ایران رتبه ششم آلودگی هوای غرب آسیا را کسب کرد

رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت با اشاره به اینکه ایران در رتبه ششم آلودگی هوای غرب آسیا است، ‌ گفت: همچنین ایران در بین ۱۰۶ کشور دنیا رتبه ۲۳ شاخص کیفیت هوا را داشته و تهران در میان سایر پایتخت‌های جهان رتبه نوزدهم غلظت ذرات معلق PM۲.۵ را به خود اختصاص داده است. دکتر عباس شاهسونی درباره مقایسه وضعیت کیفیت هوای ایران با سایر کشورها با اشاره به اینکه ایران در منطقه غرب آسیا رتبه ششم آلودگی هوا را دارد، گفت: همچنین با توجه به میانگین ذرات معلق در منطقه غرب آسیا، هیچکدام از کشورها نمی‌توانند به رهنمودهای سازمان جهانی برسند.
وی با اشاره به اینکه در سال ۹۹ مجموع تعداد سال‌های عمر از دست رفته در شهر تهران، ۴۵ هزار سال بوده است، ‌ افزود: از این میان ۲۸ هزار و ۹۰۰ سال تعداد سال‌های عمر مولدهای از دست رفته بر اساس آلودگی هوا بوده است. در مجموع، تعداد کل مرگ‌های منتسب به ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در سال‌های ۹۵ تا ۹۸ روند کاهشی و در سال ۹۹ روند افزایشی داشته است. همچنین ۱۰ درصد مرگ نوزادان زیر یک سال هم منتسب به آلودگی هوا است.
وی تاکید کرد: مطالعات نشان داده است که در بین همه عوامل خطر، ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون، در دنیا رتبه ششم و در ایران رتبه پنجم عوامل خطرِ بیشترین درصد موارد مرگ و میر را به خود اختصاص داده است. از طرفی مقایسه درصد شاخص کیفیت هوا طی سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸ در کشور نشان می‌دهد تعداد روزهایی که شاخص کیفیت هوا در محدوده قابل قبول قرار داشته است، ‌ افزایش و تعداد روزهایی که شاخص کیفیت هوا در محدوده ناسالم برای گروه‌های حساس بود، کاهش یافته است.
او در ادامه اظهار کرد: اما این روند در سال ۱۳۹۹ برعکس شده است؛ به طوری که روزهایی که شاخص کیفیت هوا در محدوده ناسالم برای گروه‌های حساس و ناسالم برای همه گروه‌ها بود، افزایش یافته است.

با حذف ناباورانه سپاهان و فولاد و رد مجوز حرفه‌ای پرسپولیس و استقلال، فرصتی ویژه برای تعیین زودهنگام قهرمان جام حذفی به وجود آمده است جام حذفی ایران در حالی مرحله یک هشتم نهایی خود را پشت سر می‌گذارد که باتوجه به لغو بازی استقلال، 8 بازی تا پایان جام حذفی این فصل باقی مانده است. به جز دیدار استقلال - پیکان، چهار دیدار در مرحله یک چهارم نهایی به انجام خواهد رسید، دو دیدار در نیمه نهایی برگزار خواهد شد و بازی فینال هم همانند سالهای گذشته تک بازی خواهد بود.
نکته مهم اینکه حذف سپاهان و فولاد باعث شده تا جام حذفی شرایط متفاوتی را داشته باشد. این دو تیم که تنها نمایندگان فوتبال ایران در لیگ قهرمانان آسیا 2022 محسوب می‌شوند، با شکست مقابل آلومینیوم و مس کرمان از دور رقابتها کنار رفتند و همین موضوع باتوجه به برگزاری متمرکز مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا، جام حذفی را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد. قرار است مرحله گروهی لیگ قهرمانان 18 فروردین تا 7 اردیبهشت برگزار شود که البته هنوز مشخص نشده که کدام کشور میزبانی متمرکز مرحله گروهی را برعهده خواهد داشت. غیبت فولاد و سپاهان باعث خواهد شد تا سه تا چهار هفته از لیگ برتر ایران به صورت ناقص برگزار شود یا اینکه سازمان لیگ برای حفظ انسجام جدول در هفته‌های پایانی، لیگ برتر را تعطیل کند که فرضیه دوم محتمل‌تر به نظر می‌رسد. بنابراین با تعطیلی لیگ برتر ایران، فرصتی ویژه برای برگزاری بازی‌های جام حذفی در اختیار سازمان لیگ خواهد بود. ابتدا البته باید تکلیف آخرین تیم مرحله یک چهارم نهایی مشخص شود و سپس با انجام قرعه کشی، هشت تیم حریفان خود را خواهند شناخت.

«لایه‌های دروغ» نخستین تجربه کارگردانی رامین سهراب در ایران است. رامین سهراب کارگردان سینما گفت: فیلم «لایه‌های دروغ» اولین پروژه مشترک بین ایران و فنلاند و در سطح بین‌المللی است. این فیلم که یکی از آثار راه یافته به چهلمین جشنواره فجر است، علاوه بر ایران در خارج از کشور هم به نمایش در می آید. به گفته کارگردان، بخش اول فیلم «لایه‌های دروغ» سه سال پیش فیلمبرداری شده است. بعد از ضبط بخشی از فیلمبرداری در فنلاند و ایران، سهراب سر صحنه فیلمبرداری دچار شکستگی شدید از ناحیه پا شد و در نهایت ساخت فیلم امسال به پایان رسید.
این اثر سینمایی، درباره قهرمان آتش‌نشان ایرانی است که دچار مشکلاتی در زندگی خود می‌شود؛ رامین سهراب خود نقش آتش نشان را در این فیلم بازی می کند. «لایه های دروغ» اولین تجربه حضور سهراب در جشنواره فیلم فجر است. سهراب که بیشتر در آمریکا و فنلاند به عنوان کارگردان، بازیگر و بدلکار فعالیت داشته، می گوید: لایه های دروغ تنها فیلم اکشن در جشنواره فجر امسال است و امیدوار است مخاطبان و منتقدان با دید باز آن را بنگرند. نویسندگی فیلمنامه این اثر سینمایی را رامین سهراب و Christopher Larsen بر عهده داشتند.

مرد محلی که پس از تصادف با قطار برای ساعت ها در معرض سرما قرار داشت از مرگ نجات یافت. یک مرد محلی در روسیه پس از تصادف با قطار و با وجود قرار گرفتن در معرض سرمای شدید از مرگ گریخت. در حالی که راننده قطار تصور می‌کرد این مرد پس از برخورد قطار با وی جانش را از دست داده باشد، او زنده پیدا شد.
بنا به گزارش میرر، کارکنان راه آهن موفق شدند این مرد را در حالی که در سرمای منفی ۱۸ درجه به خواب رفته بود، پیدا کنند. این اتفاق در خط قطار کراسنویارسک به آباکان و بین ایستگاه‌های کرول و دژیتکا اتفاق افتاد. کارکنان قطار پس از پیدا کردن این مرد او را به یک واگن منتقل و تلاش کردند تا بدن وی را گرم کنند. آن‌ها سپس تلاش خود برای بیدار کردن این مرد را آغاز کردند. این مرد سپس به بیمارستان محلی منتقل و بستری شد.
هنوز مشخص نیست این مرد پس از تصادف با قطار چه مدت زمانی روی زمین افتاده بوده است.
بنا به اعلام پزشکان بیمارستان محلی کوراگینسکایا، این مرد تنها دچار کبودی در چند نقطه از بدنش شد و آسیب جدی به وی وارد نشد. او اکنون در بیمارستان به سر می‌برد.

دانشمندان یک پهپاد جدید ساخته‌اند که در میانه پرواز تغییر شکل می‌دهد و می‌تواند تعادل خود را روی خطوط برق حفظ کند. دانشمندان دانشگاه "کالیفرنیا برکلی" یک پهپاد آزمایشی به نام "MRQ" ساخته‌اند که می‌تواند در هوا و وسط پرواز تغییر شکل دهد. این تیم در ساخت این پهپاد از لولاهای کنش پذیر استفاده کردند، به این معنی که هیچ محرک یا حسگر اضافی برای کاهش انرژی باتری بکار گرفته نمی‌شود. به عبارت دیگر، هر یک از لولاها زمانی که پروانه متصل به آن متوقف می‌شود یا معکوس حرکت می‌کند، به سمت داخل جمع می‌شود و هنگامی که پروانه روشن می‌شود، به سمت بیرون باز می‌شود. این کوادکوپتر با استفاده از این روش قادر است هر دو بازوی خود را جمع کند و همچنان پرواز پایداری داشته باشد. این بدان معناست که این پهپاد می‌تواند به اشکال مختلف تغییر شکل دهد. محققان می‌گویند این پهپاد می‌تواند به عنوان مثال از یک دهانه باریک عبور کند و بازوهای جمع‌ شده آن نیز می‌تواند برای گرفتن اجسام مورد استفاده قرار گیرد.
این کوادکوپتر همچنین می‌تواند به منظور کاهش مصرف باتری به حالت سقوط آزاد برود و سپس با فعال کردن دوباره پروانه‌هایش به سرعت از حالت سقوط آزاد خارج شود و با باز کردن بازوهای خود، بار دیگر پایدار شود. محققان همچنین می‌گویند این پهپاد می‌تواند خود را روی یک سیم معلق مانند کابل برق قرار دهد و تعادل خود را به خوبی حفظ کند. چرا که وقتی بازوهای آن به سمت پایین جمع می‌شوند، مرکز ثقل پهپاد به زیر سیم منتقل می‌شود و پهپاد می‌تواند خود را در آن حالت متعادل کند.

سرپرست نخست‌وزیر افغنستان‌ از کشورهای جهان خواست تا دولت افغانستان را به رسمیت بشناسند. «ملا محمد حسن آخوند» سرپرست نخست‌وزیر افغانستان امروز -‌چهارشنبه- در یک کنفرانس مطبوعاتی در کابل گفت که به همه شروط عمل شده است. وی از کشورهای جهان خواست که دولت افغانستان را به رسمیت بشناسند. آخوند در اولین حضور علنی بزرگ خود از زمان روی کار آمدن در سپتامبر گذشته گفت: «از همه دولت‌ها، به‌ویژه کشورهای مسلمان می‌خواهم که روند به رسمیت شناختن را آغاز کنند». این در حالی است که وزارت خارجه چین از طالبان خواست تا به انتظارات جامعه بین‌الملل پاسخ دهد. وزارت خارجه چین از طالبان خواست تا به انتظارات جامعه بین‌الملل پاسخ دهد. «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه چین در یک نشست خبری در پکن گفت: ‌«افغانستان باید به انتظارات جامعه بین‌المللی پاسخ دهد، یک زیرساخت جامع سیاسی ایجاد کند، سیاستگذاری‌های‌های خارجی و داخلی متعادل داشته باشد، با تروریسم مقابله کند، با دیگر کشورها روابطی دوستانه داشته و در نهایت به جامعه بین‌المللی ملحق شود.» وی ادامه داد: «جامعه جهانی باید به استقلال و تمامیت ارضی افغانستان احترام بگذارد و از اقدامات مردم افغانستان در مسیر توسعه مناسب خود و تحقق ثبات آن در این کشور حمایت کند.»

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد درهیچ نقطه‌ای از جهان شاهد پایان همه‌گیری کرونا نیستیم. سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد درهیچ نقطه‌ای از جهان شاهد پایان همه‌گیری کرونا نیستیم. «تدروس آدهانوم» ، رئیس سازمان جهانی بهداشت ‌‌گفت: «این همه‌گیری نزدیک به پایان نیست». رئیس بهداشت سازمان ملل متحد نسبت به دستکم گرفتن اومیکرون به عنوان سویه خفیف هشدار داد و اعلام کرد سویه غالب کووید-۱۹ همچنان به شعله‌ور شدن ابتلاهای جدید از آمریکای لاتین تا شرق آسیا ادامه می‌دهد. هشدار این نهاد بین‌المللی درحالی صادر می‌شود که سویه بسیار قابل انتقال اومیکرون بدون کاهش در سراسر جهان گسترش یافته است و برخی از دولت‌ها را وادار می‌کند تا اقدامات جدیدی را اعمال کنند و در عین حال سرعت انتشار واکسن‌های تقویت‌کننده واکسن را افزایش دهند. اروپا در کانون شیوع‌های جدید هشدار ‌هنده قرار دارد، به طوری که تعداد موارد ابتلا در آلمان به بیش از ۱۰۰ هزار افزایش یافته است و فرانسه نیز نزدیک به نیم میلیون مورد را در روز سه‌شنبه گزارش کرده است.