ایجاد شعب تخصصی ویژه رسیدگی به پرونده‌های حوزه تولید

معاون اول قوه قضاییه گفت: کمیته مشترک بین قوه قضاییه و دولت باید تشکیل شود تا ظرف یک ماه قوانین مورد بحث را بررسی کرده و موانع را برطرف کند. روز گذشته نشست ستاد مرکزی پیگیری اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در قوه‌قضاییه با حضور مسئولان عالی قضایی برگزار شد.معاون اول قوه قضاییه بیان کرد: مسئله مهم نوع نگرش تولید کننده است، متاسفامه امروز نگاه به تولید کننده بیشتر به عنوان یک فرصت طلب  مطرح می شود در حالی که اکثر تولیدکنندگان رزمنده و جهادگر هستند و این نگاه باید اصلاح شود.مصدق با بیان اینکه ۱۲ هزار واحد تولیدی راکد وجود دارد که موجب بیکاری تعداد قابل توجهی از کارگران شده است، گفت: حمایت ستاد مرکزی پیگیری اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در قوه قضاییه از کارگر و کارفرما باید طوری باشد که این دو را مقابل یکدیگر قرار ندهند.وی افزود: آمادگی داریم تا برای رفع موانع تولید پیشنهادات لازم را اخذ و عملیاتی کنیم.معاون اول قوه قضاییه تصریح کرد: کمیته مشترک بین قوه قضاییه و دولت باید تشکیل شود تا ظرف یک ماه قوانین مورد بحث را بررسی کرده و موانع را برطرف کند.

 

بن بست در مذاکرات برجامی

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با اشاره به اینکه گفت وگوها با ایران برای احیای توافق هسته ای به بن بست رسیده است تاکید کرد که افزایش تنش ها به سود هیچ طرفی در مذاکرات هسته ای با ایران نیست. رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با شبکه العربیه گفت که گفت‌وگوها با ایران برای احیای توافق هسته ای به بن بست رسیده است.وی با تکرار ادعاهای اخیرش گفت که آژانس بین المللی انرژی اتمی تلاش می کند که برخی حقایق موجود در ایران را توضیح دهد و این آژانس هیچگونه پاسخی از تهران درخصوص سوالات فنی که مطرح کرده است، دریافت نکرده است.گروسی گفت: ایران به آثار اورانیوم پیدا شده در سه سایت سری پاسخی نداده است و این کشور باید به دادن توضیحات روشن پایبند باشد زیرا تحقیق و بازرسی دو بخش اساسی فعالیت آژانس در سایت های هسته ای ایران است. دوربین هایی که ایران از کار انداخت ، بخش مهمی از مکانیزم نظارت بود و ایران با این کار برای فعالیت آژانس مانع تراشی می کند و شفافیت را کم می کند.مدیرکل آژانس در ادامه گفت: افزایش تنش به سود هیچ طرفی در مذاکرات هسته ای با ایران نیست و نقض قوانین هسته ای تهران را از مسیر مذاکرات دور می کند.

رهبر انقلاب در دیدار رئیس‌جمهوری ترکمنستان و هیئت همراه تاکید کردند

گروه سیاسی:رهبر انقلاب اسلامی گفتند: سیاست دولت جمهوری اسلامی ایران، گسترش روابط با کشورهای همسایه است و این، سیاستی کاملاً درست است. به گزارش تجارت، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی روز گذشته در دیدار سردار بردی محمداف رئیس‌جمهور ترکمنستان و هیئت همراه، گسترش و تعمیق هر چه بیشتر روابط را کاملاً به نفع هر دو کشور دانستند و گفتند: سیاست دولت جمهوری اسلامی ایران، گسترش روابط با کشورهای همسایه است و این، سیاستی کاملاً درست است.
ایشان با تأکید بر این‌که لازمه عبور از موانع منوط به عزم و اراده جدی دو کشور برای گسترش روابط است، افزودند: البته روابط دوستانه میان ایران و ترکمنستان مخالفینی در سطح منطقه و بین‌الملل دارد ولی باید بر موانع فائق آمد.رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: باید کمیسیون همکاری‌های مشترک میان دو کشور به‌صورت جدی فعال باشد و با پیگیری مستمر، توافق‌ها به سرانجام برسند.در این دیدار که آقای رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان نیز حضور داشت، آقای سردار بردی محمداف رئیس‌جمهور ترکمنستان گفت: اولویت دولت ترکمنستان گسترش روابط با همسایگان است و تلاش داریم با توجه به اسناد همکاری که امروز امضاء شد، روابط خوب دو کشور را در حوزه‌های مختلف به‌ویژه گاز، برق و حمل و نقل کالا و همچنین اجرای طرح‌های بزرگ بیش از پیش تحکیم ببخشیم.رئیس‌جمهور ترکمنستان با اشاره به سی‌اُمین سالگرد روابط دو کشور خطاب به رهبر انقلاب گفت: از طرف خود و همچنین ملت ترکمنستان از جنابعالی به دلیل حمایت‌های همیشگی از تعمیق روابط ایران و ترکمنستان تشکر و قدردانی می‌کنم.


آیت الله رئیسی:همکاری‌های ایران و ترکمنستان منتهی به همکاری‌های بین‌المللی می‌شود
آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور صبح چهارشنبه در نشست خبری با سردار بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان، اظهار داشت: لازم می دانم از آقای رئیس جمهور ترکمنستان آقای سردار بردی محمداف برای حضورشان در کشور ایران و اجابت دعوت ما تشکر کنم.وی افزود: بدون تردید حضور رئیس جمهور ترکمنستان و هیئت محترم همراه او به عنوان کشور عالی رتبه دوست و همسایه ما می تواند نقطه عطف روابط دو کشور باشد. ما در سه دهه گذشته روابط بسیار خوبی با کشور ترکمنستان داشتیم.رئیس‌جمهور گفت: سفر چند ماه گذشته بنده به عشق آباد، برخی از همکاری ها را میان ایران و ترکمنستان به ویژه در زمینه سوآپ گازی، ترانزیت و حمل و نقل تقویت کرد و قدم های بسیار خوبی در این زمینه ها برداشته شد.رئیسی تصریح کرد: ظرفیت برای همکاری میان دو کشور بیش از میزانی است که امروز صورت گرفته است، به نظر بنده باید در حوزه های اقتصادی، تجاری، آب، برق و گاز میان دو کشور همکاری های بیشتری صورت گیرد و تفاهم نامه ها و قراردادهای میان دو کشور به سطح بسیار بالاتری ارتقا پیدا کند.وی تاکید کرد: رابطه ایران و ترکمنستان صرفا رابطه همسایگی نیست، بلکه رابطه برادری، تمدنی و فرهنگی و به عبارت دیگر رابطه خویشاوندی است و این رابطه عمیق میان دو کشور می تواند زمینه همکاری های فراوان میان دو کشور را فراهم کند.رئیس‌جمهور بیان داشت: جا دارد از رئیس جمهور سابق ترکمنستان پدر رئیس جمهور فعلی این کشور که گام های خوبی در جهت توسعه روابط میان دو کشور برداشتند تشکر کنم و امیدوار هستم در دوره ریاست جمهوری آقای سردار بردی محمداف نیز گام‌های موثری برداشته شود.رئیسی گفت: مهم آن است که در مذاکرات انجام شده میان دو کشور روشن شد، اراده جدی دو کشور بر توسعه روابط است و اجرای تفاهم نامه های امروز و از همه مهم تر مصمم بودن ما برای به امضا رساندن سندی مربوط به دو دهه آینده بیانگر اهمیت رابطه با ترکمنستان است.وی با بیان اینکه همکاری با کشورهای دریای خزر یکی از اولویت های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است، افزود: از این رو ما از اجلاس آینده که قرار است با میزبانی ترکمنستان برگزار شود استقبال می کنیم. حتما همکاری های دو کشور منتهی به همکاری های منطقه‌ای و بین المللی خواهد شد.رئیس‌جمهور با بیان اینکه در این مذاکرات مشخص شد دیدگاه دو کشور نسبت به افغانستان نزدیک به هم است، تاکید کرد: معتقد هستیم در افغانستان باید دولتی فراگیر به نمایندگی از تمام احزاب سیاسی و اقوام وجود داشته باشد و بر مردم آن کشور حکومت کند.وی تصریح کرد: ادامه بحث های انجام شده در اجلاس وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان مورد تاکید قرار گرفت. مشکلات و مسایل موجود در منطقه باید به دست مسئولان منطقه حل شود و هرگونه حضور بیگانگان ممکن است مشکلاتی به همراه داشته باشد و اعتقاد ما این است وجود بیگانگان در منطقه مانع امنیت و مشکل ساز خواهد بود.رئیسی گفت: بار دیگر از حضور رئیس جمهور ترکمنستان و هیئت عالی رتبه ترکمنستان تشکر می کنم و امیدوار هستم منشأ توسعه روابط و برکات میان دو کشور باشد.

رئیس جمهور ترکمنستان :بخش انرژی و حمل و نقل از بخش‌های مهم و استراتژیک روابط دو کشور است
اقای «سردار بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان نیز در این نشست مطبوعاتی با بیان اینکه مذاکرات بین هیات‌های ترکمنستان و جمهوری اسلامی ایران با موفقیت به پایان رسید، خاطرنشان کرد: گفتگوها در فضای شفافیت، اعتماد و احترام متقابل بین دو کشور برگزار شد که تصویری از روابط برادری میان دو کشور را ترسیم کرد.رئیس جمهور ترکمنستان با اشاره به اینکه زمینه‌ها و چشم‌انداز روابط در جهت گسترش همکاری‌های بازرگانی و اقتصادی و افزایش حجم مبادلات تجاری بین دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت، گفت: بخش انرژی و حمل و نقل از جمله بخش‌های مهم و استراتژیک روابط تهران و عشق‌آباد است و تلاش‌های خود را برای بهره‌گیری موثر از این امکانات در مسیر گسترش تعاملات دو کشور متمرکز خواهیم کرد.بردی محمداف افزود: دو کشور همچنین مصمم به گسترش روابط فرهنگی و بشردوستانه به عنوان یکی از بخش‌های مهم برای تقویت پیوند میان دو ملت و دو کشور هستند.رئیس جمهور ترکمنستان با بیان اینکه دو کشور در چارچوب سازمان‌های معتبر جهانی روابط بسیار خوبی با یکدیگر دارند و مصمم هستند این روابط را گسترش دهند، اظهار داشت: در مذاکرات امروز به روابط دو کشور در حوزه دریای خزر اهمیت ویژه‌ای داده شد.بردی محمداف تصریح کرد: در جریان مذاکرات و ملاقات امروز همچنین مسائل افغانستان مورد توجه دو طرف بود. تهران و عشق آباد خواهان این هستند که افغانستان به یک دولت شکوفا تبدیل شود که در پروژه‌های مهم بین‌المللی و منطقه‌ای مشارکت داشته باشند.وی با اشاره به امضای چند سند همکاری دو کشور خاطرنشان کرد: این اسناد باعث توسعه و تحکیم هر چه بیشتر روابط و مناسبات بین دو کشور خواهد شد.

«تجارت» از امیدواری سهامداران نسبت به اصلاح نرخ ارز نیمایی گزارش می دهد؛

گروه اقتصاد کلان: نوسانات در شرایطی در بازار سهام ادامه دارد که کارشناسان نسبت به ادامه روند بورس در نیمه اول سال نسبتا خوشبین هستند. به گزارش «تجارت»، روند حرکت شاخص کل بورس دیروز دوباره نزولی شد و این شاخص بیش از ۹۰۰۰ واحد کاهش یافت. شاخص کل بورس امروز با ۹۷۳۷ واحد کاهش به رقم یک میلیون و ۵۶۴ هزار واحد رسید. شاخص کل با معیار هم وزن هم ۹۹۹ واحد کاهش یافت و رقم ۴۲۸ هزار و ۹۳۱ واحد را ثبت کرد. در این بازار ۴۳۹ هزار معامله انجام شد که ۳۴ هزار و ۶۷۸ میلیارد ریال ارزش داشت. ملی صنایع مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت اصفهان، سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی و پتروشیمی پارس نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی و در مقابل مبین انرژی خلیج فارس نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی بورس گذاشتند. شاخص کل فرابورس هم دیروز با ۱۳۲ واحد کاهش در رقم ۲۱ هزار و ۳۴۹ واحد ایستاد. در این بازار ۲۰۹ هزار معامله انجام شد که ۴۰ هزار و ۱۳۱ میلیارد ریال ارزش داشت. بیمه پاسارگاد، پلیمر آریاساسول، پتروشیمی زاگرس و نفت ایرانول نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی و در مقابل تولید نیروی برق دماوند نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی فرابورس گذاشتند. اما یک کارشناس بازار سرمایه ضمن تشریح ریسک هایی که این بازار با آن رو به رو است گفت: مهم ترین مساله بورس اختلاف نرخ دلار در بازار آزاد و سامانه نیما است. سعید جعفری با تاکید بر اینکه مهم ترین موضوع برای بازار سرمایه نرخ دلار است، توضیح داد: مهم ترین موضوعی که وجود دارد این است که بین رشد قیمت دلار در بازار آزاد و دلاری که شرکت های بزرگ بورسی در سامانه نیما عرضه میکنند اختلاف زیادی وجود دارد و این باعث شده است با وجود انکه شاهد رشد قیمت دلار در بازار آزاد هستیم بازار سرمایه نزولی شده و همانند سایر بازارها با تورم رشد نکند. وی ادامه داد: شرکت های بورسی که از صادرکنندگان بزرگ کشور محسوب می شوند ملزم شده بودند به اینکه دلار خود را در سامانه نیما به اختلاف زیاد نسبت به بازار ازاد عرضه کنند و این باعث شده بود که سهام شرکت ها نیز تحت فشار باشد. اما دلیل اینکه شاهد صعود چشم گیر بازار در روزهای قبل بودیم این بود که اعلام شد صادرکنندگان میتوانند دلار خود را با نرخ توافقی بفروشند. یعنی با نرخ های بالاتر از نرخ نیما که این باعث شد هیجان خرید در بازار مخصوصا در نمادهای صادراتی و پتروشیمی ها ایجاد شود. این کارشناس بازار سرمایه در ادامه با اشاره به وضعیت بازارهای جهانی اظهار کرد: از طرف دیگر ریسک هایی در بازارهای جهانی وجود دارد. ریزش شدید بازار بورس امریکا و احتمال ایجاد رکود گسترده باعث شده است سهام داران در بازار داخلی احتیاط کنند زیرا بسیاری از شرکت ها کامودیتی محور و وابسته به قیمت های جهانی هستند و اگر رکود در بازار جهانی رخ دهد دامنه آن به کالاها در ایران نیز می رسد. جعفری با اشاره به احتمال قطعی برق صنایع نیز گفت: از طرف دیگر در استانه فصل گرما هستیم و برق برخی واحدهای تولیدی در مقاطعی قطع می شود و سرمایه گذاران نگران هستند این قطعی برای چند ماه ادامه دار باشد و باعث شود شرکت ها در گزارش ها هم عملکرد خوبی در حوزه تولید و فروش نداشته باشند. وی با تاکید بر اینکه ریسک پیرامون بازار سهام زیاد است، عنوان کرد: همین ریسک باعث احتیاط معامله گران می شود. بسیاری انتظار دارند روند بازار سرمایه همسو با تورم رشد کند اما این اتفاق کمرنگ شده است. با این حال من فکر میکنم از هفتعه بعد مجددا صعود ملایمی در بازار داشته باشیم.

پیشبینی از آینده بورس
آن طور که کارشناسان می‌گویند، در بازار بسیاری از صنایع به کف‌های حمایتی خود رسیده اند و کفسازی خوبی در بازار انجام شده است. هم اکنون ارزش معاملات خوبی در بازار را شاهد هستیم. تنها نکته نگران کننده بازار دست اندازی دولت و تصمیمات شبانه و قبیله‌ای است که بسیاری از مدیران وقت در این بازار انجام می‌دهند. بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰ دارای یک حباب منفی بود و واقعا وقتی به سهام نگاه می‌کردیم ارزنده بودند. اما در ابتدای سال ۱۴۰۱ بازار یک جهش خوبی را تجربه کرد و عمده این مسئله به دو خبر باز می‌گشت که یک خبر مربوط به خودرویی‌ها بود و خبر بعدی انتظارات تورمی مردم. مردم دیگر احساس می‌کردند که قیمت سهام به یک جایی رسیده است که دیگر بازار توانایی دیدن این اعداد را ندارد و قرار است قیمت‌های بالاتری را بازار به خود ببیند. همچنین بحث تورم جهانی و احتمال تداوم آن نیز تاثیر خودش را بر قیمت کامودیتی‌ها نشان داده و، چون در بازار ما بسیاری از نماد‌های اصلی بر پایه کامودیتی هستند از تورم جهانی و رشد قیمت‌های جهانی منتفع خواهند شد. به علاوه با توجه به اینکه پیش بینی می‌شود نرخ دلار از قیمت‌های فعلی پایین‌تر نرود، این هم به نوبه خود بر قیمت کامودیتی‌ها تاثیرگذار است؛ بنابراین قیمت‌های جهانی مناسب، نرخ دلار، رشد قیمت محصولات برخی شرکت ها، تورم، حذف ارز ۴۲۰۰، … با توجه به عقب ماندن بورس از سایر بازارها، حکایت از این دارند که بازار ما در سال جاری مستعد رشد می‌باشد و بهبود آن به مراتب بهتر از دو سال اخیر خواهد بود. هرچند شاید این رشد سریع و عجول نباشد، اما روند حرکتی منطقی‌ای را با توجه به شواهد می‌تواند در برگیرد. با تمام بی اعتمادی‌های اخیر، بهبود این روز‌های بازار، حاکی از این است که نقدینگی‌های در بازار سرمایه، دور خودش را در بازار‌های دیگر زده و اکنون تمرکزش را بر ارزندگی بازار سرمایه قرار داده، ولی باز هم با وجود بهبود حجم معاملات معتقدم پول‌های پارک شده‌ای در بیرون از بازار هست که منتظر شرایط بهتر جهت ورود به بازار می‌باشند. ریسک کنونی بازار موضوع توافقات وین هست که همچنان بازار را در بلاتکلیفی قرار داده و در صورت حل این مشکل دورنمای بسیار بهتری در انتظار بازار خواهد بود همچنین اگر بازار سرمایه از قیمت‌های دستوری نجات یابد، کمک بزرگی به تخصیص بهینه منابع خواهد شد. ضمن اینکه شفافیت قیمت‌ها نیز یکی از خواسته‌های مهم فعالین بازار سرمایه می‌باشد تا بازار از تصمیمات غیرمنطقی درباره تعیین قیمت‌ها در امان باشد. به اعتقاد کارشناسان چشم‌‌‌‌‌‌‌انداز بازار سهام در سال‌جاری به عوامل متعددی بستگی دارد. از متغیر‌‌‌‌‌‌‌های کلان می‌توان به‌عنوان یکی از این عوامل نام برد. اینکه چه اتفاقاتی در موضوع مذاکرات اتمی رخ خواهد داد، درآمد ارزی کشور به چه سمت و سویی میل می‌‌‌‌‌‌‌کند و‌‌‌‌‌‌‌ پارامتر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی که وضعیت کسری‌بودجه سال‌جاری را تعیین خواهند کرد، از مهم‌ترین عواملی محسوب می‌شوند که متغیر‌‌‌‌‌‌‌های کلان کشور را شکل می‌دهند.

گروه اقتصاد کلان: رییس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: از اول خرداد ماه تا کنون یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد صنفی مالیات مقطوع را پذیرفته‌اند و ۵۵۰ هزار واحد صنفی نیز از مالیات معاف شده‌اند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، داود منظور با بیان اینکه، کل مبلغ مالیات حدود 2 میلیون مودی 2 هزار و 500 میلیارد تومان ثبت شده که مودیان پذیرفته اند،گفت: به اصناف به عنوان منبع مالیاتی بزرگ نگاه نمی کنیم، نگاه درآمدی به واحدهای صنفی نداریم زیرا هر واحد صنفی شناسنامه دارد و مالیات را پرداخت می کند، ما به دنبال کشف فرارهای مالیاتی بزرگ هستیم. رییس سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه رویکرد این سازمان کشف فرار مالیاتی بزرگ است، گفت: در هشت ماه گذشته فرار مالیات را روزانه شناسایی می کنیم، برآوردهای ما حاکی از این است که بیش از 135 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی شناسایی شده ضمن اینکه این آمارها برآوردی است و تغییر می کند. وی ادامه داد: 2 میلیون و 200 هزار مودی جدید شناسایی کرده ایم، کسانی که پیش از این به عنوان مودیان مالیاتی حساب نمی شدند برای آنها اظهار نامه برآوری تهیه کرده ایم. منظور بیان داشت: مودیانی که اظهارنامه نانویس یا صفر ارائه کرده اند، اطلاعات آنها شناسایی و برای 220 هزار نفر، اظهارنامه برآوردی صادر شده که باید اقدام به پرداخت مالیات کنند. وی با اشاره به اینکه در نظام مالیاتی مراحل دادرسی بسیار منصفانه ای داریم، گفت: اگر مودی به مالیات اعلامی اعتراض داشته باشد با مراجعه به اداره های مالیاتی در سراسر کشور می تواند اعتراض کند و این موضوع از سوی کارشناسان مورد بررسی قرار می گیرد.
به اعتراض اتحادیه ها رسیدگی می شود
رییس سازمان امور مالیاتی کشور ابراز داشت: همکاران مکلف هستند قبل از قطعی کردن مبلغ مالیات به مستندات مودیان توجه و بر روی مبلغ توافق کنند ضمن اینکه توصیه می کنیم که با مردم مدارا کنند. وی با بیان اینکه اعتراض های اتحادیه های صنفی را مورد رسیدگی قرار می دهیم، گفت: یکی از اعتراض هایی که برخی از اصناف داشتند این بود که مبالغ وارد به پوز، صرفا درآمد نبوده است و این امر در مشاغلی مانند کافی نت ها، بنگاه های املاک و دفترخانه ها وجود دارد. منظور گفت: به اداره های مالیاتی در سراسر کشور ابلاغ کرده ایم کسانی که نسبت به مبالغ پوز معترض هستند را مورد رسیدگی قرار دهند و بر روی سامان مالیات را اصلاح کنند در همین رابطه اتحادیه دفترخانه ها می تواند برای هشت هزار واحد صنفی، واریزی های درامدی را اعلام کند. وی با تاکید بر اینکه ما به مردم و اتحادیه های صنفی اعتماد داریم گفت مالیات ها سیستمی حساب شده است و قطعا اختلافاتی وجود دارد که به تشخیص کارشناس مالیاتی این موارد اصلاح می شود. رییس سازمان امور مالیاتی کشور افزود: در خرداد ماه مراجعه های مردمی بسیار زیاد شده و همکاران با اینکه ساعات اداری تغییر کرده است تا ساعت 21 شب در محل کار حضور دارند و روزهای سختی را سپری می کنند. وی با اشاره به اینکه کارشناسان مالیاتی سربازان خدوم و بدون ادعا هستند، گفت: مردم داری یکی از اصول حکمرانی در دولت سیزدهم است از این رو کسانی که اعتراض به مالیات دارند به اداره های مالیاتی مراجعه کنند در اداره ها، چارچوب ها تعریف شده است و اختیارهای خبرگی به همکاران واگذار کرده ایم. منظور بیان داشت: بر اساس مطالعاتی که داشته ایم، مالیات را محاسبه کردیم اما ضریب سود در تمام کشور یکسان نیست، بر اساس شرایط جغرافیایی و منطقه ای ضرایب سود تعیین می شود و مدیران اختیار دارند که نسبت به این ضرایب تصمیم گیری کنند. وی خاطر نشان کرد: به دنبال تعامل حداکثری با اصناف هستیم، طی 2 ماه گذشته جلسه های بسیار زیادی را با اتاق اصناف تهران، بازاریان و اتحادیه ها برگزار کردیم همچنین در چند روز گذشته جلسه ای با حضور وزیر اقتصاد و 60 نماینده اصناف داشته ایم. رییس سازمان امور مالیاتی کشور شروع ارائه اظهارنامه های مالیاتی را فصل خردادماه اعلام کرد و گفت: مشاغل، اشخاص حقیقی و واحدهای صنفی باید برای عملکرد در سال گذشته اظهارنامه مالیات ارائه کنند یا سازمان مالیاتی که مالیات مقطوع را اعلام می کنند را پرداخت کنند. وی ابراز داشت: اصناف از چرخه های اصلی اقتصاد کشور هستند، مشاغل نقش مهمی در ایجاد اشتغال دارند هر واحد صنفی 2 یا 3 نفر را اشتغال ایجاد می کند و یک خدمت بزرگی به جامعه دارد. منظور با اشاره به اینکه رویکرد ما در تعامل با اصناف نرم و ملایم است، گفت: نقش مهمی که اصناف در طول و بعد از انقلاب داشته اند، فراموش شدنی نیست این قشر همیشه همراه بودند و در فراز و فرودهای انقلاب، دفاع مقدس و تحریم ها نقش ویژه و مشارکت فعالانه داشته اند. وی گفت: در روزهای کرونا شاهد بودیم که اصناف همراهی بسیار بالایی داشتند با آنکه نتوانستند کسب درآمد کنند، اما حقوق کارگران را پرداخت کردند و در کمک های خیرخواهانه و مردمی مشارکت فعالی داشته اند قدردان زحمات این قشر هستیم. به گفته وی، در بحث مالیات مشاغل، قانونگزار 2 رویکرد دارد اینکه برای مشاغل کوچک و متوسط قانونگزار می گوید سازمان مالیاتی با استفاده از ابزار ها، مالیات مقطوع را تعیین و به آنها اعلام کند و واحد این مالیات را بپذیرد که پرداخت کند و یا اینکه واحدهای صنفی اظهارنامه مالیاتی ارائه کند. رییس سازمان امور مالیاتی کشور بیان داشت: همکاران در سازمان مالیات، اسناد و اظهارنامه ها را مورد بررسی قرار می دهند و خالص درآمد مبنای محاسبه های درآمد قرار می دهند. وی با اشاره به ماده 131 و 84 مالیات گفت: مشاغلی که میزان فروش آنها بیشتر از مبلغ 4.8 میلیارد تومان در سال 1400 بوده است باید نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی اقدام کنند. مشاغلی که زیر این مقدار فروش داشته‌اند نیازی به ارائه اظهار نامه ندارند و می‌توانند نسبت به پرداخت مالیات مقطوع اقدام کنند.

سرمقاله

دکتراصغرنعمتی
مدیرمسئول

اندیشمندان حوزه توسعه امروزه علاوه بر مولفه‌های که در دیدگاه سنتی اقتصاد توسعه نظیر، سرمایه اقتصادی، فیزیکی و نیروی انسانی به آنها توجه می‌شد بر عنصر دیگری تحت عنوان سرمایه اجتماعی تاکید می‌ورزند. در واقع سرمایه اجتماعی «دارایی جمعی ناپیدایی» است که نقش ایجاد اندیشمندان حوزه توسعه امروزه علاوه بر مولفه‌های که در دیدگاه سنتی اقتصاد توسعه نظیر، سرمایه اقتصادی، فیزیکی و نیروی انسانی به آنها توجه می‌شد بر عنصر دیگری تحت عنوان سرمایه اجتماعی تاکید می‌ورزند. در واقع سرمایه اجتماعی «دارایی جمعی ناپیدایی» است که نقش ایجاد انسجام در سطوح مختلف جامعه به ویژه دولت و مردم را ایفا می‌کند. براساس این رویکرد چنانچه جامعه‌ای فاقد عنصر مهم سرمایه اجتماعی گردد سایر مولفه‌ها کارایی خود را از دست داده و یا به حداقل اثربخشی سوق می‌یابند. به عبارت دیگر سرمایه اجتماعی بهره‌وری را در سایر منابع ارتقا می‌بخشد و با ایجاد همدلی و اعتماد موجب هم‌افزایی در سازمان، کشور و حتی در سطح بین‌المللی می‌گردد.
پژوهش‌ها علمی نیز بیانگر این واقعیت است که بین حکمرانی مطلوب در سازمان‌های مختلف و سرمایه اجتماعی رابطه معناداری وجود دارد. به این معنا که هر چقدر سازمان‌ها بتوانند بر تقویت اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی همت کنند، بهره‌وری و اثربخشی در سایر منابع نیز چشمگیر است. در کشور ما نیز به دلیل ماهیت مردمی بودن حاکمیت عنصر حیاتی سرمایه اجتماعی نقش بی‌بدیلی در پیبشرد اهداف و تحقق چشم‌اندازها دارد.
در شرایط حال حاضر کشور که رفع تنگناها و مضایق، همراهی بیشتر مردم را می‌طلبد، توجه به اثربخشی سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی پیشران برنامه دولت در حوزه‌های مختلف سیاستگذاری و اجرا می‌باشد. بدیهی است این وضعیت می‌طلبد تا مدیران با اشراف کافی به این مقوله مهم تمامی سعی خود را بر تقویت این عنصر معطوف دارند. شاخص‌هایی نظیر برخورد منعطف با مردم و ارباب رجوع، تسهیل امور به دور از دیوان‌سالاری مرسوم و معمول، خوشرویی و اخلاق‌مداری در کار و صبوری و شکیبایی در قبال مراجعه کنندگان خسته از بوروکراسی نقش بسزا در تغییر نگاه و بهبود سرمایه اجتماعی جامعه خواهد داشت. در چنین شرایطی ضرورت دارد اینگونه مدیران در هر سطح و جایگاهی مورد تشویق و ترغیب قرار گیرند تا الگویی برای توسعه فرهنگی از این دست در مدیریت شود که انسجام‌بخش و ارتقا دهنده سرمایه اجتماعی باشد.
روز گذشته بنده بنا به الزام در پیگیری صدور مجوزی که لازمه آن مفاصاحساب مالیاتی بود برای چندمین بار در اداره کل مالیاتی غرب تهران واقع در وردآورد حضور یافتم. که در این مرحله نیازمند تصمیم‌گیری مدیر ارشد یا همان ممیز کل بود، به همین منظور وقتی تصمیم کارمند محترم معطوف به مذاکره بنده با ممیز کل گردید با پیش‌فرض‌های ذهنی پیش‌داوری کردم که کار وارد مرحله‌ای سخت شده است و برای حصول نتیجه باید کفش آهنی پوشید! با این زمینه ذهنی و هدایت و راهنمایی همکاران اداره مذکور نزد ممیز کل رهنمون شدم و پس از گفتگوی کوتاه و طرح موضوع و مشکل با برخوردی سراسر محبت، توام با همدلی و همدردی مواجه شدم که یکباره ضمن فراموش کردن همه مشکلات معمول و جاری کار، نگاهم به مالیات و دیدگاه‌هایی که در فرهنگ عامه در این خصوص مطرح است، تغییر کرد این مثال نمونه بارز کارکرد یک مدیر در ارتقاء اعتماد عمومی و تقویت سرمایه اجتماعی است. ایشان هیچ شناختی از بنده نداشت و من هم برای اولین بار برای پیگیری کار وی را دیدار نمودم، اما نوع برخورد و توجه و پیگیری از سر لطف در چارچوب قوانین جاری و ابلاغی موجب امتنان و رضایت خاطر گردید. از این رو این اتفاق را بهانه‌ای کردم تا ضمن تاکید بر اهمیت موضوع سرمایه اجتماعی، بر نقش مثبت مدیران در بهبود حکمرانی مطلوب اشاره‌ای داشته باشم. امیدوارم همه مدیران در تمام سطوح با باور جدی به عملکرد مثبت و تسهیل‌گر خویش در بهبود سرمایه اجتماعی به تقویت اینگونه رفتارهای پسندیده کمک نمایند.

یادداشت

محمود نجفی عرب
رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران

بزرگ‌ترین مساله صنعت دارو در حال حاضر، عدم تعدیل قیمتی در پی افزایش هزینه‌های تولید است که می‌تواند در آینده نزدیک منجر به تعطیلی خطوط تولید دارو در کشور شود. ما مطلع هستیم که نمایندگان مجلس طی رایزنی با وزارت نیرو، اهمیت شرکت‌های داروسازی را در زمینه تامین بزرگ‌ترین مساله صنعت دارو در حال حاضر، عدم تعدیل قیمتی در پی افزایش هزینه‌های تولید است که می‌تواند در آینده نزدیک منجر به تعطیلی خطوط تولید دارو در کشور شود. ما مطلع هستیم که نمایندگان مجلس طی رایزنی با وزارت نیرو، اهمیت شرکت‌های داروسازی را در زمینه تامین داروی کشور گوشزد کرده‌اند و وزارت نیرو نیز اعلام کرده است که فهرست کارخانجات داروسازی و موقعیت آنها را به این وزارتخانه ارائه دهیم که تا از قطعی برق این واحدها جلوگیری کنند. وزارت نیرو اعلام کرده که قطعی برق کارخانجات داروسازی در اولویت آنها نیست، در حال حاضر فهرست کارخانجات داروسازی و محل استقرار آنها در حال جمع‌‌آوری است تا تدابیری برای جلوگیری از قطعی برق آنها اندیشیده شود. در سال گذشته نیز مشکلاتی در پی قطعی برق این کارخانجات پدید آمد که با رایزنی‌های صورت گرفته، این واحدهای تولیدی را از قطعی برق مستثنی کردند. به ویژه در کارخانجاتی که راکتورها در آن فعالیت‌ می‌کردند و قطعی برق موجب از بین رفتن سلول‌هایشان ‌می‌شد. بنابراین با پیگیری به موقع در سال گذشته، خسارت جدی در صنعت داروسازی پدید نیامد. در حال حاضر بزرگ‌ترین مساله صنعت داروسازی قطعی برق نیست، بلکه بحث قیمت است. با توجه به افزایش هزینه‌ها که از اواسط سال گذشته آغاز شد، موضوع تعدیل قیمتی متناسب با افزایش هزینه‌ها از طریق اتحادیه‌ها و سندیکاها مورد پیگیری قرار گرفت. چنانکه نامه‌نگاری‌ها و جلسات متعددی با مسئولان دولتی در وزارت بهداشت و حتی معاون اول رئیس‌جمهوری انجام شد و این مساله بارها هشدار داده شده است که اکنون ادامه فعالیت بسیاری از خطوط تولیدی شرکت‌های داروسازی، مقرون به صرفه نبوده و بخش‌های بسیاری زیان‌ده هستند. به رغم نامه‌نگاری نمایندگان مجلس با سران قوا یا حتی فرهنگستان علوم پزشکی با مسئولان برای رسیدگی به وضعیت صنعت دارو، هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ایم. این وضعیت تا آنجا پیش رفته است که احتمالا برخی شرکت‌ها نتوانند تولید در برخی از خطوط را از اوایل تیرماه ادامه دهند و این مساله طی نامه‌هایی به اطلاع مقامات دولتی رسیده است. البته علاوه بر صنایع دارویی، صنایع تولیدکننده تجهیزات پزشکی هم دچار این مشکل هستند.

«تجارت» از اقدامات جدید وزارت نفت گزارش می دهد:

گروه انرژی: تمرکز و اتخاذ تمهیدات لازم برای افزایش ظرفیت تولید نفت خام از میادین مشترک کشور با اولویت میادین نفتی آزادگان، یادآوران، یاران، آذر و فرزاد از اولویت‌های وزارت نفت در سال گذشته بوده که در این راستا نیز گام‌های خوبی برداشته شده است. به‌ گزارش «تجارت»، ایران چهارمین کشور از نظر دارا بودن ذخایر نفتی و دومین کشور از نظر ذخایر گازی در جهان است و درمجموع بزرگ‌ترین کشور دنیا به لحاظ دارا بودن ذخایر هیدروکربنی به شمار می‌رود. این ذخایر در میادین متعدد نفت و گاز کشور گسترده بوده و از این تعداد ۲۸ مخزن مشترک بوده به این معنا که ایران در این میادین با یک یا چند کشور همسایه مشترک است و هر کدام سهمی از این میادین دارند. بزرگ‌ترین شریک ایران در میادین مشترک همسایه غربی ایران، عراق است که ۱۲ میدان مشترک بین دو کشور وجود دارد. همچنین ایران در پنج میدان با امارات متحده عربی، چهار میدان با عربستان، چهار میدان با قطر و یک میدان با هرکدام از کشورهای عمان، کویت و ترکمنستان مشترک است. اهمیت میادین مشترک آنچنان برای ایران زیاد است که درمجموع ۵۰ درصد از ذخایر گازی کشف‌شده کشور در میادین مشترک گازی قرار دارد، با این حال بر اساس آنچه وزارت نفت اعلام کرده، از ۲۸ مخزن مشترک، ایران در ۱۵ میدان فعال است و توسعه ۱۳ میدان دیگر یا انجام‌نشده و یا هنوز به تولید نرسیده است. برنامه ریزی جهت افزایش تولید میادین نفتی ازطریق انجام عملیات احیای حدود ۷۵۰ حلقه چاه کم بازده توسط شرکت های دانش بنیان و فناور داخلی به میزان تولید تجمعی اضافی حدود ۸۳ میلیون بشکه نفت خام از دیگر برنامه‌های این بخش بوده است. علاوه بر این آغاز اجرای فعالیت‌های توسعه‌ای میادین نفتی و گازی که قرارداد آنها پیش از این منعقد شده شامل پایدار غرب و آبان با کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های خارجی و داخلی، سپهر و جفیر با شرکت ایرانی، چشمه خوش، پایدار شرق و دالپری با کنسرسیوم خارجی و داخلی، توسعه تکمیلی میدان آزادگان جنوبی (فاز ۱) با شرکت پتروپارس، توسعه میدان مشترک فرزاد با شرکت پتروپارس و توسعه میدان گازی بلال با شرکت پتروپارس در دستور کار قرار گرفته است. پیگیری جهت نهایی‌سازی قراردادهای توسعه‌ای شامل توسعه و بهره برداری میدان سهراب (امضای قرارداد با شرکت انرژی دانا در بهمن ماه ۱۴۰۰)، امضای قرارداد توسعه فاز دوم لایه نفتی میدان مشترک پارس جنوبی در اسفند ماه ۱۴۰۰ با مشارکت شرکت تاسیسات دریایی و یک شرکت خارجی، امضای تفاهم نامه مرحله دوم توسعه میدان نفتی مسجد سلیمان با شرکت ایرانی گستر سینا در اسفند ۱۴۰۰، توسعه و بهره برداری میدان مشترک یاران (شامل یاران شمالی و جنوبی) با شرکت داخلی (انعقاد قرارداد و تایید در شورای اقتصاد) در دستور کار قرار دارد. علاوه‌بر این طرح بهبود بازیافت، افزایش تولید و بهره‌برداری ازمیدان کوپـال در لایه آسماری با مشارکت شرکت خارجی و شرکت داخلی (در انتظار دریافت مصوبه شورای اقتصاد) توسعه و بهره برداری میادین پارسی و پرنج با شرکت مپنا، انعقاد تفاهم نامه توسعه میادین نفتی دهلران و دانان با شرکت خارجی و انعقاد تفاهم نامه توسعه میادین گازی ارم و پازن با شرکت خارجی در دستور کار است. تمرکز بر توسعه میدان گازی پارس جنوبی، اتخاذ تمهیدات لازم و استفاده از تمامی ظرفیت‌های موجود برای افزایش تولید گاز غنی از این میدان مشترک گازی، با بهره برداری از فازهای میدان گازی پارس جنوبی، میزان تولید گاز غنی ایران از کشور قطر با وجود سهم دو برابری این کشور از این میدان گازی مشترک، پیشی‌گرفته ‌است. توسعه فازهای ۱۳، ۲۴ و ۲۲ به اتمام رسیده و توسعه فاز ۱۴ نیز با پیشرفت فیزیکی بیش از ۹۱ درصد در انتهای سال ۱۴۰۰ در حال انجام است. پیگیری اجرای فاز ۱۱ طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی و پیش بینی تولید اولیه از این طرح در سال ۱۴۰۱ (پیشرفت فیزیکی بیش از ۳۴ درصد در انتهای سال ۱۴۰۰ به پشتوانه افزایش جهشی تولید گاز کشور در پارس جنوبی، ظرفیت تولید گاز خام کشور برای نخستین بار از مرز ۱۰۰۰ میلیون مترمکعب در روز عبور کرد. اما متوسط تولید گاز غنی از میدان گازی پارس جنوبی در سال های اخیر از روند افزایشی قابل‌توجهی برخوردار بوده و این رقم در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال گذشته بیش از ۴ درصد رشد داشته است. شایان ذکر است که با راه‌اندازی فازهای جدید پارس جنوبی، میزان تامین گاز کشور از این میدان در سال ۱۴۰۰ به حدود ۷۰ درصد ارتقا یافته است. پیگیری اجرای بسته طرح توسعه میادین گازی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران شامل طرح توسعه ۱۱ میدان توسعه نیافته، توسعه فاز دوم میدان آغار و احداث ایستگاه تقویت فشار برای میادین سرخون و شانول از اقدامات مهم در سال ۱۴۰۰ بوده است. پیش از این مدیرعامل شرکت ملی نفت گفته بود: طبق بسته سرمایه‌گذاری شرکت نفت، بخش پایین‌دستی مثل پتروشیمی‌ها برای تامین خوراک خودشان، البته با حفظ حاکمیت مخازن نفت و گاز و با رعایت سیاست‌های اصل 44 در بالادست صنعت نفت سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

«تجارت» بررسی کرد

گروه راه و مسکن: رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه اطمینان می‌دهیم پروژه نهضت ملی مسکن در نیمه دوم سال تسریع شود، توضیحاتی درخصوص متراژ واحدها، نحوه تامین مالی طرح و میزان آورده متقاضیان ارایه کرد. به گزارش ایسنا، اکبر نیکزاد اظهار کرد: دولت و مجلس عزمشان را جزم کرده‌اند که مردم را صاحب خانه کنند. بنابراین در قالب طرح نهضت ملی مسکن زمین رایگان، تخفیفات شهرداری، نظام مهندسی و تسهیلات تا سقف ۴۵۰ میلیون تومان پرداخت می‌شود. متراژ واحدها نیز طبق بررسی‌هایی که از مناطق مختلف درخصوص نیاز منطقه و توان متقاضیان صورت می‌گیرد متفاوت خواهد بود. حداقل مساحت واحدها ۶۰ متر و حداکثر ۱۰۰ متر در نظر گرفته شده است. وی درخصوص چگونگی تامین منابع مالی پروژه نهضت ملی مسکن با ذکر مثالی گفت: فرضا اگر واحدهای ۸۰ متری ساخته شود و هزینه آن متری ۶.۵ میلیون تومان باشد قیمت تمام شده ۵۲۰ میلیون تومان خواهد بود. اگر تسهیلات واحد مذکور ۳۵۰ میلیون تومان باشد متقاضی باید ۱۷۰ میلیون تومان پرداخت کند اما تلاش این است که حدود ۱۰۰ میلیون تومان از این مبلغ در پایان پروژه دریافت شود؛ زیرا ممکن است متقاضی مستاجر باشد و پول پیش خود را در زمان تخلیه دریافت کند. رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به وجود خانه‌های خالی در شهر تهران گفت: در بعضی مناطق برق حدود ۸۰ درصد واحدها خاموش است و کسی در آنجا سکونت ندارد. این میزان خانه‌های ساخته شده باید به فروش برسد یا اجاره داده شود. وزارت اقتصاد قصد دارد از واحدهای خالی مالیات بگیرد که اقدام جدیدی است و به تدریج شکل اجرایی به خود می‌گیرد. در غیر این صورت با ادامه وضعیت فعلی هرچقدر هم که خانه بسازیم مشکل بازار مسکن حل نمی‌شود. نیکزاد که در یک برنامه رادیویی سخن می‌گفت با بیان اینکه اقدامات خوبی برای تامین مسکن در جریان است اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی تلاش می‌کند در کل کشور و استان تهران مسکن احداث کند. شهر جدید فردوس در نزدیکی پردیس دارد طراحی می‌شود. برای مساله تردد در شهرهای اطراف تهران مثل پردیس، پرند و هشتگرد نیز اقداماتی در جریان است. وی درباره امتناع برخی دستگاههای دولتی از واگذاری زمینهای خود به طرح نهضت ملی مسکن گفت: بنیاد مستضعفان و سازمان اوقاف همکاری خوبی دارند و اعلام آمادگی کرده‌اند تا ظرفیت زمینهای خود را در اختیار پروژه‌ها قرار دهند. برخی دیگر از دستگاهها درخصوص در اختیار گذاشتن اراضی خود مقاومت می‌کنند. بنابراین رییس‌جمهور اعلام کرد که برای ساکنان واجد شرایط دستگاههایی که زمین در اختیار دارند خانه ساخته شود. البته قانون جهش تولید و تامین مسکن این اختیار را داده که در صورت امتناع دستگاهها از واگذاری اراضی، آنها را به تملک دولت درآورد ولی معتقدم کار به آنجا نمی‌رسد و عزیزان همکاری مورد نظر را خواهند داشت. به گفته نیکزاد، ساخت یک میلیون واحد در ساخت کار سختی است اما تجربه نشان داده کارهای سخت در کشور انجام شده و این اقدام نیز قطعا به سرانجام می‌رسد. اطمینان دارم که در نیمه دوم سال پروژه نهضت ملی مسکن سرعت بیشتری به خود می‌گیرد همچنین معاون مسکن روستایی بنیاد مسکن با بیان این‌که برای ۱۷۵ هزار واحد نهضت ملی مسکن تحت مسئولیت بنیاد، تامین زمین شده است گفت: ساخت حدود ۶۴ هزار واحد شروع شده و ۴۲ هزار واحد در مرحله فونداسیون و اسکلت است؛ تیرماه نیز در شهر قم ۲۰۰ واحد را افتتاح می‌کنیم. حمیدرضا سهرابی اظهار کرد: آن دسته از واحدهای طرح نهضت ملی مسکن که مسئولیت آن به عهده بنیاد مسکن گذاشته شده فعال است. وزارت راه و شهرسازی برای حدود ۱۷۵ هزار واحد، زمین به ما معرفی کرده که با توجه به بررسی شرایط زمین‌ها مثل کاربری و توپوگرافی اقدام به ساخت می‌کنیم. وی افزود: از ۱۷۵ هزار واحدی که زمین معرفی شده تا کنون برای ۸۸ هزار واحد پروژه تعریف کردیم که قابلیت ساخت دارد. مابقی در مراحل تغییر کاربری، برنامه‌ریزی استان، کمیسیون ماده ۵ یا شورای عالی مسکن است. معاون مسکن روستایی بنیاد مسکن تصریح کرد: هم‌اکنون حدود ۶۴ هزار متقاضی واجد شرایط به ما معرفی شده که عملیات اجرایی ساخت خانه‌های آنها شروع شده است. این پروژه‌ها در مراحل مختلف آماده‌سازی زمین، اخذ پروانه یا ساخت قرار دارد. بیش از ۴۲ هزار واحد در مرحله فونداسیون و اسکلت است. به گفته سهرابی، تیرماه امسال تعداد ۲۰۰ واحد نهضت ملی مسکن در شهر قم توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی افتتاح می‌شود. وی با اشاره به سهم سالیانه ۴۰۰ هزار واحدی بنیاد مسکن در پروژه نهضت ملی مسکن گفت: از این تعداد ۲۰۰ هزار واحد شهری و ۲۰۰ هزار واحد روستایی است. بعد از تصویب و ابلاغ قانون جهش تولید و تامین مسکن مقداری زمان برد تا تفاهم‌نامه‌ها بین وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن به امضا برسد. اما همین که تا کنون برای ۱۷۵ هزار واحد تامین زمین شده نسبتا مطلوب است. معاون مسکن روستایی بنیاد مسکن تاکید کرد: ما این آمادگی را داریم که هرچقدر زمین به ما معرفی کنند، پروژه شروع کنیم. درخصوص تامین منابع نیز بحمدالله مشکلی وجود ندارد و در اکثر نقاط کشور تسهیلات در حال پرداخت است. سهرابی خاطرنشان کرد: مسئولیت بنیاد مسکن در طرح نهضت ملی در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر است اما در برخی کلانشهرها مثل قم نیز فعالیت داریم. سقف این تسهیلات در تهران ۴۵۰ میلیون تومان، ‌سایر کلانشهرها ۴۰۰ میلیون، مراکز استان‌ها ۳۵۰ میلیون و دیگر شهرها ۳۰۰ میلیون تومان است که با نرخ سود ۱۸ درصد پرداخت می‌شود.

برنامه مشترک وزارت صمت و نیرو برای تامین نیاز برق صنایع وارد فاز اجرایی شد؛

گروه صنعت و تجارت: شرکت مدیریت شبکه برق ایران اعلام‌کرده است که سهمیه مصرف برق صنایع فولادی و سیمانی بر اساس هماهنگی انجام شده بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نیرو تا ۱۰ تیرماه از ساعت ۲۴ تا هشت صبح روز بعد بدون محدودیت است. همزمان با بالا رفتن دمای هوا روند مصرف برق در کشور رو به افزایش گذاشته است و بر همین اساس وزارت نیرو با هدف بهینه‌سازی و کاهش مصرف اقدام‌هایی را در دستور کار قرار داد. بیشتر این اقدام‌ها تشویق‌محور بود تا مشترکان در بخش‌های خانگی، کشاورزی و صنعتی ترغیب به بهینه مصرف کردن شوند. برخی اقدام‌ها در بخش صنعت نیز اعمال محدودیت برای صنایع انرژی بر در ساعت‌های اوج بار شبکه بود تا از این راه امکان تامین برق پایدار برای سایر مشترکان و نیز تداوم فعالیت تولیدی صنایع فراهم شود.
در همین زمینه، سخنگوی صنعت برق گفته است که برنامه‌هایی تدوین شده تا واحدهای صنعتی با کمترین محدودیت به فعالیت خود ادامه دهند. مصطفی رجبی مشهدیادامه داد: برنامه‌های متنوعی در بخش‌های مختلف داریم، در بخش صنعت با برنامه‌ریزی‌هایی که از قبل انجام شده، برنامه تعطیلات و تعمیرات صنایع از نظم و انسجام در تابستان متناسب با نیازهای صنعت برق برخوردار خواهد بود. این مقام مسئول در وزارت نیرو اضافه کرد: محدودیت صنایع امسال نسبت به سال گذشته کمتر خواهد بود و در شهرک‌های صنعتی به نحوی تنظیم شده تا کمترین میزان محدودیت را داشته و تولید خود را داشته باشند.
به‌تازگی نامه‌ای از شرکت مدیریت شبکه برق ایران برای صنایع فولادی و سیمانی ارسال شده که در آن اعمال محدودیت برقی برای این صنایع در ساعت‌های شب برداشته شده است. در این نامه آمده است: سهمیه مصرف برق صنایع فولادی و سیمانی بر اساس هماهنگی انجام شده بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نیرو تا ۱۰ تیرماه از ساعت ۲۴ تا هشت صبح روز بعد بدون محدودیت است. در ادامه نامه تاکید شده، صنایع فولادی و سیمانی باید از ساعت هشت صبح تا ساعت ۲۴ سهمیه‌های ابلاغی قبلی را رعایت کنند.
چند روز پیش از این بود که قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت از تشکیل کارگروه مشترک برای جلوگیری از زیان احتمالی صنایع در پیک مصرفی برق خبر داد و گفت: در تابستان سال گذشته قطعی برق واحدهای تولیدی بدون اطلاع قبلی انجام می‌شد، اما اکنون مقرر شد این اقدام نه‌تنها با اعلام به آنها بلکه با توافق تشکل‌ها صورت بگیرد. محمدصادق مفتح به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای کنترل قطعی برق صنایع در تابستان اشاره کرد و افزود: به دنبال ضرر و زیان سال گذشته صنایع تحت تاثیر قطعی پیاپی برق آنها، کارگروه مشترکی مابین وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیرو تشکلی شد تا بتوان از طریق تصمیمات اتخاذ شده در این کارگروه مانع از ضرر و زیان احتمالی صنایع در پیک مصرفی برق برای تابستان شویم. وی اظهار داشت: در زمستان سال گذشته، اقدامات درستی برای کنترل مصرف گاز صنایع در دستور کار قرار گرفت و در آن زمان توانستیم به موفقیت‌های زیادی در عدم قطعی گاز صنایع دست پیدا کنیم. مفتح خاطرنشان کرد: اکنون در حال مدیریت قطعی برق صنایع هستیم و تصمیمات اتخاذ شده به‌گونه‌ای است که کمترین آسیب به صنایع مختلف وارد شود. قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که در وضعیت فعلی به دنبال اولویت‌بندی برای قطعی برق صنایع هستیم تا ضمن جبران کمبود برق، کمترین خسارت به صنایع وارد شود.
نیمه اول خردادماه سال جاری بود که معاون بازار برق شرکت مدیریت شبکه برق ایران گفت: صنایع باید تا جایی که می‌توانند برق موردنیاز خود را از بورس بخرند. حمیدرضا باقری گفته بود که صنایع می‌توانند بخشی از برق موردنیاز خود را در بورس و بخشی را از شرکت‌های برق منطقه‌ای تهیه کنند. به گفته این مقام مسئول، در حال حاضر صنایعی که کد بورسی گرفته‌اند، برقی را که یقین دارند، مصرف می‌کنند را در بورس یا به صورت معامله دو جانبه خریداری کرده و بقیه آن را از طریق برق منطقه‌ای خریداری می‌کنند. معاون بازار برق ادامه داد: هیچ منع قانونی در معامله برق از بورس در زمان اوج مصرف برق در بورس وجود ندارد و صنایع می‌توانند در زمان اوج مصرف، برق خود را از بورس انرژی خریداری کنند. باقری گفت: ظرفیتی که به نیروگاه‌ها در بورس انرژی داده می‌شود، توسط مشترکان برق قابل خریداری است و هر مشتری قیمت بیشتری پیشنهاد دهد، برنده این بازار خواهد بود تا جایی که برق قابل عرضه تمام شود. در پی آن، بر اساس قانون عرضه و تقاضا در زمان‌های کمبود برق، چون رقابت بین خریداران بیشتر می‌شود، جهش قیمتی در بورس خواهیم داشت که این امر بازخورد لازم را به سرمایه‌گذار می‌دهد تا در زمینه احداث نیروگاه قدم پیش گذاشته و با اطمینان کامل و در یک محیط رقابتی سالم و کامل نسبت به ایجاد نیروگاه اقدام کند.

خود صنایع باید برق تولید کنند
در همین حال یک عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: صنایع بزرگ که درآمد بالایی دارند باید ترغیب شوند که برق مورد نیاز خود را تولید کرده و از این طریق هم جلوی خسارات ناشی از قطعی برق به حوزه صنعت را گرفته و هم از بار شبکه کاسته شود. مالک شریعتی نیاسر در گفتگو با ایسنا، درباره خسارات قطعی برق به صنایع بر ضرورت تولید برق توسط صنایع بزرگ تاکید و بیان کرد: صنایع بزرگ کشور نظیر پتروشیمی، فولاد و سیمان خودشان در وضعیت امروز کشور و در کمبود برق مقصر هستند. محاسباتی که ما انجام دادیم نشان می دهد که مصرف انرژی کشور را خود این صنایع بالا برده و به صورت غیر بهره ور از انرژی استفاده می کنند. این عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه با بیان اینکه قطعی برق برای صنایع زیان آور است و تاثیر مخربی بر تولید می گذارد، اظهار کرد: مجلس از سال گذشته به این موضوع ورود کرد و سعی داشت تا تعرفه برق صنایعی که درآمد بالایی دارند را واقعی تر کند تا این صنایع ترغیب شوند که خودشان نیروگاه تاسیس کنند و تاثیر مخربی که تا به امروز داشته اند را جبران کنند. صنایع نیز از مصوبه مجلس استقبال کردند. این نماینده مجلس تصریح کرد: براساس تفاهمنامه هایی که به امضا رسیده، این صنایع پیگیر احداث نیروگاه هستند، بدین ترتیب تامین برق این صنایع از شبکه سراسری جدا خواهد شد. این امر هم به نفع خود صنایع بوده و هم به نفع مردم است و هم شدت مصرف انرژی کاهش خواهد یافت و هم از بار شبکه کاسته می شود. شریعتی در پایان تاکید کرد: این به نفع صنایع است که برق آنها قطع نشود و یک منبع پایدار تولید داشته باشند اما مقصر اصلی این قطعی خود این صنایع بزرگ هستند. با تولید برق توسط خود این صنایع، این مشکل مرتفع خواهد شد.

گروه بین الملل: وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد، واشنگتن نگران وضعیت سربازان اوکراینی است و به همین خاطر ۲۴ ساعت هفته تلاش می‌کند تا نیازهای روزانه آنها را فراهم کند. آنتونیو بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای با شبکه پی بی اس درباره شکایت اوکراین از اینکه توسط روسیه تحت فشار است و تسلیحات کافی و مهمات لازم را در اختیار ندارد، گفت: مشکلات بسیاری در خطوط مقدم جنگ وجود دارد. اوکراینی‌ها این مشکلات را حس می‌کنند و این مشکلات برای آنها آزاردهنده هستند. ما عمیقا نگراین این وضعیت هستیم اما ما ۲۴ ساعت و کل هفته مشغول کار و تلاشیم تا مطمئن شویم که خواسته‌ها و نیازهایشان به دستشان می‌رسد.در پاسخ به این سوال که آیا فکر می‌کند اوکراین باید بخشی از خاک و قلمروی خود را به روسیه بدهد یا خیر، گفت: آینده اوکراین به اوکراینی‌ها بستگی دارد. در نهایت تصمیم‌گیری‌ها بر عهده مردم اوکراین است و توسط دولت منتخب این کشور از جمله ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین اتخاذ می‌شوند. او باید تصمیم بگیرد که چه چیزی به نفع کشور و مردمانش است و ما از آن حمایت خواهیم کرد.

گروه کشاورزی: سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی با بیان اینکه سه کارخانه لبنی ۵۳ میلیارد تومان جریمه شدند گفت افزایش قیمت در محصولات لبنی هم در بخش تولید و هم عرضه وجود دارد. به گزارش فارس محمد اسفنانی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی روز گذشته در برنامه شبکه خبر اعلام کرد به دلیل اینکه سه کارخانه لبنی قیمت‌های مصوب را رعایت نکرده بودند تا سقف ۵۳ میلیارد تومان جریمه شدند. به گفته این مقام مسئول یک کارخانه لبنی ۳۶ میلیارد کارخانه لبنی دوم ۱۶ میلیارد تومان و کارخانه سوم ۸۳۰ میلیون تومان جریمه شدند ضمن اینکه هر سه کارخانه موظف شدند تا قیمت های خود را به نرخ قبل برگردانند.وی اعلام کرد که تخلف گرانفروشی هم در بخش تولید و هم در عرضه بازار وجود دارد اما نسبت آن در بخش تولید کننده بیشتر است.اسفنانی تصریح کرد با افزایش ۵ برابری جریمه ها میزان تخلفات در آینده کمتر خواهد شد. همچنین مدیر کل بازرسی و نظارت بر کالا‌های اساسی وزارت جهاد کشاورزی از معرفی ۱۸۰۰ مورد تخلف به تعزیرات در طرح تشدید نظارت بر کالا‌های اساسی و محصولات کشاورزی در سراسر کشور خبر داد.
مسعود امراللهی با بیان اینکه طرح تشدید نظارت بر محصولات کشاورزی بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار و با دستور وزیر جهادکشاورزی اجرا شد، اظهار داشت: در این طرح ۴ هزار بازرس در قالب ۲۰۰۰ تیم ۱۷ هزار و ۶۸۲ مورد بازرسی انجام دادند. وی با اشاره به اینکه رویکرد این طرح، جریمه محوری نبوده و بصورت توصیه‌ای و ارشادی انجام شد، تصریح کرد: با اجرای این طرح هزار و ۸۰۰ فقره پرونده تخلف تشکیل و به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال شد. مدیر کل بازرسی و نظارت بر کالا‌های اساسی وزارت جهاد کشاورزی توجه به کمیت، کیفیت و قیمت را سه محور اصلی نظارت بر بازار کالا‌های اساسی و محصولات کشاورزی خواند و گفت: کالا‌هایی مانند شیر، ماست، پنیر، روغن، گوشت، مرغ، و برنج از جمله مهمترین اقلامی بودند که در این طرح مورد بازرسی قرار گرفتند.

ضرغامی مطرح کرد؛

گروه جامعه: وزیر میراث فرهنگی گفت: برخی از اوقات می شنوم که هتل‌ها نرخ‌های نجومی از مردم می‌گیرند من به حساب این می‌گذارم که حتماً اشتباهی شده است. جامعه هتلداران به این موضوع نظارت کند. نشست رؤسای جوامع هتلداری استان‌ها و مناطق آزاد کشور با حضور عزت الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی و گردشگری بعد ازظهر روز گذشته در هتل فردوسی تهران برگزار شد. در این نشست، عزت الله ضرغامی گفت: هتلداری کار عاشقانه است. اگر این عشق نباشد کسی هتلدار نمی‌شود. هتلداران مسائل زیادی دارند حتی همین موضوع قلیان هم می‌توانند در هتل مهم باشد. حالا اگر چهارتا عرب هم آمدند که قلیان بکشند مشکلی نیست. هتل را که نمی‌خواهیم شیرکش خانه کنیم!
وی افزود: هزینه‌ها در حال افزایش است. به هر حال اقلام هم گران شده و به خیلی از حوزه‌ها نیز تعمیم داده می‌شود. می‌دانیم شما هم مشکلاتی دارید. درباره این مسئله تصمیم گرفته می‌شود. شاهد بودم وزیر کشاورزی در یکی از سفرهای استانی هر قدر اصرار کرد مرغ ۴۵ تومانی که کف آن برای مرغدار ۶۰ تومان می‌شود را گران کنید، آقای رئیس‌جمهور موافقت نکرد. می‌گفت باید قیمت نهایی کنترل شود.
ضرغامی گفت: درباره مراکز هتل‌ها موافق هستم که متناسب با بالا رفتن هتل‌ها در قیمت‌ها تجدیدنظر شود. جامعه هتلداران مسئولیت دارد شما باید بر هتل‌ها نظارت کنید. الان سرویس‌های بهداشتی برای مردم و خانواده گلوگاه گردشگری است. مردم به سرویس بهداشتی مناسب دسترسی ندارند به همین دلیل مدیریت مستقل گذاشته ایم به شرکت مادر تخصصی سپرده ایم این کار را پیگیری کند. وی ادامه داد: منطقی برای گرفتن هزینه ارزی از گردشگران وجود دارد ولی در حال حاضر ۱۱ واحد هستند که حرف‌ها و نگاه متفاوت نسبت به این موضوع دارند. باید با نظرات آنها به جمع بندی برسیم.
وزیر میراث فرهنگی خطاب به هتلداران بیان کرد: در اینجا هر چیزی که خیال شما را راحت می‌کند و ما می‌توانیم کمک کنیم حتماً انجام می‌شود. ما موظفیم سلامت هتل را حفظ کنیم. خواهش من این است که وارد این موضوع شوید. زمانی بود که مجبور شدم دیر وقت به هتلی بروم. دیدم چند خانم بی حجاب در هتل رفت و آمد می‌کردند گفتم چطور امکان دارد. برخی توجیه نیستند. شاید چند تا خانواده دیگر هم باشند که می‌خواهند احساس راحتی کنند. هتل قانون دارد و باید به مسافر اعلام شود. بحث ما توصیه اخلاقی نیست. هر کسی که وارد هتل می‌شود ضوابطی را می‌پذیرد اجازه ندهید در این حوزه‌ها وزارت میراث فرهنگی دخالت کند رئیس هتل که از طرف شما آنجا را اداره می‌کند باید توجیه باشد و مؤدبانه قانون هتل را به مسافر بیان کند.
ضرغامی با بیان اینکه هر کسی را می‌بینید برای سرمایه گذاری در گردشگری تشویق کنید افزود: نباید قیمت زیرمیزی داشته باشید و گفته شود چون تقاضا زیاد بوده از مسافر جا از قیمت تابلو یک قیمت دیگر هم گرفته شود. برخی از اوقات نرخ‌های نجومی از هتل‌ها می‌شنویم من به حساب این می‌گذارم که حتماً اشتباهی شده است. نباید این طور باشد که مردم بروند به هتل و کیفیتی نامناسب دریافت کنند بعد بگویند که مملکت صاحب ندارد. تشکل شما صاحب نظارت بر کیفیت هتل هست. اجازه ندهید که مردم به چنین حرفی برسند. گاهی یک مشکل، کل صنف را زیر سوال می‌برد. وی خطاب به معاون گردشگری با بیان اینکه کمی خطر کنید گفت: برای تصدی گری‌ها باید جلسات بیشتری بگذاریم. این موضوع را معاون گردشگری پیگیری کند.

گروه سیاسی: دبیر ستاد حقوق بشر گفت: جمهوری اسلامی ایران، مدافع حقوق بشر است و تلاش جمهوری اسلامی ایران در دخالت دادن مردم در تعیین حق سرنوشتشان در جهان بی نظیر است. کاظم غریب آبادی در اولین نشست کمیته صیانت از حقوق مردم، گفت: کمیته صیانت از حقوق مردم تقویت کننده اقدامات حقوقی بشری است که تاکنون انجام شده است. جمهوری اسلامی ایران مدافع حقوق بشر است و انقلاب جمهوری اسلامی انقلابی حقوق بشری است؛ چرا که با حذف نهادهای دیکتاتوری نهادهای مردمی را حاکم کرد و ۱۴ تا ۱۵ نهاد مرتبط با حقوق مردم در کشور مانند ستاد حقوق بشر ایجاد شده است. دبیر ستاد حقوق بشر با بیان اینکه حقوق بشر محدود به قوه قضاییه و دولت نیست بلکه شامل حقوق اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی می‎شود، گفت: غربی‎ها قصد دارند حقوق بشر مدنظر خود را به دیگر کشورها تسری بدهند تا بتوانند براساس آن، از کشورهای دیگر نقد کنند یا به آنها فشارهای با انگیزه سیاسی وارد کنند.
غریب آبادی ادامه داد: چهار کارگروه پیش بینی کردیم که ماهانه جلساتی برگزار خواهند کرد و کارگروه سمن‎ها نیز در ادامه اضافه خواهد شد و پیگیری درخواست‎‌های مردمی نیز وظیفه کارگروه های مذکور است.دبیر ستاد حقوق بشر ادامه داد: تشکیل کمیته صیانت از حقوق مردم گامی مبارک است و ظرفیت مناسبی برای صیانت از حقوق مردم با تعامل بیشتر ستاد حقوق بشر و قوای سه گانه با تشکیل این‌ کمیته ایجاد شده است. غریب آبادی با اشاره به اینکه ستاد حقوق بشر به عنوان یک نهاد فراقوه‎ای ۱۷ سال قبل ایجاد شد، گفت: کار ما هماهنگی، طراحی و هدایت و نظارت بر همه موضوعات مربوط به حقوق بشر در داخل و خارج از کشور است.