بالاترین نرخ سود سپرده‌های بانک مسکن ۱۸ درصد

رئیس روابط عمومی بانک مسکن درباره نرخ سود سپرده‌های این بانک اعلام کرد: نرخ سود پرداختی به سپرده‌های مدت‌دار در بانک مسکن برابر مصوبات شورای پول و اعتبار بوده و این بانک به عنوان یک بانک دولتی – تخصصی همواره خود را مقید به رعایت ضوابط و مقررات ابلاغی از سوی نهاد ناظر بر بازار پول می‌داند. ‌ مهدی احمدی با بیان اینکه این مسئله در طراحی محصولات بانک نیز رعایت شده، گفت: بالاترین نرخ سود پرداختی به سپرده‌ها در این بانک طبق ضابطه اعلام شده از سوی بانک مرکزی معادل 18 درصد برای سپرده‌های بلند مدت 2 ساله است و سایر سپرده‌ها نیز از نرخ‌های کمتری برخوردار هستند. وی همچنین تصریح کرد: بنابراین بالاترین نرخ سود سپرده در بانک مسکن 18 درصد و پایین‌ترین نرخ نیز 10 درصد است.رئیس اداره کل روابط عمومی بانک مسکن در پایان خاطرنشان کرد: بانک مسکن به نرخ‌های سود مصوب شورای پول و اعتبار همواره پایبند بوده و هیچ سودی خارج از چارچوب در دستور کار این بانک قرار ندارد و محصولات موجود این بانک که توسط شعب به مردم شریف ایران ارائه می‌شود، مطابق با ضوابط و مقررات بالادستی بوده و این بانک خود را مقید به رعایت آن‌ها می‌داند.

 

سامانه #720* بانک پاسارگاد یک میان‌بر شگفت‌انگیز

بانک پاسارگاد از ابتدای تأسیس، هم‌سو با آخرین دستاوردهای دنیای دیجیتال، انواع خدمات غیرحضوری خود را به شکل‌های مختلف از جمله بانکداری الکترونیک، نرم‌افزارهای تلفن‌همراه، وب‌اپلیکیشن و... در اختیار هم‌وطنان قرار داده‌است. استفاده از سامانه آنی‌بانک پاسارگاد (امپاد) یکی از روش‌های ارائه شده در این راستاست. این سامانه با بهره‌گیری از تکنولوژی USSD خدمت‌‌های بانکی را در اختیار تمام مشترکین شبکه‌های تلفن همراه قرار داده است.برای استفاده از این سامانه کافی‌است شماره #‌720* را در شماره‌گیر تلفن همراه وارد نمایید و مجموعه‌ای از خدمات را بدون نیاز به اینترنت در تلفن همراه خود دریافت کنید.در سامانه #720* گزینه‌های پرکاربرد به‌راحتی در اختیار استفاده‌کنندگان قرار گرفته است. از جمله مواردی که در سامانه آنی‌بانک پاسارگاد ارائه شده‌است می‌توان به استفاده از همبانک (استعلام چک، رمز دوعاملی اینترنت‌بانک، مانده حساب، دریافت شناسه شبا و رمز پویای کارت)، خرید انواع شارژ سیم‌کارت‌های اعتباری، پرداخت قبض (موبایل، قبض خدماتی و قبض جریمه)، خرید بسته‌های اینترنت، دریافت رمز پویای کارت، دسترسی به نرم‌افزار و سایت پی‌پاد، مسدودسازی کارت و پرداخت کمک‌های خود به موسسه‌های خیریه اشاره کرد.

پرداخت ١٨٣ هزار وام ازدواج در بانک ملی
بانک ملی ایران در نه ماهه امسال بیش از 160 هزار و 169 میلیارد ریال وام قرض الحسنه ازدواج پرداخت کرد. از ابتدای امسال تا پایان آذرماه، بالغ بر 183 هزار و 107 فقره وام قرض الحسنه ازدواج به زوج های جوان پرداخت شده که ارزش ریالی این وام ها، 160 هزار و 169 میلیارد و 682 میلیون ریال بوده است.پرداخت وام قرض الحسنه ازدواج با هدف ترویج این سنت حسنه و کمک به جوانان، یکی از سیاست های مهم بانک ملی ایران است و آمارهای 5 سال گذشته نیز نشان از روند صعودی تخصیص این وام در بانک دارد.گفتنی است با توجه به اینکه دو ماه تا پایان سال باقی است و این آمار تا پایان آذر ماه اعلام شده بانک ملی ایران توانسته است بیش از 100 درصد از تکالیف و وظایف محوله خود را در خصوص پرداخت وام ازدواج به انجام برساند .

رشد 68 درصدی تسهیلات بانک کشاورزی
شعب بانک کشاورزی در سراسر کشور از ابتدای سال 1400 تا 23 دی ماه جمعا 882 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرده اند. تسهیلات پرداختی بانک کشاورزی نسبت به مقطع مشابه در سال گذشته 358 هزار میلیارد ریال معادل 68 درصد رشد داشته است.شایان ذکر است 88 درصد این تسهیلات به صورت تخصصی در بخش کشاورزی پرداخت شده است.

اسامی برگزیدگان تسهیلات "امید رفاه"
اسامی برگزیدگان یازدهمین و دوازدهمین دوره قرعه‌کشی تسهیلات طرح "امید رفاه" بانک رفاه کارگران ویژه آبان و آذر ماه 1400، اعلام شد. "مفتوح بودن حساب مرتبط با طرح امید رفاه در تاریخ پرداخت تسهیلات و عدم انسداد آن تا سررسید تسهیلات مرتبط با طرح"، "تکمیل حق عضویت های ماهیانه معوق طرح در حساب مربوطه قبل از اعطای تسهیلات" و "انسداد حق عضویت های دریافت شده در بازه زمانی 13 ماهه ابتدایی عضویت در طرح، تا پایان تسویه تسهیلات"، به عنوان شرایط و الزامات اعطای تسهیلات طرح "امید رفاه" در نظر گرفته شده است.براساس این گزارش، در صورت عدم تکمیل حق عضویت‌های ماهیانه سایر اعضای طرح، اسامی اعضای دارای کسری حق عضویت از فهرست شرکت‌کنندگان در قرعه‌کشی‌های آتی حذف خواهد شد. تسهیلات طرح امید رفاه به مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی که حقوق خود را از بانک رفاه کارگران دریافت می‌کنند و کارکنان بازنشسته بانک رفاه، در قالب عقد قرض‌الحسنه به میزان بیست میلیون تا یکصد میلیون ریال با نرخ کارمزد سالانه 4 درصد پرداخت می‌شود.

کردبچه از ضریب خسارت بالا و رضایت پایین مشتریان خبرداد

رئیس پژوهشکده بیمه در هشتمین همایش مدیریت ریسک و بیمه با تاکید بر اینکه همه صنایع جهان در حال حرکت به سمت هوشمندسازی و تحول دیجیتال هستند گفت: خوشبختانه در چند سال اخیر حرکت صنعت بیمه کشور نیز در این زمینه مناسب بوده و برگزاری دو همایش بیمه و توسعه در سه سال اخیر با محوریت تحول دیجیتال و هوشمندسازی نشان از این حرکت و نگاه و درک دوراندیشانه صنعت دارد.
حمید کُردبچه هوشمندسازی را محصول تجربی تحول دیجیتال دانست و گفت: تحقق آن در سه سطح محصولات هوشمند، فرایندهای هوشمند کسب‌و‌کار یا هوش تجاری و در نهایت شکل‌گیری شرکت هوشمند که متمرکز بر فناوری‌های نوین در همه ابعاد نیروی انسانی، فرایندی و مدیریتی و محصولات هوشمند است، انجام می‌شود. وی با بیان اینکه اگر چه اهداف برنامه ششم در بخش بیمه حاصل نشده، اما این بیشتر ناشی از هدف‌گذاری بلندپروازانه و غیر واقع‌گرایانه و همچنین شرایط اقتصاد کشور بوده است، افزود: بر اساس این، با توجه به درآمد سرانه کشور که در وضعیت خوبی قرار ندارد و رابطه‌ای که ضریب نفوذ بیمه با درآمد سرانه و قدرت خرید جامعه و طبقه متوسط دارد در مجموع در مقایسه با وضعیت کشور و همچنین ضریب نفوذ کشورهای مشابه، می‌توان گفت عملکرد صنعت بیمه قابل قبول بوده که متوسط سالانه رشد هفت درصدی ضریب نفوذ در طول یک دهه گذشته دلیل دیگری بر این نکته است. اما این عملکرد، به معنای نبود مشکلات و محدودیت‌ها در صنعت بیمه نیست. رئیس پژوهشکده بیمه تصریح کرد: ضریب خسارت بالا، رضایت پایین مشتریان، عملکرد ضعیف در بیمه زندگی، بهره‌وری و کارایی اقتصادی پایین، تقلب و گستردگی آن، ضعف در استفاده از داده‌ها و گزارش‌گیری و ضعف در مدیریت شبکه فروش بخشی از مشکلاتی هستند که صنعت بیمه با آن مواجه است. در برخورد با این مسایل توجه به رویکرد هوشمند‌سازی به جای رویکردهای متعارف، می‌تواند مسیری مناسب برای عبور سریع‌تر و موفق‌تر از این مشکلات و محدودیت‌ها باشد. کردبچه گفت: ضریب خسارت بالای 80 درصد در صنعت بیمه در سال 1399 که در رشته مهم شخص ثالت حدود 110 درصد بوده است و پیش‌بینی می‌شود همین وضعیت در رشته درمان تکمیلی به‌ زودی اتفاق افتد، از جمله مهم‌ترین مشکلات صنعت بیمه است که عموما یا به سبب کژگزینی، به عبارتی نبود ارزیابی دقیق ریسک و ارائه نرخ نامناسب، یا به دلیل کژمنشی، به بیانی رفتار مخاطره‌آمیز بیمه‌گذاران به سبب برخورداری از بیمه است. وی با اشاره به اینکه استفاد از رویکرد برازش یا پیش‌بینی (predictive) که مبتنی بر استفاده از همه اطلاعات در برازش ریسک است، به جای رویکرد اکچوئری پایه که فقط مبتنی بر داده‌های جمعیتی و تاریخی است، امکان کاهش مشکل کژمنشی را فراهم می‌کند، افزود: این رویکر مبتنی بر هوش مصنوعی و مدل‌های آن است که بدون آن‌ها چنین امکانی فراهم نمی‌شود. همچنین استفاده از فناوری‌های نوین مانند فناوری‌های ضبط و رصد مخاطرات در رفتار بیمه‌گذاران که نظارت بر رفتار آن‌ها را ارتقا می‌دهد و همچنین می‌تواند آن‌ها را از مخاطرات مطلع کند، مانند هوشمند‌سازی بیمه‌های خودرو یا فناوری‌های پوشیدنی در درمان یا اینترنت اشیا برای بیمه‌های آتش‌سوزی، می‌توانند در کاهش خسارات موثر باشند.
رئیس پژوهشکده بیمه تقلب و تخلف را معضل دیگر بیمه در جهان و کشور دانست و خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش‌های مختلف در رشته خودرو، درمان و مسئولیت، تقلب بعضا در جهان تا 20 درصد خسارات را شامل می‌شود. به عنوان مثال در سال 2020 حجم آن فقط در آمریکا حدود 80 میلیارد دلار بوده است. استفاده از الگوریتم‌های کشف تخلف و تقلب با کمک هوش مصنوعی و کلان داده، ابزار مناسبی برای عبور صنعت بیمه از این مشکل یا کاهش قابل توجه آن است. کردبچه افزود: پایین بودن رضایت مشتریان به عنوان مهم‌ترین سرمایه صنعت بیمه، معضل دیگری است که دلیل آن روال سنتی و بسیار طولانی ارزیابی خسارت و نحوه پرداخت است. این روال می‌تواند با کاربرد فناوری‌های مدرن به شدت متحول شود. به عنوان مثال، استفاده از بیمه‌های پارامتریک در بستر فناوری بلاک‌چین، امکان پرداخت خسارت بلادرنگ را فراهم می‌کند. همچنین استفاده از فناوری‌های مدرن در بیمه خودرو و درمان می‌تواند به شدت سرعت ارزیابی خسارت را ارتقا دهد. چنین نتایجی تاثیر شگرفی بر رضایت مشتری و نگاه مثبت جامعه به صنعت بیمه خواهد داشت. وی اظهار کرد: ورود و توجه به هوشمندسازی، تنها کاهش مشکلات را به دنبال ندارد، بلکه می‌تواند فرصت‌های جدیدی را نیز فراهم کند.صنعت بیمه به عنوان یک صنعت غنی از داده همیشه در ذخیره‌سازی و بهره‌گیری از داده‌ها مشکلات جدی داشته است. کاربرد فناوری‌های نوین نه تنها صنعت را توانمند برای عبور از این محدویت می‌کند، بلکه امکان بهره‌گیری از داده‌های بیرونی که یا به‌طور سنتی تولید می‌شوند، مانند داده‌های هواشناسی یا محصول اینترنت اشیا و فناوری‌های نوین هستند را فراهم می‌کند.