توافق موقت نیاز نیست، ضرورت دستیابی به توافق نهایی

نایب رئیس موسسه اروپایی صلح گفت: نبود اعتماد بین طرفین در مورد اهداف سیاسی نهایی دو طرف مانع اصلی مذاکرات است. آمریکایی‌ها می‌گویند اگر ایران برای همیشه از تسلیحات هسته‌ای چشم‌پوشی کند، آمریکا تحریم‌های مرتبط را لغو می‌کند. مارک اوته در گفت‌وگو با ایلنا محتوای مذاکرات را کاملا مبهم توصیف کرد و گفت: هر طرف اولویت‌های خاص خود را دارد و هنوز باید بر تناقضات غلبه کرد. این یک فرآیند کند و پیچیده است، صبر استراتژیک لازم است.وی گفت: ماهیت و پویایی مذاکرات وین در مورد کاهش منافع ایران نیست. پیگیری منافع متقابل به نفع منطقه و جهان است.نایب رئیس موسسه اروپایی صلح با رد احتمال دستیابی به توافق موقت گفت: هدف، دستیابی به توافق نهایی است و توافق موقت هم ضرورتی ندارد.این مقام بلژیکی گفت: تا زمانی که در مورد همه چیز توافق نشود، برجام احیا نمی‌شود.وی با تاکید بر اینکه زمینه برای ادامه مذاکرات وجود دارد گفت: هیچ پیش‌بینی برای تاریخ رسیدن به توافق وجود ندارد.مارک اوته با تاکید بر کارآمدتر بودن مذاکره مستقیم میان ایران و آمریکا در مقایسه با مذاکرات غیرمستقیم گفت: جلسات مستقیم کارآمدتر هستند. دولت جدید آمریکا فرصتی است که نباید از دست داد.

 

تأثیرات مخرب اشغالگری، مداخلات خارجی و فعالیت های تروریستی

نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نشست شورای امنیت سازمان ملل به تحریم های ظالمانی امریکا علیه ایران اشاره کرد و گفت: علی‌رغم اعمال تحریم‌های آمریکا که ناقض قوانین بین‌المللی، حقوق اولیه زنان و دختران، به‌ویژه حق توسعه آنهاست، در ایران دستاوردهای چشمگیری در توانمندسازی زنان و دختران، از جمله در حوزه آموزش و تحصیلات حاصل شده است. به گزارش ایلنا، مجید تخت روانچی به وضعیت زنان خاورمیانه اشاره کرد و گفت: متأسفانه همچنان شاهد تأثیرات مخرب اشغالگری و مداخلات خارجی و همچنین فعالیت های تروریستی هستیم که زنان و دختران را هدف قرار می دهند. وی گفت قدیمی ترین مورد در واقع وضعیت زنان فلسطینی است که همچنان از پیامدهای چندین دهه اشغال و نقض حقوق بشر رنج می برند. ایشان گفت: حمایت از حقوق بشر همه افغان ها، از جمله زنان و دختران، مشارکت آنها در فرایند صلح و امنیت و همچنین، آرمان های مشروع آنها باید تضمین شود.وی بر این موضع اصولی تاکید کرد که مسائل مربوط به زنان و دختران تحت اختیارات مجمع عمومی و سایر نهادهای مرتبط سازمان ملل متحد است و شورای امنیت بایستی تنها زمانی به این موضوع رسیدگی کند، که مستقیماً به حفظ صلح و امنیت بین‌المللی مرتبط باشد.

مذاکرات وین نیازمند پیشرفت
پایگاه خبری اردوپوینت نوشت: آنّالنا بِربوک وزیر خارجه آلمان، پس از دیدار با سرگئی لاوروف همتای روسی‌اش درباره مذاکرات وین گفت: به پیشرفت در مذاکرات احتیاج داریم چون زمان باقی‌مانده برای حفظ این توافق کوتاه‌تر می‌شود به گزارش ایسنا اظهارات بربوک در پی این مطرح می‌شود که دور هشتم مذاکرات وین در راستای احیای برجام در جریان و ایران تاکید کرده تنها هدف لغو تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا را در این مذاکرات دنبال می‌کند و در صورت انجام شدن آن و پایبندی تمامی امضا کنندگان برجام به تعهداتشان، حاضر به بازگشت به پایبندی به تمامی تعهدات هسته‌ای‌اش در برجام خواهد بود.

امید گشایش در امور ایران و عربستان
نماینده پیشین ایران در سازمان همکاری های اسلامی گفت: موافقت عربستان با صدور ویزا برای سه تن از دیپلمات‌های ایران به عنوان دیپلمات‌های مستقر در سازمان کنفرانس اسلامی در جده یک گام نسبتا مثبت محسوب می‌شود، به خصوص با توجه به این که نمایندگی ما در سازمان همکاری‌های اسلامی تقریبا نمایندگی منحصر به فردی است که مستقل و جدای از محل سفارت‌مان در ریاض، فعالیت دارد و این نمایندگی در جده است. صباح زنگنه در گفت‌وگو با ایسنا گفت:‌ بنابراین اقدام عربستان در صدور ویزا برای دیپلمات‌های ایرانی یک گام مقدماتی محسوب می ‌شود چرا که نمایندگی نزد سازمان همکاری اسلامی شبیه نمایندگی ایران در نیویورک یا ژنو است که حالت دو جانبه ندارد، لذا در نشان دادن حسن نیت کشور میزبان می‌تواند علامت خوبی تلقی شود. وی افزود: چنین اجازه‌ای داده شده باید از آن استقبال کرد و در جهت همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در خدمت به منافع جهان اسلام گام برداشت.

گفت‌وگوی کره جنوبی و آمریکا درباره ایران
معاون وزیر امور خارجه‌کره جنوبی در پیامی از گفت‌وگو با همتای آمریکایی‌اش درباره موضوعات مختلفی‌ از جمله ایران خبر داد.به گزارش ایسنا، جونگ کان چوی، معاون وزیر امورخارجه کره جنوبی که به تازگی‌گفت‌وگویی با وندی شرمن همتای آمریکایی خود داشته، در توییتر نوشت: تماس تلفنی خیلی خوبی با معاون وزیر امور خارجه آمریکا درباره همکاریمان در زمینه میانمار، ایران، اوکراین، ناتو و کره شمالی داشتیم.او ادامه داد: جست‌وجوی راهکارهای دیپلماتیک برای چالش‌های جهانی، کاری دشوار و مستلزم شجاعت، پایداری و قدرت است که اتحاد آمریکا و جمهوری کره را قوی و منعطف‌ می‌سازد.

برگزاری نشست مسئولان ایرانی و مصری
روزنامه الجدید از منابع مصری مدعی شد در روزهای آخر سال ۲۰۲۱ نشست " ارزیابی" در سطح اطلاعاتی میان ایران و مصر برگزار شد. این نشست برای بررسی و ارزیابی گام‌ها و مطالبات متقابل میان دو کشور که در نیمه سال گذشته بر سر آن‌ها توافق کرده بودند انجام شد. به گزارش ایسنا، این منابع تاکید کردند: درحال حاضر سخن گفتن درخصوص گام‌های جدید در روابط میان دو کشور مطرح نیست و مساله‌ای که اکنون دو کشور بر سر آن توافق کردند عدم آسیب رساندن به منافع یکدیگر است.این منابع تاکید کردند: روابط با ایران در سطح امنیتی محدود خواهد ماند و این یکی از پرونده‌های اساسی است که شخص عباس کامل، رئیس سازمان اطلاعات مصر بر آن نظارت دارد. همچنین دستورات شدیدی به تمام رسانه های مصری داده شده تا در رخدادها به ایران اهانت نشود و تنها به جنبه خبری اکتفا کنند.

درخواست اروپا از ایران بر حل بحران یمن
سخنگوی اتحادیه اروپا گفت: برای رسیدن به توافقی که به جنگ یمن پایان دهد تلاش می کنیم. ایران هم باید نقش مثبت برای پایان دادن به بحران یمن ایفا کند. به گزارش ایسنا، سخنگوی اتحادیه اروپا در گفت و گو با اسکای نیوز عربی بدون اشاره به حملات چندساله عربستان و امارات به یمن و نقش مخرب اروپایی‌ها در این بحران مدعی شد: اقدامات حوثی های یمن امنیت منطقه را تهدید می کند. ایران همواره تاکید داشته که خواستار حل بحران یمن از طریق راه حل سیاسی و مسالمت آمیز بوده و از همان ابتدا طرح هایی برای حل این بحران و پایان دادن به جنگ پیشنهاد داده است.

دیدار خاتمی، روحانی و ناطق نوری
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص خبر دیدارهای حسن روحانی و سیدمحمد خاتمی دو رئیس‌جمهور پیشین و علی‌اکبر ناطق نوری گفت:‌ این دیدارها هیچ ارتباطی با بازسازی جبهه اصلاحات و انتخابات نداشته و یک بازدید معمولی است که شاید هرچند وقت یک بار انجام شود. جواد امام فعال در گفت‌وگو با ایلنا گفت: دیدار منظمی نیست که بخواهیم بگوییم ادامه دار هست یا نه. حتی این دیدارها تشکیلاتی هم نیست که ادامه دارد باشد.امام گفت:‌ در این دیدارها، درباره موضوعات روز،‌ مشکلات و تجربیات گذشته تبادل نظر می‌کنند و موضوع خاصی در این دیدارها مطرح نشده است.

گسترش نگاه سیاسی از شرق به جهان
یک تحلیل‌گر ارشد سیاست خارجی گفت: این سوال وجود دارد که آیا فقط به روسیه و چین توجه داریم که بعید می‌دانم اگر مذاکرات وین به توافق ختم شود، ژاپن، کره و هند را رها کنیم.عبدالرضا فرجی‌راد در گفت‌وگو با ایلنا گفت: نزدیک به دو هفته است پیشرفت‌هایی در مذاکرات وین رخ داده اما برنامه‌ریزی سفر رئیسی به مسکو قطعا از ماه‌ها قبل آغاز شده و علت آن نیز این است که با روی کار آمدن دولت جدید در ایران، روسیه نسبت به دولت قبل راضی‌تر است و تلاش می‌کند در این دولت روابط دوجانبه گسترده‌تر شود.

رئیس قوه قضائیه بر تعیین تکلیف پرونده‌های مسن تاکید کرد

رئیس قوه قضائیه گفت: نیروی انسانی عادل و باانگیزه از زمینه‌ها و دلایل اصلی پیشرفت و پیشبرد امور در قوه قضائیه است.
به گزارش ایسنا محسنی اژه‌ای در ادامه بازدیدهای میدانی خود از مراجع و مراکز قضایی، از دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۲ تهران مستقر در سعادت‌آباد به صورت از پیش اعلام نشده بازدید کرد و از نزدیک در جریان کم و کیف خدمت‌رسانی قضایی به مردم و مراجعان در این واحد قضایی قرار گرفت.
وی در نشست با قضات و کارکنان دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۲ تهران، از مسئولان و متصدیان مربوطه در خصوص فرایند رسیدگی، موجودی و نوع پرونده‌ها، سوالاتی را مطرح کرد و توصیه‌هایی را خطاب به آنها پیرامون ارتقای کیفیت خدمت‌رسانی به مراجعه‌کنندگان اظهار داشت.
ضرورت اتقان بیشتر آمارگیری در مورد پرونده‌های قضایی موضوعی است که رئیس عدلیه طی بازدیدها و جلسات اخیر خود تاکیدات مؤکدی بر روی آن داشته و دستوراتی را در همین راستا به معاون اول دستگاه قضا صادر کرده است؛ بر همین اساس در جریان بازدید از دادسرای ناحیه ۲ نیز رئیس قوه قضائیه از مسئولان واحد قضایی مربوطه درباره فرآیند آمارگیری از پرونده‌ها در این واحد سؤالاتی را مطرح کرد و در همین باب نیز توصیه‌ها و دستوراتی را صادر کرد.
رئیس قوه قضائیه در جریان این نشست ضمن بررسی پرونده‌های مسن و معوقه شعب بازپرسی و دادیاری این واحد قضایی بر ضرورت تعیین تکلیف پرونده‌های مسن تاکید کرد و بیان داشت: شعبی که پرونده‌های مسن و قدیمی دارند باید نسبت به مشخص کردن دلایل و آسیب‌شناسی آن اقدام و به سرعت این پرونده‌ها را تعیین تکلیف کنند.
محسنی اژه‌ای از مسئول بخش ارجاعات دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۲ تهران بواسطه اعمال دقت و سرعت در ارجاع پرونده‌های کیفری به شعب مربوطه تقدیر کرد و بر ایجاد سازکار مناسب جهت تناسب‌بخشی به مقوله ارجاع پرونده‌ها و ثبت کلیه پرونده‌ها بلافاصله پس از ارجاع به شعب تاکید کرد.
رئیس قوه قضائیه ضمن اطلاع از میزان پرونده‌های کثیرالشاکی در دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۲ تهران، رسیدگی سریع و دقیق به این قبیل پرونده‌ها را در زمره اولویت‌ها دانست.
رئیس قوه قضائیه در جمع قضات و کارکنان قضایی با بیان اینکه سرمایه اصلی هر دستگاهی بویژه قوه قضائیه، نیروی انسانی آن است، اظهار کرد: نیروی انسانی عادل و باانگیزه از زمینه‌ها و دلایل اصلی پیشرفت و پیشبرد امور در قوه قضائیه است؛ لذا باید برای بهبود معیشت و رفع دغدغه‌های همکاران قضایی، اقدامات مجدانه خود را استمرار دهیم.
رئیس قوه قضائیه با اشاره به علل و دلایلی که صعوبت و سنگینی کار قضات و سایر کارکنان دستگاه قضایی را علی‌رغم کمبود نیروی انسانی و دیگر امکانات، بیشتر و مضاعف می‌کند، یکی از این علل و دلایل را تعدد و تراکم و بعضاً تلاقی عناوین مجرمانه در نظام جرم‌انگاری کشور دانست که سبب افزایش و کثرت ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی می‌شود.
محسنی اژه‌ای با اشاره به دستگاه‌هایی که وظایف و مسئولیت‌های پیشگیرانه و نظارتی خود را به درستی و در زمان مناسب انجام نمی‌دهند و همین امر موجب شکل‌گیری جرائم و دعاوی حقوقی و کیفری زیاد و سرریز پرونده‌ها به دستگاه قضایی می‌شود، گفت: باید همه دستگاه‌ها و بخش‌های کشور با هم‌افزایی با یکدیگر و تقویت ابعاد پیشگیرانه و نظارتی خود از سرریز پرونده‌ها به دستگاه قضایی و مضاعف شدن سنگینی و صعوبت کار قضات و همکاران قضایی ما، جلوگیری کنند.
رئیس دستگاه قضا با اشاره به ضرورت رفع مشکل کمبود نیروی انسانی در دستگاه قضا که به نوبه خود موجد شکل‌گیری آسیب‌هایی نظیر اطاله دادرسی‌ها و انباشت پرونده‌های معوق است، گفت: در برنامه ششم توسعه، جذب تعدادی مشخص قاضی و کارمند برای دستگاه قضایی لحاظ شده بود که این امر به دلایلی از جمله محدودیت های منابع مالی محقق نشد.
رئیس قوه قضائیه با تاکید بر اینکه مشکلات موجود نباید کوچکترین خللی در ارائه خدمات مخلصانه همکاران قضایی به مردم و مراجعان ایجاد کند، اظهار داشت: اینکه بواسطه برخی مشکلات موجود اعم از کمبود نیروی انسانی و یا پایین بودن سطح پرداختی‌ها که ما نیز از آنها مطلع هستیم و مجدانه درصدد رفع آنها می‌باشیم، ارائه خدمات قضایی به مردم و مراجعان با خلل و تاخیر مواجه شود، به هیچ وجه پذیرفته نیست و مغایر با شأن و جایگاه والای مسئولان و کارکنان قضایی در نزد مردم است.
محسنی اژه‌ای در راستای دستور اخیر خود به معاون اول دستگاه قضا مبنی بر بررسی تخصصی ارتقا آمارهای قضایی و اسیب شناسی مقوله امار در عدلیه گفت: تهیه و تدوین آمارهای ناظر بر پرونده‌ها و رویه‌های قضایی به منظور تکمیل برنامه‌ریزی‌ها و تخصیص بودجه‌ها امری لازم و ضروری است اما ما در دستگاه قضایی در راستای رویکردهای تحولی خود در نظر داریم تا از آمارگرایی صرف بپرهیزیم و اشکالات موجود در آمارهای خود را اصلاح کنیم.
وی با اشاره به ضرورت توجه به مقوله کیفیت در فرآیند آمارگیری پرونده‌های قضایی تصریح کرد: در دوران قضاوتم، در طول سال به استثنای سایر پرونده‌هایی که به آنها رسیدگی می‌کردم، ۱۰ پرونده اصلی نیز داشتم که بیشتر تمرکزم بر روی رسیدگی و تعیین تکلیف این پرونده‌ها بود؛ باید تاکید کنم بازدارندگی و آثار ناشی از این پرونده‌ها که منتج به نتیجه می‌شدند شاید به اندازه چند صد پرونده بود.
رئیس قوه قضائیه کار و خدمت در دادسراها را سخت و پرمشقت دانست و بر ضرورت استحکام، اتقان و غنای اقدامات، تحقیقات و بازپرسی‌ها در مرحله دادرسی پرونده‌های کیفری در دادسراها تاکید کرد.
رئیس قوه قضائیه بر همین اساس مسئولان دادسراها را در فرآیند دادرسی پرونده‌های کیفری، از اغماض‌های بی‌جهت و یا سخت‌گیری‌های بی‌مورد، برحذر داشت و این امر را برای آحاد جامعه آسیب‌زا دانست و گفت: اعمال اغماض و یا سخت‌گیری بلاوجه در رسیدگی به پرونده‌ها از مصادیق ترک فعل مشهود محسوب می‌شود که نباید اجازه داد این آسیب گریبانگیر مسئولان قضایی شود.
محسنی اژه‌ای افزود: قوه قضائیه رسیدگی به مصادیق روشن ترک فعل ها در دستگاههای مختلف را آغاز کرده و در حال رسیدگی است اما در مواردی که بر اساس قانون جرم نبوده ولی موجب ضرر و زیان است باید بررسی شود که چه آسیب‌ها و به چه میزانی از یک ترک فعل به وجود آمده که این کار زمانبر است.
وی ادامه داد: خود این مسئله که چه کسی تشخیص دهد چه خسارتی و با چه میزان از یک ترک فعل به وجود آمده خیلی مهم است که این را باید کارشناس یا بازرس یا ضابط تشخیص دهد و این مسئله هم نیازمند همفکری است تا بتوانیم مسائل را احصا و در یک سیر قانونی منطقی رسیدگی کنیم.
محسنی اژه‌ای با اشاره به تاکیدات خود به دستگاه‌های نظارتی مبنی بر اعمال نهایت دقت در رسیدگی به گزارش‌های واصله پیرامون افراد تصریح کرد: نباید به صرف وصول یک گزارش، مبادرت به درج آن در پرونده افراد کرد، بلکه در این رابطه ضروری است تحقیقات کامل و جامعی به عمل آید تا خدایی ناکرده حقی از کسی ضایع نشود.

بروجردی از احتمال خطر سرافکندگی برای آینده خبرداد

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب با انتقاد از مجلس یازدهم این بسیار دردآور است. مجلس یازدهم همواره چوب لای چرخ دولت روحانی می‌گذاشت تا دولت دوازدهم نتواند کار را پیش ببرد، اما امروز نمی‌توانند به دولت سیزدهم فشار وارد کنند؛ معلوم است که این افراد فرهیخته نیستند. مجلس کاملاً سیاسی و جناحی برخورد می‌کند. برخوردهای جناحی آفت جامعه ماست. چهار سال آینده را به گونه‌ای طراحی نکنید که سرافکندگی برای ملت باقی بماند. اشرف بروجردی در گفت‌وگو با ایلنا با یادآوری اینکه در شعارهای رئیسی در زمان انتخابات، بحث استفاده از همه نیروهای کارآمد و خبره و شایسته بود و اینکه دولت فراگیر باشد فت: این کاملاً یک شعار بوده و هرگز عملی نشد و بسیار یکدست تر از آنچه حتی در دوره روحانی شاهد بودیم، شده است.
وی با اعلام اینکه در دولت سیزدهم از یک طیف واحد که عمدتاً احمدی‌نژاد هستند، استفاده شده گفت: کمتر کسی به عنوان رویکرد متفاوت در این دولت حضور دارد. دولت باید بتواند کارها را به خوبی تمشیت کند و افراد خبره و کارشناس و کارآمد بتوانند تصمیمات خوبی برای این سرزمین بگیرند. اما با رویه‌ موجود، چنین چیزی محقق نخواهد شد. عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت با اعلام اینکه مهره‌های دولت احمدی‌نژاد حرف اول را در دولت سیزدهم می‌زنند و اصولگرایان نقدهای جدی به دولت احمدی‌نژاد داشتند ادامه داد: این موضوع نگرانی را برای آینده ملت و سرزمین افزون کرده است. به خصوص امروز در سطح بین‌الملل و سیاست خارجی گاهی دیده‌ایم بدون اینکه مصالح کشور در نظر گرفته شود، تصمیم‌گیری می‌شود. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص حذف چهره‌های با تجربه نظام نیز اظهار کرد: معتقدم اقداماتی که منجر به حذف نیروهای اولیه انقلاب و افراد با تجربه می‌شود، حاصل مشاوره‌های اشتباهی است که داده می‌شود و همچنین حاصل عملکرد کسانی است که قدرت در اختیار دارند. وی اضافه کرد: آقای هاشمی سرمایه مملکت بود و آقایان خاتمی و ناطق نوری، لاریجانی و روحانی نیز از سرمایه‌های مملکت هستند و سال‌های سال تجربه اندوخته‌اند. مملکت شأن دارد و شخصیت‌های انسان‌ها محترم است؛ شما حق ندارید افراد را به خاطر منافع شخصی و جناحی خود نابود کنید. آیا همه باید از این بی‌منطقی حمایت کنند؟ عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت بیان کرد: اگرچه ممکن است فردی با تفکر دیگری در قالب رئیس‌جمهور ظهور پیدا کند اما مهم این است که این فرد بتواند دولتی را معرفی کند که خبرگان در آن حضور دارند.

معاون سازمان ثبت اسناد بر نظارت تاکید کرد

معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد با اشاره به پرونده ۳ هزار میلیاردی زمین خواری اظهار کرد: وزارت اطلاعات چندین پرونده را با موضوع زمین خواری مورد بررسی قرار داده که یکی از آن‌ها پرونده تخلف ۳ هزار میلیاردی است و در جریان رسیدگی قرار دارد. به گزارش ایلنا، مهدی اقبال گفت: سازمان ثبت تکالیفی برعهده دارد تا از بروز این تخلفات جلوگیری شود؛ ریشه وقوع بسیاری از زمین خواری‌ها به سند رسمی بازمی‌گردد و باید روزنه‌هایی که باعث ایجاد این مفسده می‌شوند، شناسایی شود.
معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد گفت: برای مقابله با زمین خواری در قدم اول متولیان زمین‌ها باید نظارت کافی بر زمین‌های خود داشته و مالکان باید به دنبال اسناد رسمی برای زمین‌های خود باشند.
وی افزود: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در راستای سند تحول قضایی و شعار الکترونیکی شدن کامل فرایندها در دفاتر اسناد رسمی فعالیت‌های خود را انجام می‌دهد. اقبال با تاکید بر اینکه از سال ۹۵ تاکنون با موارد جعل اسناد رسمی مقابله شده است، گفت: درحال حاضر با الکترونیکی شدن دفاتر اسناد رسمی و نبود دفاتر سنتی تخلف بصورت دستی در اسناد به شدت کاهش پیدا کرده است. معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه حدود ۳ میلیون دفتر قدیمی بدون بخشنامه داده آمایی و اسکن در سازمان ثبت وجود دارد، گفت: خوشبختانه مطابق با آیین نامه‌ای که از ابتدای تیرماه امسال از سوی سازمان ثبت به مرحله اجرایی رسید شیوه نامه‌ای تهیه شد تا داده آمایی در تمامی دفترخانه‌ها انجام شود و اکنون این امر در سراسر کشور در حال انجام است.
اقبال گفت: تصدیق اصالت وکالت‌نامه‌ها نیز از بروز جعل جلوگیری می‌کند و در چند روز آینده خبرهای خوبی را در زمینه ارسال تمامی اسناد رسمی به سامانه ثنا اشخاص خواهیم داد.معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به اینکه نظارت‌های درون سازمانی و بازرسی از دفاتر اسناد رسمی برای جلوگیری از بروز تخلفات افزایش یافته است، گفت: با الکترونیکی شدن تمامی عملیات ثبتی در سازمان، تمام بازرسی‌ها هم الکترونیکی شدند و در حال حاضر به صورت مستمر در هر واحد ثبتی، شهرستان و استان بازرسی‌ها در حال انجام است.
وی ادامه داد: قطعا هر جا که با تخلفی روبرو شویم برخورد خواهیم کرد و هر سردفتری که کوچک‌ترین خطایی در معاونت و مشارکت و مبحث شوم زمین خواری یا جعل سند رسمی داشته باشد قطعا مشمول ماده ۴۲ قانون دفاتر اسناد رسمی می‌شود و سلب امتیاز خواهد شد.

مشاور بشار اسد حمایتهای تهران از دمشق را یادآور شد

مشاور ویژه بشار اسد رئیس جمهور سوریه در گفت وگو با شبکه آرتی درخصوص روابط تهران و دمشق گفت: روابط ما با ایران جدید نیست بلکه به چهار دهه پیش بازمی گردد. روابط با ایران ریشه دار و تاریخی و بر پایه احترام متقابل و منافع مشترک و همچنین عدم دخالت در امور یکدیگر است و این اصولی است که سوریه به آن ها احترام می گذارد و قاعدتا همه کشورها باید به این اصول احترام بگذارند.
به گزارش ایسنا، لونا الشبل تاکید کرد: از سوی دیگر ایران همواره از حقوق سوریه و فلسطین و کشورهای عربی دفاع کرده لذا روابط با ایران بسیار قدیمی است و در بسیاری از بحران ها و مشکلات مورد آزمایش قرار گرفت و هیچ گاه تحت تاثیر قرار نگرفت.
وی در پاسخ به این که برخی کشورها خواستار روابط خوب شما با تهران نیستند و این مانعی برای ایجاد روابط شما با اینگونه کشورهاست خاطر نشان کرد: روابط با ایران برپایه وفاداری است و ایران دائما در کنار ملت و ارتش سوریه ایستادگی کرده است بنابراین سوریه وفاداری ایران را با خیانت پاسخ نخواهد داد، سوریه وفاداری را با وفاداری پاسخ می دهد. این غربی ها و آمریکایی ها هستند که پشت هم پیمانان خود را خالی می کنند اما پایه روابط سوریه بر اساس وفاداری است.
مشاور ویژه اسد در پاسخ به این که برخی کشورهای غربی و عربی خواستار پایان دادن به نفوذ ایران در سوریه هستند گفت: حضور هر نوع نیرو با هر جنسیت و ملیتی در خاک سوریه یک تصمیم حاکمیتی است و هیچ کس حق ندارد در این مساله دخالت کند و دمشق در این باره تصمیم می گیرد که چه کسانی در خاکش حضور داشته باشند و چه کسانی حضور نداشته باشند اما بگذار خیالتان را راحت کنم که هیچگونه ارتش و یا یگان و نیرو و تشکیلات نظامی ایرانی در خاک سوریه حضور ندارند و چیزی که هست حضور افسران ایرانی در کنار ارتش سوریه است. ما اکنون در وضعیت جنگی هستیم و نیاز به هرگونه کمک نظامی داریم اما هیچ نیرو و یگان و غیره و چیزهایی که رسانه ها ترویج می کنند وجود ندارد و ایران نیز درخواست ارسال نیرو نکرده است.