی ما پاسخگوی لازم را ندارند.
وی افزود: ما در حوزه خدمات شهری دچار مشکل هستیم. جاده هشتگرد به طالقان نیز نیمه تمام است. متاسفانه توجهی به این حوزه نمی شود. لازم است در خصوص اعتبارات این پروژه اقدامات لازم انجام شود.

«قاری قرآن» سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی شد
«علیرضا قاری‌قرآن» در حکمی از سوی وزیر راه و شهرسازی به عنوان سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی منصوب شد. علیرضا قاری‌قرآن در حکمی از سوی رستم قاسمی با حفظ سمت به عنوان سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی منصوب شد.
علیرضا قاری‌قرآن در حال حاضر مدیر کل راه و شهرسازی استان اصفهان است.
وی پیش از این مسئولیتهایی همچون معاون فنی و عمرانی شهرداری اصفهان، معاون فنی و عمرانی شهرداری قم، مدیرعامل سازمان عمران شهرداری اصفهان، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان داشته است. پیش از این "محمد شکرچی زاده" سکان هدایت مرکز تحقیقات، راه، مسکن و شهرسازی را در دست داشت.
معاون مسکن روستایی بنیاد مسکن گفت: کار ارزیابی خسارت واحدهای آسیب دیده ناشی از سیل توسط نیروهای بنیاد مسکن آغاز شده است.
جودی گفت: در حال حاضر در بسیاری از شهرهای جنوبی از جمله سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان اقدام به اسکان اضطراری با همکاری هلال احمر و مدیریت بحران کرده‌ایم.

چالش مالیات بر ارزش افزوده ادامه دارد

یک مقام مسئول ارشد سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به ابهام قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده برای بخش حمل و نقل هوایی، از احتمال حذف این پایه مالیاتی برای بلیت پروازهای خارجی خبر داد. از بامداد روز دوشنبه ۱۳ دی ماه، بر اساس قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده، حمل و نقل هوایی بار و مسافر که تا پیش از این معاف از این پایه مالیاتی بود، مشمول مالیات بر ارزش افزوده شده است.

مالیات بر ارزش افزوده هزینه سفرهای خارجی را به شدت افزایش داده است
مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی نیز در گفت وگو با مهر اظهار کرد: از دوشنبه با توجه به حذف قانون کسر ۵ درصد از فروش بلیت به شهرداری‌ها و جایگزینی این قانون با قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده که قرار است از این پس ۹ درصد از فروش هر بلیت پروازهای داخلی به عنوان مالیات بر ارزش افزوده کسر شود، لذا ۴ درصد به قیمت هر بلیت پروازهای داخلی افزوده خواهد شد. وی ادامه داد: این پایه مالیاتی به پروازهای خارجی هم تعلق گرفته و از فروش هر بلیت پرواز خارجی ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده اعم از ایرلاین‌های داخلی و خارجی کسر می‌شود.
به گفته اسعدی سامانی، این رقم به مصرف کننده نهایی تعلق می‌گیرد و شرکت هواپیمایی به عنوان مسئول وصول این پایه مالیاتی است که درآمدهای حاصل از مالیات بر ارزش افزوده به خزانه داری کل و از آنجا به سازمان امور مالیاتی منتقل می‌شود. اسعدی سامانی می‌گوید در حالی که عوارض خروج از کشور از مسافران دریافت می‌شود، ۹ درصد نیز مالیات بر ارزش افزوده به آنها تعلق می‌گیرد. بر اساس آنالیز قیمتی که وب سایت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران برای فروش بلیت رفت و برگشت تهران-وین-تهران ارائه داده، مبلغ پایه بلیت این پرواز (به صورت رفت و برگشت) ۲۶ میلیون و ۴۵۴ هزار تومان است. به این نرخ، ۳ میلیون و ۸۴۹ هزار تومان افزوده می‌شود که شامل ۳۳۲ هزار تومان ترانسپورت مسافر، ۳۲۴ هزار تومانی امنیت پرواز، ۲۴۴ هزار تومان مالیات، ۳۵ هزار تومان عوارض فرودگاهی، ۲ میلیون و ۳۸۱ هزار تومان مالیات بر ارزش افزوده، ۱۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان هزینه نظارت بر خدمات ایمنی مسافر و ۵۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان هزینه عوارض فرودگاه مقصد افزوده می‌شود. ذاغهزینه نهایی بلیت پرواز رفت و برگشت تهران-وین-تهران با ایران ایر، ۳۰ میلیون و ۳۰۳ هزار تومان است. یک مقام مسئول در سازمان هواپیمایی کشوری در گفت وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: روز سه شنبه ۱۴ دی ماه جلسه‌ای میان مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری با سازمان امور مالیاتی درباره مالیات بر ارزش افزوده حمل و نقل هوایی بار و مسافر برگزار شد. وی ادامه داد: قرار شد دغدغه‌های خود را به سازمان امور مالیاتی به صورت مکتوب اعلام کنیم؛ آنها هم پاسخ ما را به صورت مکتوب ارائه دهند؛ چون ما در بخش حمل و نقل هوایی نمی‌دانیم باید چه کار کرد. این مقام مطلع در صنعت حمل و نقل هوایی افزود: مثلاً یکی از دغدغه‌های ما این است که بلیتی که فرضا ۱۰ دست چرخیده باشد، باید ۱۰ تا ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده کسر شود یا یک بار این ۹ درصد اخذ شود. وی تصریح کرد: سازمان امور مالیاتی یک نظر دیگری دارد و سازمان هواپیمایی نظری متفاوت؛ با این حال هنوز هیچ چیزی نهایی نشده است.

۹ درصد از جیب مسافر می‌رود نه ایرلاین
این مقام مسئول ارشد در سازمان هواپیمایی گفت: طبق قانون این ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده قطعاً از جیب مصرف کننده نهایی می‌رود نه شرکت هواپیمایی. وی یادآور شد: قانون فعلی مالیات بر ارزش افزوده بخش حمل و نقل هوایی، ابهام دارد؛ ولی رفع آنها نیاز به لایحه جدید دولت ندارد؛ این ابهامات شامل پروازهای داخلی، خارجی، کانکشن (پروازهای غیرمستقیم)، دست به دست شدن بلیت‌ها و موضوعات دیگر است که باید تعیین تکلیف شود که قانون پس از شفاف شدن، اجرایی خواهد شد. این منبع آگاه با تأکید بر اینکه در اجرای قانون شکی نیست گفت: قانون مالیات بر ارزش افزوده پروازهای خارجی شفاف نیست و ممکن است این پایه مالیاتی از پروازهای خارجی حذف شود.

تا کنون دو میلیون و ۳۹۵ هزار نفر در فراخوان مرحله اول طرح نهضت ملی مسکن نام‌نویسی کرده‌اند که امروز ۱۵ دی ماه مهلت ثبت نام به پایان می‌رسد و بنا بر اعلام معاون وزیر راه و شهرسازی، این زمان تمدید نخواهد شد؛ تا قبل از پایان دی‌ماه نیز ثبت نام از افراد مجرد آغاز می‌شود. فرصت ثبت نام در سامانه نهضت ملی مسکن که از ۲۸ مهرماه آغاز شده بود و چند مرحله تمدید شد امروز ۱۵ دی ماه ۱۴۰۰ به پایان می‌رسد. محمود محمودزاده ـ معاون وزیر راه و شهرسازی ـ گفت که این زمان تمدید نخواهد شد و وزارت راه و شهرسازی در حال برنامه‌ریزی و بررسی‌های حقوقی است تا ثبت نام از افراد مجرد را آغاز کند. در فراخوان مرحله اول طرح نهضت ملی مسکن تا روز ۱۳ دی ماه ۱۴۰۰ تعداد ۲ میلیون و ۳۹۵ هزار نفر در سامانه این طرح به نشانی saman.mrud.ir ثبت نام کرده‌اند. پالایش متقاضیان هم‌زمان با ثبت‌نام در حال انجام است. پاسخ اولیه تمامی استعلامات از جمله نداشتن سابقه فرم «ج»، سابقه مالکیت و تسهیلات بانکی خرید و ساخت به طور کامل در سامانه آمده است.
تازه‌ترین وضعیت پیشنهاد ثبت‌نام مجردها در طرح نهضت ملی مسکن را از محمودزاده پیگیری کردیم که گفت: دستورالعمل‌ها و بررسی‌های حقوقی ثبت نام از افراد مجرد آماده شده که مباحث آن در مجموعه وزارت راه و شهرسازی در حال
پیگیری است. باید تاییدیه نهایی را بگیریم و انشاءالله تا قبل از پایان دی‌ماه امکان ثبت نام از افراد مجرد را فراهم می‌کنیم.
بنابراین گزارش، در حال حاضر ثبت‌نام بانوان مجرد بالای ۳۵ سال، معلولان، بیماران خاص و نخبگان علمی وآقایان مجرد بالای ۴۵ سال در سامانه میسر است. پس از ابلاغ دستورالعمل، افراد مجرد می ‌توانند ثبت نام کنند اما در زمان تحویل واحد باید متأهل باشند.