انتقاد از دخالت‌های دولت در بازارها

عضو هیات رئیسه اتاق ایران با انتقاد از روند افزایشی دخالت دولت‌ها در اقتصاد کشور می‌گوید: دو دهه است که اقتصاد با پیامدهای دخالت‌های شدید دولت‌ها مواجه است و بار تصمیم‌گیری‌های اشتباه دولت‌ها را بخش خصوصی به دوش می‌کشد.عضو هیات رئیسه اتاق ایران از تشدید دخالت و نظارت دولت در اقتصاد کشور طی حدود دو دهه اخیر یاد کرد و افزود: فشار هر تصمیم اشتباهی که دولت‌ها می‌گیرد بر دوش بخش خصوصی است و فعالان این عرصه مدام در تنگنا قرار می‌گیرند. کیوان کاشفی در نشست فعالان بخش کشاورزی کرمانشاه، رئیس اتاق کرمانشاه وجود سامانه‌های متعدد و بررسی زیروبم مبادلات فعالان اقتصادی را گوشه‌ای از این تنگنا دانست و یادآور شد: به دلیل این فشارها اعتماد در بازار و فضای مبادلاتی بین فعالین اقتصادی از دست رفته است. کاشفی خاطرنشان کرد: در گذشته بازاریان با اتکا به اعتماد به یکدیگر کسب‌وکار خود را پیش می‌بردند و امروز فضا به‌گونه‌ای تنگ شده که همه این فعالان برای دریافت سرمایه در گردش مقابل بانک‌ها صف می‌کشند. او با انتقاد از اینکه تنگناهای ایجاد شده برای کسب و کار، تمام توان و انرژی تشکل‌های بخش خصوصی را مصروف خود کرده است، تأکید کرد: به‌جای آنکه به فکر بازاریابی و ایجاد دروازه‌های صادراتی جدید باشیم باید بر رفع مشکلات واحدها و فعالان اقتصادی در جلسات ستادهای تسهیل و ... تمرکز کنیم.

 

تقویت ارزش پولی باید در صدر برنامه های دولت باشد

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی گفت: حفظ و تقویت ارزش پولی و پرداخت حقوق و دستمزد به کارگران و کارمندان و تنظیم درآمد اقشار مختلف مردم متناسب با هزینه باید در صدر برنامه های دولت قرار گیرد. به گزارش ایسنا، حسین رجایی در نطق میان دستور خود در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اقدام شیطانی سخیف و غیر انسانی عده ای وطن فروش و خائن که با حمایت صهیونیسم خبیث در ساخت فیلم ضد ایرانی و دینی اقدام کردند، محکوم می نمایم و از مسئولین ذی ربط می خواهم عوامل و حامیان داخلی و حتی خارجی ساخت این دهن کجی ها را به اشد مجازات برسانند. وی افزود: دشمنان ما بدانند خبائث آنان مذبوحانه و کف روی آب و باطل زاهق خواهد بود. نماینده مردم لنجان با اشاره به دیدار اخیر نمایندگان با رهبری گفت: به عنوان سرباز ولایت از مقام معظم رهبری که در دیدار اخیرشان مجددا مدال انقلابی بودن را به مجلس یازدهم دادند و نمایندگان مجلس را همچون فرزندان خود نام بردند مراتب سپاس و قدردانی خود را اعلام و به ایشان عرض کنم که فرزندان شما در مجلس شورای اسلامی به دعای خیر جنابعالی تا جان در بدن دارند از آرمان های انقلاب، شهدا و خمینی کبیر حراست خواهند نمود و رهنمودهای امام عزیزتر از جان را نصب العین قرار خواهند داد.

بورس ۱۴ هزار واحد صعود کرد
روند حرکت بازار سرمایه دیروز بر خلاف روزهای گذشته صعودی بود و شاخص کل بورس توانست بیش از ۱۴ هزار واحد افزایش یابد. به گزارش ایسنا، شاخص کل بورس دیروز با ۱۴ هزار و ۸۰ واحد افزایش رقم یک میلیون و ۵۳۲ هزار واحد را ثبت کرد. شاخص کل با معیار هم وزن هم ۱۵۶۱ واحد افزایش یافت و به رقم ۴۲۱ هزار و ۴۲۸ واحد رسید. در این بازار ۴۲۳ هزار معامله به ارزش ۴۵ هزار و ۶۳۵ میلیارد ریال انجام شد. پالایش نفت اصفهان، فولاد مبارکه اصفهان، پتروشیمی نوری، پالایش نفت بندرعباس، ملی صنایع مس ایران، پتروشیمی پارس و پالایش نفت تهران نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی بورس گذاشتند. شاخص کل فرابورس هم امروز با ۹۲ واحد افزایش دوباره وارد کانال ۲۱ هزار واحد شد و رقم ۲۱ هزار و هفت واحد را ثبت کرد. در این بازار ۲۶۷ هزار معامله به ارزش ۵۴ هزار و ۸۵۹ میلیارد ریال انجام شد. پلیمر آریاساسول، آهن و فولاد غدیر ایرانیان، سرمایه گذاری صباتامین، پتروشیمی تندگویان، نفت ایرانول و بهمن دیزل نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت و در مقابل داروسازی دانا نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی فرابورس گذاشتند.

«تجارت» لزوم مدیریت انتظارات تورمی را تبیین کرد:

گروه اقتصاد کلان: روند قیمتی در بازار ارز و طلا بار دیگر به سمت افزایش حرکت کرده است و با عبور دلار از مرز مقاومتی 32 هزار تومان ، بازار دیروز نرخ 33 هزار تومان را هم به خود دید، از این رو به نظر می‌رسد بالا رفتن انتظارات تورمی بیشترین تاثیر را در افزایش نرخ دلار و طلا در این روزهای بازار دارد، ضمن اینکه حضور و جولان نوسان‌گیران و سوداگران مجددا در بازار پررنگ شده است و این خود در روند قیمتی بازار تاثیرگذار گذاشته است. ضمن آنکه خبر می‌رسد تعدادی از دلالان بازار ارز دستگیر شده‌اند.
به گزارش «تجارت»، در شرایطی که روند نقدینگی با رشد فزاینده روبرو است، پرش قیمت در بازار ارز و طلا باعث شده است که نوسان‌گیران و سوداگران مجددا به این بازارها بازگردند. بررسی‌های جدید نشان می‌دهد که قیمت سکه تمام از 16 میلیون تومان عبور کرده و نرخ دلار 33 هزار تومان را رد کرده است. از سوی دیگر مذاکرات برجام به عنوان یک متغیر مهم همواره بر بازار دارایی‌ها اثرگذار بوده است که از جمله آن بازار ارز و طلا است. بنابراین وضعیت مبهم مذاکرات از یک سو واز سوی دیگر فضای کلی اقتصاد کلان کشور و بازگشت نوسان‌گیران و سوداگران به بازار وضعیت فعلی ارز و طلا را رقم زده است.
در این شرایط سیاستگذار پولی و بازارساز باید به سمت آرام کردن بازار و بازگرداندن ثبات به فضای اقتصاد کلان و بازار دارایی‌ها، از نوسانات مداوم قیمت ارز جلوگیری کند. برخی از فعالان بازار معتقدند که با برچیده شدن بساط ارز 4200 تومان دست بازارساز برای مداخله در بازار باز شده است ولی بالا رفتن انتظارات تورمی موجب شده که این افزایش عرضه منجر به افت قیمت دلار در بازار آزاد نشود. از نگاه فعالان، با افزایش نگرانی نسبت به آینده احتمال لغو تحریم ها،‌ برخی از بازیگران احتیاطی وارد بازار ارز شدند و در قامت خریدار قرار گرفتند. شماری از فعالان معتقدند که با برچیده شدن بساط ارز۴ هزار و ۲۰۰ تومان دست بازارساز برای مداخله در بازار باز شده است ولی بالا رفتن انتظارات تورمی موجب شده که این افزایش عرضه منجر به افت قیمت دلار در بازار آزاد نشود. اما در هر صورت آنچه تعیین کننده است عوامل بنیادی در بازار است که آینده بلند مدت بازار را تعیین می‌کند. بنابراین اگر سیاستگذار بتواند این عوامل بنیادی را در دست بگیرد و سمت و سوی کلی اقتصاد کلان از جمله نرخ تورم را کنترل کند تا اقتصاد از تورم 40 درصدی فاصله بگیردف به مرور شاهد تاثیر این اتفاق در بازار ارز و طلا هم خواهیم بود.
از سوی دیگر شکل‌گیری انتظارات تورمی به معنی پیش‌بینی بنگاه‌های اقتصادی و مردم از تورم آینده است و خود محصول یک سری شرایط اقتصادی و سیاسی است. ارز و پیش‌بینی نرخ ارز در آینده، تحولات نقدینگی و رشد آن، تحولات بازارسرمایه و شاخص بورس، بودجه و سیاست مالی دولت، عوامل سیاسی و عملکرد بانک مرکزی در نحوه مدیریت ذخایر ارزی، ثبات نرخ ارز، سیاستگذاری در زمینه مدیریت رشد پایه پول و در نتیجه رشد نقدینگی از جمله عوامل مهم و تاثیرگذار بر انتظارات تورمی در جامعه است. شکل گیری انتظارات تورمی به معنی پیش‌بینی بنگاه‌های اقتصادی و مردم از تورم آینده است و خود محصول یک سری شرایط اقتصادی و سیاسی است. معمولا نظریه‌های جدید اقتصادی در بحث عوامل شکل‌گیری انتظارات تورمی به جای انتظارات گذشته‌نگر و تطبیقی بر بخش‌های عقلایی انتظارات تاکید دارند، به این معنا که عوامل اقتصادی به جای نگاه به گذشته، به تحولات آینده نگاه و آن را در پیش‌بینی رفتار خویش لحاظ می‌کنند. در خصوص عوامل اقتصادی شکل‌گیری انتظارات تورمی می‌توان به بی‌ثباتی محیط اقتصادی کلان اشاره داشت که باعث افزایش نااطمینانی فعالیت‌های اقتصادی آتی شده و تقاضا برای سرمایه‌گذاری بلندمدت را کاهش داده و در عوض تقاضا برای فعالیت‌های سفته‌بازانه را افزایش می‌دهد. همچنین عامل مهم دیگر در شکل‌گیری انتظارات تورمی، تحولات نقدینگی و رشد آن است. پیش‌بینی رشد پایه پول و نقدینگی چه به طور مستقیم وچه به صورت غیرمستقیم می‌تواند یک سیگنال مهم برای شکل‌گیری انتظارات تورمی باشد.
در مورد دلار برخی کارشنان معتقدند که دولت می‌تواند در کوتاه‌مدت نرخ دلار را اندکی کاهش دهد و قیمت دلار را تا حدودی کنترل کند. اما در دراز مدت تکرار اشتباهات گذشته، فاصله شوک ارزی بعدی را کم می‌کند. از این رو تکرار اشتباه دولت یازدهم و دوازدهم توسط دولت سیزدهم چندان بعید به نظر نمی‌رسد. یعنی آنچه تحت عنوان لنگر کردن نرخ ارز برای مهار تورم مطرح است. آن طور که کارشناسان می‌گویند، اگر دولت بخواهد به سرکوب نرخ ارز ادامه دهد تا تورم را از این طریق کنترل کند و انتظارات تورمی را مهار کند، احتمالا باید منتظر شوک ارزی بعدی باشیم.
در عین حال مقاطعی از جمله در 6 ماه گذشته، دولت قیمت‌ها را در بازارهای مختلف کنترل و سرکوب کرده است. در نتیجه بازارهای سرمایه‌ای، متناسب با نقدینگی رشد پیدا نمی‌کنند و جذابیت خود را از دست می‌دهند. در دولت سیزدهم، بازارهای مختلف از جمله دلار، طلا و سرمایه، کنترل می‌شوند. اما سووال این است که این کنترل تا چه زمانی می‌تواند ادامه داشته باشد؟ سرکوب قیمت، همزمان با افزایش بدون پشتوانه نقدینگی و تورم بالا نتیجه‌ای جز آسیب به بخش مولد و تولید ندارد. این نکته‌ای است که غالب کارشناسان بر آن اتفاق نظر دارند. این رفتار، در کنار افزایش خلق نقدینگی، باعث می‌شود پول‌های سرگردان به جای هدایت به سمت بخش‌های مولد اقتصادی، از جمله بورس یا توسعه کسب و کار، به سمت سپرده‌گذاری در حساب‌های کوتاه‌مدت برود و تورم را افزایش دهد.

گروه اقتصاد کلان: رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه از ابتدای سال تا ۲۰ خرداد مجموعا ۸ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار در بازار حواله معامله شده است گفت: در جلسه امروز با صرافان مقرر شد تا در زمینه اسکناس، میزان عرضه ارز را بیشتر کنیم و مقررات مربوط به تقاضای بازار در حوزه اسکناس را هم تسهیل کنیم.
به گزارش ایسنا، علی صالح آبادی با بیان اینکه صادرکنندگان نفتی، غیرنفتی، پتروشیمی و فرآورده‌ها، در بازار عرضه ارز داشتند و تمام تقاضاهایی که در بازار بوده‌اند را پوشش دادند، تاکبد کرد: این رقم در مدت مشابه سال گذشته، ۴.۶ میلیارد دلار بود و این امر به معنای رشد قابل توجه در بازار ارز است. وی افزود: ما با صرافی‌ها توافقات خوبی داشتیم، در زمینه اسکناس نیز میزان عرضه را بیشتر می‌کنیم و مقررات مرتبط با تقاضای بازار در حوزه اسکناس را در بازار تسهیل خواهد شد، اتفاق مثبتی رخ می دهد و حجم معاملات بالا خواهد رفت و نیاز واقعی بازار را به صورت کامل پوشش دهیم. صالح آبادی یادآور شد: علاوه بر اینها بانک مرکزی در سایر حوزه ها مرتبط و اثرگذار است، حضور جدی و فعال دارد و این موضوعات را دنبال می‌کند و مطمئناً باتوجه به وضعیت خوبی که در حوزه درآمدهای ارزی کشور چه به لحاظ حواله و اسکناس وجود دارد تعادل خوبی در بازار برقرار کند و امیدوارم این سیاست در بازار دنبال شود. رئیس کل بانک مرکزی افزود: در بازار اسکناس نیز صادرکنندگان به عنوان عرضه کننده ارز و بانک مرکزی نیز به عنوان بازارساز در بازار حضور دارد و همانطور که به کرات اشاره کردم در حال حاضر میزان اسکناسی که در بانک مرکزی داریم، هیچ زمانی در تاریخ بانک مرکزی این میزان از اسکناس نبوده است. بنابراین با توجه به این میزان از اسکناس به هر نحوی که بازار تقاضای واقعی داشته باشد، آمادگی پوشش آن را داریم. صالح آبادی یادآور شد: همانطور که در جلسه مطرح شد یکی از مهم ترین بازارهای ما بازار حواله ارزی است که حجم قابل توجهی از معاملات را به خود اختصاص می دهد.
رئیس شورای پول و اعتبار با بیان اینکه روزانه بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار در بازار حواله معامله می شود، یادآور شد: در این بازار عرضه ها به مراتب بیش از تقاضاست. در واقع مشکل ما در گذشته این بود که بانک مرکزی ارزهای دولت را خریداری می کرد و ریال را به دولت و بازار می داد. وی افزود: ما این موضوع را دنبال می کنیم که بانک مرکزی تنها خریدار ارز دولتی نباشد و بانکهای دولتی هم بتوانند ارز را در بازار بفروشد و ریال را از بازار جمع کند. به بیان بهتر هرچه حجم معاملات بالاتر برود طبیعتاً به دلیل ورود منابع بیشتر، وضعیت بهتر می شود. وی خاطرنشان کرد: هماهنگی بسیار خوبی بین وزارت صمت، سیاست‌های تجاری و ارزی وجود دارد که باعث شده بتوانیم تمام تقاضاهای واقعی حواله را در بازار پوشش دهیم که قرار است این اطلاعات هر روز نیز اطلاع رسانی شود. خوشبختانه به دلیل بالا رفتن قیمت نفت، فرآورده‌ها، پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها در بازارهای جهانی قیمت نیز بالا رفته و صادرات غیرنفتی ما بیشترشده است، بنابراین حجم صادرات بیشتر شده و این نکته حجم عرضه ارز را در بازار حواله نسبت به گذشته بیشتر و مطلوب تر کرده است.
طبق اعلام بانک مرکزی، صالح آبادی درخصوص پوشش تقاضاهای واردات عنوان کرد: در پوشش تقاضای واردات هیچ مشکلی وجود ندارد و هم صادرکنندگان و هم بانک مرکزی و بانکها نیز عرضه ارز دارند و بنابراین ما می توانیم تقاضاها را به صورت کامل پوشش دهیم. به این معناکه صادرکنندگان نسبت به عرضه ارزخود اقدام می‌کنند و بانک مرکزی نیز به عنوان بازار ساز وجود دارد. وی درباره اوراق ارزی افزود: درگذ در این باره پروژه هایی انتخاب می شوند که درآمد ارزی و بازده قابل قبولی داشته باشند و از توجیه پذیری خوبی برخوردار باشند و بتوانند از محل عایدی ارزی خودشان بازپرداخت ارزی اوراق و اصل و فرعش انجام شود. صالح آبادی در پایان یادآور شد: دراین باره پروژه ها در حال بررسی است و مقررات آن هم در حال نهایی شدن است و چند روز آینده ابلاغ می شود و همزمان با پروژه جدید که تعریف می شود این اوراق منتشر می شود این اوراق را هم مردم با ارز و هم کسانی که حواله دارند می توانند خریداری کنند و بازپرداخت آن نیز تضمین شده است که اصل و فرعش به شکل ارز بازپرداخت شود.

گروه اقتصاد کلان: یک کارشناس بازار سرمایه با انتقاد از لغو عرضه خودروهای دیگنیتی و فیدلیتی در بورس کالا از سوی وزارت صمت، اظهار کرد: چرا وزارت صمت به نظر کارشناسان توجهی ندارد؟ رسول علی محمدی، در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه از چند ماه پیش توجیهات علمی و قانونی مربوط به مزایای عرضه خودرو در بورس کالا در رسانه ها و شبکه های اجتماعی آغاز شد و بسیاری اظهار نظرهای خود را در این باره مطرح کردند، اظهار کرد: ماحصل این بحث ها و تحلیل های کارشناسی این بود که ورود خودرو به بورس کالا و خروج دولت از قیمت گذاری دستوری به نفع مصرف کننده، نظام توزیع و تولیدکنندگان خواهد بود. وی ادامه داد: نخستین خودرویی که در بورس کالا عرضه شد خودرو کارای تک کابین و دو کابین متعلق به شرکت بهمن موتور بود که حدود یک ماه پیش عرضه آن انجام شد و شاهد بودیم که با قیمت پایه به فروش رسید. عرضه کارا نشان داد که خریداران به سادگی و بدون نیاز به قرعه کشی قادر به خرید خودرو هستند و می توان شرایطی را ایجاد کرد که دسترسی مصرف کنندگان به این محصول‌ها آسان تر باشد. در فرایند این عرضه اختلاف قیمت ۲۰ درصدی خودرو در کارخانه و بازار آزاد به راحتی از بین رفت و نرخ های موجود در بازار نیز کاهش یافت. این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه قرار بود خودروهای دیگنیتی و فیدلیتی در بورس کالا عرضه شود، اظهار کرد: با وجود اطلاع وزارت صمت از عرضه این خودرو در طول یک هفته زمان ثبت سفارش، اما به یکباره این عرضه شب قبل از انجام معاملات به صورت دستوری از سوی وزارت صمت لغو شد. سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که اگر پذیرش این خودروها که چند ماه به طول انجامیدند قانونی نبود چرا از همان ابتدا جلوی آن گرفته نشد؟ چرا توجیه‌ها و کارشناسی های صورت گرفته مبنی بر مزایای عرضه خودرو در بورس کالا و پیش بینی کاهش اختلاف قیمت خودروساز و بازار آزاد و تخصیص سود حاصل از فروش به خودروسازان مورد توجه وزارت صمت قرار نگرفت؟ علی محمدی با اشاره به ارایه طرح هایی از سوی برخی کارشناسان به دولت مبنی بر اینکه تفاوت نرخ ایجاد شده ناشی از رقابت صورت گرفته در بورس کالا می تواند با استفاده از ابزارهای مالیاتی از خودروساز اخذ و صرف سیاست های حمایتی، سرمایه گذاری در زیرساخت ها، تسهیل تولید و افزایش تیراژ و راندمان تولید شود، گفت: به بیان ساده تر دولت می تواند به صورت بهینه‌ای در بازار ورود کند و نظارت های بهینه و بهتری بر روند قیمت ها از طریق این ابزارها داشته باشد. وی با انتقاد از تصمیمات احساسی و لحظه ای، گفت: ما نشان داده ایم که به تصمیم‌ها کارشناسی توجهی نمی کنیم. امیدوارم به جایی برسیم که طبق تصمیم‌های کارشناسی و با برنامه ریزی اقدام کنیم. بر اساس این گزارش درحالی که ثبت سفارش دو خودروی فیدلیتی و دیگنیتی از ۱۱ خرداد آغاز شد و قرار بود معاملات این دو خودرو در بستر بورس کالا از ۱۸ خردادماه صورت بگیرد، وزارت صمت طی دو نامه فرایند مذکور را لغو کرد.

سرمقاله

عباس آرگون
عضو اتاق بازرگانی ایران

ریشه عدم حضور قدرتمند ایران در بازارهایی مانند آفریقا را باید در نگاه کلان اقتصادی و وابستگی به نفت جست‌وجو کرد. امروز اقتصاد جهان بر اساس تعامل همه جانبه و زیرساخت‌های تجاری مطلوب عمل می‌کند. یعنی برای آنکه بتوان در بازارهای متنوع حضور داشت، باید از ریشه عدم حضور قدرتمند ایران در بازارهایی مانند آفریقا را باید در نگاه کلان اقتصادی و وابستگی به نفت جست‌وجو کرد. امروز اقتصاد جهان بر اساس تعامل همه جانبه و زیرساخت‌های تجاری مطلوب عمل می‌کند. یعنی برای آنکه بتوان در بازارهای متنوع حضور داشت، باید از زیرساخت‌هایی مانند حمل و نقل تا تعاملاتی در حوزه‌های بانکی و اقتصادی را فراهم کرد و سپس به عقد قراردادهای مشترک و گسترده کردن تجارت فکر کرد. وابستگی اقتصاد ایران به پول نفت باعث شده، هیچگاه به شکلی درست به صادرات غیرنفتی توجه نشود. از سوی دیگر با توجه به محدودیت‌هایی که اقتصاد ایران در سال‌های گذشته با آن مواجه بوده، بازار کالاهای صادراتی کشور نیز به چین و برخی کشورهای همسایه و آسیایی محدود شده و فرصت حضور در بازارهایی مانند آفریقا به وجود نیامده است. در میان کشورهای آفریقایی نیز منابع محوری وجود داشته و این کشورها نیز در حوزه معادن فعالیت داشته‌اند. به همین دلیل اقتصادهای دو طرف تا حدی شبیه به هم بوده و همین موضوع افزایش تعاملات را دشوار کرده است. محدودیت منابع مالی کشورهای آفریقایی نیز مزید بر علت شده تا سطح تعاملات دو طرف پایین باشد. باید به این موضوع دشواری‌هایی مانند حمل و نقل را نیز اضافه کرد. بحث حضور در آفریقا نباید به عنوان یک طرح کوتاه مدت در نظر گرفته شود، ما اساسا در صادرات نمی‌توانیم نگاه کوتاه مدت داشته باشیم. کالاهای ما باید چه در حوزه کیفیت و ارزش افزوده، چه در حوزه قیمت گذاری و چه در بخش‌هایی مانند برندسازی و عرضه پیشرفت کند. اگر به این موضوع تعامل سازنده با اقتصاد جهان را نیز اضافه کنیم، می‌توان انتظار داشت که صادرات ایران چه در آفریقا و چه در سایر نقاط جهان افزایش پیدا کند. امروز تعامل با جهان، مقدمه افزایش امنیت چه در سطح ملی و چه در سطح اقتصادی است. ایران هر چه بتواند حضور خود در بازارهای مختلف از آسیا و اروپا گرفته تا آفریقا و آمریکا را افزایش دهد، در کنار ثبت رشد اقتصادی، افزایش صادرات و بالا بردن سطح اشتغال، می‌تواند برای آینده خود نیز برنامه‌هایی جدی‌تر و توسعه محور طراحی کند.

یادداشت

محمدرضا صباغیان بافقی
نماینده مجلس


امیدوارم دستگاه های مربوطه ضمن رسیدگی به آسیب دیدگان هرچه سریع تر علل این حادثه را دقیق مشخص و با متخلفان برخورد شود تا نتیجه کوتاهی و قصور خود را ببینند تا درس عبرت و بازدارنده برای آینده باشند. مسئولیت اصلی متوجه متولیان وزارت راه و راه آهن است، باید وضعیت اتفاق افتاده را برای مردم  امیدوارم دستگاه های مربوطه ضمن رسیدگی به آسیب دیدگان هرچه سریع تر علل این حادثه را دقیق مشخص و با متخلفان برخورد شود تا نتیجه کوتاهی و قصور خود را ببینند تا درس عبرت و بازدارنده برای آینده باشند. مسئولیت اصلی متوجه متولیان وزارت راه و راه آهن است، باید وضعیت اتفاق افتاده را برای مردم شفاف کنند و ما نمایندگان استان یزد نیز موضوع را پیگیری خواهیم کرد. امروز گرانی در حال خرد کردن استخوان های نحیف خانواده های ضعیف و حتی متوسط است. امری که هرگز مسئولین و کسانی که حقوق و پرداخت مناسب دارند درک نخواهند کرد. شما در برنامه های خود شعار وضعیت بهتر اقتصادی را دادید و با این شعار انتخاب شدید. قیمت ارز، طلا، مواد خوراکی و کالاها را می بینیم. با مردم صحبت کنید و زمان مشخص کرده و آینده را برای مردم تشریح کنید تا مردم توجیه شوند. طرح شما خوب است ولی گرگ هایی در بین دستگاه های دولتی و نظارتی نفوذ کرده اند که در حال دریدن مردم هستند. سلطان های شکر، روغن، فولاد، مرغ و ... تا اعدام نشوند، مبارزه با فساد، اختلاس و گرانی حرف است. باید مردم در این شرایط سخت اقتصادی هر روز یکی از این سلاطین را بالای دار ببینند. با توصیه و سفارش نمی شود و وعده ها و برنامه های شما را دولت های قبلی نیز دادند ولی به جایی نرسید. مشکل این نظارت هم تعارض منافع است. تعارض منافع است که پلاسکو و متروپل را خراب می کند. تعارض منافع است که جوجه ها را برای کشتار به گودال می برد. برج ها و تراکم فروشی همه ناشی از تعارض منافع است و متاسفانه خبری از مبارزه نیست و فقط طرح های خوبی هستند. آژانس هسته ای آلت دست آمریکا و غرب است. آقای رئیسی دیگر نگذارید موضوع هسته ای به تحریم گره بخورد و حداقل دو سال مذاکره نکنید و یا اینکه مذاکره کنید ولی به موضوع هسته ای گره نزنید، چرا که حتما این التهاب از بین خواهد رفت و وضعیت بهتر خواهد شد. ما در منابع مشکل نداریم اما مطمئنم دوباره آمریکا و غرب به سراغ شما برای مذاکره می آیند. باید همیشه ما را در این میدان التهاب نگه دارند تا فشارهای اقتصادی بر مردم بیشتر شود. همانگونه که کشورهایی مانند کره شمالی، هند و پاکستان این هزینه را دادند و ایستادگی کردند و تحریم شدند، اما با استقامت نتیجه گرفتند. امیدوارم مسئولین اقتصادی طوری عمل کنید که بعد از این دیگر مذاکرات به مباحث اقتصادی گره نخورد.