گازپروم و روسیه مقصر بحران گاز اروپا نیستند

معاون نخست وزیر روسیه تأکید کرد که گازپروم و روسیه هیچکدام مقصر بحران انرژی اروپا نیستند. الکساندر نواک در مصاحبه با شبکه تلویزیونی روسیا- ۱اعلام کرد که گازپروم و روسیه در بحران انرژی در اروپا مقصر نیستند. وی گفت: بی‌شک از اظهارنظر فاتح بیرول، رئیس سازمان بین‌المللی معتبری مانند آژانس بین‌المللی انرژی متعجب شدم که تلاش می‌کند مقصر مشکلات امروز مصرف‌کنندگان اروپایی را تغییر دهد، البته نه گازپروم و نه روسیه به طور کلی در این باره مقصر نیستند. معاون نخست‌وزیر روسیه تأکید کرد که توسعه بحران انرژی اروپا تحت تاثیر یک زمستان طولانی بوده که سبب استخراج حجم قابل توجه گاز از ذخایر زیرزمینی گاز (UGS) در اروپا شده است. نواک افزود: افزون بر این، اقتصاد جهان روند بهبود را آغاز کرده است و گاز مایع ایالات متحده به‌طور عمده به بازارهای آسیایی صادر شد. تعدادی از کشورهای اتحادیه اروپا از سپتامبر تا دسامبر سال ۲۰۲۱ گازپروم را به محدود کردن عرضه گاز به اتحادیه اروپا در دوره اوج قیمت انرژی متهم کردند زیرا معتقد بودند که روسیه – که حدود ۴۰ درصد از نیازهای گاز اتحادیه اروپا را تأمین می‌کند - قیمت‌های گاز اروپا را دستکاری کرده است. گازپروم هم در واکنش به این مسئله، بارها اعلام کرده است که عرضه گاز این شرکت به کشورهای اتحادیه اروپا در پاییز ۲۰۲۱ نسبت به مدت مشابه ۲۰۲۰ افزایش یافته و به همه تعهدهای قراردادی خود درباره کشورهای اتحادیه اروپا به‌طور کامل پایبند بوده است.

 

 

تلاش روزانه برای رسیدن به ظرفیت تولید پیش از تحریم‌ها

مدیرعامل شرکت ملی نفت با بیان اینکه برنامه‌های متعدد سرمایه‌گذاری برای طرح‌های نفت پیش‌بینی شده است، از مذاکره با بانک‌ها و هلدینگ‌های پتروشیمی برای سرمایه‌گذاری در بخش بالادستی نفت خبر داد. محسن خجسته‌مهر معاون وزیر نفت با بیان اینکه این سرمایه‌گذاری برد-برد است، افزود: این رویکرد برای نخستین‌بار مطرح شده و در مناطق نفتخیز جنوب نیز میدان‌هایی برای سرمایه‌گذاری مطرح هستند؛ بر این اساس به زودی از روش‌های مختلف پروژه‌هایی که به سرمایه‌گذاری نیاز دارند اعلام می‌شود و از هر توانی که در کشور وجود داشته باشد استفاده خواهیم کرد.خجسته‌مهر درباره فعالیت‌های انجام‌شده در بخش تولید بیان کرد: همکاران ما روزانه به صورت جدی تلاش می‌کنند تا ظرفیت تولید ما را به پیش از تحریم‌ها بازگردانند که مستلزم انجام یک سری پروژه‌ها و آمادگی‌ها بوده است و بخش زیادی از ظرفیت تولید پیش از تحریم‌ها بازگردانی شده است. وی تاکید کرد: برای نخستین‌بار تولید گاز از پارس جنوبی به روزانه حدود ۷۰۵ میلیون مترمکعب رسید و این بیشتر از برنامه بوده است، همکاران من به دلیل نیاز کشور تلاش کردند تا حداکثر تولید را از این میدان مشترک داشته باشیم. همان طور که می‌دانیم همه فازهای پارس جنوبی کامل نشده‌اند و برخی فازها ۹۰ درصد پیشرفت داشته‌اند، در این بخش افزایش ظرفیت به وجود خواهد آمد و این جزو اولویت‌های ماست.

پهلوگیری نخستین کشتی حامل نفت سنگین در اسکله حرای قشم
مدیر نفت و انرژی سازمان منطقه آزاد قشم گفت:نخستین کشتی حامل نفت سنگین در اسکله نفتی حرا در قشم پهلو گرفت. مهدی نصیری افزود: این کشتی ظرفیت ۲۴۰ هزار بشکه نفت سنگین دارد که از میدان های سروش و نوروز در خلیج فارس بارگیری شده است. وی اضافه کرد: محموله این کشتی مستقیم با خط لوله انتقال به پالایشگاه نفت سنگین قشم منتقل و تبدیل به قیر، نفت سبک و نفتا می شود و محصول فراوری شده پس از دو ماه ازهمین اسکله راهی بازارهای جهانی می شود. اسکله نفتی حرای قشم ظرفیت تخلیه و بارگیری ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تُن فرآورده‌های نفتی را داراست و با اجرای فاز دوم آن امکان پهلوگیری کشتی‌های نفتی ۸۰ هزار تنی در این اسکله نیز مهیا خواهد شد.

صرفه‌جویی روزانه ۱۲۰ میلیارد تومانی با احداث خط لوله اتنقال فراورده شرق کشور
مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تاکید کرد: در کل سرجمع روزانه 120 میلیارد تومان با احداث خط لوله صرفه‌جویی خواهیم داشت. به عبارت دیگر طی مدت 180 روز 73 میلیون یورو صرفه‌جویی خواهیم داشت. جلیل سالاری اظهار داشت: اهمیت طرح از این جهت است که در حال حاضر کلیه خطوط فرآورده به ری ختم می‌شود که اگر اتفاقی برای این خط بیفتد، ارتباط شمال شرق را از دست خواهیم داد. از سوی دیگر با توجه به گسترش تهران، انبار ری در مسیر شهر قرار گرفته و چالش‌های زیست محیطی را برای کشور به وجود آورده است. وی افزود: در حال حاضر کلانشهر تهران و شمال کشور 45 درصد فرآورده‌ها را مصرف می‌کنند. امروز از خط لوله ری به ساری و مشهد 20 میلیون لیتر فرآورده منتقل می‌شود که 6 میلیون لیتر در مسیر و مابقی بین 12 تا 14 میلیون لیتر به مشهد می‌رسد.

مصرف بالای بخش خانگی منجر به اعمال محدودیت به نیروگاه‌ها می‌شود
مدیریت امور گازرسانی شرکت ملی گاز با اشاره به سرد شدن هوا از امروز اعلام کرد: در صورت رعایت نکردن الگوی مصرف، در بخش خانگی محدودیت گازرسانی به صنایع و نیروگاه‌ها افزایش می‌یابد. سیدجلال نورموسوی گفت: آخرین مقدار مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری و واحدهای صنایع کوچک، روز چهارشنبه (۲۲ دی‌ماه) ۵۶۲ میلیون مترمکعب بود که با وجود افزایش دما، آن چنان کاهشی در مقدار مصرف مشاهده نشده است.

وزیر نفت از ابهامات فراوان خبر داد:

تجارت- گروه زیربنایی: یکی از دغدغه هایی که از سال ها قبل وجود داشته توزیع عادلانه ثروت ملی بین همه اقشار جامعه است. حالا چند وقتی است دولت سیزدهم پی گیر طرحی است که با اجرای آن بنزین نه به خودروی اشخاص بلکه به خود شخص تعلق گیرد. طرحی که با ابهامات فراوانی روبه رو است و اجرای نیم بند آن باعث بروز خسارات جبران ناپذیری در اقتصاد کشور خواهد شد. در همین خصوص وزیر نفت معتقد است که طرح بنزینی همچنان در حال کارشناسی است و تا زمان رفع ابهامات آن به اجرا در نخواهد آمد.
در همین خصوص وزیر نفت گفت که طرح تخصیص سهمیه بنزین به همه مردم در حال بررسی کارشناسی و انجام کارهای آزمایشی است و هر زمان ابهام‌هایش برطرف شود، از سمت دولت برای اجرای آن تصمیم‌گیری می‌شود. جواد اوجی، وزیر نفت پس از امضای تفاهم‌نامه خط لوله تابش (تأمین بازار انرژی شرق) در جمع خبرنگاران با بیان اینکه خط لوله جدید پروژه‌ای اقتصادی است که روزانه ۱۵۰ هزار بشکه فرآورده نفتی را منتقل خواهد کرد اظهار کرد: این خط لوله فرآورده‌های نفتی تولید پالایشگاه ستاره خلیج فارس را پس از طی سه استان به شمال شرق کشور انتقال می‌دهد. وی ادامه داد: از مدیرعامل بانک ملت برای تأمین ۳۷۰ میلیون یورو منابع ارزی این پروژه و پشتیبانی از پروژه‌های جدید و توسعه میدان‌های نفتی تشکر می‌کنم. با پشتیبانی وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک ملت بخش زیادی از منابع مالی مورد نیاز پروژه‌های نفتی کشور به‌ویژه در بخش پتروپالایشگاه‌ها تأمین خواهد شد.
وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش طرح تخصیص سهمیه بنزین به همه مردم در حال بررسی کارشناسی و انجام کارهای آزمایشی است و هر زمان ابهام‌هایش برطرف شود، از سمت دولت برای اجرای آن تصمیم‌گیری می‌شود. وزیر نفت با بیان این‌که امروز شاهد امضای تفاهم‌نامه خط لوله ۹۵ کیلومتری انتقال فرآورده از رفسنجان تا مشهد برای انتقال فرآورده از ستاره خلیج فارس تا رفسنجان هستیم، گفت: با احداث این خط فرآورده سه استان را طی کرده و به مشهد می‌رسد، این پروژه اقتصادی است و از نظر امنیت انرژی بسیار حائز اهمیت است.
اوجی با بیان این‌که پروژه امروز با ۳۷۰ میلیون یورو تامین مالی به اجرا می‌رسد اظهار کرد: اکنون بانک‌ها رسالت خود که بانکداری و پشتیبانی از پروژه‌های عمرانی، اقتصادی و حیاتی کشور است انجام داده و تامین مالی می‌کنند. وی با بیان این‌که پروژه‌های دیگری را نیز برای توسعه میادین نفتی و گازی خطوط انتقال و پتروپالایشگاهی در دستور کار داریم اضافه کرد: کنسرسیومی از بانک‌ها شکل گرفته و به زودی تفاهم‌نامه‌ای برای تامین مالی پتروپالایشگاه‌ها امضاء می‌شود.
وزیر نفت با تاکید بر این‌که با پشتیبانی وزارت اقتصاد و بانک‌های دولتی و تجاری از پروژه‌های صنعت نفت بخش زیادی از منابع مالی تامین و عمده پروژه‌ها آغاز می‌شود گفت: نگاه صنعت نفت این است که تمام تجهیزات و مواد خام اعم از ورق، ایستگاه‌ها و تلمبه‌خانه از ظرفیت داخل استفاده شود که برای پروژه امروز نیز همین مهم لحاظ شده است.
اوجی با اشاره به حجم صادرات از خط لوله ۹۵ کیلومتری
انتقال فرآورده از رفسنجان تا مشهد تصریح کرد: روزانه ۳۰ تا ۴۰ هزار بشکه نفت گاز و یا بنزین از این خط صادر
خواهد شد.
وزیر نفت درباره رقم ایده‌آل قیمت نفت اظهار کرد: براساس صحبت‌هایی که با کارشناسان صورت گرفته به نظر رقم ۸۰ تا ۹۰ دلار ایده‌آل است که اعضای اوپک و اوپک پلاس نیز روی آن توافق نظر دارند و این عدد هم برای کشورهای صادرکننده و هم کشورهای مصرف‌کننده رقم خوبی است. وی درباره قرارداد اخیر با ترکمنستان هم گفت: تفاهم‌ خوبی با طرف ترکمنی هم در بحث صدور خدمات فنی و مهندسی و هم فرآورده و نفت خام امضاء شد که امیدواریم هرچه زودتر وارد مرحله اجرایی شود.
وزیر نفت درباره تمدید قرارداد صادرات گاز به ترکیه اظهار کرد: تمدید قرارداد گازی با ترکیه جزو پروژه‌های مورد توجه و در دستور کار وزارت نفت و شرکت ملی گاز است. صادرات گاز به این کشور سال ۲۰۲۶ به اتمام می‌رسد و این هفته کارشناسان دو مجموعه از شرکت بوتاش و شرکت ملی گاز مذاکره می‌کنند. اوجی با اشاره به آخرین وضعیت صادرات گاز به عمان نیز گفت: در این راستا نیز تصمیمات خوبی اتخاذ شده و مذاکرات در حال انجام است و امیدواریم برای صادرات گاز به واحد ال ان جی این کشور منجر به قرارداد شود.

عضو هیئت مدیره کانون سراسری انبوه سازان کشور گفت: بانک‌ها تمایلی به پرداخت تسهیلات قانون جهش تولید مسکن ندارند و اگر مصوبه قانونی در این بخش وجود نداشت، این تسهیلات پرداخت نمی‌شد. ایرج رهبر در گفت وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه هدایت تسهیلات بانکی به بخش مسکن گره گشایی رکود اقتصادی در کشور است گفت: پرداخت تسهیلات در حوزه مسکن باید توسط دولت به صورت جدی پیگیری شود چراکه هدایت تسهیلات به این بخش خود می‌تواند زمینه ساز ایجاد رونق اقتصادی و افزایش اشتغال در این حوزه شود. رهبر با بیان اینکه بانک مرکزی مکلف است که ۲۰ درصد از میزان تسهیلات کل کشور را به بخش مسکن تخصیص دهد، ادامه داد: میزان بازپرداخت این تسهیلات ۲۰ ساله و بلند مدت است و نرخ سود آن هم ۱۸ درصد است که با این وجود بانک‌ها باز هم تمایلی به پرداخت تسهیلات ندارند و اگر مصوبه قانونی در این بخش وجود نداشت، این تسهیلات پرداخت نمی‌شد.

شورای عالی شهرسازی و معماری مصوبه مربوط به عرصه‌های در معرض فرونشست در سراسر کشور و همچنین پروژه‌های عمرانی مرتبط را ابلاغ کرد. فرزانه صادق‌مالواجرد دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، مدیرکل دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و همچنین مدیران کل راه و شهرسازی استان‌ها، مصوبه شورا را در خصوص فرونشست زمین در کشور، ابلاغ کرد. در متن این مصوبه آمده است: شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۸ آذر ۱۴۰۰ بنا بر مکاتبات متعدد سازمان نقشه‌برداری کشور در خصوص وقوع پدیده فرونشست ضمن استماع گزارش آن سازمان و نیز گزارش مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در خصوص میزان گستردگی، نرخ سالانه و تبعات جبران‌ناپذیر رخداد پدیده فرونشست در سطح کشور، معطوف به پیشنهادهای ارائه شده توسط مرکز که بخشی از آن در ادامه می آید اتخاذ تصمیم کرد.

برقراری خط منظم کانتینری
در مسیر ایران به هندوستان
مدیرعامل کشتیرانی والفجر از برقراری خط منظم کانتینری این شرکت در مسیر ایران به هندوستان خبر داد. کاپیتان سید محمد رضا احمدی‌زاده با اشاره به برقراری خط منظم کانتینری شرکت کشتیرانی والفجر در مسیر ایران به هندوستان گفت: این خط از یک ماه پیش کالاهای صادراتی را با کشتی‌های کانتینری از بندرعباس به بنادر ناواشیوا، کاندلا و جبل‌علی در امارات حمل می‌کند و آماده توسعه آن به سایر بنادر هندوستان در صورت وجود درخواست می باشد. وی افزود: با راه‌اندازی این خط صاحبان کالاهای صادراتی می توانند به راحتی کالاهای خود را از طریق کشتی‌های کانتینری کشتیرانی والفجر به بنادر هند صادر نمایند.

عنوان «حبس مسافران»
تشویش اذهان عمومی است
شرکت هواپیمایی ایران‌ایر (هما) اعلا کرد: پرواز شماره ۷۶۹ هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران "هما" به مقصد استانبول به دلیل نقص فنی و نبود قطعه با تاخیر مواجه شد. روابط عمومی شرکت هما درباره تاخیر 170 دقیقه‌ای پرواز روز جمعه به استانبول در هنگام برخاست، اعلام کرد: پرواز شماره ۷۶۹ هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران "هما" در ساعت ۱۸ و ۲۰ دقیقه قصد ترک فرودگاه امام خمینی‌(ره) به مقصد استانبول را داشته که به دلیل نقص فنی و نبود قطعه با تاخیر مواجه شده که با ارسال قطعه موردنظر با حدود ۱۷۰ دقیقه تاخیر پرواز انجام شده است. لازم به ذکر است در شرایط تحریم و عدم دسترسی برای تهیه قطعات هواپیما متخصصان هما گاهی مجبور به باز کردن قطعه از یک هواپیما و سوار کردن قطعه موردنظر بر روی هواپیمایی هستند که دچار نقص فنی شده است و علی‌رغم تلاش‌های متخصصان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران جهت انجام تعمیرات در اسرع وقت، گاه عملیات مورد اشاره زمان‌بر خواهد بود. شایان ذکر است خدمه پروازی این پرواز در طول زمان عملیات تعمیر هواپیما تمام تلاش خود را برای حفظ آرامش مسافران انجام داده‌اند و از آنجایی که زمان دقیق تعمیرات هواپیما مشخص نبوده در مورد ساعت دقیق پروازی مطلبی به مسافران گفته نشده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه 28 دی ماه مرحله اول آمار خانه‌های خالی در تهران را به سازمان امور مالیاتی تحویل می‌دهیم، گفت: اولین برگه مالیاتی برای مالکان خانه خالی در تهران هفنه اول بهمن ماه صادر می‌شود. محمود محمودزاده از صدور اولین مالیات بر خانه‌های خالی در هفته اول بهمن ماه خبر داد. وی با بیان اینکه یکی از راه‌های کنترل بازار اجاره اخذ مالیات بر خانه‌های خالی است گفت: افزایش اجاره بها در بازار مسکن تهران یک واقعیت است که امیدواریم شروع عملیات اخذ مالیات بر خانه‌های خالی در سامان بخشی بازار اجاره تهران اثرگذار باشد. معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه با اجرای مالیات بر خانه‌های خالی عرضه واحدهای مسکونی در بازار اجاره افزایش پیدا می‌کند، افزود: این یک راهکار میان مدت و کوتاه مدت برای سامان بخشی به بازار اجاره کلان شهر تهران است. محمودزاده با اشاره به آخرین اقدامات برای اجرای طرح اجاره داری حرفه‌ای ادامه داد: همچنین یکی دیگر از راهکارهای کنترل بازار اجاره در تهران اجرای طرح اجاره داری حرفه‌ای است. که همچنان این طرح را دنبال می‌کنیم و پیگیر مصوبات مرتبط با طرح اجاره‌داری حرفه‌ای هستیم و معتقدیم که این طرح می‌تواند در بلند مدت و میان مدت به بازار اجاره شهر تهران کمک کند. معاون وزیر راه و شهرسازی درباره زمان اجرای مالیات بر خانه‌های خالی اظهار داشت: در چند روز آینده اولین برگه مالیات بر خانه‌های خالی در تهران صادر می‌شود و طبق جمع‌بندی‌هایی که با سازمان امور مالیاتی داشته‌ایم، اواخر دی ماه یا اوایل بهمن ماه اولین برگه مالیاتی برای مالکان خانه‌های خالی در تهران صادر خواهد شد. محمودزاده با بیان اینکه این تصور اشتباهی است که اغلب خانه‌های خالی در تهران در منطقه یک تمرکز پیدا کرده‌اند گفت: اغلب خانه‌های خالی در تهران در مناطق مرکزی شهر واقع شده‌اند و افزایش عرضه واحد مسکونی در این مناطق به مستاجران دهک‌های متوسط کمک خواهد کرد. اغلب این واحدها به دلیل فرسودگی و عدم تعمیرات و بازسازی خالی مانده‌اند که به زودی با وضع مالیات بر خانه‌های خالی این واحدهای مسکونی وارد بازار اجاره می‌شوند. معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه به زودی با خروجی‌ها و داده‌های سامانه املاک و اسکان اعلام می‌کنیم که در کدام مناطق چه تعداد واحد خالی وجود دارد، افزود: آخرین پیامک‌های انبوه به مالکان واحدهای مسکونی که در سامانه املاک و اسکان ثبت نام و خوداظهاری نکرده‌اند ارسال شده است و بر اساس آخرین خروجی‌های این سامانه تعداد واحد‌های خالی در تهران به دست می‌آید.

یک هفته از وعده مجلسی‌ها گذشت

با آن‌که اعضای کمیسیون عمران مجلس قرار بود در هفته گذشته پرونده اضافه شدن مالیات بر ارزش‌افزوده روی قیمت بلیت هواپیما را باز و بررسی کنند، اما رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران می‌گوید: این موضوع مسکوت مانده و با وجود قولی که داده شده بود، هنوز پیگیری نشده است. قانون مالیات بر ارزش‌افزوده از روز ۱۳ دی‌ماه روی نرخ بلیت هواپیما به اجرا گذاشته شده است. شرکت‌های هواپیمایی خارجی این قانون را مغایر با قوانین بین‌المللی حمل و نقل و انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی (یاتا) دانسته‌اند و با اشاره به ابهامات این قانون، اعتراض خود را به الزام اجرای آن در جلسه‌ای که اعضای کمیسیون عمران مجلس و فراکسیون اقتصاد سفر و زیارت مجلس نیز حضور داشتند، مطرح کردند. مخالفان معتقدند سازوکار مشخصی برای این قانون تعیین نشده و ابهام آن دست‌مایه‌ای برای ایجاد محافلی خواهد شد که بلیت هواپیما را تدریجی گران‌تر خواهد کرد. انتقال خروج ارز از کشور و تحمیل هزینه‌های بیشتر به خانواده ایرانی از دیگر تبعات اجرای این مصوبه بود که به نمایندگان مجلس یادآور شد.
اعضای کمیسیون عمران در آن جلسه که سه‌شنبه ۱۴ دی‌ماه در محل فدارسیون حمل و نقل لجستیک ایران برگزار شد، وعده دادند یک هفته بعد جلسه‌ای را برای رفع ابهام و بررسی تخلفات آن با حضور نمایندگان وزارت راه، سازمان هواپیمایی، ایرلاین‌ها و انجمن دفاتر خدمات مسافرتی برگزار کنند، اما اینک رحمت‌الله رفیعی ـ رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران ـ در پاسخ به پیگیری ایسنا می‌گوید که آن جلسه برگزار نشده است.