آیت الله رئیسی در جلسه هیات دولت تاکید کرد

گروه سیاسی: رئیس جمهور گفت: رسانه‌های بیگانه خصوصاً شبکه‌های فارسی زبان شبانه روز برای ایجاد یأس و ناامیدی در دل مردم تلاش می‌کنند اما همواره با حضور مردم عزیز ما در صحنه شکست خورده‌اند و به هدف‌شان نرسیده‌اند. آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در جلسه روز چهارشنبه هیات دولت، امید آفرینی در جامعه را از مطالبات مقام معظم رهبری و وظیفه مهم دولت برشمرد و تاکید کرد: حواشی نباید دولت را از متن کار که خدمت به مردم و امیدآفرینی در دل‌هاست، بازدارد. رئیس جمهور ایجاد یأس در دل‌ها را کار شیطان و شیاطین دانست و اظهار داشت: انسان خداجو همواره به امید زنده است و ما به عنوان خادمان ملت، هم باید نسبت به آینده امید داشته باشیم و هم روح امید را در جامعه تزریق کنیم.
رئیسی با گرامیداشت یاد و خاطره شهید مصطفی چمران و سرلشکر حاج قاسم سلیمانی که با امید و روحیه جهادی از مشکلات و سد «نمی‌شود»ها عبور کردند و با کمترین امکانات کارهای بزرگی را در میدان مبارزه با دشمنان تا بُن دندان مسلح انجام دادند، از آنها به عنوان الگوهای امیدآفرینی یاد کرد. وی اقدامات و تلاش های ‌پزشکان و پرستاران در مواجه با همه گیری کرونا را از دیگر مصادیق امیدآفرینی در جامعه دانست و افزود: کادر درمان بویژه شهدای سلامت در شرایط بسیار سخت همه گیری کرونا که زندگی همه مردم را تحت‌الشعاع خود قرار داده و نگرانی هایی را برای خانواده ها بوجود آورده بود،‌ با جانفشانی و از خودگذشتگی علی رغم همه کمبودها در عرصه خدمت رسانی میدان داری کردند و زمینه بازگشت امید و نشاط به جامعه را فراهم کردند.
رئیسی تاکید کرد: وضعیت کنونی که فوتی های ناشی از کرونا تک رقمی و در برخی روزها صفر شده و نیز میزان بسیار پایین ابتلا که امکان بازگشایی در صنوف مختلف و ایجاد شور و نشاط در کشور را فراهم کرده، پس از لطف خدا، ‌ثمره همراهی مردم و خصوصا تلاش ها و اقدامات جامعه پزشکی و پرستاری است و بنده در ماه های گذشته در تهران و برخی شهرها با حضور در بیمارستان ها و مراکز درمانی از نزدیک شاهد این مجاهدتها و فداکاری ها بوده ام و قدردان ایشان هستم. رئیس جمهور همچنین با اشاره به دیدارهایی که در حاشیه سفر به استان چهارمحال و بختیاری با عشایر داشت، گفت: عشایر عزیز ما در دوران دفاع مقدس ۱۰ هزار شهید دادند و متحمل سختی‌های فراوان شدند و امروز هم با مشکلاتی مواجه هستند اما از روحیه امید و ایستادگی برخوردارند و ذره‌ای یأس و ناامیدی در دل آنها نیست.
رئیسی افزود: برخی رسانه‌های بیگانه خصوصاً شبکه‌های فارسی زبان شبانه روز برای ایجاد یأس و ناامیدی در دل مردم تلاش می‌کنند اما همواره با حضور مردم عزیز ما در صحنه شکست خورده‌اند و به هدف‌شان نرسیده‌اند. رئیس جمهور با بیان اینکه امروز در یک جنگ اقتصادی هستیم، گفت: همه همکاران دولت به ویژه کسانی که مسئول بازار و تأمین سفره مردم هستند، شبانه روز برای خدمت‌رسانی و امیدآفرینی در جامعه تلاش می کنند و این اقدامات باید تا حصول نتایج نهایی تداوم داشته باشد. رئیس جمهور به معاون اول، معاونت حقوقی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دیگر بخش‌های ذیربط دستور داد که خواسته‌های بازنشستگان عزیز را درباره مستمری‌شان پیگیری نمایند. همچنین در جلسه روز گذشته هیأت دولت موضوع تمدید مجوز واردات کالاهای اساسی از طریق شرکت های تعاونی مرزنشین و پیله وران از محل ارز حاصل از واردات مورد بررسی قرار گرفت. هیأت وزیران در راستای حمایت از اقشار مرزنشین کشور به لحاظ مشکلات عدیده اقتصادی و معیشتی آنها، ضمن بررسی تمدید مصوبه دولت درخصوص مجوز واردات کالاهای اساسی از طریق شرکت های تعاونی مرزنشین و پیله وران از محل ارز حاصل از صادرات، تمهیداتی را در این خصوص اتخاذ کرد.
دولت در اجرای حکم مقرر در بند (ف) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور مبنی بر پرداخت مالیات سالانه خودروهای سواری و وانت دوکابین، آیین نامه اجرایی آن را تصویب کرد. به موجب آیین نامه فوق، انواع خودرو سواری و وانت دو اتاق (کابین) دارای شماره انتظامی شخصی در تملک اشخاص مشمول که در ابتدای ۱۴۰۱ ارزش هر یک از آنها بیش از ۱۰ میلیارد ریال باشد، مشمولین این آیین نامه هستند.
همچنین سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است، ارزش روز انواع خودرو سواری و وانت دو اتاق (کابین) را با توجه به سال ساخت یا واردات آنها و متناسب با جداول ارزش خودرو که در پایان سال ۱۴۰۰ اعلام شده است، تعیین نماید. مبنای تشخیص مشخصات خودرو و مالک آن، اطلاعات مندرج در شناسنامه خودرو صادر شده توسط نیروی انتظامی (برگ سبز) می باشد.
کلیه اشخاص حقوقی و حقیقی نیز مکلفند مالیات سالانه خودروهای مشمول خود و فرزندان کمتر از ۱۸ سال و محجور تحت تکفل را مطابق نرخ های مندرج در این آیین نامه، حداکثر تا پایان بهمن ماه سال ۱۴۰۱ پرداخت نمایند. چنانچه اشخاص مشمول، تا پایان بهمن ماه سال ۱۴۰۱ نسبت به پرداخت مالیات متعلقه اقدام ننمایند، سازمان می تواند با مطالبه سیستمی و از طریق عملیات اجرایی موضوع فصل نهم باب چهارم قانون، مالیات متعلق را وصول نماید.

«تجارت» اقدامات حمایتی سیاستگذار از بازار سرمایه را بررسی کرد

گروه اقتصاد کلان: دامنه روند نزولی در بازار سرمایه به روز گذشته هم کشیده شد تا این بازار هفته را قرمزپوش به پایان ببرد. شاخص کل بورس امروز با ۶۲۳۳ واحد کاهش تا رقم یک میلیون و ۵۳۳ هزار واحد نزول کرد. به گزارش «تجارت»، شاخص کل با معیار هم وزن هم با ۱۱۶۲ واحد کاهش در رقم ۴۲۲ هزار و ۲۹۵ واحد ایستاد. معامله‌گران این بازار ۴۰۸ معامله انجام دادند که ۴۱ هزار و ۲۹۱ میلیارد ریال ارزش داشت. توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه، ملی صنایع مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی و فجر انرژی خلیج فارس نسبت به سایر نمادها بیشترین تأثیر منفی و در مقابل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نسبت به سایر نمادها بیشترین تأثیر مثبت را روی بورس گذاشتند. شاخص کل فرابورس هم امروز با ۱۶۲ واحد کاهش در رقم ۲۰ هزار و ۶۷۱ واحد ایستاد. بیمه پاسارگاد، پلیمر آریاساسول، پالایش نفت لاوان، بانک دی، تولید نیروی برق دماوند و پتروشیمی تندگویان نسبت به سایر نمادها بیشترین تأثیر منفی و در مقابل بیمه کوثر نسبت به سایر نمادها بیشترین تأثیر مثبت را روی فرابورس گذاشتند. درباره آخرین تحولات بازار سرمایه یک کارشناس بازار سرمایه گفت: متولیان اقتصادی کشور باید از اتخاذ تصمیمات و انجام اقداماتی که موجب آسیب‌رسیدن به سودآوری شرکت‌های بورسی می‌شود، خودداری کنند؛ چرا که حضور این شرکت‌ها در بازار شفاف سرمایه، در واقع حق‌الناس محسوب می‌شود. سیاوش وکیلی گفت: پس از رکود حدود 16ماهه در بازار سرمایه و موضوعاتی که در حوزه اقتصاد کشور و برجام رقم خورد و موجب کاهش حجم معاملات و خروج سهامداران حقیقی از بازار سرمایه شد، از اوایل بهمن‌ پارسال، سازمان‌بورس پیگیری‌هایی را برای تقویت پارامترهای اقتصادی و پیش‌بینی‌پذیر بودن اقتصاد کشور به‌عمل آورد که شاه‌بیت نتیجه این پیگیری‌ها و اقدامات، به‌اصلاح نرخ خوراک و سوخت شرکت‌های پتروشیمی، پالایشی و سیمان و فولاد در بودجه سالانه کشور منجر شد.
این کارشناس بازار سرمایه افزود: علاوه بر این از اوایل اسفند سال گذشته هم‌زمانی اصلاحات پارامترهای اقتصادی و روند کاهش قیمت‌گذاری‌های دستوری با خوش‌بینی به اخبار برجامی و افزایش امید‌ها به رفع تحریم‌ها و آشکار شدن نتایج حاصل از کاهش تحریم‌ها و افزایش فروش نفت موجب شد بازار سرمایه، سال 1401 را با روندی مثبت بویژه برای شاخص‌ها همراه با افزایش حجم معاملات و افزایش و نیز اعتماد سهامداران شروع کند. وی ادامه داد: در چنین فضایی، برخی از کارشناسان با افزایش 10درصدی شاخص کل و 30درصدی شاخص هموزن، نگرانی خود را نسبت به بیش‌واکنشی فعالان و در نتیجه، افزایش بهای غیرمنطقی سهام کوچک و بازار پایه اعلام کردند. این در شرایطی است که همه‌گیر شدن این روند و رشد بی‌رویه قیمت این‌گونه سهام، به معامله به قیمت‌های بیشتر از ارزش ذاتی برخی سهام (over value) منجر خواهد شد و بیم آن می‌رود که با فعالیت‌های مخرب برخی از افراد و جریانات در فضای مجازی و شبکه‌‌‌های اجتماعی این بیش‌واکنشی به متضرر شدن بخشی از سهامداران منجر شود. وکیلی اضافه کرد: بدین جهت تهیه و توجه به محتواهای هشداردهنده نسبت به عواقب اتکا به شایعات و مطالب غیر‌واقع و گمراه‌‌‌کننده در شبکه‌‌‌های اجتماعی؛ توجه به افزایش سواد رسانه‌ای از سوی سهامداران و پیگیری اخبار از مبادی رسمی، از قبیل سایت‌های سازمان بورس و ارکان و رسانه‌های معتبر؛ پیروی از اصول سرمایه‌گذاری و پرهیز از استقراض و فروش دارایی‌های زیربنایی، مثل منزل محل سکونت یا خودروی مورد استفاده و... به منظور سرمایه‌گذاری در بورس؛ سرمایه‌گذاری غیرمستقیم از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا شرکت‌های سبدگردان با در نظر گرفتن میزان ریسک فرد؛ سهام موجود در بازار پایه فرابورس جزو سهام پرریسک ارزیابی می‌شود و بیانیه‌‌‌های ریسک، موید هشدار سرمایه‌گذاری خطرپذیر است.
وی اضافه کرد: بنابراین بی‌‌توجهی به این هشدارها می‌تواند موجب ضرر سرمایه‌گذاران شود؛ چیدمان مناسب سرمایه‌گذاری و تشکیل پرتفوی به جهت توزیع ریسک و پرهیز از تک‌سهم شدن؛ توجه به پارامتر‌های سودآوری در انتخاب سهام، به‌عنوان فاکتور اصلی و تعیین‌‌‌کننده؛ استفاده از تحلیل‌های بنیادی و تکنیکال در ارزیابی سهام؛ توجه ویژه به گزارش‌های رسمی شرکت‌ها در سامانه کدال و استفاده از خدمات شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری؛ و تعیین افق حداقل میان‌مدت برای سرمایه‌گذاری و تعیین حدهای سود و ضرر و وفاداری به این حدود از جمله مواردی است که باید از سوی مسوولان ذی‌‌‌ربط و سرمایه‌گذاران مورد توجه قرار گیرد. این کارشناس بازار سرمایه اذعان داشت: این در حالی است که متولیان اقتصادی کشور در بدنه دولت از قبیل مسوولان وزارت اقتصاد و نفت و صمت و نیز نمایندگان مجلس هم باید به این موضوع توجه کنند که بازار سرمایه متعلق به آحاد ملت است و بیش از 50میلیون نفر دارای کد سهامداری هستند. در نتیجه، باید از اتخاذ تصمیمات و انجام اقداماتی که موجب آسیب‌رسیدن به سودآوری شرکت‌های بورسی می‌شود، خودداری کنند؛ چرا که حضور این شرکت‌ها در بازار شفاف سرمایه، در واقع حق‌الناس محسوب می‌شود و بر همگان واجب است که از این منافع پاسداری کنند.

رسیدن کف حمایتی
آن طور که کارشناسان می‌گویند، در بازار بسیاری از صنایع به کف‌های حمایتی خود رسیده اند و کفسازی خوبی در بازار انجام شده است. هم اکنون ارزش معاملات خوبی در بازار را شاهد هستیم. تنها نکته نگران کننده بازار دست اندازی دولت و تصمیمات شبانه و قبیله‌ای است که بسیاری از مدیران وقت در این بازار انجام می‌دهند. بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰ دارای یک حباب منفی بود و واقعا وقتی به سهام نگاه می‌کردیم ارزنده بودند. اما در ابتدای سال ۱۴۰۱ بازار یک جهش خوبی را تجربه کرد و عمده این مسئله به دو خبر باز می‌گشت که یک خبر مربوط به خودرویی‌ها بود و خبر بعدی انتظارات تورمی مردم. مردم دیگر احساس می‌کردند که قیمت سهام به یک جایی رسیده است که دیگر بازار توانایی دیدن این اعداد را ندارد و قرار است قیمت‌های بالاتری را بازار به خود ببیند. همچنین بحث تورم جهانی و احتمال تداوم آن نیز تاثیر خودش را بر قیمت کامودیتی‌ها نشان داده و، چون در بازار ما بسیاری از نماد‌های اصلی بر پایه کامودیتی هستند از تورم جهانی و رشد قیمت‌های جهانی منتفع خواهند شد.
به علاوه با توجه به اینکه پیش بینی می‌شود نرخ دلار از قیمت‌های فعلی پایین‌تر نرود، این هم به نوبه خود بر قیمت کامودیتی‌ها تاثیرگذار است؛ بنابراین قیمت‌های جهانی مناسب، نرخ دلار، رشد قیمت محصولات برخی شرکت ها، تورم، حذف ارز ۴۲۰۰، … با توجه به عقب ماندن بورس از سایر بازارها، حکایت از این دارند که بازار ما در سال جاری مستعد رشد می‌باشد و بهبود آن به مراتب بهتر از دو سال اخیر خواهد بود. هرچند شاید این رشد سریع و عجول نباشد، اما روند حرکتی منطقی‌ای را با توجه به شواهد می‌تواند در برگیرد. با تمام بی اعتمادی‌های اخیر، بهبود این روز‌های بازار، حاکی از این است که نقدینگی‌های در بازار سرمایه، دور خودش را در بازار‌های دیگر زده و اکنون تمرکزش را بر ارزندگی بازار سرمایه قرار داده، ولی باز هم با وجود بهبود حجم معاملات معتقدم پول‌های پارک شده‌ای در بیرون از بازار هست که منتظر شرایط بهتر جهت ورود به بازار می‌باشند.

رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد

گروه اقتصاد کلان: رئیس کل بانک مرکزی ایران گفت: با وارد کردن معاملات توافقی ارز در بازار متشکل ارزی و تمایل خیل عظیمی از صادرکنندگان برای وارد کردن منابع ارزی‌شان به این بازار پیش‌بینی می کنیم که بازار ارز آرامش و ثبات بیشتری پیدا کند. به گزارش ایسنا، علی صالح‌آبادی رئیس کل بانک مرکزی ایران در حاشیه جلسه هیات
دولت در جمع خبرنگاران درباره آخرین تحولات بازار ارز گفت: بانک مرکزی از هفته گذشته در تعاملی که با کانون صرافان و صرافی‌های معتبر و صادرگنندگان داشته است، جمع بندی کرد که بازار توافقی عرضه و تقاضای ارز را فر اهم کنیم و از هفته گذشته امکان معاملات توافقی ارز در صرافی‌ها فراهم شد و از روز سه‌شنبه هفته جاری هم در بازار متشکل ارزی این امکان فراهم شد. موقعی که معاملات در بازار متشکل ارزی می‌آید و با توجه به اینکه عرضه و تقاضا روی سامانه مشخصی
که فقط در اختیار صرافی‌ها و بانک‌هاست می‌آید، طبعا عمق این بازار افزایش پیدا می کند.
صادرکنندگان متعددی تمایل دارند در این سامانه ارز وارد کنند و با ما هم مذکراتی داشتند. صالح‌آبادی گفت:
قیمت‌ها در این روند هم بر اساس مکانیسم عرضه و تقاضا خواهد بود.

سرمقاله

کارشناس اقتصادی
شهریار احمدبیگی

انسان در طول تاریخ همواره شاهد تغییرات وپیچیدگی جهان در همه ابعاد است. آینده‌پژوهی یا به عبارتی مطالعه آینده در اشکال مختلف توسط انسان‌ها و سازمان‌ها انجام شده است. از پیش‌بینی‌های صرفا وابسته به تجربیات گرفته تا مطالعه علمی آینده که امروزه توسط مراکز پژوهشی و علمی انجام می‌شود همگی تلاش داشته‌اند تا آینده‌ای سرشار از رفاه و آسایش و در عین حال توسعه و پیشرفت را برای بشر رقم بزنند. آغاز آینده‌پژوهی به صورت علمی، مربوط به قرن بیستم، بویژه نیمه دوم آن قرن است. این دهه ۶۰ بود که در آن آینده‌پژوهی به عنوان یکی از رشته‌های نوین دانش پایه‌ریزی شد. نخستین دوره آموزشی آینده‌پژوهی در سال ۱۹۶۳ توسط جیم دیتورJim Dator در بنیاد پلی تکنیک ویرجینیا تدریس شد. کوتاه مدتی پس از آن وندل بل Wendell Bell سری دوره‌های آموزشی خود در دانشگاه ییل Yale را آغاز نمود. پس از انتقال دیتور Dator به گروه علوم سیاسی دانشگاه هاوایی، وی دوره‌های آینده‌پژوهی متمرکزی در آن دانشگاه برای دانشجویان دوره‌های فوق لیسانس و دکترا ایجاد نمود. در سال ۱۹۷۴ نخستین دوره تخصصی فوق لیسانس برای آینده‌پژوهی در دانشگاه هوستون توسط جیب فاولز Jib Fowles و کریس دید Chris Dede برپا شد. بعدها مشابه این دوره در دانشگاه‌های ماساچوست، آکرون، مینه سوتا، یو اس سی و دانشگاه ایالتی پورتلند نیز دایر شد. اما باید متذکر شد که شوربختانه هم‌اکنون بجز دانشگاه‌های هاوایی و هوستون بقیه دوره‌ها تعطیل شده‌اند.
دو سازمان پراعتبار آینده‌پژوهی جهان یعنی(WFS) World Futures Society یا انجمن آینده دنیا و همچنین World Futures Studi Federation (WFSF)یا فدراسیون جهانی آینده پژوهی، در همین دوران به ترتیب در سال‌های ۱۹۶۷ در آمریکا و ۱۹۷۳ در پاریس تأسیس شدند. WFS افزون بر عضوگیری بیش از ۴۰۰۰۰ نفر تا کنون، تنها در آغاز دهه ۸۰ متجاوز از ۵۰۰۰ نفر را در همایش‌های گوناگون آینده‌پژوهی حاضر کرده و نیز موفق به انتشار مجله نامدار «آینده پژوه» Futurist گردید. از طرف دیگر WFSF که نسبت به WFS سازمان جهانی‌تری محسوب می‌شود، آینده پژوهان سرتاسر گیتی را در یک انجمن حرفه‌ای گرد هم آورده‌است. همچنین در دهه ۸۰ انتشارات السویرElsevier مجله معروف «آینده‌هارا بنا گذاشت که هم‌اکنون معتبرترین نشریه آموزشی و فکری در زمینه آینده‌پژوهی محسوب می‌شود. بعدها در آغاز دهه ۹۰، فصلنامه معتبر» تحقیق در مورد آینده‌ها توسط WFS ونشریه «آینده نگاری» توسط انتشارات کمفورد Camford Publishing به نشریات مربوط به آینده‌پژوهی اضافه شدند.
در حال حاضر آینده‌پژوهی از پهنه گسترده‌تری نسبت به دوران طلایی ۱۹۶۰ و اوایل ۱۹۷۰ برخوردار است. دنیای امروز نسبت به آن سال‌ها آمادگی و صراحت بیشتری برای در نظر گرفتن آینده دارد. بر خلاف آن دوران، آینده‌پژوهی تنها به‌شمار اندکی از نویسندگان و استادان محدود نمی‌شود بلکه دنیای کسب و کار، دولتمردان و فرهیختگان همگی در حال بیداری و درک این واقعیت هستند که برای اینکه آینده موفقی داشته باشیم باید بر روی آن تمرکز کنیم. بدین ترتیب است که برنامه‌ریزی راهبردی بر مبنای چشم‌اندازها و متکی بر سناریوها، امکانپذیر خواهد بود.
بخشی از تقسیم کار اجتماعی در معنای جامعه شناختی آن، خود را درقالب شغل و کار نشان می‌دهد. بدون شک موتور توسعه، همین مشاغل هستند. با توجه به تغییرات پارادایمی، تغییرات و تحولات علم و حوزه فناوری و همچنین تغییر در انتظارات و نیازهای انسان، مشاغل دچار تحول و تغییر خواهند شد. آمارها و شواهد نشان می‌دهند که بسیاری از مشاغل گذشته، امروز یا وجود ندارند، یا با ابزارها و روش‌ها و مهارت‌های متفاوتی انجام می‌شوند. پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ هشتاد درصد مشاغل امروزی وجود خارجی نخواهند داشت و از بین خواهند رفت. انقلاب صنعتی بعدی، تغییرات عمیقتر و سریعتری را به همراه خواهد داشت. محتوا و شکل مشاغل تغییرات اساسی خواهند یافت. آینده‌پژوهی در حوزه مشاغل، هم موجب حفظ و نگهداشت ظرفیت شغلی خواهد شد و هم ظرفیت‌ها و افق‌های جدید را به روی اقتصاد کشور خواهد گشود. ضروری است که آینده‌های ممکن، محتمل در حوزه مشاغل مورد مطالعه قرارگیرند. فناوری‌ها و مهارت‌های مورد نیاز مشاغل مورد مطالعه قرار گیرند. آینده‌پژوهی مشاغل، درکنار سایر عواملِ موثر، موجبات به روز بودن و جهانی بودن را تضمین می‌کند. جهان درحال تغییر است و به تعبیر مک لوهان، جهان، دهکده‌ای شده است که با فناوری الکتریکی به هم متصل است.

یادداشت

بهزاد علیزاده
نماینده مجلس

پنیر ۵۰ هزار تومانی، ماست ۸۰ هزار تومانی و قیمت نجومی سایر کالاها فشار مضاعف و نارضایتی اقشار مختلف جامعه را فراهم آورده است؛ بر همین اساس لازم است دولت با تشدید نظارت ها و اتخاذ تدابیر و راهبردهای اساسی بخشی از آلام مردم را کاهش دهد. اقدام دولت مردمی ر اصلاح و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را امری صادقانه و جسورانه می‌دانم اما متاسفانه به دلیل پاره ای از بی برنامگی ها و همچنین عدم وجود نظارت کافی، این اقدام موجب افزایش سرسام آور قیمت ها و تسری این گرانی به تعداد زیادی از کالاها شده است. پنیر ۵۰ هزار تومانی، ماست ۸۰ هزار تومانی و قیمت نجومی سایر کالاها فشار مضاعف و نارضایتی اقشار مختلف جامعه را فراهم آورده است؛ بر همین اساس لازم است دولت با تشدید نظارت ها و اتخاذ تدابیر و راهبردهای اساسی بخشی از آلام مردم را کاهش دهد. هجوم ریزگردها به استان های غربی و جنوبی کشور از جمله ایلام موجب بحران اقلیمی در این مناطق شده و شرایط را برای زندگی مردم این استان ها را دشوار نموده است؛ لازم است دولت محترم به قید فوریت رسیدگی به این بحران را در دستور کار خود قرار داده و برای رفع این معضل دیرینه چاره‌اندیشی اساسی نماید. از آنجایی که به دلیل وجود ریزگردها هزینه های اقتصادی فراوانی به سبد خانوار در این مناطق تحمیل می‌شود، پیشنهاد می کنم دولت برای جبران این هزینه ها در استان های مذکور، به مردم این مناطق کمک های ویژه ای کند. مردم عزیز مستحضرند که با وجود گذشت قریب به یک سال از آغاز به کار دولت سیزدهم با وجود تاکید ریاست محترم جمهور بنظر می رسد که متاسفانه وزارت راه و شهرسازی به دلیل بی‌برنامگی دچار نوعی سردرگمی در این موضوع شده و عملاً توان اجرای این تعهد را ندارد. امروز افزایش بی رویه اجاره بها که موجبات نارضایتی مردم و همچنین نگران علمای محترم و بسیاری از دلسوزان را فراهم کرده معلول همین قصور و بی برنامگی است! از وزیر محترم راه و شهرسازی انتظار می رود در اسرع وقت به این نابسامانی ها پایان دهد.

بررسی‌های «تجارت» نشان می هد

گروه انرژی: صادرات LPG ایران برای بارگیری در ژوئن در مقایسه با میزان ماه مه کاهش پیدا کرد اما میانگین ماهانه در نیمه اول سال ۲۰۲۲ به ۵۲۰ هزار و ۵۳۳ تن رسید. به گزارش «تجارت»، صادرات LPG ایران برای بارگیری در ژوئن در مقایسه با میزان صادرات در ماه مه، ۵۵ کاهش پیدا کرد اما منابع بازرگانی می‌گویند جدیدترین تحریمهای وزارت خزانه داری آمریکا علیه شرکتهای چینی، هنگ کنگی و اماراتی مرتبط با صادرات پتروشیمی، تاثیر چندانی روی تجارت میان ایران و چین در ماه‌های آینده نخواهد داشت. صادرات LPG ایران برای بارگیری در ژوئن به ۳۸۶ هزار تن در مقایسه با ۸۵۹ هزار تن در ماه مه، کاهش پیدا کرد. صادرات ماه مه بالاترین رکورد ماهانه از زمان اعمال تحریمها در سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ بود. وزارت خزانه داری آمریکا ۱۶ ژوئن شرکتهای چینی، هنگ کنگی و اماراتی مرتبط با صادرات پتروشیمی ایران به آسیا را تحریم کرد. این شرکتها برای تسهیل فروش نفتا، بوتان، پروپان، متانول و سایر محصولات پتروشیمی همزمان با مذاکرات میان ایران و قدرتهای غربی برای احیای برجام، تحریم شدند. طبق آمار وزارت نفت، فروش پتروشیمی در دو ماه نخست امسال به ۲.۴۵ میلیارد دلار در مقایسه با ۱.۵ میلیارد دلار در مدت مشابه سال گذشته رسیده است. محموله‌هایی که در ژوئن بارگیری می‌شوند، کمتر از میانگین ماهانه ۴۴۲ هزار و ۵۵۰ تن در چهار ماه نخست سال ۲۰۲۲ هستند. با این حال با در نظر گرفتن افزایش بارگیری در مه، میزان صادرات در پنج ماه نخست سال میلادی جاری، به ۵۲۵ هزار و ۸۴۰ تن می‌رسد. به گفته منابع کشتیرانی، میانگین ماهانه صادرات LPG ایران در نیمه اول سال میلادی جاری، ۵۲۰ هزار و ۵۳۳ تن است که بالاتر از میانگین ماهانه ۵۰۰ هزار تن است تا صادرات کل سال به شش میلیون تن پیش بینی شده برسد. بر پایه آمار اداره گمرک چین، واردات LPG چین از تولیدکنندگان خاورمیانه شامل امارات متحده عربی، عمان، قطر و عربستان سعودی در ماه مه بر مبنای ماهانه ۲۰.۴ درصد و بر مبنای سالانه ۱۷.۴ درصد رشد کرد و به ۱.۲۳ میلیون تن رسید. به گفته منابع آگاه، شرکتهای کشتیرانی چینی از زمان اعمال تحریمها در سال ۲۰۱۴ و سپس در سال ۲۰۱۸، ناوگانی از کشتیهای بزرگ حمل گاز را توسعه داده‌اند یا کشتیهای قدیمی‌تر و ارزان را خریداری کرده و به تسهیل صادرات ایران به چین کمک کرده‌اند. حدود ۹۹ درصد از صادرات LPG ایران به چین صورت می‌گیرد. بر اساس گزارش پلاتس، یک منبع چینی با رد نگرانیها نسبت به دور جدید تحریمها علیه یک شرکت چینی، گفت: آمریکا در تحریمهای ایران، مدام رفتارش را تغییر می‌دهد. برای اولین بار نیست که آنها شرکتهای چینی را در ارتباط با ایران هدف تحریم قرار می‌دهند، اقدام اخیر احتمالا برای پرت کردن حواس مردم از تورم داخلی است. شرکت روس‌نفت روسیه به دلیل تعهدات فروش به مشتریان دیگر، از امضای قراردادهای نفتی جدید با دو پالایشگاه دولتی هند خودداری کرد. به گزارش ایسنا، پالایشگاههای هندی در حال خرید نفت ارزان روسیه هستند که از سوی کشورها و شرکتهای غربی پس از حمله مسکو به اوکراین، تحریم شده است. عدم امضای قراردادهای جدید خرید با روس‌نفت، ممکن است پالایشگاههای هندی را وادار کند به بازار معاملات نقدی مراجعه کنند که نفت گرانتری عرضه می کند. همچنین نشان می دهد روسیه با وجود افزایش فشار تحریمهای غربی برای مسدود کردن درآمد مسکو، موفق شده است صادرات نفت خود را حفظ کند. پالایشگاههای دولتی هندی ایندین اویل، بهارات پترولیوم و هندوستان پترولیوم تحت تاثیر تخفیف چشمگیر نفت روسیه، مذاکراتی را با روس‌نفت برای قرارداد تامین شش ماهه انجام داده اند. تاکنون ایندین اویل که بزرگترین پالایشگر نفت دولتی هند است، با روس‌نفت قرارداد امضا کرده و هر ماه شش میلیون بشکه نفت روسیه را خریداری خواهد کرد و همچنین اختیار خرید سه میلیون بشکه دیگر را هم دارد. به گفته منابع آگاه، درخواست دو پالایشگاه دیگر از سوی روس‌نفت رد شده است زیرا این شرکت حجم بیشتری نفت برای امضای قراردادهای جدید فروش ندارد. به گفته منابع آگاه، قرارداد با ایندین اویل، شامل پرداخت به همه ارزهای اصلی مانند روپیه، دلار و یورو است و به مکانیزم پرداخت قابل دسترس در زمان معامله بستگی دارد. روسیه صادرات نفت از بندر شرقی کازمینو را حدود یک پنجم افزایش داده تا تقاضای رو به رشد از سوی خریداران آسیایی را تامین کرده و تاثیر تحریمهای اتحادیه اروپا را جبران کند. منابع بازرگانی اظهار کرده اند: روس‌نفت، نفت را از طریق شرکتهای بازرگانی مانند اورست انرژی، کورال انرژی، بلاتریکس و سان رایز به بازارها می برد. چین هم خرید نفت روسیه را افزایش داده است. روس‌نفت ۹۰۰ هزار تن معادل ۶.۶۶ میلیون بشکه نفت اسپو بِلِند را برای بارگیری در ژوئن به یونی پِک فروخته است که بازوی بازرگانی شرکت سینوپک است.

«تجارت» آخرین اقدامات دولت را ارزیابی کرد

گروه راه و مسکن: مدیرعامل شرک عمران شهرهای جدید با بیان اینکه تا یک ماه آینده برنامه زمان‌بندی درخصوص تحویل واحدهای مسکن مهر نیمه‌کاره ارایه می‌دهیم گفت: سه راهکار را به منظور تامین منابع در نظر گرفته‌ایم که ایجاد نقدینگی اولیه، مولدسازی ظرفیت‌ها و تهاتر منابع شرکت عمران از جمله این راه حل‌ها است. به گزارش «تجارت»، اگر چه دولت وعده اتمام مسکن مهر در پایان سال ۱۳۹۹ را داده بود، طبق آخرین آمار ۲۷۳ هزار واحد از این پروژه نیمه‌کاره مانده و بخش قابل توجهی از آن در شهرهای جدید اطراف تهران است؛ در این خصوص مدیرعامل شهرهای جدید دستور داده به طور جدی تاخیرات پیمانکاران در طرح مسکن مهر رسیدگی شود. سال ۱۳۹۹ قول اتمام مسکن مهر توسط وزیر سابق راه و شهرسازی داده شد. البته مردم پردیس و پرند از پنج سال قبل از آن هم این وعده را هر سال شنیدند. اما آنچه عملا با آن مواجه هستیم تکمیل نشدن حدود ۱۰ درصد پروژه ۲ میلیون و ۳۸۰ هزارواحدی است که بخش زیادی از آنها در شهرهای جدید قرار دارند. اگرچه مسئولان به تازگی کمتر درخصوص وضعیت پروژه های نیمه تمام مسکن مهر مصاحبه می‌کنند اما گلایه‌ها و انتقادات متقاضیان همچنان وجود دارد؛ متقاضیانی که بعضا بیش از ۱۰ و حتی ۱۴ سال در انتظار تحویل واحدهایشان به سر می‌برند. تیرماه سال ۱۳۹۹ محمد اسلامی ـ وزیر سابق راه و شهرسازی اعلام کرد که بجز تعدادی از واحدهای پردیس و آن دسته از واحدهای دارای مشکلات حقوقی، پرونده مسکن مهر در سال جاری بسته می شود. او در پایان دولت دوازدهم تعداد مسکن مهرهای باقی‌مانده را حدود ۲۰ هزار واحد عنوان کرد. تیرماه یک سال بعد یعنی ۱۴۰۰ خبر آمد که ۲۷۳ هزار واحد تکمیل نشده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد عمده واحدهای باقی مانده مسکن مهر در شهرهای جدید استانهای تهران و البرز شامل پردیس، پرند و هشتگرد قرار دارد که با مشکلاتی همچون خلف وعده پیمانکاران در تکمیل واحدها، نبود زیرساختهای شهری، نبود انشعابات و عمل نکردن دستگاههای خدمات‌رسان به وظایف خود در این زمینه مواجهند. بر اساس برآوردی که اردیبهشت سال گذشته صورت گرفت در سه شهر مذکور حدود ۳۰ هزار واحد نیمه کاره و بلاتکلیف هستند. اگرچه مدیرعامل شهرهای جدید گفته که مدیران به جدیت تاخیرات پیمانکاران در مسکن مهر را پیگیری کنند اما طی ۱۵ سال گذشته که پروژه مسکن مهر آغاز شده، گوش متقاضیان از این دستورات و پیگیریها پر شده است. به هر ترتیب اخیرا علیرضا جعفری ـ مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در جلسه‌ای با عنوان پایش سه شهر جدید پرند، هشتگرد و پردیس که با حضور اعضای هیات مدیره، مدیران عامل شهرهای مذکور و سایر عوامل اجرایی برگزار شده بر ضرورت تعیین تکلیف هرچه سریعتر پروژه های مسکن مهر تاکید کرده و گفته است: تمامی شهرها به ویژه سه شهر نام برده شناسنامه دقیقی از آخرین وضعیت پروژه های مسکن مهر باقیمانده تهیه کرده و شرایط کنونی هر پروژه در زمینه های گوناگون را ذکر کنند. وی افزود: تمامی شهرها پروژه های روبنایی با پیشرفت بالای ۹۰ درصد را در اولویت قرار داده و آن ها را برای افتتاح و بهره برداری تا پایان شهریورماه آماده کنند. علیرضا جعفری اظهار کرد: تعداد ۸۰ هزار واحد مسکن مهر نیمه‌کاره در شهرهای جدید قرار دارد که حدود ۴۰ هزار واحد آن تکمیل شده اما به دلیل نبود خدمات و انشعابات، قابل بهره‌برداری نیست. ۴۰ هزار واحد نیز تکمیل نشده است. عمده این پروژه‌ها در شهرهای جدید پردیس، پرند و هشتگرد است. وی افزود: عمده واحدها دچار نواقصی همچون نبود انشعابات، مشکلات محوطه‌سازی یا نبود آسانسور است. این تعداد از دولت قبل باقی مانده اما با توجه به تاکید رییس‌جمهور مبنی بر تسریع در اجرای مسکن مهر، فرقی نمی‌کند که متعلق به کدام دولت است و ما خود را متعهد به اتمام آن می‌دانیم. جعفری، مهمترین مانع در اجرای پروژه مسکن مهر را افزایش قابل توجه قیمت نهاده‌های ساختمانی دانست و گفت: قراردادها در بدو انعقاد با پیمانکاران به صورت قیمت مقطوع بوده و در حال حاضر با افزایش شدید قیمت مصالح ساختمانی، هیچ‌کدام از پیمانکاران راضی به اجرای پروژه نیستند؛ زیرا مشمول ضرر قابل توجهی در ساخت مسکن مهر می‌شوند. بر این اساس دو مانع داشتیم که یکی تعیین تکلیف قرارداد پیمانکاران و دیگری بحث تامین اعتبار مورد نیاز بود تا بتوانیم صورت وضعیت پیمانکاران را انجام دهیم. وی تاکید کرد: با توجه به دستور رییس جمهور درخصوص الزام دولت در تامین منابع مسکن مهر، جلساتی در این زمینه با معاونت اجرایی رییس‌جمهور برگزار کردیم که مدیریت منابع را داشته باشیم. در این مسیر سه راهکار پیش‌بینی شد. یکی بحث حمایت نقدی برای تکمیل پروژه‌ها بود که یک نقدینگی اولیه در اجرای پروژه‌ها ایجاد شود. دوم مولدسازی است که ظرفیت بودجه‌های مورد نیاز در اراضی داخل محیط‌های شهری یا الحاقات را بتوانیم استفاده کنیم. معاون وزیر راه و شهرسازی، سومین راهکار را تامین منابع از طریق تهاتر دانست و گفت: از محل زمین یا پروژه‌های مشارکتی ارزش افزوده‌ای در شهرهای جدید ایجاد شده که این منابع می‌تواند پشتوانه بحث تکمیل مسکن مهر باشد. از این منابع تهاتر به پیمانکاران اختصاص می‌دهیم. بنابراین گزارش، جعفری روز گذشته در جلسه‌ای با پیمانکاران پروژه های مسکونی شهر جدید پردیس به بررسی مشکلات و موانع موجود پرداخت و تأکید کرد: شرکت عمران با توجه به تعهدی که به متقاضیان مسکن در این شهر جدید داده است باید تا یک ماه آینده برنامه زمانبندی و اجرایی مشخصی در پیشبرد و تحویل پروژه های مسکن مهر به آنها ارائه دهد. وی با بیان ینکه به هیچ وجه نباید اجازه دهیم امید مردم به ناامیدی تبدیل شود گفت: شرکت عمران بدون شک هرگونه همکاری لازم در تأمین مالی پروژه های مسکن مهر نیمه کاره به ویژه در حوزه تهاتر را داشته و آمادگی لازم برای دریافت درخواست پیمانکاران در این بخش را دارد. مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید برنامه‌هایی را برای تعیین تکلیف این طرحها، حل مشکلات زیربنایی، رسیدگی به وضعیت قرارداد پیمانکاران و استفاده از منابع شرکت عمران برای تکمیل ابنیه در دستور کار قرار داده است. جعفری همچنین درخصوص وضعیت پروژه های اقدام ملی مسکن گفت: از آنجا که در اواخر دولت قبل تعدادی قرارداد تحت عنوان پروژه های اقدام ملی مسکن منعقد شد که برخی از آنها با پیشرفت فیزیکی کمتر از ۱۰ درصد به دلیل برخی مشکلات متوقف شدند، در این دوره تصمیم برآن شد به منظور ساماندهی متقاضیان، پیمانکاران و تعیین تکلیف هرچه سریع تر این واحدها، طی فرآیندی بر اساس شرایط طرح نهضت ملی مسکن تغییر و قرارداد جدید برای آن ها تنظیم گردیده تا مشمول تسهیلات این طرح نیز شوند. معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ضریب بالای ناخالصی پروژه‌های اقدام ملی به عنوان یکی از مشکلات اصلی این حوزه بیان کرد: این مسئله با افزایش سهم متقاضیان به آن ها فشار می آورد که این مسئله باید با بازنگری سهم ها در آن پروژه ها هرچه سریع تر به نفع مردم اصلاح شود.

تجارت از ضرورت افزایش بهره‌وری شرکت‌های خودروساز داخلی گزارش می‌دهد

گروه صنعت و تجارت: سه خودروساز بزرگ کشور سال گذشته ۹ هزار میلیارد تومان زیان داده‌اند و مجموع زیان انباشته آنها، ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است. با این زیان انباشته ۱۰۰ هزار میلیاردی می‌شد بیش از ۳ میلیون شغل در کشور ایجاد کرد. صورت‌های مالی خودروسازان منتشر شد. صورت مالی که نشان می‌دهد خودروسازان ایرانی ظرف سال گذشته ۹ هزار میلیارد تومان زیان داده‌اند. این تنها زیان یک سال مالی است. اگر مجموع زیان انباشته خودروسازان طی سال‌های گذشته را لحاظ کنیم، این عدد به ۸۰ تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد. کیفیت پایین خودوهای داخلی در کنار زیان انباشته این صنعت، این سوال را ایجاد می‌کند که چرا صنعت خودروسازی ایران تعطیل نمی‌شود و یا چرا به بخش خصوصی سپرده نمی‌شود؟ این سوالی است که بارها مطرح شده اما مدیران این صنعت هر بار به اشتغال‌زایی که صنعت خودروسازی در کشور ایجاد کرده اشاره و تاکید می‌کنند با تعطیلی این صنایع موج بیکاری بزرگی ایجاد می‌شود.
در همین حال مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی با اشاره به وضعیت نامطلوب مالی دو بنگاه بزرگ خودروسازی کشور، اعلام کرد: مجموع زیان انباشته ایران‌خودرو و سایپا که در اثر عملیات زیان‌ده سالیانه ایجاد شده، بر اساس آخرین صورت‌های مالی حسابرسی شده به حدود ۵۵ هزار میلیارد تومان رسیده است. براساس این گزارش دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی طی گزارشی به آسیب‌شناسی وضعیت مالی شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا و ارائه پیشنهادهای اصلاحی پرداخت. در این گزارش آمده است که صنعت خودرو در کشور ما با چالش‌ها و معضلات متعددی در دوره‌های مختلف مواجه بوده است.
بهره‌وری پایین، تنوع و کیفیت پایین محصولات، عدم رضایتمندی مشتریان، ساختارهای مالکیتی و مدیریتی معیوب، عدم تفاهم و درک مشترک تصمیم‌گیران و ذی‌نفعان اصلی بازار و صنعت خودرو از معضلات و چالش‌های این صنعت، اتخاذ تصمیمات نادرست و مداخلات غیراصولی در این صنعت و عدم اراده کافی در اجرای پیشنهادهای کارشناسی از عوامل اصلی بروز چالش‌های اصلی بنگاه‌های خودروساز و این صنعت است. در این گزارش تصریح شده است که یکی از نتایج چالش‌های مزبور، وضعیت نامطلوب مالی دو بنگاه بزرگ خودروسازی (ایران‌خودرو و سایپا) بوده که خود را در «زیان دهی» فعالیت در این صنعت نشان داده است.
عملیات خودروسازی توسط این دو خودروساز نشان از زیان دهی به نسبت شدید آن است. مجموع زیان انباشته این دو شرکت که در اثر عملیات زیان‌ده سالیانه ایجاد شده، بر اساس آخرین صورت‌های مالی حسابرسی شده (منتهی به ۱۴۰۰/۶/۳۱) برابر با حدود ۵۵ هزار میلیارد تومان است. همچنین مطابق با صورت‌های مالی تلفیقی، این عدد برای مجموع گروه ایران‌خودرو و سایپا بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است. به طور مشخص زیان انباشته مربوط به گروه ایران‌خودرو و گروه خودروسازی سایپا بر اساس صورت‌های مالی حسابرسی شده منتهی به ۳۱/۶/۱۴۰۰به ترتیب برابر با ۵۲٫۴ هزار میلیارد تومان و حدود ۴۸ هزار میلیارد تومان بوده است و زیان انباشته شرکت اصلی خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا بر اساس صورت‌های مالی دوره مزبور به ترتیب برابر با ۳۴.۶ هزار میلیارد تومان و ۱۹٫۹ هزار میلیارد تومان بوده است. براساس این گزارش، تجدید ارزیابی دارایی‌های این دو بنگاه در انتهای سال ۱۳۹۸ سبب شد تا صورت وضعیت مالی (ترازنامه) و ساختار مالی این بنگاه‌ها به طور موقت اصلاح شود. به بیانی دیگر، با تجدید ارزیابی دارایی‌ها سرفصل سرمایه این دو بنگاه افزایش یافت. با افزایش سرفصل سرمایه نسبت زیان انباشته به سرمایه کاهش یافت و هر دو بنگاه از شمول ماده (۱۴۱) قانون تجارت خارج شدند. بااین‌حال با توجه به عملیات زیان‌ده این بنگاه‌ها، همان طور که حسابرس نیز ذکر کرده است، هر دو بنگاه مجدد مشمول ماده (۱۴۱) قانون تجارت شده‌اند.

چالش‌های شرکت‌های خودروساز ایرانی
در ادامه این گزارش به بررسی صورت‌های مالی این دو خودروساز پرداخته شده و چالش‌هایی موجود تشریح شده و آمده است که عملیات زیان‌ده خودروسازان، فزونی بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی (خودروسازی) بر درآمدهای عملیاتی، هزینه‌های بالای مالی خودروسازان (به‌خصوص شرکت سایپا)، بدهی‌های شرکت‌های خودروساز (به خریداران خودرو و تأمین‌کنندگان مواد اولیه)، وجود سهام چرخه‌ای و حکمرانی معیوب و دارایی‌های مازاد و غیرمرتبط با کسب‌وکار خودروسازان از جمله این چالش‌ها است. چالش‌های مزبور دارای پیامدها و آسیب‌های متعددی در دو سطح خُرد (بنگاه) و کلان است. در سطح بنگاه، پیامدهای حقوقی در خصوص ورشکستگی شرکت بر اساس ماده (۱۴۱) قانون تجارت، کاهش قدرت دسترسی به منابع مالی در بازارهای مالی (کاهش رتبه اعتباری یا اعتبارسنجی) و عدم سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه بنگاه به‌عنوان مهم‌ترین پیامدهای منفی این وضعیت است. در سطح کلان نیز شکل‌گیری بازی پونزی و افزایش ریسک اعتباری در نظام مالی و اقتصادی، کاهش تولید محصولات (خودرو) و ریسک کاهش کیفیت محصولات ساخته شده از مهم‌ترین پیامدها به شمار می‌رود.
مرکز پژوهش‌های مجلس در این گزارش مهم‌ترین پیشنهادهای اصلاحی را با تمرکز بر موضوعات مالی و سرمایه‌گذاری که ضروری است به‌صورت کامل و غیر گزینشی موردتوجه قرار گیرد، آورده است: افزایش بهره‌وری در فرایند تولید، افزایش شفافیت در هزینه تأمین مواد اولیه و مواد مصرفی در تولید خودرو (تأکید بر خریداری تمامی یا اکثر مواد از بورس کالا)،اصلاح شیوه‌های قیمت‌گذاری، داخلی سازی قطعات و کاهش نیاز به واردات و ارزبری، واگذاری سهام چرخه‌ای، واگذاری دارایی‌ها و اموال غیرمرتبط با خطوط اصلی کسب‌وکار، اصلاح روش‌های پیش‌فروش محصولات و قیمت‌گذاری، بهبود وضعیت سرمایه گروه و شرکت‌های خودروساز از طریق افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و یا صرف سهام و اصلاح وضعیت تأمین مالی بنگاه و کاهش سهم هزینه‌های مالی از جمله پیشنهادهای مرکز پژوهش‌ها است. در این گزارش تاکید شده که حتی اگر محاسبات بهای تمام شده در خودروسازان بر اساس اصول پذیرفته شده و استانداردهای حسابداری باشد، این استانداردها عمدتاً ناظر بر نحوه ثبت و گزارشگری مالی وضعیت موجود است و به موضوعی نظیر صرفه اقتصادی تأمین نمی‌پردازد.

گروه صنعت و تجارت: وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تلاش شده است تا نظارت و بازرسی بر واحدهای صنفی توسط خود اصناف انجام شود. به گزارش خانه ملت، سیدرضا فاطمی امین گفت: در زمینه اصناف توزیعی کار بسیار خوبی صورت گرفته آن هم ایجاد سامانه نظارت و بازرسی هوشمند است که امروز رونمایی می‌شود. ممکن است برخی از واحدهای صنفی به دلایلی تخلف کنند اما نباید این تخلف به پای کل صنف نوشته شود. وی ادامه داد: در مرحله اول نظارت و بازرسی بر واحدهای صنفی را به خود اصناف می‌سپاریم یعنی قبل از اینکه سازمان حمایت و واحدهای بازرسی ورود کنند و موضوع به سازمان تعزیرات ارجاع شود، خود صنف به تخلف رسیدگی می‌کند و اگر مسئله حل نشد آن‌وقت در سطح بالاتر و مباحث داوری و تعزیراتی مسئله دنبال می‌شود. وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه مهمترین مسئله اقتصادی ناترازی‌ها است، بیان کرد: به عبارتی موضوعاتمان با یکدیگر همراستا و همتراز نیستند، در جاهای مختلف گلوگاه‌هایی داریم بین نظام تولید و توزیع هماهنگی و انسجامی وجود ندارد و در صنایع مختلف شاهد هستیم توزیع سرمایه‌گذاری در سطوح متفاوت یکسان نیست، این اتفاق در گستره جغرافیا هم رخ داده است در برخی شهرها صنایع بسیار زیاد است و آلودگی هوا زندگی مردم را مختل کرده اما در برخی مناطق نبود صنایع را شاهد هستیم. عضو کابینه دولت سیزدهم ادامه داد: در سالیان گذشته سرمایه‌ گذاری‌های زیادی کردیم، وقت‌های زیادی را صرف کردیم، وضعیت اقتصادی امروز متناسب با سرمایه گذاری‌ها نیست، اگر سرمایه گذاری‌ها منظم‌تر، دقیق‌تر و حساب شده تر بود با همین پول و زمانی که صرف کرده‌ایم باید در جایگاه بهتری قرا می‌گرفتیم.

علی لاریجانی مطرح کرد

گروه سیاسی: عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اسرائیل هرجا که نزاعی علیه ایران باشد وارد می‌شود تا آن را طولانی و عمیق کند و وارد توافق می‌شوند تا مبادا توافق شود.
به گزارش ایسنا، علی لاریجانی در آیین رونمایی از کتاب «نبرد مخفی علیه ایران» در کتابخانه ملی، گفت : امام و انقلاب حقیقتا در نقشه خاورمیانه، انقلاب به وجود آورد.
وی با اشاره به اقدامات رژیم صهیونیستی علیه ایران، اظهار کرد: در تاریخ مدرن انقلاب، امام مانع بزرگی بر سر منافع آمریکا و اسراییل بودند. امروز اسراییلی‌ها دریافته‌اند که چطور باید با ما مقابله کنند بنابراین مسوولان دفاعی و سیاسی کشور باید بدانند که آنان راه دشمنی را یافته‌اند.
لاریجانی با اشاره به محتوای کتاب نبرد مخفی علیه ایران، گفت: اسرائیل هرجا که نزاعی علیه ایران باشد وارد می‌شود تا آن را طولانی و عمیق کند. آنها وارد موضوع هسته‌ای می‌شوند تا مبادا توافق شود، می‌خواهند تا جایی که ممکن است مانع توافق شوند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر ویژگی کتاب منتشر شده، اظهار کرد: این کتاب از کارهای مهم و قابل توجه در فهم تاریخ ایران در قبل و بعد از انقلاب است به ویژه نقد عالمانه آقای سلیمی نمین که تحت عنوان نیم قرن ناکامی نگاشته شده است. آقای برگمن از تحلیلگران نظامی و امنیتی مشهوری که در روزنامه های اسرائیلی مقاله می‌نویسد و از کارشناسان ارشد نظامی و امنیتی محسوب می‌شود، اما در کتاب مورد نقد، چهره دیگری از خود نشان داده که شاید برای یک محقق صاحب نظر نشان دادن چنین چهره‌ای بسیار مضر باشد. اولا مطالب غیرمستند در این کتاب بسیار زیاد است و برای کسی که میخواهد ادعایی راجع به حوادث انقلاب کند، استناداتش باید خیلی روشن باشد در حالی که استناد در این کتاب ندیدیم و بیشتر شاهد داستان سرایی بودیم.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مطالب دروغ، توهین آمیز و به ویژه واژه‌های توهین آمیز را در کتاب برگمن زیاد می‌بینیم، گفت: این کتاب بسیار متکی به داده‌های موساد است، این درحالی است که داده‌های سرویس‌های اطلاعاتی هدایت شده است و این هم از اشکالات این کتاب است که البته برای تاثیرگذاری بر مخاطب شیوه مرسوم این است که بین اطلاعات دروغ و راست، خلط مبحث کنند. این خلط مبحث‌ها در نقد آقای سلیمی نمین هم به خوبی نشان داده شده است.
وی با اشاره به سه راهی که ابن سینا در کتاب نقد شفا برای پیشرفت جامعه ارائه می‌کند، اظهار کرد: بهره جستن از نظرات نخبگان و روش‌های سایر کشورها که ببینیم پیشرفت آن جوامع چگونه صورت گرفته و اگر سنخیتی با جامعه ما داشت از آن استفاده کنیم از جمله این راه‌ها است. لاریجانی با اشاره به راه دیگری که ابن سینا برای فهم نیاز جامعه و راه پیشرفت مطرح می‌کند، یادآور شد: راه دیگر ابن سینا این است که از بررسی و نقدها و مخالفت‌های کسانی که با حاکمیت جامعه در تضاد هستند استفاده کرد، یعنی استفاده از نظر مخالفان و دشمنان که نکته بسیار جالبی است. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به نقد کتاب رونین برگمن، اظهار کرد: اولین نکته‌ای که در این کتاب متوجه می‌شویم، منزلت انقلاب اسلامی است، برگمن مخالفت شفاف و صریحی با انقلاب دارد، اما به منزلت انقلاب اسلامی اذعان می‌کند. وی ادامه داد: معارضه اسرائیل با ملت ایران به عمق مسئله استراتژیک روابط مربوط است. برگمن هم در این کتاب به آن اذعان می‌کند و نتیجه‌اش این است که این مسئله با دیپلماسی قابل حل نیست. امام و انقلاب اسلامی حقیقتا نقشه خاورمیانه را متحول کردند و سخن برگمن هم این است که انقلاب اسلامی مانع بزرگ تحقق خواسته‌های آمریکا و اسرائیل در منطقه است.
رییس سابق مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: پیشرفت امروز و فردای ما در گروی در میدان بودن است. هرچه مشارکت ملت در امور مختلف بیشتر باشد، این قدرت ملی تبلور بیشتری خواهد داشت و پیشرفت و عدالت واقعی محقق می‌شود و سد اصلی در برابر خواسته‌های دشمن خواهد بود. لاریجانی با تاکید بر اینکه اسرائیل امروز دچار بحران موجودیت است، تاکید کرد: صهیونیست‌ها برای حل این بحران نیازمند ابهت‌سازی هستند که محتوای کتاب برگمن هم در راستای همین ابهت‌سازی تصنعی است. وی در پایان گفت: الان هم در تحرکات منطقه‌ای که با چند کشور عربی رابطه برقرار کردند، به دنبال این هستند که برای خود یک سپهر سیاسی فراهم کند. البته به نظر من این دستاورد آنها ماندگار نخواهد بود. بعید نیست این چند کشور کوچک عربی با طغیان مسلمانان در برابر چنین رفتاری از سوی حاکمانشان مواجه شوند.

گروه سیاسی: یک کارشناس مسائل بین‌الملل معتقد است، یکی از اصلی‌ترین اهداف مجموعه اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی علیه تهران، محدود کردن روابط خارجی ایران در سطح منطقه است . به گزارش ایسنا، توحید اسدی، کارشناس مسائل بین‌الملل در مناظره‌ای با مارک فیتزپاتریک، دستیار پیشین وزارت خارجه آمریکا و مدیر اندیشکده بین‌المللی مطالعات استراتژیک که در شبکه الجزیره عربی پخش شد، درباره اقدامات اخیر رژیم صهیونیستی علیه ایران گفت: بسیار شگفت‌آور است؛ رژیمی که کلاهک هسته‌ای دارد، حاضر نیست به ان‌پی‌تی ملحق شود، کشوری را اشغال کرده و به طور مکرر به چندین کشور دیگر حمله می‌کند، ایران را یک تهدید منطقه‌ای قلمداد می‌کند؛ حال آن که ایران در چندین دهه گذشته هرگز آغازگر حمله به هیچ کشوری نبوده است.وی با اشاره به اقدامات و ادعاهای رژیم صهیونیستی در چارچوب پروژه ایران‌هراسی این رژیم، خاطرنشان کرد: اسرائیل بر پایه اتهامات بی‌اساس ایران را یک تهدید جلوه می‌دهد. به عنوان مثال، فردی همچون نتانیاهو از سال ۱۹۹۲ می‌گوید ایران چند هفته و چند ماه با ساختن بمب (اتمی) فاصله دارد و همین ادعا را هر چند سال یک‌بار تکرار می‌کند. باید از او پرسید بالاخره ایران تا ساخت بمب چقدر فاصله دارد؟!
اسدی افزود: اسرائیل در کنار ایالات متحده تمام تلاش خود را برای ادامه کمپین فشار حداکثری علیه ایران به کار بسته است. این سیاست که راهبردی کلان و قطعه‌ای از یک پازل‌ بزرگ‌تر است، هیچ حد و مرزی نمی‌شناسد و شامل هر اقدامی از ترور دانشمندان هسته‌ای همچون دکتر فخری‌زاده گرفته تا حمله به اهداف ایرانی در داخل و خارج از ایران و یا حملات سایبری می‌شود. این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: یکی از اصلی‌ترین اهداف مجموعه اقدامات خصمانه اسرائیل علیه تهران محدود کردن روابط خارجی ایران در سطح منطقه است.
این اقدامات در حالی اخیراً شدت یافته که سیاست خارجی ایران به خصوص در دوره ریاست‌جمهوری آقای رئیسی مبتنی بر ارتقای سطح روابط با کشورهای همسایه بوده است. وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به موضوع مذاکرات وین پرداخت و با اشاره به تلاش‌های متعدد رژیم صهیونیستی برای به شکست کشاندن مذاکرات، افزود: قطعاً هم ایران و هم آمریکا هر دو از مدت‌ها پیش سناریوهایی را برای حالتی که مذاکرات به سرانجام نرسد، در نظر گرفته‌اند که البته این خواسته ایران نیست. از منظر ایران مذاکرات وین باید محدود به برنامه هسته‌ای و برجام باشد و به توانمندی‌ها و سیاست‌های دفاعی کشور ارتباطی ندارد اما طرف مقابل با طرح مسائل غیرمرتبط با موضوع مذاکره، تلاش کرده تا علیه ایران اعمال فشار کند. با این حال، حتی در صورتی که این مذاکرات به نتیجه نرسد، بعید به نظر می‌رسد این امر مسیر سیاست‌های منطقه‌ای ایران را دچار تغییر بنیادین کند.

رئیس مجلس اعلام کرد:

گروه سیاسی: قالیباف گفت: در طول ۸ تا ۱۰ سال گذشته بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار ارز از کشور خارج شده است. رئیس مجلس در مراسم رونمایی از گزارش عملکرد برنامه ششم توسعه گفت: اگر اجازه خروج ۱۰۰ میلیارد دلار ارز از کشور را نداده بودیم، با تکیه به اقتصاد مردمی جذب ۲۰ میلیارد دلار سرمایه خارجی امکانپذیر می شد. رسانه ها به استناد آمارهای بین‌المللی گزارش داده اند جریان ورودی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی (FDI) ایران در سال ۲۰۲۰ نسبت به ‌۲۰۱۹ حدود ۱۱ درصد افت داشته است. آنها عواملی‌ ضعیف کننده حساب سرمایه کشور را جذب نکردن سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی و خروج سرمایه اعلام کردند.
کارشناسان افزایش نرخ ارز را از عوامل فرار سرمایه از ایران می دانند؛ به علاوه کسری بودجه دولت که فشارهای تورمی ‌ایجاد کرده، بر خروج سرمایه تأثیر گذاشته است. ناامنی بازارها و ریسک سرمایه گذاری که از میزان ثبات نظام سیاسی و اقتصادی تأثیر می گیرد، از مؤلفه های خروج یا حفظ سرمایه کشور است. با این حال قالیباف رئیس مجلس گفته با مسئله محور کردن برنامه هفتم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، ثبات اقتصادی قابل دستیابی است.
همچنین قالیباف به وزارت راه و شهرسازی تذکر داد، چون این وزارتخانه نتوانسته سامانه املاک و اسکان را پس از یک سال تکمیل کند. رئیس مجلس در جریان بررسی کلیات طرح کنترل اجاره‌بهای املاک مسکونی گفت که تاکنون از چند صد خانه خالی بر اساس خوداظهاری مالیات دریافت شده؛ او گفت که «رویم نمی‌شود بگویم از چند صد هزار خانه این تعداد تعیین تکلیف شده است.» وزارت راه و شهرسازی از نیمه دی ماه ۹۹ با «اصلاح بخشی از قانون مالیات‌های مستقیم» که به «قانون مالیات بر خانه‌های خالی» مشهور شده، مسئولیت سامانه املاک و اسکان را بر عهده دارد.
با این حال نمایندگان مجلس در ماه‌های اخیر از ناقص ماندن این سامانه که به شناسایی املاک مسکونی خالی کمک می‌کند، انتقاد کرده‌اند. مهدی طغیانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ۶ خرداد ماه به باشگاه خبرنگاران جوان گفت که وزارت راه و شهرسازی قانون مالیات بر خانه های خالی را معطل نگه داشته است. در حالیکه ۲۳ فروردين ماه وزیر راه و شهرسازی پس از نشست با کمیسیون عمران مجلس اعلام کرد ظرف ۲ هفته کارگروهی به بررسی نواقص سامانه املاک و اسکان خواهد پرداخت، آقای طغیانی عضو کمیسیون اقتصادی ششم خرداد ماه گفت که «این کارگروه هنوز تشکیل نشده است.» آمار ۲۳ فروردين ماه وزیر راه و شهرسازی نشان می‌دهد تنها برای ۵۴۰ هزار واحد مسکونی خالی شناسایی شده پیامک ارسال شده، اما از تعداد کمی مالیات دریافت شده است. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس همان روز گفت که «کمتر از یک درصد مشمولان مالیات بر خانه‌های خالی، این مالیات را پرداخت کرده‌اند.» دیوان محاسبات در گزارشی از اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی در ۱۰ ماهه اول پارسال، اعلام کرد مالیات بر واحد‌های مسکونی خالی از سکنه به علت تصویب نشدن آیین نامه اجرایی آن، تحقق نیافته است. به گفته وزیر راه و شهرسازی «تعداد خانه‌های خالی دقیقاً مشخص نیست و میان ۲ تا ۲.۵ میلیون اعلام می‌شود.»

گروه جامعه: معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران از افزایش پوشش بیمه درمان ناباروری مراکز خصوصی در صورت تصویب شورای عالی بیمه خبر داد.دکتر مهدی رضایی با اشاره به اینکه در بسته خدمات بیمه‌ای درمان ناباروری تعریف شده ویزیت، خدمات دارو، آزمایشگاهی، تصویربرداری و ... تا ۹۰ درصد در مراکز دولتی و عمومی غیردولتی تحت پوشش بیمه پایه است، گفت: البته اخیرا پیشنهاداتی هم مطرح شده است که ان‌شاءالله اگر فرایند تصویب آن در شورای عالی بیمه صورت گیرد درصدی از تعرفه‌های درمان ناباروری در بخش خصوصی و خیریه‌ها هم تحت پوشش بیمه خواهد آمد. او ادامه داد: تاکنون تعرفه بخش دولتی و عمومی در درمان ناباروری تا ۹۰ درصد تحت پوشش بود اما قصد داریم پوشش خود را در سایر بخش‌ها هم گسترش دهیم.معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران، اظهار کرد: بر اساس مصوبات شورای عالی بیمه، چهار نوع تعرفه بیمه‌ای بسته به نوع مالکیت مراکز درمانی داریم؛ تعرفه مراکز دولتی، مراکز عمومی غیر دولتی، مراکز خیریه و مراکز خصوصی. با این حساب نمی‌توانیم در یک مرکز دولتی تعرفه بخش خصوصی را پرداخت کنیم.