برنامه‌ریزی برای صادرات ۸ میلیارد دلاری به روسیه

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: برنامه حداقلی را تعریف کرده ایم که بر اساس آن تا ۴ سال آینده صادرات ما به روسیه به ۷.۵ میلیارد دلار برسد یعنی ۱۵ برابر افزایش پیدا کند. به گزارش شبکه خبر، علیرضا پیمان‌پاک گفت: مراودات تجاری روسیه با دنیا حدود ۶۰۰ میلیارد دلار است، اما سهم ایران از واردات ۳۰۰ میلیارد دلاری روسیه، از حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار بیشتر نیست. پیمان پاک با بیان اینکه اقتصاد روسیه و ایران می‌تواند مکمل هم باشد، افزود: ایران ظرفیت خوبی در بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی برای صادرات و تأمین کالاها و محصولات مورد نیاز روسیه دارد و می‌تواند بخش عمده‌ای از واردات ۸ میلیارد دلاری روسیه در بخش کشاورزی را تأمین کند. رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به لزوم فراهم شدن و توسعه زیرساخت‌های لازم برای صادرات افزود: برنامه ما افزایش دو برابری صادرات غیرنفتی کشور و رساندن آن به عدد ۷۰ میلیارد دلار است و ظرفیت‌های خوبی برای رسیدن به این هدف داریم. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن مهم شمردن طرح کریدور شمال - جنوب در توسعه روابط اقتصادی ایران و روسیه گفت: ما در حوزه‌های صنعت و کشاورزی و نفت و پتروشیمی و گردشگری ظرفیت‌های خوبی برای توسعه روابط و تقویت همکاری‌ها با روسیه داریم.

 

احتمال افزایش ۸۰۰ درصدی مالیات سیگار

رئیس انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی از احتمال افزایش ۸۰۰ درصدی مالیات سیگار در کمیسیون تلفیق مجلس خبر داد. به گزارش ایسنا، محمدرضا تاجدار در واکنش به مصوبه کمیسیون تلفیق درباره تصویب دوباره مالیات نخی برای سیگار، گفت: تصویب مجدد مالیات نخی در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی بدون توجه به تجمیع عوارض و مالیات در قالب قانون دائمی ارزش افزوده و پیش بینی افزایش پنج درصدی واحد درصدی سالانه در آن که از سیزدهم دی ماه اجرایی شده قابل تامل است. وی افزود: بنا بر اطلاعاتی که به دست ما رسیده، مبنای تصمیم گیری، ارائه اطلاعات یک پژوهش غیر قابل استناد و غیرقابل انتشار از سوی پیشنهاددهندگان در جلسه بوده است. البته بازهم همانند گذشته و برخلاف نص صریح قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار، هیچ گونه نظرخواهی از انجمن تخصصی هنگام بررسی و تصویب آن نشده است. به گفته تاجدار، تولیدکنندگان داخلی برندهای ایرانی سیگار در پرداخت عوارض و مالیات مصوب فعلی با مشکلات جدی مواجه هستند. وی با اشاره به افزایش ۸۰۰ درصدی مالیات و عوارض سیگار درصورت تصویب این مصوبه، تصریح کرد: در این شرایط فقط با رونق قاچاق از تولیدکنندگان محصولات دخانی در کشورهای همسایه از جمله امارات متحده عربی، عمان، عراق، آذربایجان و غیره حمایت خواهد شد و سیگار قاچاق با نرخ‌های بسیار پایین‌تری در اختیار مصرف کنندگان قرار خواهد گرفت.

پيش فروش مشاركت در توليد محصولات سايپا از 30 دی ماه
به گزارش تجارت؛ گروه خودروسازي سايپا بر اساس تعهدي كه در مورد پيش فروش متناوب و هفتگي محصولات خود داده است، از روز پنج‌شنبه (30 دي ماه) ساعت 8 صبح و به مدت دو روز پيش فروش يك ساله و پيش فروش مشاركت در توليد محصولات خود را آغاز مي‌كند.
در طرح پيش فروش يك ساله گروه خودروسازي سايپا 6 محصول كه شامل شاهين G، كوييك S، كوييك R با گيربكس معمولي، كوييك با گيربكس معمولي، ساينا S و سايپا SE151 موتور M13 است، عرضه خواهد شد. همچنين در طرح پيش فروش مشاركت در توليد محصولات گروه خودروسازي سايپا، 6 محصول ياد شده عرضه مي‌شود.
متقاضيان محصولات سايپا مي‌توانند از طريق سايت
https://saipa.iranecar.com در يكي از روش‌هاي پيش فروش يك ساله و پيش فروش مشاركت در توليد و يا هر دو روش ثبت‌نام كنند؛ بر اين اساس ابتدا قرعه كشي روش پيش فروش يكساله انجام مي‌شود و در صورت منتخب شدن در قرعه كشي مذكور، متقاضي در قرعه كشي مشاركت توليد، شركت داده نخواهد شد. از اين رو در صورت منتخب نشدن در روش پيش فروش يك ساله، متقاضيان در قرعه كشي مشاركت در توليد شركت داده خواهند شد. لازم به ذكر است در صورتي كه متقاضيان در يكي از روش‌هاي فروش شركت كرده باشند، صرفا در قرعه كشي همان روش شركت داده خواهند شد.
فهرست انتخاب شدگان نهايي از طريق سايت فروش اينترنتي سايپا ظرف مدت يك روز پس از اتمام قرعه كشي اعلام خواهد شد. بدين جهت پس از اعلام نتايج قرعه كشي، منتخبين در هر دو روش پيش فروش يكساله و مشاركت در توليد بايستي ظرف مدت سه روز نسبت به واريز وجه علي الحساب قيمت خودرو اقدام كنند. طرح‌های فروش سایپا که هر سه‌شنبه اعلام می‌شود، بر اساس «سه‌شنبه های سایپایی» است که گروه خودروسازی سایپا در راستای اصلاح قیمت خودرو به مردم وعده داده است؛ لذا این طرح ملی تا آرامش بازار و حذف دلالان خودرو ادامه خواهد داشت. در راستاي آرامش بخشي به بازار خودرو، پیش فروش يك ساله و پيش فروش مشاركت در توليد محصولات گروه خودروسازي سايپا، از روز پنجشنبه هفته جاری(30دي ماه) آغاز مي شود.
به گزارش سايپانيوز، گروه خودروسازي سايپا بر اساس تعهدي كه در مورد پيش فروش متناوب و هفتگي محصولات خود داده است، از روز پنج شنبه(30 دي ماه) ساعت 8 صبح و به مدت دو روز پيش فروش يك ساله و پيش فروش مشاركت در توليد محصولات خود را آغاز مي كند.

فاطمی امین با وزیر راه و رییس هیات عامل ایدرو نامه نگاری کرد؛

گروه صنعت و تجارت: 20 دی ماه در نتیجه تصادف زنجیره‌ای در خوزستان بیش از ۵۰ نفر مصدوم و کشته شدند. وزیر صنعت، معدن و تجارت پس از گذشت حدود 10 روز از حادثه تصادف بهبهان با اخذ گزارش اولیه فنی، در نامه‌هایی جداگانه به وزیر راه و شهرسازی و رئیس هیات عامل ایدرو، خواستار بررسی دقیق این حادثه شد. مساله ای که در این سانحه موجب شگفتی شد، باز نشدن ایربگ‌ حتی یک خودرو بود. براساس گزارش های منتشر شده درباره این حادثه کیسه هوای هیچ یک از خودروهای ایرانی این سانحه باز نشده که همین موضوع انتقادات زیادی به همراه داشته است.
در روزهای گذشته ماجرای این تصادف به سوژه ای داغ برای رسانه ها تبدیل شده و اظهار نظر مقامات پلیس راهور نیز سبب شد تا تنها مقصر این حادثه و فوت چند نفر از هموطنان خودروسازان معرفی شوند. به بیانی مسئولان پلیس راهور اعلام کردند که به دلیل ضعف ایمنی و عدم استاندارد بودن خودروها، کیسه هوای خودروهای حاضر در تصادف باز نشده اند. آنچه در این میان بر حساسیت های مساله افزوده گفته های دو مسوول در پلیس راهور کشور بود به طوری که ابتدا سردار سید کمال هادیانفر، ‌رئیس پلیس راهور کشور بیان‌ داشت «در حادثه بهبهان، کیسه هوای هیچ خودرویی باز نشد». پس از آن نیز عین‌الله جهانی، معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا اعلام کرد که «کیسه هوای هیچ‌یک از ۲۷ مدل خودروی ایرانی در این تصادف باز نشده است».
در این زمینه مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد ایران نیز از مکاتبه‌ این سازمان با پلیس راهور ناجا خبر داد تا گزارش مربوطه را در اسرع وقت در اختیار این سازمان قرار دهد و علاوه بر آن به آنها اجازه دهند یک تیم تخصصی برای بررسی فنی خودروها در پارکینگ مربوطه اعزام کنند. پیمان پیرایش تصریح‌کرد: در صورتی که در بررسی‌های فنی محرز شود خودروسازان برخلاف تعهدات‌شان عمل کرده‌اند، به‌طور قطع برخورد قضایی با آنها انجام خواهد شد. وی درخصوص شائبه‌های طرح شده مبنی بر احتمال دستکاری ایربگ از سوی صاحبان خودروها، اظهار داشت: ایربگ خودرو در سمت سرنشین را می‌توان غیرفعال کرد، زیرا اگر کودک خردسال یا نوزاد در آن بنشیند، باز شدن ایربگ می‌تواند به کودک آسیب بزند. این مقام مسول سازمان ملی استاندارد اضافه‌کرد: بخشی از ایربگ‌ها تولید داخل هستند، اما برخی از قطعات ایربگ‌ها از خارج کشور تامین می‌شود که در خصوص آن قطعات نیز باید بررسی‌های لازم انجام شود. محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن همگن قطعه‌سازی کشور در گفتگو با ایرنا می گوید: ترجیح بر این است که ابتدا نتیجه بررسی‌های کارشناسانی که در صحنه حاضر شده و خودروها را مورد واکاوی قرار داده اند، مشخص شود. وی بیان داشت: تاکنون اعلام شده برخی خودروهای حاضر در حادثه از مدل‌های قبل از سال ۹۱ بوده و از ایربگ برخوردار نبودند و همچنین فرهنگ غلطی وجود دارد که کیسه‌های هوا از سوی صاحبان خودروها باز می شود تا مبلغی بابت هزینه‌های سنگین شارژ یا تعویض آن پرداخت نکنند. نجفی‌منش در عین حال خاطرنشان کرد: باز شدن ایربگ‌ خودروها به طور معمول در تصادف از روبه‌رو اتفاق می‌افتد، اما همچنان که گفته شد ترجیح بر این است که صبر کنیم تا نتیجه کار کارشناسی مشخص شود. وی، به تصادف رانندگی علی دایی اسطوره فوتبال ایران در چند سال گذشته اشاره کرد که با وجود حضور در یک خودروی شاسی بلند خارجی و برخی از جنبه های این خودرو عمل نکرد. رئیس انجمن همگن قطعه‌سازی کشور ادآور شد: اینکه ایربگ خودروها در تصادفات عمل نکند در سال‌های گذشته مسبوق به سابقه است و به دلایل مختلفی باز می‌گردد، اما نکته‌ای که وجود دارد تاکنون حتی یک گزارش از پلیس در این زمینه و باز نشدن کیسه های هوا اعلام نشده است. وی تاکید کرد: درخواست ما از پلیس این است که آنالیز گزارش تصادفات و اینکه مشکل در تصادف مربوط به راننده، خودرو، جاده و غیره بوده را به ما بدهند تا بتوانیم با یافتن ریشه مشکلات، برای پیشگیری از حوادث احتمالی بعدی روی آنها کار کنیم.
همچنین احمد نعمت بخش نیز به عنوان دبیر انجمن خودروسازان در رابطه با این حادثه گفته است: بررسی‌ها نشان می‌دهد در این حادثه 60 خودرو به هم برخورد کردند که باعث فوت و مجروح شدن تعدادی از هموطنان شده است. وی با اعلام اینکه 15 خودروی حادثه دیده در این حادثه متعلق به ایران خودرو و 23 خودرو برای شرکت سایپا بوده است، افزود: در بخش خودروهای سایپا 2وانت نیسان، 3 خودروی پیکاپ، 3 خودروی ال 90 و 15 پراید درگیر حادثه شده‌اند . در مجموع عدم آسیب دیدگی خودروهای ال 90 از روبه رو باعث شده تا ایربگ‌های آنها عمل نکند. از میان 15 خودروی پراید هم 11 خودرو به دلیل سال ساخت تولید فاقد ایربگ بودند. دبیر انجمن خودروسازان ایران تصریح کرد: در این حادثه از محصولات سایپا 8 خودرو دارای ایربگ بوده‌اند که چون برخورد از عقب صورت گرفته ایربگ ها عمل نکرده اند.