کد خبر: ۲۳۶۰۷۷
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۰
در ساخت خودروهایی که ما امروز استفاده می کنیم، از قطعات کوچک و بزرگ بسیار زیادی استفاده است. کاسه نمد خودرو یکی از مهم ترین این قطعات است که در تمامی سیستم های هیدورلیک از جمله پمپ ها، پیستون ها و اتصال های مختلف به کار می رود. یگانه استیل عرضه کننده این محصول کاربردی با کیفیت بالا و از بهترین برندهای جهانی است.

در ساخت خودروهایی که ما امروز استفاده می کنیم، از قطعات کوچک و بزرگ بسیار زیادی استفاده است. کاسه نمد خودرو یکی از مهم ترین این قطعات است که در تمامی سیستم های هیدورلیک از جمله پمپ ها، پیستون ها و اتصال های مختلف به کار می رود. یگانه استیل عرضه کننده این محصول کاربردی با کیفیت بالا و از بهترین برندهای جهانی است.

آشنایی با کاسه نمد خودرو

کاسه نمد چیست؟

کاسه نمد که به آن آب بند نیز اطلاق می شود، قطعه ای پر کاربرد در خودرو است که مانع از روغن ریزی شفت ها و یاتاقان ها می شود. کاسه نمد خودرو در انواع مختلفی تولید می شود و اندازه های مختلفی دارد که بر اساس محل قرارگیری انتخاب می شود. البته عوامل دیگری نیز در انتخاب کاسه نمد مناسب موثر هستند که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نوع سیال مورد استفاده
  • تغییرات دمایی
  • نحوه قرارگیری

اجزای کاسه نمد

در نگاه اول کاسه نمد خودرو شبیه یک واشر قطور است؛ اما تفاوت ها و پیچیدگی های بسیار زیادی نسبت به واشرهای معمولی دارد. کاسه نمدها از 3 بخش اصلی تشکیل شده اند که هر کدام از آن ها وظیفه خاصی بر عهده دارند.

فنر

فنرهای به کار رفته در کاسه نمد خودرو عموماً فلزی هستند و در فاصله بین نمد و واشر قرار می گیرند. فنرها برای ایجاد خاصیت ارتجاعی به کاسه نمد استفاده می شوند و نقش درزگیر را ایفا می کنند. به کمک فنر، کاسه نمد به صورت محکم در جای خود قرار می گیرد و در اثر فشار یا ضربه، تکان نمی خورد. البته کاسه نمدها بدون فنر نیز تولید می شوند که ساده تر هستند.

واشر

واشرها قطعاتی فولادی و مقاوم هستند و در لبه داخلی کاسه نمد قرار می گیرند. با وجود واشر در ساختار کاسه نمد هیچ اصطکاکی میان قطعات ایجاد نمی شود و ارتعاشات ریز قطعات در حال کار نیز گرفته می شود؛ به این ترتیب کاسه نمد به صورت محکم در جای خود حفظ می شود.

نمد

نمد به کار رفته در کاسه نمد از جنس های مختلفی؛ مانند لاستیک فشرده، چرم، سیلیکون یا تفلون است و بر اساس نوع ضربه یا فشاری که قرار است تحمل کند، انتخاب می شود. لبه نمد شیاردار است و به صورت راست گرد یا چپ گرد طراحی می شود و انتخاب آن بر اساس محل استفاده است.

آشنایی با کاسه نمد خودرو

کاربرد کاسه نمد در خودرو

کاسه نمدها به عنوان یکی از قطعات سیستم روانکاری یا روغن کاری خوردو شناخته می شوند و به همین دلیل به آن ها Oil Seal نیز گفته می شود. این قطعه در بخش های مختلفی از خودرو؛ مانند پلوس، کمک فنر، شیر فرمان، سوپاپ و پیستون به کار می رود و وظایف زیر را بر عهده دارد:

  • جلوگیری از هدر رفتن روغن
  • پیشگیری از ورود آب به درون اجزا و اختلاط آب و روغن
  • جلوگیری از به هم ساییدن اجزای فلزی دوار و ایجاد اصطکاک بین آن ها
  • روان کاری اجزای دوار در سیستم
  • جلوگیری از ورود گرد و غبار به درون اجزای روغنی

علایم خرابی کاسه نمد

کاسه نمد یکی از قطعات و اجزای مهم خودرو است که باید در سرویس های دوره ای مورد بررسی قرار بگیرد تا صحت عملکرد آن مشخص شود. علائم بسیار زیادی وجود دارد که نشان دهنده خرابی کاسه نمد هستند. از جمله این علائم می توان موارد زیر را برشمرد:

  • تولید سروصدای زیاد از دیفرانسیل
  • کمبود روغن دیفرانسیل
  • روغن ریزی موتور
  • تجمع گرد و غبار بر روی کاسه نمد پلوس
  • مسدود شدن سوپاپ ‌های هوای گیربکس
  • روغن ریزی یا نشت روغن از شفت بین چرخ‌ دنده‌ های دیفرانسیل

آشنایی با کاسه نمد خودرو

عوارض خرابی کاسه نمد

عوارض خرابی کاسه نمد بسیار بزرگ و دردسرساز است؛ به همین دلیل توصیه می شود این قطعه در فواصل زمانی مشخص، مورد بررسی قرار بگیرد. خرابی کاسه نمد منجر به خرابی دیفرانسیل، سرسیلندر، سوپاپ ‌ها و گیربکس می شود و هزینه جانبی بسیاری را برای شما به همراه دارد؛ بنابراین باید به سلامت کاسه نمد توجه بیشتری داشته باشید. در انتها باید گفت که اگر می خواهید کاسه نمد خودرو مدت زمان بیشتری کار کند، باید نوع باکیفیت آن را از فروشگاه های معتبر خریداری کنید.

برچسب ها: واشر ، خرید واشر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار