کمبودی در تولید روغن نداریم

دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران از مصرف بهینه روغن خانوار و صنف و صنعت در با اصلاح نرخ ارز ترجیحی خبر داد و گفت: کمبودی در تولید روغن نداریم و با نرخ‌های جدید عرضه می‌شود. امیر هوشنگ بیرشک روز گذشته درباره اصلاح سیاست نرخ ارز ترجیحی، افزود: سیاست دولت برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالاهای اساسی و تزریق مستقیم یارانه به مردم تصمیم بزرگ و جراحی اقتصادی است که ما به‌عنوان صنعت روغن نباتی از این تصمیم استقبال می‌کنیم و برای موفقیت این‌طور در کنار دولت هستیم. دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران تصریح کرد: اجرای این طرح به‌طور حتم تغییرات قیمتی را به دنبال دارد همان‌گونه که ستاد تنظیم بازار قیمت‌های جدید روغن نباتی را اعلام کرد قیمت روغن نباتی ۸۱۰ گرمی پخت‌وپز (آفتابگردان) ۶۳ هزار تومان و روغن نباتی ۸۱۰ گرمی سرخ‌کردنی ۶۲ هزار تومان توسط کارخانه‌های روغن نباتی سراسر کشور تولید و توزیع می‌شود. بیرشک گفت: به‌تبع قیمت‌های اعلامی مابقی اقلام روغن نباتی در بسته‌بندی‌های مختلف رشد قیمتی دارد. وی پیش‌بینی کرد: با توجه به افزایش قیمت روغن مقدار مصرف این محصول در صنف و صنعت و خانوار کاهش یابد. وی دغدغه عمده تولیدکنندگان را سرمایه در گردش و تامین روغن خام دانست و گفت: در پی جلساتی که با وزیر جهاد کشاورزی و بانک کشاورزی داشته‌ایم قول‌های مساعدی داده‌اند که این طرح با موفقیت انجام شود تا مردم کمترین دغدغه را برای تامین روغن داشته باشند.

 

دولت خرید تضمینی تخم‌مرغ را انجام دهد

مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم‌گذار کشور گفت: اکنون با توجه به اصلاح نرخ ارز و نظام یارانه‌ای کشور و شروع فصل گرما نه‌تنها هیچ کمبودی در بازار تخم‌مرغ وجود ندارد، بلکه با مازاد محصول روبرو هستیم. محمد مرادی در پی حذف ارز ترجیحی و اصلاح نظام یارانه‌ای کشور، افزود: در پی تغییر نرخ ارز، تولیدکنندگان تمهیداتی را اتخاذ کردند اما با این وجود نیازمند افزایش سرمایه در گردش هستند، زیرا اکنون تفاوت بسیار زیادی با میزان نقدینگی که در قبل نیاز بوده، وجود دارد. مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم‌گذار کشور ابراز امیدواری کرد نظام بانکی کشور یا هر منابعی که دولت تمهید کرده، سرمایه در گردش موردنیاز مرغ داران و تولیدکنندگان را تامین کند. مرادی اظهار داشت: با شروع فصل گرما کاهش مصرف فصلی رخ می‌دهد، این در حالی است که مرغ تخم‌گذار دارای طول دوره ۱۸ ماهه است پس باید در حفظ گله‌ها کوشید، زیرا این‌گونه نیست فردا یا هفته دیگر گله‌ها را حذف کنیم و بعد به‌طور مجدد گله‌های جدید تولید شود. وی از دولت خواست در این شرایط خرید تضمینی تخم‌مرغ را دولت انجام بدهد تا واحدهای تولیدی با خسارت جدی روبه‌رو نشوند. وی گفت: قیمت جدید تخم‌مرغ با قیمت‌های صادراتی همخوانی ندارد، بنابراین لازم است که بحث پرداخت مشوق‌های صادراتی در دستور کار قرار بگیرد. با اعتمادی که ما به دولت و وزارت جهاد کشاورزی داریم معتقدیم که تولیدکننده را رها نخواهند کرد و استمرار تولید ادامه خواهد داشت.

قدرت خرید 7 دهک افزایش می‌یابد
با اجرای طرح اصلاح یارانه‌ها و واریز یارانه کمک‌معیشتی برای مردم، قیمت جدید چهار قلم کالای اساسی که از صبح روز پنج‌شنبه اعمال شد، افزایش می‌یابد با این وجود، قدرت خرید 7 دهک هم افزایش پیدا می‌کند.‌‌ بر اساس گزارشات میدانی و صحبت‌هایی که اصناف درباره قیمت‌های جدید کالاهای اساسی با اصلاح ارز ترجیحی اعلام کرده‌اند، قیمت هر کیلوگرم مرغ 59 هزار و 800 تومان، تخم‌مرغ به 39 هزار و 800 تومان (شانه 2 کیلوگرمی حدود 80 هزار تومان)، روغن مایع آفتاب گردان 810 گرمی پخت و پز 630 هزار ریال و قیمت مصرف کننده روغن مایع 810 گرمی سرخ کردنی 620 هزار ریال ، قیمت شیرنایلونی ۹۰۰ گرمی ۱/۵% چربی ۱۵۰۰۰۰ ریال، شیر بطری یک لیتری ۱/۵% چربی ۱۸۰۰۰۰ ریال، ماست ۲/۵ کیلویی ۱/۵% چربی ۴۹۵۰۰۰ ریال، پنیر uf۴۰۰ گرمی نسبتاً چرب ۳۷۵,۰۰۰ ریال، افزایش می‌یابد. قیمت های جدید 9 قلم کالا به این شرح است.
با توجه به این قیمت‌ها و مقایسه آن با نرخ های قبل کالاهای اساسی و با لحاظ افزایش جدی یارانه جدید که به حساب خانوارها واریز شده است، محاسبات نشان می‌دهد که دهک‌های کم‌درآمد و متوسط جامعه شهری کشور با بهبود قدرت خرید مواجه خواهند شد، بر همین اساس، قدرت واقعی خرید سه دهک کم‌درآمد 800 و 4 دهک متوسط 227 هزار تومان بیشتر می‌شود. همچنین قدرت خرید دهک اول شهری با وجود قیمت‌های جدید کالاهای اساسی، بیش از 900 هزار تومان افزایش پیدا خواهد کرد.
با توجه به یارانه دریافتی، دهک اول شهری با افزایش قابل توجه قدرت خرید مواجه خواهند شد. بر اساس آخرین گزارش بودجه خانوار، در دهک اول شهری (کم‌درآمدترین قشر) مصرف ماهانه مرغ یک خانوار چهارنفره 3 کیلوگرم، تخم‌مرغ 1.18 کیلوگرم، پنیر 580 گرم، انواع شیر 2.75 کیلوگرم و روغن خوراکی 2.2 کیلوگرم است. تا پیش از این هر خانواده چهارنفره دهک اول شهری برای تامین مرغ، تخم‌مرغ، پنیر،‌شیر و روغن خود با قیمت‌های قبلی ماهانه 241 هزار تومان هزینه می‌کرد.
با اصلاح یارانه کالاهای اساسی، هزینه تهیه همان مقدار مواد غذایی به 568 هزار تومان افزایش یافته که نشانه افزایش حدودا 326 هزار تومانی بار هزینه‌ای خانوارهای دهک اول شهری برای تامین مرغ، تخم‌مرغ، پنیر،‌شیر و روغن است. این درحالی است که دولت به هر خانوار 4 نفره دهک اول هرنفر 400 هزار تومان و مجموعا یک میلیون و 600 هزار تومان یارانه داده است. بنابراین از یارانه 1.6 میلیون تومانی خانوارهای چهارنفره پس از خرید همان مقدار کالای اساسی، بیش از یک میلیون و 31 هزار تومان درحساب خانوار باقی می‌ماند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی مطرح کرد:

گروه کشاورزی: معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در اجرای طرح اصلاح یارانه آرد بحث فوریت مطرح بود، گفت: در حوزه روغن نباتی کمبودی نداریم و ذخایر کالاهای اساسی نیز کافی است. محمد قربانی، معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره انتقادات مطرح شده از اقدام دولت در حذف یارانه آرد گفت: متوسط مصرف خانوار ماکارونی در سبد خانوار شهری سالانه ۴.۹ کیلوگرم و ۴.۷ کیلوگرم در روستا و متوسط هزینه شهری آن در سال ۷۱ هزار تومان و روستایی ۶۹ هزار تومان است همچنین متوسط مصرف سرانه نان فانتزی و حجیم برای هر فرد در شهر ۰.۶ کیلوگرم و روستا ۰.۱ کیلوگرم است.
وی با تاکید بر اینکه در اصلاح یارانه آرد فوریت زیادی وجود داشت، اضافه کرد: یارانه‌ای که در حوزه آرد ما به بخش صنف و صنعت می‌دادیم ۳۰ هزار میلیارد تومان بود ضمن اینکه هر تن گندم بین ۵۸۰ تا ۶۰۰ دلار خریداری و وارد می‌شد و صادرات هر تن ماکارونی نیز به قیمت ۴۸۰ تا ۵۰۰ دلار انجام می‌گرفت بنابراین این یارانه از جیب مردم خارج می‌شد و به مصرف کننده خارجی تعلق می‌گرفت. قربانی با اشاره به صادرات حدود ۲۵۰ هزار تن ماکارونی در سال گفت: همه کشورها آرد وارد و فرآوری و صادر می‌کنند تا ارزش افزوده ایجاد شود ما آرد را با ارز ۴,۲۰۰ تومان وارد، ماکارونی تولید و آن را صادر می‌کردیم که در واقع نوعی صادرات یارانه است؟
وی با بیان اینکه ۲۵۰ هزارتن قاچاق آرد از کشور انجام می شده، درباره اینکه منبع این عدد کجاست؟، افزود: این گزارش کشف نیروی انتظامی در سال ۱۴۰۰ است که نسبت به سال قبل ۲۰۰ درصد رشد داشته است همچنین در سال ۱۴۰۰ تقاضای آرد یارانه‌ای کشور به یک میلیون و ۳۱۳ هزار تن رسید و این رقم در سال ۱۳۹۹، ۸۳۱ هزار تن بوده که افزایش ۴۸۲ هزار تنی داشته این در حالی است که نه جمعیت ما افزایش یافته و نه مصرف سرانه تغییر یافته است.

با یک چرخه فساد در توزیع یارانه‌ها مواجه بودیم!
قربانی درباره اینکه گفته می‌شود به دنبال گرانی شدید قیمت برنج، مصرف نان در کشور افزایش داشته است؟، افزود: آمار مرکز ملی آمار این مساله را تأیید نمی‌کند و براساس اعلام این مرکز مصرف سرانه نان در کشور همچنان ۳۱۰ گرم در روز برای هر فرد است. معاون وزیر جهاد کشاورزی توضیح داد: قیمت هر کیسه ۵۰ کیلوگرمی آرد در داخل کشور حدود ۳۸ هزار تومان و خارج از مرز بین ۸۰۰ هزار تا یک میلیون تومان بود ضمن اینکه گزارشاتی که در اختیار ما قرار گرفته نشان می‌دهد در یک ماه و نیمی که از سال ۱۴۰۱ گذشته ۳۱۸ تن آرد قاچاق کشف شده است. قربانی در واکنش به اینکه مرزبانی میزان کشف آرد قاچاق را در سالجاری حدود ۵ تن اعلام کرده است، گفت: گزارشی که در اختیار ما قرار دارد گزارش رسمی ناجا است که اخیراً نیز اعلام شده ضمن اینکه غیرمکشوفه نیز وجود دارد و بنابراین مقدار زیادی هم آرد از کشور خارج شده است. وی تصریح کرد: بنابراین با یک چرخه فساد در توزیع یارانه‌ها مواجه بودیم که باید اصلاح می‌شد و فوریت مساله بسیار زیاد بوده است.

چرا مسئولان قبل از اصلاح یارانه آرد با مردم صحبت نکردند؟
قربانی به این پرسش که آیا فکر نمی‌کنید سخنرانی‌های مسئولان که بعد از انجام این طرح صورت گرفت، می‌توانست قبل از اجرا باشد و اقناع و همراهی افکار عمومی را به دنبال داشته باشد؟، توضیح داد: فوریت دیگر تغییرات شرایط و قیمت‌های جهانی بود و اتفاقاتی که در کشورهای همسایه ما بخاطر خشکسالی و وضعیت جهانی رخ داده و این کشورها به دنبال واردات بودند و وقتی گزارش‌هایی به ما می‌رسید که قاچاق در حال شدت گرفتن است، نمی‌توانستیم زمان را از دست بدهیم و به این فوریت رسیدیم که باید یارانه اصلاح شود. وی درباره اینکه آیا منظور شما این است که دولت ناگهانی به چنین تصمیمی رسید؟، افزود: خیر، ناگهانی نبود، ضرورت انجام کار مطرح بود. چرا که پدیده قاچاق هم شدت گرفته بود و هم مرتب در حال تکرار بود البته نمی‌خواهم بگویم دلیلش این بوده و چنین دیدگاهی ندارم اما می‌تواند یکی از احتمالات باشد. این مقام مسئول درباره اینکه آیا دولت نگران بود عده‌ای از شرایط سواستفاده کنند و دست به احتکار بزنند که چنین کاری را بی مقدمه انجام داد؟، گفت: بهرحال احتمال هر اتفاقی وجود دارد و ممکن است که رخ دهد. قربانی در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود اختلاف ۴۸۲ هزار تن (میزان افزایش نیاز به آرد) با آردهای مکشوفه (۲۵۰ هزار تن) ۲۳۲ هزار تن است که در مقایسه با ۱۱ میلیون تن (نیاز سالانه کشور به آرد) عدد قابل توجهی نیست.

گروه کشاوزی: وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه نهاده‌های دامی از شنبه ۲۴ اردیبهشت عرضه جدیدی خواهد داشت، گفت: البته در حال حاضر این نهاده‌ها در سامانه وجود دارد و تولیدکنندگان خریداری می کنند. سید جواد ساداتی نژاد با بیان اینکه هیچ مشکلی در تأمین کالاهای اساسی وجود ندارد، اظهار کرد: مرغ، تخم مرغ، شیر و روغن به اندازه کافی در کشور تولید می‌شود. وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: برای اینکه مردم مطمئن شوند کالاها به اندازه کافی است و هیچ کمبودی وجود ندارد کشتارگاه‌ها که پنج شنبه شب‌ها و جمعه تعطیل هستند در این شب‌ها فعالیت خواهند کرد تا فردا مرغ گرم در سطح کشور عرضه شود. ساداتی نژاد تصریح کرد: در ماه اسفند و فرودین ۱۳۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی انجام شده است و تا پایان اردیبهشت ماه هم به ۱۳۰ میلیون قطعه خواهیم رسید. به گفته وی، در ماه اردیبهشت به دلیل مازاد تولید، شرکت پشتیبانی امور دام اقدام به خرید مرغ مازاد کرد و بیش از ۲۰ هزار تن مرغ مازاد خرید داشتیم. وزیر جهادکشاورزی با اشاره به اینکه هیچ مشکلی در کشور از بابت تولید وجود ندارد، گفت: فقط تغییر نرخ، صف ایجاد کرده است. هیچ مشکلی نیست و از صبر و همکاری مردم با مسئولان تشکر می‌کنیم. وی به قیمت روغن نیز اشاره کرد و گفت: ۱۲۰ هزار تن روغن خام توزیع کردیم و روز چهارشنبه نیز مجدداً ۸۰ هزار تن روغن خام بین کارخانه‌ها توزیع شد.