استیضاح چند وزیر در نوبت اعلام وصول هیات رییسه

عضو هیات رئیسه مجلس با تایید خبر جمع‌آوری امضا برای چند استیضاح گفت: اگر مبنا مصالح کشور و مردم باشد اشکالی ندارد اما اگر خدای نکرده یک زمانی براساس سلایق سیاسی، هواهای نفسانی یا بده بستان اتفاق بیفتد اصلا الهی نیست و ارزشی ندارد.حسینعلی حاجی دلیگانی در گفت‌وگو با ایلنا گفت: باید برای هر مرتبه‌ای از نظارت، زمان منصفانه‌ای مدنظرمان باشد. مثلا برای تذکر شفاهی هیچ زمانی زود نیست، تذکر کتبی زمان طبیعی خود را باید طی کند. در بحث سوال زود نیست و اگر کسی سوال مطرح کرد نمی‌توان گفت عجله کرده است؛ اما اگر بگویید الان استیضاح شود، استیضاح بعد از ۳ یا ۴ ماه بعد از شروع به کار زود است.وی ادامه داد: سوالات باید اتفاق بیفتد، اما درباره استیضاح حداقل تا عید باید احتیاط کنیم اما مجلس باید تکلیف خود را در بعد نظارتی انجام دهد چراکه نظارت تعطیل بردار نیست.عضو هیات رئیسه مجلس در باره جمع‌آوری امضا برای ۲-۳ استیضاح گفت: مذاکرات و رایزنی‌هایی در جریان است تا در عین حال که حق و حقوق نمایندگان رعایت شود، یک مقدار فرصت و زمان بیشتری داده شود تا بتوانیم قضاوت بهتری داشته باشیم. مطرح کردن استیضاح حق نمایندگان است اما اکنون یک مقدار زود است.

 

دیپلماسی اقتصادی نیازمند نظریه‌پردازی و دستگاه دیپلماسی فعال

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: در مورد دیپلماسی اقتصادی نیاز به نظریه پردازی است و در مورد اجرا و مشارکت در تدوین ضوابط و مقررات بین المللی درباره دیپلماسی اقتصادی دستگاه دیپلماسی باید فعال باشد و مشارکت کند، در واقع نیاز به زیربناهای نظری داریم. به گزارش ایسنا، سید کمال خرازی تصریح کرد: باید مبنای نظریه در زمینه دیپلماسی اقتصادی مشخص باشد که چگونه بایستی یک کشور با توجه به آن مشارکت جدی‌تری داشته باشد.رئیس شورای راهبردی روابط خارجی همچنین بیان کرد: خوشبختانه دانشگاه امام صادق(ع) در این زمینه فعال است و با تشکیل اندیشکده دیپلماسی اقتصادی و کنفرانسی هم که در پیش دارند، فعالیت می کند که طبیعتا نقش موثری در این حوزه می‌تواند داشته باشد.خرازی ابراز امیدواری کرد که دست اندرکاران بحث دیپلماسی اقتصادی از این منابع استفاده کنند، به ویژه این که دانشگاه ها به خصوص در بحث دیپلماسی اقتصادی نیاز به منابع دارند. این کتاب می‌تواند کمک کننده باشد، ضمن این که دانشگاه امام صادق(ع) در این زمینه فعال است و شورای راهبردی روابط خارجی هم فعالیت دارد، امیدواریم این رویکرد ادامه یابد و برای دیپلماسی اقتصادی راهگشا باشد.

ایران و عربستان آماده بازگشایی سفارتخانه
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: روابط دو کشور مهم ایران و عربستان در حال احیا بوده و سفارتخانه ها در حال آماده شدن برای بازگشایی است.به گزارش ایلنا، جلیل رحیمی جهان آبادی در توییتر افزود: این امر آثار مهمی در کاهش تنش های منطقه ای و افزایش انسجام جهان اسلام دارد، نهادهای امنیتی و رسانه ها مراقب رذالت صهیونیستها و حماقت افراطیون باشند.

دفاع وقیحانه پومپئو از ترور شهید سلیمانی
وزیر خارجه سابق آمریکا بار دیگر از جنایت ترور فرمانده سابق سپاه قدس ایران دفاع کرد.به گزارش ایلنا از فاکس‌نیوز، «مایک پمپئو» با ادعای این‌که این اقدام برای حفاظت از جان و امنیت آمریکایی‌ها صورت گرفت، طی مواضعی وقیحانه گفت که وی به «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری سابق آمریکا توصیه کرده بود که چنین اقدامی را انجام دهد.این مقام تندروی سابق آمریکایی با ابراز نگرانی از امکان به نتیجه رسیدن مذاکرات برجامی وین، توافق احتمالی با ایران را به «زندگی کردن در عالم خیال» تشبیه کرد.وی با تکرار برخی ادعاهای بی‌اساس درباره ماهیت برنامه هسته‌ای ایران، گفت که دستیابی به توافق در مذاکرات وین، «از خطرهای اصلی دستیابی ایران به سلاح هسته ای جلوگیری نمی‌کند» و آمریکا باید دنبال توافقی باشد که غنی‌سازی اورانیوم در سطحی که اسرائیل و آمریکا را به خطر می‌اندازد، کاملا ممنوع شود.

اجرایی کردن قرارداد ایران با چین
سفیر ایران در چین گفت: اجرایی کردن قرارداد ۲۵ ساله ایران با چین مهم‌ترین دستاورد سفر وزیر امور خارجه به این کشور بود.به گزارش ایلنا، محمد کشاورززاده در توییتر نوشت: امیر عبداللهیان چین را به مقصد ایران ترک کرد. اجرایی کردن برنامه ۲۵ ساله از دست آوردهای مهم این سفر بود. هیئت ایرانی متشکل از مقامات عالی سیاسی، اقتصادی، نفتی و بانکی مذاکرات بسیار خوبی داشتند.

اردن خواهان روابط با تهران
وزیر خارجه اردن گفت: خواهان روابط بر اساس حُسن همجواری با ایران هستیم، اما ایران باید از دخالت در امور داخلی کشورهای عربی دست بردارد. به گزارش ایسنا از الخلیج الجدید، ایمن الصفدی تاکید کرد که امنیت کشورش بخشی از امنیت و ثبات کشورهای خلیج (فارس) است.وی گفت: برای حل بحران یمن در کنار عربستان ایستاده ایم و تمام حملات حوثی ها علیه عربستان را محکوم می کنیم.

مخالفت آشکار چین با تحریمها
وزارت خارجه چین در مورد دیدار وزرای خارجه ایران و چین بیانیه‌ای منتشر کرد. به گزارش ایلنا، در بیانیه وزارت خارجه چین آمده است که در نشستی بین وانگ یی، وزیر امور خارجه و همتای ایرانی خود، وی بر مخالفت خود را با تحریم های یکجانبه ایالات متحده علیه ایران تاکید و در عین حال از تلاش‌ها برای احیای توافق هستهای ۲۰۱۵ بین قدرت‌های بزرگ و ایران حمایت کرده است.وانگ یی گفت که ایالات متحده مسئولیت اصلی مشکلات جاری با ایران را بر عهده دارد، زیرا به طور یکجانبه از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ بین قدرت های بزرگ و ایران خارج شده است.وی گفت :چین قاطعانه از، از سرگیری مذاکرات در مورد توافق هسته‌ای حمایت خواهد کرد.وی گفت: چین قاطعانه با تحریم‌های غیرقانونی یکجانبه علیه ایران، بازی سیاسی با توسل به حقوق بشر و مداخله در امور داخلی ایران و سایر کشورهای منطقه مخالف است.

معیشت و زندگی مردم خط قرمز مجلس
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید کرد: اگر با حذف ارز ترجیحی، خطری سفره مردم را تهدید کند، مجلس زیر بار نخواهد رفت، چرا که معیشت و زندگی مردم خط قرمز مجلس است.به گزارش ایسنا، فاطمه رحمانی در توییتر نوشت: دولت ارز ترجیحی را از بودجه ۱۴۰۱ حذف کرده است. مردم مطمئن باشند مجلس سختگیرانه این جراحی اقتصادی دولت را بررسی کارشناسی خواهد کرد و اگر با این حذف، خطری سفره مردم را تهدید کند، زیر بار نخواهد رفت.

سفر قابل دفاع رئیسی به روسیه
رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: سفر رئیس جمهور به روسیه برای زنده کردن یکسری مناسبات با روس‌ها قابل دفاع است.حشمت‌الله فلاحت پیشه در گفت‌وگو با ایلنا گفت: در دنیای امروز کشورها منع راهبردی برای روابط شان ندارند؛ در دنیای امروز کشورها بر اساس منافع ملی‌شان با هم ارتباط بر قرار می‌کنند و هیچ منع و حصری برای ارتباط‌‌هایشان تعریف نمی‌کنند. نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: «توافق راهبردی ایران و روسیه» قابل دفاع است به شرطی که در شرایط اضطرار این توافق صورت نگیرد؛ چرا که ایران به خاطر موضوع برجام با تحریم‌های ظالمانه روبه‌رو است و نباید این توافق را در شرایط تحریم نهایی کرد و موافقت برای این سند باید هنگامی نهایی شود که برجام احیا شده باشد.

دیدارهای مهم رئیس‌جمهور
رئیس‌جمهور پیش از عزیمت به روسیه، با وزیر خارجه دولت سازندگی، وزیر خارجه دولت اصلاحات، رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی و دبیر شورای عالی امنیت ملی پیشین دیدار کرده است. سیدابراهیم رئیسی پیش از عزیمت به روسیه، با کمال خرازی، سعید جلیلی، علی‌اکبر ولایتی و علی لاریجانی در نهاد ریاست جمهوری دیدار داشته است.یکی از افراد حاضر در این جلسه در گفت‌وگو با ایلنا گفت: انتشار محتوای این دیدار بر عهده نهاد ریاست جمهور است و آن‌ها باید تصمیم بگیرند.

مذاکرات وین به شرایط حساس نزدیک شد

پس از انتخابات ایران و روی کار آمدن رییسی به عنوان رییس دولت سیزدهم، زمزمه هایی مبنی بر اینکه امکان موضع گیریهای تند با هدف تخریب مذاکرات وجود دارد، باعث نگرانی های گسترده در داخل و خارج از کشور شده بود اما این پیش بینی ها محقق نشد و دولت رییسی نشان داد که با عقلانیت و بدور از حاشیه پردازی ها به مذاکرات وین نگاه می کند. در نتیجه روند مذاکرات وین در مسیر منطقی آغاز شد و ادامه یافت و اکنون دور هشتم مذاکرات ایران و گروه ١+٤ با حضور غیرمستقیم آمریکا با هدف رفع تحریم های ظالمانه آمریکا علیه کشورمان و احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) این روزها در وین، پایتخت اتریش در جریان است. اما پس از دو هفته رایزنی و مذاکرات فشرده و جدی، روسای هیات‌های مذاکره‌کننده ایران و ۱+۴ تفاهم کردند تا برای برخی مشورت‌ها به پایتخت‌هایشان بروند و بعد از چند روز دوباره به وین بازگردند. البته باید توجه داشت که بازگشت مذاکره‌کنندگان ارشد به معنی توقف دور هشتم مذاکرات نیست و این بازگشتها برای رایزنی های جدی و گرفتن تصمیمات مهمتری است که باید در سطح عالی تر گرفته شود.

خوش‌بینی بوررل به حصول توافق
از آنجا که اتحادیه اروپا نقش تعیین کننده ای در مذاکرات دارد، دیدگاه این تشکل می تواند بسیار تعیین کننده باشد. در این رابطه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تاکید بر این‌که طی هفته‌های گذشته فضای مثبتی بر مذاکرات وین حاکم شده است، نسبت به حصول توافق در آینده نزدیک ابراز امیدواری کرد.به گزارش ایلنا از پولتیکو، «جوسپ بوررل» با تاکید بر این‌که طی هفته‌های گذشته فضای مثبتی بر مذاکرات وین حاکم شده است، نسبت به حصول توافق در آینده نزدیک ابراز امیدواری کرد.وی که پس از نشست غیررسمی وزرای خارجه اتحادیه اروپا در شهر برست فرانسه صحبت می‌کرد، گفت که در پی از سرگیری مذاکرات بعد از عید کریسمس، فضای مثبتی بر گفت‌وگو حاکم شده است.بوررل افزود: «من پیش از این نسبت به مذاکرات بدبین بودم اما اکنون بر این باورم که می‌توانیم به توافق برسیم». وی گفت که امیدوارم طی هفته‌های آینده، همه را از نتایج نهایی یک توافق مطلع کنم.

مذاکرات با پیشرفت واقعی
از سوی دیگر وزیر خارجه روسیه به عنوان نماینده کشوری که نقش تعیین کننده ای در مذاکرات دارد، تاکید کرد که مذاکرات طرف‌های برجام در وین با پیشرفت واقعی همراه بوده است. «سرگئی لاوروف» با ابراز خوش‌بینی نسبت به پیشرفت مذاکرات احیای برجام در وین گفت که در این رایزنی‌ها پیشرفت واقعی صورت گرفته و آمریکا و ایران می‌خواهند به نگرانی‌ها و حساسیت‌های دو طرف در توافق نهایی پاسخ داده شود.

روند پیشرفت مذاکرات کند است
اما اظهارات برخی کشورها دوپهلو و سوال برانگیز است که یکی از آنها فرانسه است. وزیر خارجه فرانسه با اذعان به حصول پیشرفت در مذاکرات وین، بار دیگر مدعی شد که در قاطعیت ایران برای دستیابی به توافق، تردید وجود دارد. «ژان ایو لو دریان» با اذعان به حصول پیشرفت در مذاکرات وین، بار دیگر مدعی شد که در قاطعیت ایران برای دستیابی به توافق، تردید وجود دارد.وی با اشاره به مذاکرات طرف‌های برجام در وین، گفت که این رایزنی‌ها در حال پیشرفت است ولی این پیشرفت به حدی کند است که ممکن است مذاکرات به نتیجه نرسد.لودریان با تکرار برخی ادعاها در خصوص مواضع ایران، گفت که اگر طرف ایرانی واقعا خواهان رسیدن به توافق است، اطمینان دارم که آمریکا انعطاف نشان خواهد داد و اگر این مساله محقق نشود، با یک بحران جدی در زمینه توسعه فناوری‌های هسته‌ای روبه‌رو خواهیم شد.

اعتراف آمریکا به پیشرفت‌
بی شک آمریکا در مذاکرات برجام نقش تعیین کننده ای دارد. ایالات متحده با خروج از برجام بحران جدی را در این توافق به وجود آورد و اکنون توپ در زمین واشنگتن است که با برگشت به مذاکرات و برداشتن تحریمها، همه چیز به حالت عادی بازگردد. در این رابطه سخنگوی کاخ سفید با بیان اینکه "پیشرفت هایی در مذاکرات وین حاصل شده است" تاکید کرد، همواره دیپلماسی را درقبال ایران ترجیح می دهیم. جن ساکی در نشست خبری هفتگی خود درباره آخرین روند مذاکرات ایران و ١+٤ در وین برای رفع تحریم های آمریکا علیه ایران گفت: پیشرفت‌هایی در مذاکرات وین حاصل شده اما برهه حساسی است. اگر به زودی به یک تفاهم برای بازگشت به پایبندی دوجانبه (به برجام) نرسیم مجبور خواهیم شد مسیر متفاوتی را بررسی کنیم.
باوجود اینکه مقامات جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده اند که هیچ ضرب الاجلی برای گفت وگوهای وین وجود ندارد و مذاکره کنندگان تا هر زمان که لازم باشد به رایزنی ها ادامه خواهند داد، جن ساکی تلاش کرد در اظهارات خود حس فوریت و نبود زمان کافی برای حصول توافق را القا کند سخنگوی کاخ سفید با تکیه بر ادعاهای بی اساس واشنگتن درباره برنامه هسته ای کشورمان افزود: مسئله اصلی این است که رئیس‌جمهور بایدن اجازه نخواهد داد ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند. اما آنها (ایرانی ها) پیشروی کرده اند. چند هفته پیش، رئیس‌جمهور از تیم خود خواست که گزینه‌های مختلفی آماده کنند. آنها این کار را انجام داده‌اند و واضح است که ترجیح ما همیشه دیپلماسی است. به گزارش وب سایت کاخ سفید، جن ساکی از اقدام دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا برای خروج یکجانبه از برجام انتقاد و تاکید کرد که او مقصر تحولات اخیر در برنامه هسته ای ایران است.وی گفت: به هیچ وجه قدردان تصمیم رئیس جمهور سابق برای خروج از توافق هسته ای نیستیم، هرچند که او وعده داده بود به توافق قوی تری دست خواهد یافت و اجازه پیشروی به ایران نخواهد داد. دقیقا همان چیزهایی که پیش بینی می کردند اتفاق نخواهد افتاد، رخ داده است و به همین دلیل است که ما اکنون در این مقطه قرار داریم.

در انتظار پیشرفت جدی تر
با وجود آنکه تمامی اعضای حاضر در وین نسبت به روند مذاکرات خوش بین هستند، اما به نظر می آید، در دو هفته اخیر که مذاکرات بدون توقف و با جدیت بیشتری دنبال شده، روند رو به جلو اما کند است. "راستی‌آزمایی" و "تمهیدات اجرایی" برای رفع تحریم‌ها دو موضوعی بوده که در روزهای اخیر در اولویت و در دستور کار مذاکره‌کنندگان در وین قرار داشته است. البته ازاد شدن پولهای بلوکه شده ایران در کره و عراق و چراغ سبز آمریکا به کره جنوبی برای پرداخت غرامت 63 میلیون دلاری به ایران، از نکات بسیار مهمی است که می توان به تاثیرگذاری مذاکرات امیدوار بود.

رئیسی بر رعایت اصول بهداشتی تاکید کرد

رئیس جمهور تاکید کرد: با توجه به کاهش چشمگیر شمار مبتلایان و فوتی‌های ناشی از ویروس کرونا، لازمه حفظ و بهبود شرایط موجود، رعایت دقیق شیوه‌نامه‌های بهداشتی و تداوم نظارت‌ها است.
به گزارش ایلنا، سیدابرهیم رئیسی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به موضوع درخواست برگزاری مسابقات ورزشی و برپایی نمایشگاه‌ها تاکید کرد: مسابقات ورزشی و برپایی نمایشگاه‌ها باید با رعایت دقیق و جدی شیوه‌نامه‌های بهداشتی و با حضور محدود علاقه‌مندان همراه باشد و در این زمینه وزارتخانه‌های مسئول موظفند با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تدابیر لازم را در این زمینه به کار گیرند.
رئیس جمهور بر اهمیت رعایت اصول بهداشتی در حمل و نقل عمومی تاکید کرد و اظهارداشت: صیانت از سلامتی مردم در حمل و نقل عمومی بویژه در مترو و هواپیما اهمیت مضاعفی دارد و برنامه‌ریزی‌های دستگاه‌های متولی در این زمینه بگونه‌ای باشد که مردم آسیب نبینند.
رئیسی ‌ضمن قدردانی از همراهی مردم و تلاش همه دست اندرکاران خصوصا بخش بهداشت و درمان گفت: حفظ و بهبود هرچه بیشتر شرایط موجود نیازمند رعایت همه شیوه‌نامه‌های بهداشتی در کنار نظارت دقیق توسط دستگاه‌های مربوطه است.
رئیسی همچنین بر ضرورت اطلاع رسانی به موقع به مردم در این زمینه تاکید کرد و گفت: اطلاع رسانی در زمینه مسایل مربوط به کرونا فقط از طریق سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا باید انجام شود و کسی نباید به عنوان عضو ستاد ملی و یا متخصص در رسانه ملی با طرح نظرات شخصی، موجب تشویش در جامعه شود.

در بازدید جهانگیر از مرکز ارتباطات مردمی صورت گرفت

هنگامی که تعداد مراجعه کنندگان به یک مرکز افزایش می یابد، امکان اینکه رضایت از رفتار مسوولان یا آرای صادره کاهش یابد، زیاد است. به همین دلیل لازم است ارتباط مسوولان با ارباب رجوع بیشتر شود تا چنانچه سوتفاهم یا کم کاری در مراجعات به وجود آمده، مدیریت و برطرف شود. یکی از مراکزی که همواره با مراجعات بسیار گسترده رو به رو می شود، دستگاه قضاست و از آنجا که رای قاضی به نفع یک طرف و علیه طرف دیگر صادر می شود، امکان اینکه نارضایتی به وجود بیاید زیاد است. به همین دلیل با تاکید محسنی اژه ای ریاست دستگاه قضا، دیدارهای مردمی در دستور کار قرار گرفت که در همین رابطه معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم و رئیس بازرسی ویژه قوه قضائیه با حضور در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه به طور مستقیم و چهره به چهره با مراجعان دیدار و به درخواست‌های آن‌ها پاسخ داد و با قضات و کارشناسان این مرکز گفت‌وگو کرد.
اصغر جهانگیر در جریان بازدید از مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه با تعدادی از مردم که مشکلاتی در پرونده‌های خود داشتند دیدار و دستورات لازم جهت تسریع در رسیدگی به پرونده‌ها را صادر کرد.
یکی از این مراجعین در ارتباط با موضوع پرونده خود گفت: از آقای اژه‌ای تشکر ویژه دارم زیرا اگر آقای اژه‌ای به یکی از پرونده‌های استان سمنان ورود نمی‌کرد ۱۲ خانواده در زندان بودند.
یکی دیگر از مراجعین، پرونده‌ای به اتهام قاچاق دارو با صدور قرار ١۶ میلیارد تومانی داشت که بعد از گذشت ماه‌ها همچنان در مرحله تحقیقات دادسرا قرار داشت.
این فرد تقاضای تعیین تکلیف پرونده را داشت و معاون اجتماعی قوه قضاییه بعد از شنیدن اظهارات این فرد دستور داد تا شعبه بازپرسی در خصوص علت اطاله دادرسی و عدم صدور قرار نهایی همچنین عدم پاسخگویی به مراجع قانونی توضیح دهد.
فرد دیگری از استان آذربایجان شرقی درباره موضوع عدم اجرای حکم قطعی یک شرکت تعاونی مسکن توضیحاتی ارائه کرد و درخواست اجرای حکم را داشت و معاون اجتماعی قوه قضائیه برای اطلاع از موضوع پرونده با خلیل‌اللهی رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی تماس برقرار کرد و توضیحات وی را شنید و دستورات لازم را صادر کرد تا موضوع دوباره بررسی و گزارشی در این باره ارائه کنند.
مراجعه‌کنندگان با ابراز رضایت از حضور مسئولین قوه قضائیه و دیدارهای مردمی، خواستار تداوم این روند نظارتی شدند.
به گفته یکی از کارشناسان این مرکز، روزانه به طور متوسط ٣٠٠ پرونده به مرکز ارتباطات مردمی ارجاع می‌شود.

عارف نسبت به مخدوش شدن عزت و کرامت دانشگاهیان هشدار داد

رئیس کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران با اظهار نگرانی از مخدوش شدن عزت و کرامت انسانی دانشگاهیان بواسطه نوع برخوردهای صورت گرفته با آنها تاکید کرد: متاسفم که باید بگویم امروز دانشگاه در جایگاه واقعی خود قرار ندارد و عزم و اراده‌ای شکل گرفته که جامعه دانشگاهی و نخبگی کشور در تصمیم سازی امورات جامعه کناره گذاشته شوند.
به گزارش ایلنا، محمدرضا عارف در نشست مجمع عمومی کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران ادامه داد: کشور با مشکلات و چالش‌های بسیاری رو به رو است که راه حل این چالشها محوریت دانشگاه است.
نماینده دوره دهم مجلس با طرح این پرسش که با کدام دانشگاه و با کدام استاد می توان مشکلات کشور را حل کرد؟ گفت: دانشگاه چه جایگاهی باید داشته باشد تا وظایف ملی ، راهبردی و علمی خود را بتواند انجام دهد؟ و استاد دانشگاه در چه شرایطی و چه وضعیتی باید کار کند تا بتواند در خدمت این دانشگاه و در خدمت تحقق و اجرایی شدن برنامه های توسعه و پیشرفت کشور باشد؟
وی افزود: دانشگاهی که در اداره خودش نتواند نقش داشته باشد و دانشگاهی که برای امور اولیه اش دیگران تصمیم می گیرند و حقوق اولیه خود را در اختیار ندارد چگونه می تواند در جایگاه حل مشکلات کشور قرار بگیرد؟
عارف تصریح کرد: استادی که مهمترین دغدغه اش معیشت و ابزار کار است و استادی که عملا ارتباط علمی او با محافل علمی و کنفرانس های مهم و موثر بین المللی قطع است می تواند در حل مشکلات و چالشهای کشور نقش آفرین باشد؟
وی تصریح کرد: همان کسانی که جز عوامل اصلی تنزل دانشگاه هستند برخورد طلبکارانه با جامعه دانشگاهی کشور دارند در حالیکه باید در برابر افکار عمومی پاسخگو باشند که چرا دانشگاه را به این حال و روز انداختند.
رئیس کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران گفت: اینکه هر سال و در فصل بودجه شایعاتی در مجلس و نهادهای دولتی شنیده شود که نتیجه‌اش بی اعتنایی بیشتر به مسایل دانشگاه و مطالبات بحق استادان و کاهش حقوق غیرقابل توجیه آنها است در شان کشور و انقلاب فرهنگی ما نیست.
عارف تاکید کرد: نمی شود از کسی که توقع حل مشکلات و ارائه راهکار و راه حل مناسب برای چالش‌ها و مشکلات داریم مشاهده کنیم که در حل مشکلات اولیه خودش درمانده است .او توانایی حل مشکلات خودش را ندارد و دیگران برایش تصمیم گیری می‌کنند.
وی تاکید کرد: در جامعه‌ای که منزلت و کرامت استاد دانشگاه نادیده گرفته شود آن جامعه نمی‌تواند به تعالی برسد.