جهش ۲۳۶ درصدی سود خالص بانک سینا

بانک سینا اطلاعات و صورت های مالی تلفیقی ۱۲ ماهه منتهی به ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۰ را منتشر کرد که بر اساس آن سود خالص تلفیقی این بانک نسبت به پایان سال ۱۳۹۹ با ۲۳۶ درصد رشد رو به رو شده است. به گزارش تجارت به نقل از روابط عمومی بانک سینابه نقل از فصل بانک، بانک سینا که با نماد وسینا و سرمایه ۲۵.۳۸۳ میلیارد و ۸۵۰ میلیون ریال از بانک های فعال در بازار سرمایه کشور است، خالص درآمد کارمزدی خود را در پایان سال گذشته به صورت حسابرسی نشده، ۴.۱۰۸ میلیارد و ۴۵ میلیون ریال اعلام کرده که نسبت به پایان سال ۱۳۹۹ معادل ۵۵ درصد رشد را نشان می دهد. خالص درآمد تسهیلات و سپرده گذاری این بانک خصوصی نیز در پایان اسفندماه ۱۴۰۰ برابر با ۲۰.۹۰۷ میلیارد و ۸۹۵ میلیون ریال اعلام شده که نشان دهنده رشدی معادل ۶۹ درصد است. در عین حال جمع درآمدهای عملیاتی وسینا، ۳۳.۸۸۱ میلیارد و ۲۵۸ میلیون ریال به ثبت رسیده که نسبت به ۳۰ اسفندماه ۱۳۹۹ نمایانگر رشدی ۷۴ درصدی است. اطلاعات منتشرشده از سوی بانک سینا حاکی از آن است که این بانک خصوصی بورسی ۱۵.۰۸۳ میلیارد و ۸۰۶ میلیون ریال سود خالص تولید کرده که نسبت به مدت مشابه سال ماقبل، ۲۳۶ درصد بیشتر شده است.

 

تسهیلات قرض الحسنه دو میلیاردی پست بانک ابلاغ شد

بخشنامه پرداخت تسهیلات قرض الحسنه مسکن خانوارهای فاقد مسکن دارای فرزند سوم یا بیشتر، به مدیریت شعب استان‌ها و مناطق تهران از سوی اداره کل اعتبارات پست بانک ایران به شبکه بانکی از سراسر کشور را ابلاغ شد. به گزارش تجارت به نقل از اداره کل روابط عمومی پست بانک ایران، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با ابلاغ بخشنامه ۰۱/۲۲۸۰۲ مورخ ۱۴۰۱/۰۱/۳۱ به بانک‌ها، تسهیلات قرض الحسنه مسکن ودیعه، خرید یا ساخت مسکن موضوع جز (۳) بند (الف) تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، خانوارهای دارای فرزند سوم یا بیشتر را ابلاغ کرد. بر اساس این بخشنامه، تسهیلات قرض الحسنه ودیعه یا خرید یا ساخت مسکن) بنا به درخواست خانواده ( با بازپرداخت حداکثر ۲۰ ساله برای خانواده های فاقد مسکن که در سال ١٣٩٩ به بعد، صاحب فرزند سوم یا بیشتر شده یا می شوند به میزان دو میلیارد ریال ( ۲۰۰ میلیون تومان ) قابل پرداخت است. بر اساس این گزارش، این تسهیلات از محل ۱۰۰ درصد مانده سپرده های قرض الحسنه و ۵۰ درصد سپرده های قرض الحسنه جاری شبکه بانکی پرداخت و بانک ها باید با اعتبار سنجی، اخذ سفته و یا یک ضامن معتبر از متقاضی، این تسهیلات را پرداخت کنند.

ارائه هم‌زمان اینماد و درگاه
پرداخت اینترنتی توسط سداد
شرکت پرداخت الکترونیک سداد آمادگی
دارد از طریق پنجره واحد تجارت الکترونیک و هم ‌زمان با دریافت اینماد، درگاه پرداخت اینترنتی نیز به متقاضیان ارائه کند.
به گزارش تجارت به نقل از روابط عمومی بانک ملی ایران، شرکت پرداخت الکترونیک سداد به‌منظور ایجاد بسترهای لازم برای دریافت هم‌زمان اینماد و درگاه پرداخت، همکاری های بسیاری را طی ماه‌های گذشته با مرکز توسعه تجارت الکترونیکی داشته که بر اساس آن وب‌سرویس اینماد و پنجره واحد تجارت الکترونیکی به صورت آزمایشی از سوی این شرکت پیاده سازی شد.
این اقدام با هدف ایفای مسئولیت در بهینه‌سازی و تسریع فرایندهای حوزه پرداخت و همچنین رویکرد تعاملی با نهادهای متولی از جمله مرکز توسعه تجارت الکترونیکی از سوی شرکت سداد صورت گرفت و اکنون سداد، راهگشای سایر
شرکت‌های پرداخت الکترونیکی و پرداخت یار
شده تا خدمات با استفاده از وب‌سرویس اینماد و پنجره واحد تجارت الکترونیکی، با سرعت بیشتر و مراحل کوتاه‌تر به متقاضیان درگاه پرداخت اینترنتی ارایه شود. بر این اساس، اکنون مرکز توسعه تجارت الکترونیکی طی یک فراخوان از تمامی شرکت‌های پرداخت‌یار و پرداخت دعوت کرده است تا به وب‌سرویس اینماد و پنجره واحد تجارت الکترونیکی متصل شوند.
بدین ترتیب کسب‌وکارها می‌توانند هنگام دریافت نماد اعتماد الکترونیکی‌ به‌صورت مستقیم درگاه پرداخت اینترنتی نیز دریافت کنند و با توجه به هماهنگی‌های انجام‌شده میان شاپرک و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، با ثبت درخواست اینماد، دیگر نیازی به واردکردن مجدد اطلاعات برای دریافت درگاه پرداخت نخواهد بود.
سداد همواره می‌کوشد با پیشگامی برای ایجاد چنین خدماتی، به ارتقای سطح کیفی خدمات پرداخت الکترونیکی در کشور کمک کند و با فراهم آمدن این بستر، متقاضیان درگاه اینترنتی می‌توانند به ‌محض انتخاب شرکت خدمات پرداخت یا پرداخت یار موردنظر از فهرست شرکت‌های متصل به پنجره واحد، ضمن ارسال اطلاعات احرازشده هویت، دامنه، تلفن ثابت و همراه، ایمیل، نشانی، نوع فعالیت، کد رهگیری مالیاتی و... بدون نیاز به ورود مجدد اطلاعات، امکان ثبت درخواست درگاه اینترنتی را نیز داشته باشند.

 

مدیرعامل بانک مسکن خبر داد:

گروه بانک و بیمه: مدیرعامل بانک مسکن روند تامین مالی ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن را تشریح کرد. به گزارش تجارت به نقل از ایبنا محمود شایان درباره تامین مالی طرح نهضت ملی مسکن اظهار داشت: در قانون بودجه ۳۶۰ هزار میلیارد تومان برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی توسط مجلس شورای اسلامی پیش‌بینی و به بانک مرکزی ابلاغ شده و بانک مرکزی این ۳۶۰ هزار میلیارد تومان را بین ۲۷ بانک و موسسه مالی و اعتباری تقسیم کرده است.
وی با بیان اینکه سهم هر بانک هم از نظر تعداد واحد و هم از نظر مبلغ مشخص شده است، گفت: بانک مسکن با توجه به اینکه بانک توسعه‌ای و تخصصی بخش مسکن است، بیش‌ترین سهم را به خود اختصاص داده که ۲۱۰ هزار واحد و ۶۳ هزار میلیارد تومان به بانک مسکن اختصاص داده شده است تا بتواند به متقاضیانی که انبوه ساز و خودمالک هستند یا از طریق پروژه‌هایی که نهادهای وزارت راه پیمانکار ساخت مسکن هستند، تسهیلات را پرداخت کند. شایان افزود: در این زمینه وزارت راه و شهرسازی مکلف است که سیستم‌های مربوطه را راه‌اندازی کند که این اتفاق انجام شده و متقاضیان باید در سیستم tem ثبت نام کنند و وزارت متناسب با سهمیه هر بانک آنها را به سیستم بانکی معرفی کند.

پرداخت ۸۶ هزار میلیارد ریال تسهیلات توسط بانک مسکن
مدیرعامل بانک مسکن تصریح کرد: طبق اعلام عمومی قرار بود متقاضیان نزد سیستم بانکی حساب باز کنند و فقط ۴۷۷ هزار فقره حساب نزد بانک مسکن افتتاح شده که از این تعداد ۲۷۰ هزار نفر سهم‌الشرکه خود را به حساب‌ها واریز کرده‌اند. وی با بیان اینکه مردم می‌توانند به تدریج این سهم‌الشرکه را واریز کنند تا سهمیه اولیه ۴۰ میلیون تومان تکمیل شود، ادامه داد: بر این اساس متقاضیان ۱۷ هزار میلیارد تومان نزد بانک مسکن پول واریز کردند و قرار شد که بانک همزمان با اعلام وزارت راه این پول را در پروژه‌ها پرداخت کند. نهضت ملی مسکن بر خلاف مسکن مهر از ابتدا متقاضی محور است و از زمانی که متقاضی سهم الشرکه خود را پرداخت کند به پروژه ها مرتبط می‌شود و از ابتدا می‌داند که در کدام پروژه‌ها در کدام طبقه و کدام واحد دارای واحد مسکونی خواهد شد. شایان ادامه داد: بر این اساس در بسیاری از پروژه‌ها که آغاز شده سهم الشرکه مردم پرداخت شده و به مرحله مشارکت بانک و واریز سهم‌الشرکه بانک بر اساس سهم‌های تعیین شده رسیده است و بانک مسکن تا امروز حدود ۸۶ هزار میلیارد ریال تسهیلات به این پروژه‌ها پرداخت کرده و این روند شتاب بسیار خوبی گرفته است. مدیرعامل بانک مسکن یادآور شد: وزارت راه و شهرسازی تاکنون برای بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار واحد، زمین اختصاص داده که زمین ساخت ۲ میلیون واحد تحویل پروژه‌ها داده شده است.
ساخت مسکن در دو فاز ۲ میلیون واحدی
وی درباره روند ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی نیز گفت: از آنجا که پروژه ساخت مسکن زمان‌بر است و سال اول برای مسائل زیرساختی، تامین زمین، تهیه نقشه‌ها و مجوز و پروانه ساختمان اختصاص پیدا می‌کند عملاً در سال اول دولت، امکان ساخت یک میلیون واحد مسکونی وجود نداشت و بر این اساس وزیر راه و شهرسازی تکلیف کرد که در دو بخش ۲ میلیون واحدی از نظر زمین و تسهیلات این کار انجام شود و این شروع بسیار خوبی است. شایان درباره اختصاص زمین از سوی دستگاه‌های اجرایی نیز گفت: در شهر تهران با توجه به محدودیت‌هایی که از نظر زمین داشتیم بانک مسکن ۵۷ هزار واحد با ارتش جمهوری اسلامی ایران در نهضت ملی مسکن تفاهمنامه امضا کرد که در نیمه خردادماه سال جاری عملیات اجرایی ۱۵ هزار و ۵۰۰ واحد آغاز شد.

جریمه بانک‌ها متخلف در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن
وی درباره تکلیف بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن نیز گفت: در قانون بودجه دو جریمه برای عدم اجرای قانون پیش‌بینی شده که یک مورد آن اخذ مالیات است، یعنی اگر بانک‌ها سهم اختصاص داده شده را در پروژه‌ها تامین مالی نکنند به اجبار و راساً توسط اداره مالیاتی مالیات اخذ می‌شود که این کار می‌تواند مشکلاتی را برای ترازنامه بانک‌ها ایجاد کند. بنابراین بهترین کار این است که بانک‌ها با توجه به تکلیف ملی که در طرح نهضت ملی دارند، راهکارهایی را به وجود آورند که هر چه سریعتر منابع لازم را به نهضت ملی اختصاص دهند، همچنین از طرفی چنانچه این اتفاق انجام نشود پیش بینی شده اعضای هیئت مدیره بانک‌ها توسط بانک مرکزی به هیات انتظامی معرفی شوند.

ایران ظرفیت فوق العاده ای در تولید محصولات کشاورزی و غذایی دارد و اگر مدیریت کیفی و دلسوزی نیز وجود داشته باشد هیچگاه در عرصه غذا دچار مشکل نخواهیم شد. بهروز فروتن کارآفرین سرشناس ایرانی در حاشیه نمایشگاه ایران اگروفود ضمن بیان اینکه ایران ظرفیت فوق العاده ای در تولید محصولات کشاورزی و غذایی دارد و اگر مدیریت کیفی و دلسوزی نیز وجود داشته باشد هیچگاه در عرصه غذا دچار مشکل نخواهیم شد، گفت: بحران غذا در جهان و هشدارهایی که در این زمینه تا ۵ سال آینده داده می‌شود بر کسی پوشیده نیست اما در ایران با توجه به پتانسیل‌های موجود در صورت همراهی دولت با بخش خصوصی و استفاده از خرد جمعی در تصمیم گیری ها مشکلی به وجود نخواهد آمد. وی با بیان اینکه در دوران قبل از انقلاب، تعداد واحدهای صنعت غذا ۶۰۰ مورد بوده است، افزود: در حال حاضر این رقم به ۱۲ هزار واحد رسیده است و اگر دولتمردان در این سال‌ها همراهی بهتری داشتند صنعت غذا به طور شایسته‌تری رشد می‌کرد.

شرکت بازرگانی دولتی ایران اعلام کرد که دستورالعمل خرید تضمینی گندم، باعث خریداری و ذخیره‌سازی گندم‌های یکدست و باکیفیت شده است. بر اساس «دستورالعمل خرید تضمینی گندم» که مراکز خرید سراسر کشور ملزم به اجرای آن هستند، ویژگی‌ها، حدود مجاز و روش اُفت‌زنی محصول کشاورزی گندمکاران، تعیین شده و رعایت مفاد آن از طریق ایجاد هماهنگی خرید در کل کشور، باعث خریداری و ذخیره‌سازی گندم‌های یکدست و باکیفیت شده است. دستورالعمل خرید تضمینی گندم هر سال و پیش از فرا رسیدن فصل خرید، تدوین و نهایی شده و برای سهولت در خرید تضمینی گندم‌های باکیفیت و یکدست از کشاورزان گندمکار به استان‌های سرتاسر کشور ارسال می‌شود. در دستورالعمل مذکور، ویژگی‌های گندم قابل خریداری و حدود مجاز شامل اُفت مفید و غیرمفید و سن‌زدگی، تعیین شده و همچنین روش نمونه‌برداری از محموله‌های تحویلی گندمکاران در ابتدای ورود به مراکز خرید، مشخص شده است.

 

ضرر ۱۸ هزار تومانی مرغداران
در فروش هر کیلو تخم مرغ
رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار استان تهران می‌گوید بیش از نیاز کشور تخم مرغ تولید می شود و همین امر باعث شده که با مازاد تولید مواجه شویم و مرغداران در فروش هر کیلو تخم مرغ ۱۸ هزار تومان ضرر کنند. ناصر نبی‌پور با بیان اینکه عوارض صادراتی تخم مرغ هنوز حذف نشده است و صادرکنندگان به ازای صادرات هر کیلو تخم مرغ ۳۵۰۰ تومان عوارض می پردازند، گفت: صادرات صرفه اقتصادی ندارد ولی چون مازاد تولید داریم، باید انجام شود. وی ادامه داد: حتی بعد از برداشت عوارض باز هم صادرات به صرفه نیست. چون قیمت تمام شده ما با قیمت صادراتی همخوانی ندارند. حتی با قیمت‌های داخل بازار داخلی هم متناسب نیست.رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار استان تهران اضافه کرد: قیمت تمام شده هر کیلو تخم مرغ برای تولیدکننده ۴۵ هزار تومان است ولی با قیمت بسیار پایین‌تر در بازار داخلی و خارجی به فروش می رود. وی تصریح کرد: مرغداران در فروش هرکیلو تخم مرغ در بازار داخل حدود ۱۸هزار تومان ضرر می کنند. نبی‌پور در ادامه گفت: چون قیمت تخم مرغ در داخل کشور ارزان است، صادر می‌شود؛ اگر به قیمت واقعی تمام شده آن بود، امکان صادرات نداشتیم. وی عنوان کرد: مسئولان اعلام کردند که تا آخر سال نهاده‌ها را تامین می‌کنند، بعد از آن اعلام شد که تا شهریورماه نهاده تحویل داده می‌شود. مرغداران نیز جوجه‌ریزی‌ کردند. بیش از نیاز جوجه ریخته شد، یعنی بیش از ۶۰ میلیون قطعه. مرغ‌ها همگی جوان هستند و با مازاد تولید مواجهیم. با این شرایط حتی به مرغداران اجازه داده نمی‌شود که مرغ‌هایشان‌ را حذف‌ کنند. نبی‌پور در پایان گفت: نهاده در بازارگاه وجود دارد ولی چون قیمت آنها بسیار بالاست و نقدینگی مرغداران نیز کم است، خرید نیز بسیار کم شده است.

 

‌بازار محصولات پروتئینی در چهلمین روز مردمی‌سازی یارانه‌ها

گروه کشاورزی: گزارش از بازار محصولات پروتئینی در سطح پایتخت، نشان می دهد مرغ و تخم‌مرغ زیر نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار به فروش می‌رود و در بازار فراوان است، قیمت گوشت کماکان گران و بالا است و مردم از ضرورت نظارت دقیق بر بازار و قیمت‌ها می‌گویند. حدود 40 روز از اجرای طرح مرد‌می‌‌سازی یارانه‌ها گذشت و شاید گزارشی از وضعیت قیمت‌ها برای مخاطبان جالب و خواندنی باشد، به این منظور قیمت محصولات پروتئینی را‌ در یکی از مناطق 22 گانه تهران بررسی کردیم‌. گزارش میدانی از منطقه 19 تهران نشان می‌دهد که قیمت مرغ نسبت به هفته گذشته حدود 10 هزار تومان رشد داشته است اما هنوز کمتر از نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار پس از مردمی‌‌سازی یارانه‌ها به فروش می‌رود.
ستاد تنظیم بازار نرخ مصوب مرغ را پس از اجرای مردمی‌ سازی یارانه‌ها در 22 اردیبهشت حداکثر 59500 تومان تعیین کرده بود که در منطقه 19 تهران به کیلویی 53 هزار تومان فروخته می‌‌شود. بر اساس این گزارش، ویترین مغازه‌ها مملو از مرغ است، هیچ خریداری دست خالی بر نمی‌‌گردد، خریدها هم خوب است مردم می‌‌گویند باز قیمت مرغ نسبت به گوشت کمتر است و خرید این محصول برای آنها امروز به صرفه است.

تخم‌مرغ زیر نرخ مصوب به فروش می‌رود
بررسی‌ قیمت تخم‌مرغ در بازار نشان می‌‌دهد که این ماده غذایی حدود یک هزار تومان کمتر از نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار است، هر شانه تخم مرغ 30 تایی امروز به قیمت 70 هزار تومان فروخته می‌‌شود؛ فروشنده در این‌باره می‌‌گوید: در فصل گرم، تقاضا برای خرید تخم مرغ کم است و به همین دلیل قیمت‌ها پایین تر است.
ستاد تنظیم بازار قیمت این محصول را پس از اجرای اصلاح یارانه‌ها شانه ای 79500 تومان مصوب کرده بود. ایران در تولید مرغ و تخم مرغ هر دو خودکفا است، سالانه دو میلیون و 500 هزار تن تولید مرغ و بیش از یک میلیون تن تولید تخم مرغ در کشور وجود دارد و در مقاطعی از سال صادرات هم داریم. دولت اخیرا صادرات این دو محصول را باز گذاشته و شاید همین سیاست عاملی برای افزایش قیمت مرغ در بازار شده است. پس از اینکه قیمت مرغ به زیر 40 هزار تومان فروخته می‌‌شد، مرغداران بارها اعتراض می‌‌کردند که حذف ارز دولتی از واردات نهاده‌ها‌، قیمت تمام شده تولید را افزایش داده و فروش به قیمت‌ها‌ی کم برای آنها به صرفه نیست و وزارت جهاد کشاورزی تلاش کرد تا قیمت را برای آنها اقتصادی‌تر کند؛ وزارت جهاد به همان نرخ‌های مصوب ستاد تنظیم بازار اعتقاد دارد و می‌کوشد تا قیمت بازار را به آن سقف برساند به این معنی که از تولید حمایت کرده باشد.

قطعه فروشی مرغ مشکل‌ساز برای مصرف‌کننده‌
در بازار، ‌قطعه فروشی همچنان مشکل اصلی بازار مرغ است، فیله مرغ کیلویی 92 هزار تومان است و همین قیمت‌های بالا از نظر روانی بر قیمت مرغ کامل هم تاثیر دارد. فروشندگان مرغ را قطعه قطعه کرده و آنرا به قیمت‌ها‌ی گران‌تری می‌‌فروشند. برخی ویترین مغازه‌ها اصلا مرغ کامل نداشت و به جای آن قطعات مرغ را می‌‌فروختند وقتی دلیلش را از مغازه دار می‌‌پرسیم می‌‌گوید برایشان به‌صرفه است، در این مغازه قیمت سینه مرغ کیلویی 85000 تومان و ران مرغ 53500 تومان قیمت خورده است.
قیمت گوشت قرمز گران اما ثابت
روز گذشته قیمت گوشت قرمز در بازار بیش از هر کیلو 200 هزار تومان فروخته می‌‌شود هر کیلو گوشت ران گوساله 210 هزار تومان و ران گوسفندی 190 هزار تومان به فروش می‌‌رود گوشت چرخ کرده هم کیلویی 170 هزار تومان و گوشت منجمد هم کیلویی 170 هزار تومان فروخته می‌‌شود. این قیمت‌ها نسبت به یکی دو هفته گذشته ثابت است، اما پس از اجرای مرد‌می‌ سازی یارانه‌ها افزایش داشته است. 70 درصد هزینه محصولات پروتئینی از جمله گوشت به قیمت نهاده آن مربوط می‌شود، حذف ارز 4200 تومانی قیمت نهاده را بالا برده و تولیدکنندگان می‌‌گویند هزینه تولید آنها افزایش یافته است.

افزایش قیمت روغن‌ دمبه گوسفندی را هم گران کرد
گزارش نشان می‌‌دهد که قیمت دمبه که پیش دو ماه پیش کیلویی 80 هزار تومان بود اکنون کیلویی 130 هزار تومان فروخته می‌‌شود. مدیر یک فروشگاه محصولات پروتئینی در این باره گفت: افزایش قیمت روغن موجب شده است که برخی از هموطنان از روغن دمبه استفاده کند که عمده تقاضا بیشتر از سوی افغانستانی‌های مقیم کشور است، البته طب سنتی هم این روزها از منافع دمبه بسیار می‌‌گوید و همین عاملی برای افزایش تقاضا شده است.

ماهی قزل آلا کیلویی 76 هزار تومان
قیمت ماهی این روزها اندکی رو به افزایش است، هر کیلو ماهی قزل آلا کیلویی 76 هزار تومان فروخته می‌شود، از نظر مردمی‌ که در حال خرید هستند این قیمت برای ماهی قزل‌آلا بالاست، البته در این مغازه تنها قزل آلا فروخته می‌‌شود ولی قیمت سایر ماهی‌ها بیشتر از این قیمت‌ها است. به تازگی رئیس سازمان شیلات ایران سرانه مصرف ماهی را 13 کیلوگرم اعلام کرده است که تقریبا نصف میانگین جهانی است.
البته مردم در بازار می‌گفتند وقتی شمال و جنوب ایران، دریا داریم بنابراین دولت برای ارزان سازی قیمت این محصول باید بیشتر همت کند.
رئیس سازمان شیلات ایران روز شنبه در پاسخ به سوالی درباره اقدامات برای کاهش قیمت محصولات آبزی گفته بود: با استفاده از ظرفیت‌ها دانش بنیان‌ها تلاش می‌‌کنیم که نهاده ماهی‌ها را ارزان سازی کنیم تا مردم ماهی را با قیمت کمتری بخرند. به گفته حسینی‌ 70 درصد هزینه تولید ماهی را نهاده مصرفی آنها تشکیل می‌‌دهد که اگر نهاده ارزان باشد، تولید کننده، ماهی را با قیمت کمتری خواهد فروخت.

مردم خواستار تشدید نظارت بر قیمت‌ها هستند‌
یک خانم میانسال می‌گوید: افزایش قیمت‌ها فقط در چهار قلم کالایی که دولت اعلام کرده است، نیست، افزایش‌ها در اغلب کالاها وجود دارد و باید کنترل شود. به گفته یکی دیگر از خریداران، ‌مگر می‌‌شود تخم مرغ گران شود و محصولاتی مانند کیک و شیرینی که در آن به کار می‌‌رود، گران نشوند، این از روز اول مشخص بود که افزایش‌ قیمت‌ها تنها به این چهار قلم کالا محدود نخواهد شد. در گفت‌‌و‌گو با مردم انتظارها بیشتر روی تشدید نظارت‌ها بود تا فروشندگان قیمت‌ها‌ی متفاوت و گرانتری نفروشند، ظاهرا نوسان و تفاوت قیمت‌ها بیشتر مردم را نگران کرده است.