نصب دستگاه های جدید هوشمند سوخت در پمپ بنزین ها

رئیس صنف جایگاهداران کشور گفت که دستگاه های کارتخوان هوشمند سوخت منصوبه در جایگاه ها مستهلک شده اند و تجهیزات جدید در راه است. اسدالله قلیزاده درباره آخرین وضعیت نوسازی جایگاه ها، اظهار کرد: از دو سال قبل که با خرابی های مکرر تجهیزات سامانه هوشمند سوخت مواجه شدیم، همگان به دنبال ایجاد تغییرات و نوسازی این سیستم بودند ولی متاسفانه تاخیرهایی اتفاق افتاد که منجر به زیان جایگاهداران شده و مردم هم از روال فعلی ناراضی هستند. وی ادامه داد: ما علی رغم اینکه مسئولیتی در مورد تجهیرات و نوسازی نداریم، برای کمک عملیاتی به دولت و مسئولین نفتی فراخوانی صادر کردیم و خوشبختانه چهار بانک اعلام آمادگی رسمی کردند که به صورت رقابتی و با توافقاتی نسبت به نوسازی و استقرار تجهیزات جدید چه در حوزه سامانه هوشمند سوخت و چه در مورد پرداخت الکترونیک اقدام نمایند که موارد در حال نهایی شدن است. رئیس هیات مدیره انجمن صنفی صاحبان اماکن فروش و عرضه فراورده های نفتی کشور در مورد حذف یا حفظ کارت سوخت و روش فعلی گفت: ادامه روش سوختگیری با کارت سوخت و یا حذف آن به تصمیمات مسئولین ارشد کشور در آینده بستگی دارد ولی تمامی تلاشها بر این اصل استوار است که تغییرات و نصب تجهیزات جدید برای هر دو حالت جوابگوی نیاز باشد.

 

تولید از فاز 11 پارس جنوبی در سال 1401 محقق می‌شود

خجسته‌مهر اظهار داشت: یکی از برنامه‌های شرکت نفت برای افزایش تولید گاز، تکمیل پروژه فازهای میدان گازی پارس جنوبی است و طرح‌های این میدان در حال اجراست. همچنین پروژه‌های نگهداشت تولید از فازهای پارس جنوبی نیز به طور همزمان در دستور کار قرار گرفته است. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: توسعه و تکمیل فاز 11 پارس جنوبی از اصلی‌ترین اولویت‌های شرکت ملی نفت است. در فاز 11 الان در مرحله حفاری چاه‌ها هستیم و بخشی از تولید گاز از این فاز در سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد البته با برخی از اقداماتی که انجام شد تولید از این فاز جلو افتاد. وی تاکید کرد: در نظر داریم با سازوکاری که طراحی شده بخشی از تولید را به جای برداشت در سال‌های آینده در همین سال 1401 تولید کنیم. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: الان حفاری این فاز سرعت گرفته است و سکو در حال جابه‌جایی و انتقال است و در سال آینده از این فاز تولید خواهیم داشت. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: میدان گازی پارس شمالی معادل 4 فاز میدان گازی پارس جنوبی است. البته سیال این میدان با میدان پارس جنوبی تفاوت‌هایی دارد. وی افزود: برای تولید از این میدان در حال انجام دو اقدام هستیم. اول اینکه حفاری چاه را آغاز کنیم و باید یک پیمانکار انتخاب کنیم که تاسیسات قبلی را جمع‌آوری کند. دومین کار هم این است که در حال انتخاب مشاور جهت انجام مطالعات مفهومی این میدان هستیم.

قیمت نفت به بالاترین حد
در ۳ سال اخیر رسید
قیمت شاخص نفت خام برنت روز گذشته با ۴۲ سنت افزایش به ۸۶ دلار و ۴۸ سنت و قیمت شاخص دبلیوتی‌آی آمریکا با ۶۲ سنت افزایش به ۸۴ دلار و ۴۴ سنت برای هر بشکه رسید. قیمت نهایی شاخص نفت خام برنت روز جمعه (۱۷ دی‌ماه)، ۸۶ دلار و ۶ سنت و قیمت شاخص دبلیوتی‌آی آمریکا ۸۳ دلار و ۸۲ سنت بود.
قیمت نفت خام برنت در معاملات امروز بازارهای جهانی به بالاترین حد خود در بیش از سه سال اخیر رسید. سرمایه‌گذاران معتقدند عرضه همچنان محدود باقی خواهد ماند زیرا تولید نفت تولیدکنندگان بزرگ محدود شده و سویه اومیکرون ویروس کرونا تأثیری بر تقاضای نفت نداشته است. توشیتاکا تازاوا، تحلیلگر مؤسسه فوجیتومی در این باره گفت: شرایط روانی بازار همچنان بیانگر ادامه روند افزایشی قیمت‌هاست زیرا عرضه نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (ائتلاف اوپک‌پلاس) برای پاسخگویی به تقاضای بالای جهانی کافی نیست.

سدهای هرمزگان پذیرای
سیلاب پیش‌ِ رو هستند
رئیس حوزه آبریز زهره و جراحی گفت: شرایط در سد استقلال (میناب) تحت کنترل است و ریسکی متوجه این سد مهم نیست. مهرزاد احسانی با اشاره به آخرین وضعیت سیلاب در استان هرمزگان اظهار داشت: وضعیت بارش‌ها در استان هرمزگان از شرایط نرمال تبعیت نمی‌کند و ما در برخی از سال‌ها با وضعیت بارشی بسیار پایین و در برخی سال‌های دیگر با شدت بسیار زیاد بارش مواجه هستیم. رئیس حوزه آبریز زهره و جراحی در بیان اینکه بارش سال گذشته در استان هرمزگان 24 میلی‌متر بود، گفت: ما یک ماه پیش جلسه‌ای در ستاد وزارت نیرو پیرامون شرایط بد بارشی استان هرمزگان برگزار کردیم و از حجم خالی سدهای استان بسیار نگران بودیم.

 

وزیر نیرو برای 20 سال آینده پیش بینی کرد:

وزیر نیرو در دیدار با مشاور نخست وزیر عراق، از آمادگی ایران برای تنظیم سند همکاری جامع در زمینه مبادلات تجاری با این کشور خبر داد. علی‌اکبر محرابیان در نشست با "رشید المعموری" مشاور نخست وزیر عراق که با حضور سفیر کشور عراق در ایران، در سالن جلسات وزارت نیرو برگزار شد، با اشاره به تعاملات خوب دو کشور ایران و عراق گفت: امیدوارم این تعاملات منجر به توسعه همکاری‌های متقابل در حوزه برق به نفع دو کشور شود. وی با اشاره به آمادگی ایران برای تامین نیازهای برقی کشور عراق اظهار کرد: رئیس جمهور جدید جمهوری اسلامی ایران، به توسعه روابط خارجی با کشورهای مختلف به‌ویژه همسایگان علاقه‌مند بوده و از توسعه این روابط استقبال می‌کند.
رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و عراق با اشاره به توانایی تامین برق عراق طی 20 سال آینده به شرط برنامه‌ریزی بلند مدت، از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای تنظیم سند همکاری جامع در زمینه مبادلات تجاری با کشور عراق خبر داد. در ادامه المعموری، مشاور نخست وزیر عراق با تاکید بر توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور در سال‌های اخیر، اظهار امیدواری کرد که شاهد توسعه هر چه بیشتر روابط فی‌مابین دو کشور طی سال‌های آتی باشیم. وی در خصوص خط آهن شلمچه-بصره، واردات گاز از ایران و افزایش تعاملات تجاری نیز توضیخاتی ارایه داد و در ادامه اظهار امیدواری کرد که تمامی مطالبات یاد شده در این زمینه‌ها به‌زودی پرداخت شود. در پایان طرفین توافق کردند، ظرف مدت یک هفته، سه پیش نویس الحاقیه قرارداد فروش برق به کشور عراق توسط شرکت توانیر تهیه شده و برای اظهار نظر و انتخاب نهایی به طرف عراقی ارسال شود. همچنین نمایندگان دو کشور توافق کردند تا در خصوص بررسی و رفع چالش‌های پروژه‌های مختلف شرکت‌های ایرانی در کشور عراق کارگروه ویژه‌ای را تشکیل دهند.

عراق: جایگزینی برای گاز ایران نداریم
وزارت برق عراق اعلام کرد که درحال حاضر جایگزینی برای گاز ایران ندارد. احمد موسی، سخنگوی رسمی وزارت برق عراق در یک نشست خبری تاکید کرد که این کشور هیچ جایگزینی برای گاز ایران ندارد. وی با اشاره به کاهش صادرات گاز ایران به عراق و راه اندازی ابتکارعملی در راستای حمایت دولت از انرژی در این کشور گفت: برای تنوع منابع گازی و کاهش وابستگی به طرف ایرانی تلاش می کنیم.

وزیر نفت با دعوت مردم به مصرف بهینه گاز اعلام کرد: با تلاش همکاران در هیچ‌کدام از استان‌های کشور با قطعی گاز یا مشکل در تأمین سوخت صنایع روبه‌رو نیستیم. جواد اوجی پس از بازدید از مدیریت دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران اظهار کرد: امروز در بازدیدی سرزده از این مرکز در جریان روند تولید گاز در کشور قرار گرفتیم. وی مقدار تزریق گاز شیرین به خطوط سراسری کشور را روزانه ۸۴۰ تا ۸۵۰ میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: بر اساس گزارشی که امروز ارائه شد روزانه بیش از ۵۸۰ میلیون مترمکعب گاز در بخش خانگی، صنایع غیرعمده و حمل‌ونقل مصرف شده و بیش از ۱۲۵ میلیون مترمکعب گاز در اختیار نیروگاه‌ها قرار گرفته است. وزیر نفت تصریح کرد: حجم گاز تحویلی به نیروگاه‌ها امسال نسبت به پارسال روزانه ۲۰ میلیون مترمکعب افزایش یافته که افزون بر کاهش مصرف سوخت مایع به محیط زیست هم کمک کرده است. اوجی با بیان اینکه با تلاش همکاران در هیچ‌کدام از استان‌های کشور با قطعی گاز یا مشکل در تأمین سوخت صنایع روبه‌رو نبودیم، تصریح کرد: از مردم تقاضا داریم همان‌گونه که تاکنون کمک کردند در ادامه مسیر هم خادمان خود در شرکت ملی گاز ایران را یاری کنند. وی به کاهش شدید دمای هوا در ۲۱ استان اشاره و با تأکید بر اینکه شبکه گاز کشور هم اکنون پایدار است، یادآوری کرد: پارسال در دی‌ماه نیروگاه‌ها به‌دلیل تأمین نشدن سوخت با خاموشی روبه‌رو شدند، اما امسال چنین اتفاقی رخ نداده است.

مدیرعامل شرکت راه آهن خواستار افزایش حمل و نقل ریلی بار به ویژه در حوزه جابه جایی کالاهای اساسی از بنادر شد. سید میعاد صالحی گفت: طی دهه‌های گذشته به صنعت حمل و نقل ریلی کم توجهی شده و عقب ماندگی تاریخی در این زمینه وجود دارد که بایستی اکنون به بهبود ارکان مختلف راه آهن و انجام اصلاحات اساسی و بنیادین و همچنین جبران کمبود لوکوموتیو پرداخته و با حفظ کامل مزیت و برند راه‌آهن یعنی حمل و نقل ایمن و با قابلیت اطمینان بالا، سرعت بازرگانی افزایش یابد. معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به لزوم بررسی و حل مسائل ادامه داد: برای بهبود فعالیت بخش خصوصی در حوزه ریلی، باید فرآیندها، اصلاح، به روز رسانی و شفاف شود تا برای بخش خصوصی، شرایط رقابتی و جذابیت سرمایه گذاری ایجاد شود.

کاپیتان داوود تفتی مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر گفت: مشکل پایین آمدن سالانه سطح آب دریای خزر، سبب کاهش آبخور کشتی ها جهت تخلیه و بارگیری شده است. وی تأکید کرد: ما خلأ کشتی‌های رو-رو را با کشتی‌های کانتیربَر یخچالی و معمولی پُر کرده‌ایم و اتفاقاً بهتر از رو-رو هم جواب می‌دهد؛ بنابراین دو کار انجام دادیم: نخست آنکه بخش حمل دریایی کانتینری را تقویت کردیم و دوم اینکه حمل و نقل ترکیبی را ارتقا دادیم؛ به این معنی که همان باری که قرار بود با کامیون‌های خودمالک با استفاده از کشتی به مقصد برود، طی قراردادی که با راه آهن قزاقستان و روسیه امضا کردیم، به حمل ریلی بردیم و در حال حاضر هم ترانزیت این بار را انجام می‌دهیم. کاپیتان تفتی بزرگترین مشکل حمل دریایی ایران و روسیه را کاهش سطح آب دریای خزر دانست و گفت: انتظار داریم این موضوع در دیدارهای آیت الله رئیسی با پوتین رئیس جمهور روسیه مطرح شود؛ سطح آب دریای خزر هر ساله در سمت بنادر ایرانی در حال کاهش است.

معرفی 50 پروژه خودمالکی
برای دریافت وام ساخت‌
در حال حاضر وزارت راه و شهرسازی 50 پروژه خودمالکی را برای دریافت تسهیلات ساخت مسکن به بانک مسکن معرفی کرده است. یک منبع آگاه در بانک مسکن با اشاره به جزئیات پرداخت تسهیلات طرح جهش تولید و تامین مسکن، اظهار داشت: با توجه به جامعیت قانون جهش تولید و تامین مسکن، همه طرح‌های مسکنی از جمله طرح اقدام ملی مسکن از هم اکنون تحت پوشش قانون جهش تولید و تامین مسکن قرار گرفته و مصوبات مرتبط با این طرح‌ برای همه طرح‌های مسکنی برقرار است. وی در بیان تعداد متقاضیان معرفی شده پس از ابلاغ دستورالعمل مرتبط با قانون جهش تولید و تامین مسکن، گفت: در حال حاضر وزارت راه و شهرسازی 50 پروژه خودمالکی را برای دریافت تسهیلات ساخت مسکن به بانک مسکن معرفی کرده است. این منبع آگاه با اشاره به تغییر در تسهیلات طرح اقدام ملی افزود: سقف تسهیلات طرح اقدام ملی 150 میلیون تومان بود که در حال حاضر این سقف به اعداد مندرج در دستورالعمل شورای پول واعتبار برای اجرای طرح جهش تولید و تامین مسکن افزایش می‌یابد. وی ادامه داد: برای مثال در شهر تهران سقف وام ساخت مسکن در قالب طرح اقدام ملی از 150 میلیون تومان به 450 میلیون تومان افزایش می‌یابد.

سامانه صدور آنی بلیت الکترونیکی در داخل قطارهای رجا رونمایی شد
شرکت رجا از امکان صدور آنی بلیت در داخل قطارهای مسافری تحت عنوان سامانه مهان یار خبر داد. شرکت حمل و نقل ریلی رجا اعلام کرد: با همکاری یکی از بانک‌های خصوصی و با هدف افزایش رفاه حال مسافران و سهولت کار رؤسای قطار برای کنترل بلیت، صدور آنی بلیت در داخل قطار و …از سامانه «مهان یار» رونمایی کرده است. در مراسم رونمایی از این سامانه علی رحیم‌پور مدیرعامل یک هلدینگ گردشگری وابسته به سازمان تأمین اجتماعی، اجرای سامانه مهان یار در قطارهای شرکت رجا را بسیار مفید و کارا خواند و گفت: مهم‌ترین دستاورد این سامانه افزایش کیفیت خدمات به مسافران و ایجاد شفافیت در عملکرد رؤسای قطار خواهد بود.

معاون وزیر راه اعلام کرد

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره آخرین وضعیت ساخت باند دوم محور هراز گفت: حتی اگر منابع مالی آن به صورت کامل تامین شود، حداقل دو سال زمان برای ساخت باقیمانده باند دوم محور هراز نیاز داریم. خیراله خادمی - مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور - درباره جزییات ساخت باند دوم محور هراز، اظهار کرد: چهار خطه کردن محور هراز در دو منطقه در حال انجام است. یکی از آن‌ها در محدوده استان تهران قبل از تونل امام زاده هاشم قرار دارد. ساخت این قطعه نیازمند یک پل بزرگ روی دره آبعلی و یک تونل سه کیلومتری روی دره مشا است و پیشرفت فیزیکی حدود ۱۵ درصدی دارد. اما این قطعه در اولویت دوم ماست. چرا این محدوده از محور هراز هم اکنون چهارخطه بوده و تنها مسیر را کوتاه‌تر می‌کند.
وی با اشاره به اینکه با محدودیت منابع اعتباری در این پروژه مواجه هستیم، افزود: محدوده دیگر محور هراز از تونل آبشار تا ورودی شهر آمل به طول ۱۰۱ کیلومتر بوده و در اولویت اول قرار دارد که ترک کوهستان نیز در این زون قرار دارد. معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: تا کنون ۶۹ کیلومتر از این محور به بهره‌برداری رسیده و زیر بار ترافیکی است. اما حدود ۳۲ کیلومتر آن باقی مانده و محدوده‌ی مورد نظر هم دقیقا در همین ناحیه است. البته سخت‌ترین قسمت محور هراز هم هست چرا که در این ۳۲ کیلومتر چند پل خاص و تونل باید ساخته شود و حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
خادمی اظهار کرد: در محدوده فعلی که رانش اتفاق افتاده دیگر نتوانستیم باند دوم را در سمت راست محور هراز بسازیم و به همین دلیل آن را به سمت چپ دره بردیم. قرارگاه خاتم به عنوان پیمانکار این پروژه آماده تسریع در اجرای این پروژه است اما محدودیت منابع اعتباری داریم و اگر این مشکلات برطرف شود می‌توانیم این محدوده از محور هراز را تا نهایتاً دو سال آینده تکمیل کنیم.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: با توجه به ضرورت تسریع در این پروژه، وزیر راه و شهرسازی در جلسه اخیر دستور داد تا ۲۵۰ میلیارد تومان از محل سایر منابع به این پروژه اختصاص داده شود که در صورت تخصیص این مبلغ می‌توانیم این پروژه مهم را با سرعت بیشتری ادامه دهیم.
وی ادامه داد: این مسئله را به سازمان برنامه و بودجه نیز منعکس کردیم تا بتوان بودجه بیشتری برای این پروژه دریافت کرد اما در صورت حل مشکلات مالی و محدودیت‌های اعتباری هم ساخت این محور کمتر از دو سال امکان پذیر است.

برف و باران جاده‌های ۱۹ استان را با مشکل مواجه کرد

مدیرکل دفتر مدیریت بحران سازمان راهداری گفت: در حال حاضر به دلیل بارش باران و برف 10 محور شریانی و 1300 محور روستایی در سطح کشور مسدود شده است. فرهاد مهریاری درباره آخرین وضعیت راه‌های کشور با توجه به شرایط جوی و بارش برف و باران در بسیاری از مناطق و استان‌ها اظهار داشت: در حال حاضر در سطح کشور با انسداد 10 محور شریانی و 20 محور غیرشریانی و فرعی در استان‌های شمال کشور، کردستان (6 محور)، لرستان (یک محور)، هرمزگان (2 محور)، بوشهر (یک محور) و حدفاصل تهران- البرز – چالوس و آزادراه تهران- شمال (یک محور) مواجه هستیم. وی افزود: همچنین اغلب محورهای غیرشریانی مسدود شده در استان‌های کردستان، کرمان و استان‌های شمالی به دلیل کولاک برف و استان‌های جنوبی به دلیل طغیان رودخانه و سیل، واقع هستند.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران و تجهیز ماشین‌آلان سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد: راهداری در تمام استان‌ها از چند روز قبل با توجه به گزارش‌های پیش‌بینی‌های هوا در آماده‌‌باش بودند و به محض فروکش شدن کولاک برف و باران، عملیات بازگشایی این محورها شروع خواهد شد. مهریاری درباره آخرین وضعیت راه‌های روستایی در کشور گفت: در حال حاضر 1300 محور روستایی که اغلب آنها در استان‌های کردستان، اردبیل، آذربایجان غربی و شرقی واقع هستند، مسدود شده‌اند. باید توجه داشته باشیم که در این مناطق با بارش سنگین برف مواجه بودیم و به محض کاهش میزان بارش، عملیات راهداری برای بازگشایی این مسیرهای روستایی آغاز خواهد شد. البته در این مناطق با وزش شدید باد شدید مواجه هستیم و از آنجایی که در ارتفاعات این مناطق بارش برف ادامه دارد، این وزش باد باعث می‌شود برف مناطق مرتفع دوباره راه‌های روستایی را مسدود کند. وی گفت: از 1300 محور روستایی مسدود شده، 300 محور در روستاهای استان‌های جنوبی کشور هستند که علت انسداد این محورها آبگرفتگی است.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران سازمان راهداری با بیان اینکه خوشبختانه امسال تعداد مسافران و رانندگان در راه مانده به دلیل انسداد راه‌ها بسیار کم بوده، اظهار داشت:‌ امسال با هشدارهایی که سازمان‌های مرتبط نسبت به شرایط جوی به مردم داده شد و همچنین عدم سفرهای غیرضروری، با بحران مسافران در راه مانده مواجه نشدیم و مردم هم با رعایت هشدارهایی که داده بودیم در این موضوع به ما کمک کردند. مهریاری تاکید کرد: خوشبختانه امسال خسارت جانی نداشتیم و از 1100 باب راهدارخانه موجود در سطح کشور 400 باب راهدارخانه آماده پذیرش مسافران و رانندگان هستند. وی اضافه کرد:‌ با 4600 دستگاه ماشین‌آلات سنگین و نیمه‌سنگین و 6000 راهدار به صورت شبانه روزی، عملیات برف‌روبی و بازگشایی جاده‌های سطح کشور انجام شده و می‌شود.
همچنین ‌مدیر مرکز مدیریت راه‌ها با بیان اینکه در حال حاضر در جاده‌های ۱۹ استان بارش برف و باران داریم، از انسداد ۴۵ جاده به دلیل بارش برف، طغیان رودخانه و نبود ایمنی در مسیر خبر داد و گفت: راهداران تلاش می‌کنند راه‌های مسدود به سرعت باز شود. ‌علی اکبر آشوری درباره آخرین وضعیت ترافیک جاده‌ها‌ی کشور بیان کرد: بر اساس اطلاعات بیش از 2300 دستگاه سامانه ترددشمار برخط‌ و 800 دستگاه دوربین نظارت تصویری، در حال حاضر اغلب جاده‌های کشور باز است و تردد در آن‌ها به روال عادی جریان دارد.