کد خبر: ۲۳۶۱۶۳
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۷

دوگانگی و شکاف داخلی اسرائیل در بستر حمله به رفح

اصغر زارعی
کارشناس مسائل بین‌الملل

در آستانه هشتمین ماه از شروع عملیات طوفان الاقـــصی هستیم و در این مدت رژیم صهیونیستی هیچ دستاورد مثبتی برای خود رقم نزده است. اسرائیل از بدو شروع جنگ در غزه به دنبال آن بود که سه هدف اصلی خود یعنی حذف حماس، کوچ فلسطینی‌ها و آزادی اسرای اسرائیلی را .محقق کند اما این اتفاق رخ نداد بلکه حملات و هزینه‌های زیادی به رژیم صهیونیستی تحمیل شد و حالا هم شاهد بزرگ‌ترین تجمعات در غرب علیه اسرائیل هستیم. اتفاقی که در دانشگاه‌های آمریکا رخ داده و همچنین تظاهرات مردمی که در اروپا و حتی در مشرق زمین مانند ژاپن شاهد آن هستیم، نشان از شکست اسرائیل در عرصه بین‌المللی دارد. واقعیت این است که شکاف در حمایت از رژیم صهیونیستی و کابینه فعلی آن نه تنها در داخل اراضی اشغالی بلکه در خارج از آن هم همچنان ادامه دارد و از سوی دیگر مصائب و مشکلات زیادی برای نتانیاهو و افراط‌گراهای تل‌آویو در داخل به وجود آمده است؛ به گونه‌ای که همین حالا در سطوح اجتماعی و همچنین در میان مقامات سیاسی و نظامی اختلافات گوناگونی در حوزه میدانی و سیاسی به وجود آمده و حتی شاهد فرار سرمایه‌های خارجی از اسرائیل هستیم. در این مسیر اختلاف بنیادین در کابینه جنگ را نظاره‌گر هستیم، به صورتی که حالا بحث حمله به رفح به یک اختلاف دوگانه و شکاف داخلی در کابینه جنگ تبدیل شده است. برخی از مقامات افراطی کابینه اسرائیل معتقدند که حمله به رفع به هر ترتیب باید صورت پذیرد و در این راستا تاکید بر این مساله از سوی طیف مقابل مورد انتقاد قرار گرفته است.
در این راستا استعفای مقام‌های نظامی اسرائیل هم گویای آن است که یک شکاف جدی به وجود آمده و حتی گفته شده که حدود ۳۰ نفر از افسرانی که برای جنگ فراخوانده شده بودند از بازگشت به میادین نبرد سر باز زده‌اند. در همین راستا باید متوجه بود که عده‌ای دیگر در کابینه اسرائیل هم به دنبال عدم حمله به رفح هستند و معتقدند که به جای شروع این عملیات، باید به سمت مذاکره برای آتش‌بس و حتی تبادل اسرا پیش رفت. این در حالیست که جریان مقاومت در خارج از اراضی اشغالی در حال ضربه زدن به اسرائیل بوده و همچنین حماس هم در غزه در آماده‌باش و آمادگی کامل قرار دارد و حتی بخش اعظمی از توان انسانی و تجهیزات این جریان به صورت علنی مورد استفاده قرار نگرفته است و اگر اسرائیل بخواهد به رفح حمله کند بدون شک حماس پاسخ آنها را خواهد داد.
در این میان بحث صدور احتمالی حکم بازداشت نتانیاهو و سایر مقامات سیاسی و نظامی اسرائیل از سوی لاهه هم مطرح است و به همین دلیل رژیم صهیونیستی به دنبال آن است که مذاکره را جایگزین حمله به رفح کند. از منظر دیگر بسیاری از ژنرال‌های اسرائیل می‌دانند که حمله به رفح مساوی خواهد بود با کشته شدن اسرای اسرائیل و این بدون شک یک فشار مضاعف را بر کابینه نتانیاهو بار خواهد کرد اما باید توجه داشته باشیم که اروپا و آمریکا در این بین نظر متفاوتی دارند و عملاً به دنبال تعمیق بحران در منطقه و خصوصاً غزه نیستند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار