انتصاب افراد بی‌تجربه دلیل اصلی استیضاح وزیر کار

نماینده مجلس یازدهم گفت: وزیر کار در دولت قبل همیشه منتقد بود و امروز که قدرت را در اختیار دارد باید جوابگوی دغدغه‌های مردم باشد.اصغر سلیمی در گفت‌وگو با ایلنا گفت: یکسری مباحث در ماجرای استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطرح است اما عمده‌ترین این بحث‌ها به کارگیری نیروها و انتخاب افرادی برای پست‌های مدیریتی و معاونتی است،‌ اینکه چرا افراد باتجربه که در حوزه کار، تعاون و رفاه اشراف دارند، انتخاب نشده‌اند. نماینده سمیرم ادامه داد: انتصاب‌ها نشان می‌دهد افرادی در حوزه تعاون، کار و رفاه اطلاعاتی به کارگیری شدند تجربه نداشتند و این امر برای برخی نمایندگان ایجاد سوال کرد و برای همین پیگیر استیضاح شدند. وی درباه انتقادات به گفته‌های وزیر کار مبنی بر حل معضلات و مشکلات اشتغال در کشور و شعارهایی که در این خصوص پیش از وزارت داده بود، بیان کرد: قضاوت در فرصت ۳ الی ۴ ماهه زود است اما مردم انتظار دارند با توجه شعارهایی که داده شده بارقه‌های امیدی وجود داشته باشد.وی تاکید کرد: در همین مدت باید یکسری نشانه‌های مثبت به جامعه داده شود و اقداماتی انجام می‌شد، خصوصا برای اشتغال که در سال جدید باید گام‌های بلندتری برداشت.

 

دیپلماسی بهترین راه حل‌وفصل‌ مسئله هسته‌ای ایران

مشاور امنیت ملی کاخ سفید دیپلماسی را بهترین راه حل‌وفصل‌ مسئله هسته‌ای ایران دانست. به گزارش ایسنا از سی.بی.اس، جیک سالیوان در مورد اظهارات وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اینکه زمان برای احیای برجام بسیار کم است و آیا ایران در مذاکرات وین وقت‌کشی می کند گفت: سیاست ما صریح است، ما در ممانعت از دست‌یابی ایران به هرگونه سلاح هسته‌ای مصمم هستیم. دو این که، بر این عقیده‌ایم دیپلماسی بهترین راه انجام دادن این کار است. اما وزیر امور خارجه هم گفته زمان دارد کم می‌شود.سالیوان اشاره کرد که آمریکا با شرکا و متحدانش در زمینه مذاکرات وین همکاری تنگاتنگی‌ دارد و مسیری رو به جلو پیدا خواهد کرد.مشاور امنیت ملی دولت بایدن در آخر با انتقاد از دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا برای خروج از توافق هسته ای در سال ۲۰۱۸، بیان کرد: دلیل این که ما الان در وضعیت فعلی‌مان قرار داریم، این است که دولت قبلی از توافق هسته‌ای ایران خارج شد و ما داریم بهای آن اشتباه فاجعه‌بار را می‌پردازیم. این در حالی است که در دور هشتم مذاکرات وین اقدامات هسته‌ای و لغو تحریم‌ها برای بازگشت دوجانبه‌ آمریکا و ایران به پایبندی کامل به برجام در حال بررسی است.

منتظر خبرهای خوب باشید
سخنگوی دولت از جلسه دولت با مدیران عامل بانک‌های دولتی و خصوصی خبر داد.به گزارش ایلنا، علی بهادری جهرمی در حساب توئیتری خود با اشاره به جلسه رئیس‌جمهور با تیم اقتصادی دولت نوشت: تغییر به نفع مردم محور جلسه رئیس‌جمهور و تیم اقتصادی دولت با مدیران عامل کلیه بانک‌های دولتی و خصوصی است؛ منتظر خبرهای خوب باشید.

استقرار سه دیپلمات ایرانی در جده
سه دیپلمات ایرانی در روزهای اخیر راهی جده شده‌اند و قرار است بعد از ۶ سال نمایندگی ایران در سازمان همکاری اسلامی فعالیت خود را دوباره در جده آغاز کند. به گزارش ایسنا، وزیر امور خارجه د به نقش بغداد در برگزاری چهار دور مذاکره بین ایران و عربستان اشاره کرده و گفته بود: عربستان سعودی با صدور ویزا برای سه تن از دیپلمات‌های ایران به عنوان دیپلمات‌های مستقر در سازمان کنفرانس اسلامی در جده موافقت کرده و ویزای این دیپلمات های دریافت شده است. حسین امیرعبداللهیان همچنین به تازگی در مصاحبه با الجزیره صدور روادید برای دیپلمات های ایرانی برای حضور در جده را نشانه ای مثبت و خوب عنوان کرد.

تشکیل کارگروه زمان‌بندی برجام
دیپلمات روس در توییتی گزارشی از روند مذاکرات وین منتشر کرد.به گزارش ایلنا، میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات وین در توییتی نوشت: کارگروه زمان‌بندی درباره برجام تشکیل جلسه داد. برای رسیدن به پیشرفت حتی در تعطیلات آخر هفته سخت کار می‌کنند.

موفقیت راهبردی ایران با چین
دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان آغاز اجرای موافقتنامه ۲۵ ساله میان ایران و چین را موفقیتی راهبردی برای تهران دانست.به گزارش ایسنا، علی شمخانی در توییتی نوشت: آغاز اجرای موافقتنامه ۲۵ ساله میان ایران و چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان آن هم در شرایطی که آمریکا همچنان با یکجانبه‌گرایی و تداوم فشار حداکثری بدنبال محروم کردن ایران از تعاملات اقتصادی با دنیاست، موفقیتی راهبردی برای تهران محسوب می‌شود.

ابلاغ مصوبه فهرست کالاهای وارداتی
با امضای محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور، مصوبه مربوط به فهرست گروه یک کالاهای وارداتی با نرخ ارز رسمی، اصلاح و ابلاغ شد.به گزارش ایسنا هیئت وزیران با هدف کمک به واحدهای تولیدی کشور و جلوگیری از طرح دعوی و صدور حکم در محاکم قضایی درخصوص اخذ مابه التفاوت نرخ ارز از ارزهای تأمینی بابت کالاهایی که گروه کالایی آنها از ۱ به ۲ تغییر می یابد، با اصلاح مصوبه مربوط به فهرست گروه یک کالاهای وارداتی با نرخ ارز رسمی موافقت کرد.بر این اساس، مصوبه اصلاحیه مذکور از تاریخ ۱۳۹۸/۱/۱ بجز در مواردی که تا تاریخ ۱۳۹۸/۷/۵ بدون بار مالی برای آنها ارز تأمین شده است، لازم الاجراست.

سوریه حمایت ایران را فراموش نمی‌کند
مشاور سیاسی و رسانه‌ای بشار اسد با بیان اینکه مردم سوریه هیچ وقت یاری ملت ایران را فراموش نمی‌کنند، گفت: رابطه ما با ایران، عراق و لبنان خیلی مهمتر از ارتباط با کشورهایی است که هزاران کیلومتر از ما فاصله دارند؛ همسایه نزدیک، بهتر از برادر دور است.به گزارش ایرنا، بثینه شعبان گفت: آنها فکر نمی کردند مردم سوریه بتوانند برابرشان مقاومت کنند اما با کمک دوستانمان، یعنی ایران، حزب الله و روسیه توانستیم بر فتنه تکفیری‌ها و تروریست‌ها غلبه کنیم.بثینه شعبان گفت: بعد از اینکه دیدند نیروهای مستشاری‌شان کاری از پیش نمی‌برند، اردوغان از یک سو و آمریکا هم از سویی دیگر، به صورت میدانی وارد معرکه سوریه شدند تا مقاومت را ساقط کنند ولی باز هم موفق نشدند و به همین دلیل جنگ اقتصادی را شروع کردند.مشاور بشار اسد با بیان اینکه ایران اولین کشوری بود که به کمک سوریه آمد، گفت: در جنگ اخیر، اولین کشوری که به کمک ما آمد ایران بود و نیروهای مستشاری این کشور وارد سوریه شدند.

بار مشکلات را از دوش فقرا برداریم
یک فعال سیاسی خطاب به سران قوای سه‌گانه، گفت: برای روسای جمهوری، مجلس و قوه قضائیه پیامی دارم و آن هم این است که عدالت‌ورزی و ارزشهای انقلاب اسلامی ایجاب می‌کند که بار مشکلات را از دوش فقرا برداریم و دولت، مجلس و دستگاه قضائی را هم برای کشیدن بار مشکلات با مردم همراه سازیم.محمد غرضی در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر اینکه تمامی تاثیرات فساد بر پیکره اقتصادی کشور ناشی از وجود تبعیض است، یادآور شد: چه اجرای تبعیض‌آمیز قوانین و چه اجرای قواعد تبعیض‌آمیز هر دو منجر به گسترش فساد و رشد و نمو آن در ساختار بخش اجرایی کشور شده است.

شائبه افکنی در مذاکرات
نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: کسانی به دنبال القای مغایرت رویکرد سیاست خارجی دولت سیزدهم با شعار «نه شرقی و نه غربی» هستند که در شعارهایشان می‌گفتند ما حتی باید با دشمنان خود گفت‌وگو کنیم.به گزارش ایسنا، علی خضریان گفت: جریان غربگرا به دلیل دستپاچگی از آغاز تعامل با کشورهای جهان و در آستانه شکست کارزار حداکثری شیطان بزرگ علیه ملت مظلوم ایران با توسل به شعار «نه شرقی و نه غربی» در تلاش جهت القای مغایرت رویکرد سیاست خارجی دولت سیزدهم با این شعار است.

خطیب‌زاده از رفع تحریم ها به عنوان تصمیم اساسی خبرداد

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه بسیاری از جداول و ستون‌های جداول در مذاکرات وین آماده شده و بخشی از پرانتزها نیز پاکسازی شده گفت: آنچه مانده موضوعات مهم و تصمیمات سیاسی خاص است و واشنگتن باید تصمیم خود را بگیرد و اعلام کند.
سعید خطیب زاده در نشست خبری در مورد آخرین روند مذاکرات وین گفت: طی روزهای اخیر هیات‌ها گفت و گوهای فشرده ای در وین داشتند و برای تنفسی به تهران برگشتند. تمرکز جلسات در چهار مورد بوده و در این تنفس هم جلسات کارشناسی در وین قطع نبود.
وی تاکید کرد: البته آنچه باقی مانده موضوعات کلیدی است که به طور ویژه تصمیمات خاص سیاسی را می‌طلبد و واشنگتن باید تصمیمات خود را درباره مسائل باقیمانده و رفع تحریم ها اعلام کند.اگر این اتفاقات در بازگشت از پایتخت ها بیفتند، با سرعت خوبی در حال حرکت به یک توافق قابل اتکا و پایدار هستیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه کشورهای تروئیکای اروپایی فراموش می‌کنند که عضو برجام هستند و به نمایندگی از آمریکا در وین حاضر نیستند، گفت: ۱+۴ و ایران در حال گفت‌وگوهایی هستند که مطمئن شوند ایالات متحده همه تلاش خود را کرد که از برجام خارج شود و به نقطه‌ای خواهد رسید که نه تنها باید به تعهدات خود عمل کند، بلکه رویکرد تنبیهی خود را نسبت به کشورهای اروپایی و تمام کشورهایی که مایلند روابط عادی تجاری با جمهوری اسلامی ایران داشته باشند را عوض می‌کند.
وی تاکید کرد: اگر از اظهارات مقصر نمایی و فشار افکار عمومی فاصله بگیرد و بداند گفت‌وگوها در اتاق‌های مذاکرات انجام میشود و در اتاق های مذکرات هم موضوعات کاملا روشن است، قطعاً فرانسه به طریق اولی می‌تواند رویکرد سازنده‌ای داشته باشد.
خطیب‌زاده در مورد درخواست ۱۱۰ قانونگذار آمریکایی برای ترک مذاکرات وین، گفت: سیاست داخلی آمریکا مربوط به خودشان است و ما درباره آن اظهارنظر نمی‌کنیم. ما یک حاکمیت بیشتر در ایالات متحده نمی‌شناسیم و آن هم مسئولیت قطعی آمریکا در عمل به تعهداتی است که در سال ۲۰۱۵ و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد پذیرفته است.
سخنگوی وزارت امور خارجی تاکید کرد: ایالات متحده تا به امروز گردنکشانه از تعهداتش ذیل این قطعنامه سر باز زده است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص اظهارات چند روز قبل وزیر خارجه آمریکا گفت: در خصوص برخی ضرب الاجل‌های ساختگی عرض کنم؛ رئیس جمهور فعلی ایالات متحده و تیم سیاست خارجی و مذاکره کنندگانش در وین می‌دانند که اگر امروز برجام زنده است به خاطر جمهوری اسلامی ایران است نه آمریکا که از برجام خارج شد و تمام تلاشش را کرد که برجام را همان موقع از بین ببرد. لذا اگر آنها دچار فراموشی هستند، نظام بین‌الملل دچار فراموشی نیست و بهتر است از مسیری که رفتند برگردند.
وی ادامه داد: امروز همچنان شاهد پیگیری همان مسیر اشتباه هستیم، مادامی که در رفتار آنها تغییر نبینیم نمی توانیم بگوییم به نقطه ای رسیدیم که توافق پایدار و قابل اتکا در دسترس ماست. خطیب زاده در تشریح سفر آتی آیت‌الله رئیسی به روسیه، اظهار داشت: سفر رئیس جمهور محترم به دعوت مکرر رئیس جمهور روسیه انجام می‌شود. این سفر حائز اهمیتی است و در ادامه مسیر سیاست خارجی متوازن دولت است.
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه آقای دکتر رئیسی در این سفر ملاقات مفصلی با همتای خود در مسکو خواهد داشت، اضافه کرد: موضوعات مختلفی در حوزه‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، تکنولوژیکی، مردمی و بسیاری از موضوعات دیگر در دستورکار است.
وی با اشاره به انجام این سر در ایام همه‌گیری بیماری کرونا در جهان و روسیه اضافه کرد: دو طرف در تلاش هستند با رعایت پروتکل‌ها انجام شود. این سفر توسط دفتر رئیس‌جمهور محترم پیش می‌رود. وزارت خارجه یک تیم مشخصی را طی چند هفته گذشته مامور پیگیری این سفر کرده است و رایزنی‌های مختلفی در جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است که و این سفر به عنوان سفر مهم کاری دستاوردهای خودش را داشته باشد.
وی درمورد اشغال بخشی از خاک سوریه توسط ترکیه، گفت: حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه باید توسط همه کشورها مورد احترام واقع و به رسمیت شناخته شود. ما سازوکار آستانه را داریم که در آن رایزنی‌ها بین ایران، روسیه و ترکیه در موضوعات مختلفی انجام می‌شود. ما در آن ساز و کار در خصوص موضوعات سخت اختلافی هم گفت‌وگوهای خود را چه به صورت دوجانبه و چه چندجانبه انجام دادیم.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص اجرایی شدن تفاهم ۲۵ ساله بین ایران و چین گفت: منطق این تفاهم نامه ایجاد یک نقشه راه میان همکاری های بلند مدت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین و ارتقا روابط به مشارکت جامع راهبردی میان دو کشور است. این تفاهم نامه نیازمند اجرایی شدن بندهای مختلف در حوزه های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و پارلمانی و قضایی و ... بود که کار جدی احتیاج داشت.
وی ادامه داد: در ۵ ماه گذشته در دولت وزارتخانه‌های مختلف مسئول این شدند که روی قراردادهای مختلف کار کنند و از این زمان این تفاهمنامه باید وارد فاز اجرایی و قراردادی می شد، که با تمرکز ویژه ای که دولت گذاشت این اتفاق افتاد و دو طرف بعد از چندین ساعت گفت‌وگوی تفصیلی در چین تفاهم کردند مشترکا آغاز اجرایی شدن این تفاهم را اعلام کنند. معاون بانک مرکزی، معاون وزارت نفت و معاون اقتصادی وزارت خارجه نیز در این سفر حضور داشتند که در مورد ابعاد مختلفی که آغاز شده، گفت وگو کنند.
خطیب‌زاده در مورد آخرین خبرها از روابط ایران و عربستان اظهار کرد: تمرکز بر آغاز فعالیت نمایندگی ایران نزد سازمان همکاری اسلامی در جده است و دیپلمات‌های ما ویزا گرفتند که این امکان سنجی انجام شود و همانطور که جناب آقای رئیسی در مصاحبه مطبوعاتی اوایل انتخابشان اشاره کردند، جمهوری اسلامی ایران آمادگی گشایش سفارت خود را در عربستان دارد و بستگی به طرف سعودی دارد که چه اقدامات عملی را انجام دهد. تمام تمهیدات را خواهیم اندیشید که این مسیر به سمت اجرایی شدن برود. خطیب‌زاده با تایید خبر بازگشایی سرکنسولگری چین در بندرعباس، گفت: این بازگشایی براساس تاییدیه هیئت وزیران مورد درخواست چین بوده و طبیعی است که در شهرهایی که برخی کشورهای چه اتباع داشته باشند و چه بخواهند مراودات تجاری و اقتصادی داشته باشند، این سرکنسولگری ها افتتاح شود.
سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به دیدار وزیر خارجه کشورمان با همتای چینی گفت: در این ملاقات چند ساعتی تفصیلی، مهمترین توافقاتی که صورت گرفت به این انجامید که هر دو طرف رسماً اعلام کنند که اجرایی شدن توافقات آغاز شده و من فکر می‌کنم که نتایج این را هر دو ملت به زودی خواهند دید.

رییس دستگاه قضا مطرح کرد

رییس قوه قضاییه به موضوع چالش‌برانگیز تصرف اراضی ملی و منابع طبیعی و تغییر کاربری اراضی زراعی و کشاورزی پرداخت و دستورات مهمی را صادر کرد.
محسنی اژه‌ای در نشست شورای عالی قوه قضاییه به یک رویه نادرست، غیرمنطقی و هزینه‌زا اشاره کرد و گفت: اینکه با صرف هزینه‌های بسیار و مصالح ساختمانی مرغوب، پس از تصرف اراضی یا تغییر کاربری آن‌ها یا در حاشیه و بستر رودخانه‌ها، یک بنای مجلل یا مکان تفریحی نظیر هتل و رستوران مقابل چشمان دستگاه‌های مسئول و ناظر احداث شود و سپس دستگاه‌های ذی‌ربط مبادرت به قلع‌وقمع و تخریب آن بنا کنند، رویه درستی نیست و به‌سرعت باید برای تغییر این رویه تدابیر و اقدامات لازم اتخاذ شود.
وی به تجربه و ابتکار نسبتاً موفق دادگستری استان البرز در تشکیل «قرارگاه صیانت از بیت‌المال و مقابله با تغییر کاربری اراضی» اشاره کرد و گفت: مدتی است در استان البرز درنتیجه همکاری و هماهنگی ایجادشده میان دادگستری و سازمان جهاد کشاورزی استان با استفاده از سامانه تخصصی اطلاعات جغرافیایی، تخلفات و تغییرات حوزه کشاورزی و منابع آب به‌صورت لحظه‌ای رصد می‌شود و از همان ابتدای امر از وقوع تخلف در این حوزه جلوگیری به عمل می‌آید و در این زمینه هم دستاورد‌های خوبی حاصل‌شده است.
رئیس دستگاه قضا به آمار و مستندات ارائه‌شده از سوی دادگستری کل استان البرز اشاره کرد و گفت: طبق آماری که از استان البرز واصل‌شده از سال ۹۴ تا پایان سال ۹۸ درمجموع ۳ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی رفع تصرف‌شده است؛ این در حالی است که تنها در سال ۹۹ بالغ ۳ هزار ۸۷۳ هکتار، رفع تصرف صورت گرفته است؛ همچنین در ۹ ماهه سال جاری، مجموعاً قریب به ۷ هزار هکتار از وقوع تصرفات غیرقانونی و ساخت‌وساز‌های غیرمجاز در این استان جلوگیری به‌عمل‌آمده که این آمار بیانگر توفیقات ابتکار استان البرز جهت پیشگیری از تصرفات و تغییر کاربری‌های غیرقانونی و رصد لحظه‌ای اراضی است.
رئیس دستگاه قضا به «دادستانی کل کشور» و «معاونت پیشگیری از وقوع جرم» قوه قضاییه مأموریت داد تا نسبت به تکمیل طرح اجراشده در استان البرز و یا تدوین طرح جامع‌تری در راستای پیشگیری از وقوع جرم در حوزه اراضی و تصرفات غیرمجاز و تغییرکاربری‌ها اقدام کنند.
رئیس عدلیه تاکید کرد: در حوزه موضوعات مرتبط با تصرفات غیرقانونی اراضی و تغییر کاربری‌های غیرمجاز باید دستگاه‌های مسئول اعم از شهرداری‌ها، منابع طبیعی و وزارت نیرو را مکلف گردانیم که در وهله نخست نسبت به پیشگیری از وقوع تخلف در این حوزه اهتمام ورزند و در همان بدو امر، اجازه ساخت‌وساز در مناطقی که ممنوع است را ندهند.

رییس سازمان زندان‌ها تاکید کرد

رییس سازمان زندان‌ها در نشستی با کارآفرینان نمونه، با دعوت از آنان برای توسعه اشتغال در زندان و تأمین بازار فروش برای محصولات مددجویان گفت: بازسازگاری زندانیان زمانی محقق می‌شود که ضمن تحمل کیفر، حرفه‌ای هم بیاموزند و بعد از خروج به همراه اقدامات مراقبتی، به بازار کار وارد شوند.
به گزارش ایسنا غلامعلی محمدی با تأکید بر اینکه مهمترین وظیفه سازمان زندان‌ها و هدف مجازات مطابق با علم کیفرشناسی امر اصلاح و تربیت است گفت: بحث اشتغال زندانیان می‌تواند بهترین بستری باشد که درخدمت اصلاح و تربیت مددجویان بکار گرفته شوند. این می‌تواند مسیری برای ورود کارآفرینان به این امر خیر باشند. وی تقویت آمار اشتغال در زندان‌ها را لازم دانست و گفت: مددجویان زندان‌ها عمدتا در بحث فروش اجناس تولیدی‌شان در زندان است که به مشکل می‌خورند. امیدوارم کارآفرینان در شرایط اقتصادی کشور، بازاری را هم برای فروش تولیدات مددجویان ما برقرار سازند. ما در هردو بخش مشکلاتی را پیش رو می‌بینیم.
رئیس سازمان زندان‌ها با بیان اینکه آمار بازگشت مجدد افرادی که در زندان تحت حرفه‌آموزی قرار می‌گیرند، از نرخ پایینی برخوردار است، تأکید داشت: باور داریم هروقت زندانی بتواند حرفه و شغلی یاد بگیرد و بعد از خروج از زندان نیز تحت حمایت‌های سازمانی قرار گیرد، بازگشت مجدد آنان به زندان‌ها بسیار کاهش پیدا می‌کند. وی ادامه داد: بازسازگاری زندانیان زمانی محقق می‌شود که ضمن تحمل کیفر، حرفه‌ای هم بیاموزند و بعد از خروج ضمن اقدامات مراقبتی به بازار کار وارد شوند. بنابراین لازم است ریشه بیکاری در زندان‌ها را بخشکانیم یا به حداقل ممکن برسانیم.
وی گفت: با بررسی‌هایی که داشتیم متوجه شدیم که طی ۹ ماه اخیر نزدیک به ۶۳ هزار نفر از افراد ورودی به زندان‌ها را کسانی تشکیل داده‌اند که مدت حضورشان در زندان کمتر از سه روز بوده است.
محمدی از برنامه‌ریزی برای تدارک هرچه بیشتر و سریع‌تر پایندهای الکترونیک خبر داد و با اشاره به هزینه‌کرد بالای زندان‌ها، گفت: اگر مددجویان را تحت پوشش سامانه‌های الکترونیک قرار دهیم، دیگر شاهد هزینه‌های جاری و آسیب‌های زندان نخواهیم بود.

عبداللهیان بر بازگشت طرفین به تعهدات تاکید کرد

وزیر خارجه کشورمان گفت: «چین و روسیه از برنامه سازنده ایران حمایت می‌کنند اما کشورهای غربی از جمله آمریکا تا کنون هیچ طرح نویی در مذاکرات ارائه نکرده‌اند. اگر طرفین مذاکرات بتوانند تعهداتشان در توافق هسته‌ای را از سر بگیرند، ایران نیز بر اساس توافق به تعهداتش باز خواهد گشت. اگر ایران بتواند از مزایای اقتصادی توافق بهره‌مند شود، تمامی طرفین هم بهره‌مند خواهند شد.
به گزارش ایسنا حسین امیر عبداللهیان در زمینه نقش چین در احیای برجام گفت: چین نقش سازنده و معقولی در مذاکرات توافق هسته‌ای داشته، به ویژه در مذاکرات اخیر در وین برای لغو تحریم‌ها علیه کشور ما. چین در طی این مذاکرات، همیشه با تحریم‌های یک‌جانبه بی‌رحمانه اعمال شده توسط آمریکا بر کشورهایی از جمله ایران مخالف بوده و رویه زورگویانه آمریکا را محکوم کرده است.
وی گفت: ما از حمایت چین در طی مذاکرات وین قدردانی می‌کنیم و در این گفت‌وگوها ابراز امیدواری کردم چین به حمایت از موضع ایران ادامه دهد. ما به مقامات چینی اطمینان دادیم، ایران وقت‌کشی نمی‌کند یا تلاش نمی‌کند مذاکرات را از مسیر اصلی‌اش خارج کند و ما پیشنهادهای سازنده، موثر و واقع‌بینانه‌ای را پای میز مذاکرات در وین مطرح کرده‌ایم. هیات کارشناسان ارشد ایرانی به صورت فشرده روی پیش‌برد این طرح‌ها کار می‌کنند. وزیر خارجه کشورمان گفت: در روابط دوجانبه فعلی‌ ایران هیچ چالشی وجود ندراد. اگرچه، رفتار زورگویانه آمریکا بر برخی از موارد همکاری ما تاثیر گذاشته است. من همچنین در گفت‌وگوهایمان[در چین] مطرح کردم که ما نیاز داریم مسیر درستی در چارچوب بین‌المللی برای مواجهه با چالش‌های ناشی از اقدامات یک‌جانبه آمریکا پیدا کنیم. ما بر این باوریم که چندجانبه‌گرایی به نفع تمامی کشورها خواهد بود. یک‌جانبه‌گرایی و زورگویی آمریکا مورد استقبال هیچ کشوری نیست. قوانین بین‌المللی و همکاری برای همه‌ی کشورها فرصت بهره‌مندی از حقوق و منافع را فراهم می‌سازد. رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: دولت سیزدهم سیاست «اول آسیا» و «اول همسایگی» را دنبال می‌کند.