پرداخت ۲۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات توسط بانک سپه

 

۲۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات از سال ۱۴۰۰ تاکنون توسط بانک سپه پرداخت شده است. به گزارش تجارت به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بانک سپه، با اختصاص یک هزار و هفتصد و چهل و پنج هزار میلیارد ریال تسهیلات در سال ۱۴۰۰ رشد ۶۰ درصدی پرداخت تسهیلات توسط بانک سپه به ثبت رسید. همسویی با سیاست‌های کلان اقتصادی کشور و حمایت از بخش‌های مولد اقتصاد در رابطه با بهبود فضای کسب وکار و تقویت بخش‌های پیشران اقتصادی از جمله رویکردهای بانک سپه در اختصاص تسهیلات به سمت برنامه تحول راهبردی و پیاده‌سازی خطوط کسب و کار بانک می‌باشد. بانک سپه در راستای دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های ابلاغی دولت و بانک مرکزی، شرایط اقتصادی حاکم بر اقتصاد و نظام بانکی کشور و سیاست‌های اعتباری خود مبلغ ۱۷۴۵ هزار میلیارد ریال در سال ۱۴۰۰ تسهیلات اعطا کرده است. بانک سپه در سال گذشته با پرداخت ۹۵۰ هزار میلیارد ریال در قالب بانکداری خرد شامل تسهیلات تلفیقی، قرض‌الحسنه ازدواج و ... توانست علاوه بر انجام مسئولیت حرفه‌ای خود در اقتصاد و بازار پولی، از عهده مسئولیت اجتماعی خود نیز به خوبی برآید. بانک سپه برای حمایت از بخش‌های مختلف اقتصادی و تولیدکنندگان واقعی مبلغ ۷۹۵ هزار میلیارد ریال نیز به شرکت‌ها و اشخاص صاحب کسب و کار در سال ۱۴۰۰ پرداخت کرد و با کمک به رشد اقتصادی کشور در مسیر تحقق بانکداری اجتماعی نیز گام مهمی برداشت.

 

دارایی‌های بزرگ‌ترین بانک قرض‌الحسنه کشور ۶۹ درصد افزایش یافت

صورت‌های مالی سال ۱۴۰۰ بانک قرض‌الحسنه مهر ایران که به تصویب مجمع عمومی عادی سالانه بانک رسید، حاکی از رشد ۶۹ درصدی دارایی‌های این بانک است. به گزارش تجارت به نقل از روابط عمومی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، بر اساس صورت‌های مالی این بانک جمع کل دارایی‌های بانک رشدی ۶۹ درصدی داشته و از ۴۸هزار میلیارد تومان به ۸۱هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بالغ شده است. وام‌های پرداختی از سوی آن نیز رشد یافته است. مبلغ وام‌های پرداختی با رشدی ۶۳ درصدی از ۳۶هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۹ به بیش از ۵۸هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ رسیده است. از نظر تعدادی نیز این شاخص با رشد ۱۰ درصدی همراه بوده و تعداد وام‌های پرداختی از ۲ میلیون و ۳۴۹هزار فقره به ۲ میلیون و ۵۹۲هزار فقره رسیده است. منابع بانک از ۴۹هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۹ به حدود ۸۶هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰رسیده است. تعداد مشتریان نیز از ۱۰ میلیون نفر به ۱۱ میلیون و ۹۰۰هزار نفر رسیده و تعداد سپرده‌ها از ۱۳ میلیون و ۱۰۰ هزار به ۱۶ میلیون و ۴۶۰هزار فقره افزایش یافته است. سود انباشته بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، به‌عنوان یکی از سودده‌ترین بانک‌های کشور، ۷۴ درصد رشد یافته و از ۹۳۶ میلیارد تومان به ۱۶۲۵ میلیارد تومان بالغ شده است. همچنین بانک موفق شده در پایان سال ۱۴۰۰ کمترین نسبت مطالبات به مصارف را در بین بانک‌های کشور به ثبت برساند.

ابلاغ آیین‌نامه اجرایی ماده ۲۰ قانون رفع موانع تولید به شعب پست بانک ایران
اداره کل امور بین الملل پست بانک ایران آیین‌نامه اجرایی ماده ۲۰ قانون رفع موانع تولید هیات وزیران را به مدیریت شعب استان‌ها و مناطق تهران بانک ابلاغ کرد. به گزارش تجارت به نقل از اداره کل روابط عمومی پست بانک ایران، بر اساس مصوبه شماره ۳۵۳۸۱/ ت ۵۸۱۵۵ ه مورخ ۱۴۰۱/۰۳/۰۷ هیات وزیران، تسهیلات گیرندگانی که سهم الشرکه ( آورده متقاضی) خود را قبل از تاریخ ۱۳۹۱/۰۷/۰۴ به بانک عامل پرداخت و گشایش اعتبار اسنادی آن تا قبل از تاریخ یاد شده انجام شده باشد، وجه اسناد حمل موضوع اعتبار اسنادی مربوط به دلیل تحریم های بین المللی تا قبل از ابلاغ قانون پرداخت شده باشد نیز مشمول استفاده از آیین نامه اجرایی ماده (۲۰) قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور می‌شوند. بر اساس این گزارش، این تبصره به عنوان بند ( الف) ماده (۵) آیین نامه اجرایی ماده (۲۰) قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور موضوع تصویب نامه شماره ۵۸۹۵۵/ت۲۰۸۰ ه مورخ ۱۳۹۴/۰۵/۱۱ و اصلاحات بعدی آن و به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران الحاق شده است.

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی
به اقتصاد نوین رسید
بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به اقتصاد نوین رسیددر میانه هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد رشد چشمگیر شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم. به گزارش تجارت به نقل از چابک آنلاین، بهاره تاجر باشی، بیشترین افت قیمت سهام بانکی و موسسات اعتباری حاضر در فرابورس به نماد بانک سرمایه با کاهش ۰.۴۵ درصد اختصاص یافت. بیشترین رشد قیمت سهام بانکی و موسسات اعتباری حاضر در بورس به نماد بانک اقتصاد نوین با افزایش ۴.۱۱ درصد اختصاص یافت و کمترین رشد به نماد بانک پاسارگاد با افزایش ۱.۲۳ درصد رسید. بیشترین رشد قیمت سهام بانکی و موسسات اعتباری حاضر در فرابورس به نماد بانک قرض الحسنه رسالت با افزایش ۲.۹۹ درصد اختصاص یافت و کمترین رشد به نماد بانک سامان با افزایش ۰.۴۶ درصد رسید. حجم خرید و فروش بانک های ایران زمین، خاورمیانه و کارآفرین در روز جاری برابر بود. در روز گذشته از میان ۱۷ بانک و موسسه اعتباری فعال در بورس و فرابورس تهران، نماد ۱ بانک و موسسه اعتباری قرمز پوش و نماد ۱۳ بانک و موسسه اعتباری سبزپوش شد.

عضو هیات مدیره بانک توسعه تعاون تاکید کرد:

گروه بانک بیمه: عضو هیات مدیره بانک توسعه تعاون در آغاز کارگروه آموزشی مدیران ستادی و استانی بانک توسعه تعاون اظهار داشت: نقش آفرینی بانک توسعه تعاون در تکالیف بودجه ای و برنامه های پنج ساله توسعه ای و طرح های ملی نشان دهنده ظرفیت بانک می باشد.به گزارش تجارت به نقل از روابط عمومی بانک توسعه تعاون، محمد جعفر ایرانی افزود: حدود ۵۰۰ بانک توسعه ای در دنیا فعالیت می کنند که رویکردی حمایتی دارند و بانک توسعه تعاون نیز رویکردی اخلاق مدارانه در حوزه اقتصاد ایران برعهده دارد که تکالیف و اقدامات بانک فراتر از کسب سود مادی و با هدف کمک به تولید و اقتصاد می باشد. ایرانی آینده پژوهی فضای بانکی را برای بانک مغتنم برشمرد و گفت: نگاه به بازارهای نوظهور، رقبا و نیز رصد فضای بانکی می تواند فرصتی ارزنده را برای بانک توسعه تعاون فراهم سازد تا آمادگی کافی برای فعالیت سازنده در سال‌های آتی را داشته باشد.
عضو هیات مدیره بانک توسعه تعاون خاطر نشان کرد: میزان نفوذ در بازار ، شاخص مهمی است که با دریافت داده های صحیح می توان موقعیت کنونی و قابل پیش بینی برای بانک را تبیین نمود. ایرانی با اشاره به اینکه از طریق تدابیر و برنامه ها می توان اثربخشی بانک را در عرصه های توسعه و پیشرفت کشور جلوه گر نمود خاطرنشان کرد :اساسنامه بانک در بدو تاسیس تدوین شده و در دوره های زمانی چند ساله نیازمند بازنگری است و همچنین برخی مسائل از جمله اختصاص هفتاد درصد به بخش تعاون و سهم تعاونی ها در تحقق این اندازه، قابلیت بررسی و تحلیل دارد. ایرانی گفت: بانک در فضایی رقابتی با شبکه بانکی برای جذب منابع و همچنین جذاب نمودن خدمات برای مشتریان و مراجعین قرار دارد و با این که بانک های تجاری از آزادی عمل بیشتری برخوردارند، هنر همکاران بانک در این بوده است تا با رویکردی توسعه ای دراین بازار رقابتی فعالیت نمایند.
وی تصریح نمود: بیش از ۹۰ هزار تعاونی فعال در عرصه اقتصاد حضور دارند و ۲۲۰ هزار تعاونی ثبت شده در منابع آمار ملی است و بانک توسعه تعاون وظیفه دارد تا شرایطی را مهیا سازد تا تامین منابع مالی، تجهیز منابع و خدمات تخصصی را با سطحی ممتاز برای این جامعه هدف گسترده ارائه کند.عضو هیات مدیره بانک توسعه تعاون گفت: مدیران استانی و واحدهای صف از تجربه ای ارزنده در ارائه خدمات به جامعه هدف و مواجهه با تعاونی ها و نیازسنجی آنها برخوردارند و هم افزایی و تعامل واحدهای ستادی و صف می تواند مثمر ثمر باشد.ایرانی افزود:کمک به رشد بخش تعاون می تواند در کاهش تصدی گری دولت نیز تاثیرگذار باشد و امکان پرورش و بالندگی تعاونی ها و تحقق سهم ۲۵ درصدی در اقتصاد ملی در پیشرفت کلی کشور نیز اثرگذار است.

گروه بانک بیمه: ۱۵ درصد کل چک‌های مبادله در سال گذشته چک تضمین شده بوده استسخنگوی اجرای قانون جدید چک گفت:حجم چک‌های مبادله شده در سامانه چکاوک در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۷۰۰ هزار میلیارد تومان بوده که ۴ هزار میلیارد تومان آن متعلق به چک‌های تضمین شده است. به گزارش تجارت به نقل از صدا وسیما، آمنه نادعلی زاده، در خصوص اهمیت چک‌های تضمین شده در سیستم بانکی گفت: به لحاظ اهمیت، تعداد چک‌های تضمین شده در سال ۱۴۰۰ حدود یک درصد چک‌های عادی و حدود ۱۵ درصد مبلغ چک‌های مبادله شده است. وی افزود: با توجه به اینکه در گذشته چک‌های تضمین شده مجهز به شناسه صیادی نبود امکان استعلام آن‌ها نیز وجود نداشت و گیرنده چک باید برای استعلام به بانک صادر کننده چک تضمینی مراجعه می‌کرد، اما در حال حاضر گیرنده می‌تواند با توجه به شناسه صیادی و ثبت این شناسه در سامانه صیاد از صحت چک اطمینان حاصل کند.وی در خصوص روش استعلام چکه تضمین شده گفت: یکی از این روش‌های استعلام مراجعه به وبسایت بانک مرکزی است که افراد می‌توانند با مراجعه به تب قانون جدید چک و با کلیک بر روی سرویس استعلامی چک، بر اساس اقوام اطلاعاتی جدید با وارد کردن شناسه صیادی، تاریخ سررسید، کد ملی گیرنده و وارد کردن مبلغ چک، به صورت سریع متوجه ثبت و یا عدم ثبت چک تضمین شده شوند.

گروه کشاورزی: مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی گفت: از حدود ۱۰ روز آینده مرغ‌هایی که تولید آنها با ارز نیمایی انجام شده وارد بازار خواهند شد. حبیب اسدالله نژاد با اشاره به اینکه تسهیلات بانکی که قرار بود بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و اصلاح نظام یارانه‌ای در اختیار تولید کنندگان قرار بگیرد، فقط ۳۰ درصد قیمت تمام شده تولید را تشکیل می‌دهد، گفت: با توجه به اینکه شرایط تولید در صورت حفظ قیمت فعلی مرغ و ورود مرغ با ارز نیمایی از اواخر هفته بعد اقتصادی نیست و تولید کنندگان در زیان ده خواهند شد، تسهیلات مذکور جنبه حمایتی ندارد و فقط برای جبران زیان می‌تواند مورد استفاده قرار گرفته و مرغدار را مقروض سیستم بانکی نگهدارد. مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی تصریح کرد: علاوه بر این قرار بود در پرداخت تسهیلات استعلام گرفته نشود و بدهی‌های قبلی به صورت فریز شده باشد اما وزارت جهاد کشاورزی و بانک‌ها به تعهدات خود در این زمینه عمل نکردند و به همین جهت تولید کنندگان نیازمند تسهیلات برای استمرار تولید قادر به دریافت این تسهیلات نیستند. اسدالله نژاد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه از حدود ۱۰ روز آینده مرغ‌هایی که تولید آنها با ارز نیمایی انجام شده وارد بازار خواهند شد، اظهار داشت: با این شرایط قیمت تمام شده تولید هر کیلوگرم مرغ زنده بین نزدیک به ۵٠ هزار تومان است که حدود ۶٠ درصد با نرخ فعلی آن در بازار فاصله دارد. وی با اشاره به اینکه در حال حاضر قیمت عرضه مرغ زنده ۳۰ هزار تومان است، گفت: اگر قیمت‌های بازار واقعی نشود تولید کنندگان زیان می‌کنند و تولید مرغ در کشور با آسیب بسیار جدی مواجه خواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد:

گروه کشاورزی: وزیر جهاد کشاورزی گفت: با توجه به اهمیت علم و فناوری، بنده حاضرم تمام ساختمان‌های وزارت جهاد را بفروشم و خرج کنم. جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی گفت: افزایش بهره وری در بخش کشاورزی امری اجتناب ناپذیر است و راهی جز افزایش بهره وری تجاری و اقتصادی شدن کشاورزی نداریم که راه اندازی پارک علم و فناوری مسیر و رهیافتی برای این مسئله است. بعد از جنگ اوکراین و تکاپوی جهانی غذا و قیمت‌های عجیب و غریبی که روزانه در دنیا روبه افزایش است، نگاه به تولید داخل و امنیت غذایی برای تمامی کشور‌ها حائز اهمیت است.
به گفته او، از ابتدای سال افزایش قیمت خرید تضمینی گندم پیام بزرگی برای تولیدکننده ایرانی خواهد داشت که نتایج آن را در کشت زراعی سال آینده می‌بینیم، بدین منظور پیش بینی می‌شود که در سال ۱۴۰۱ تولید غلات ۳۰ درصد افزایش یابد. وزیر جهاد کشاورزی گفت: امروز بهره وری را از تات می‌خواهیم چرا که فرد دیگری غیر از تات نمی‌تواند این مسیر را پیدا کند و تحقق این امر نیاز به فعالیت دقیق، نگاه نو، نقشه راه جدید و تغییر در آیین نامه‌ها دارد.
آقای ساداتی نژاد گفت: بنده حاضرم تمام ساختمان‌های وزارت جهاد را بفروشم و خرج توسعه علم و فناوری کنم، چرا که علم و فناوری می‌تواند ما را نجات دهد. وزارت جهاد کشاورزی اولین وزارتخانه‌ای بود که دانش بنیان را در ۱۹ بند تصویب کرد و تا پایان سال براین تقشه راه می‌رویم. طبق گفته وزیر جهاد کشاورزی، براساس قانون، تا قبل از شروع سال زراعی باید الگوی کشت را تعریف و این وظیفه را به تات دهیم. مصوبه الگوی کشت در سال ۸۸ به تصویب رسید که طی این سال‌ها بنا به دلایل مختلف محقق و اجرا نشد، اما در دولت سیزدهم وزارت جهاد برنامه‌هایی همچون کشت قراردادی و الگوی کشت را دنبال می‌کند که طبق گفته وزیر جهاد کشاورزی الگوی کشت در سال زراعی جدید محقق می‌شود.