تامین مسکن وظیفه همه دستگاه های حاکمیتی است

وزیر کشور با اشاره به اینکه هیچ دلیلی برای عدم تحقق ساخت ۴ میلیون مسکن در کشور وجود ندارد، گفت: باید در نظر داشته باشیم که فعال شدن صنعت مسکن در به حرکت افتادن سایر صنایع کشور کمک کننده است. احمد وحیدی وزیر کشور روز گذشته اظهار داشت: ساخت و تامین مسکن برای شهروندان عزیز کشور مسئولیت همه دستگاه های حاکمیتی و اجرایی است و باید هر دستگاهی سهم خود را در این عرصه ایفا کند. وی با بیان اینکه مسکن پایه و اساس زندگی است، گفت: فقدان مسکن مناسب باعث پیدایی و بروز مشکلات عدیده اجتماعی و اقتصادی از قبیل فقر و گسترش حاشیه نشینی می‌شود و برای همین باید توجه و اولویتی اساسی به تامین مسکن برای متقاضیان داشته باشیم. وزیر کشور با تاکید بر اینکه با توجه به ابعاد مختلف مساله مسکن، نیازمند همت ملی در این عرصه هستیم، افزود: معاونان عمرانی استانداری های سراسر کشور با حضور در میدان عملیات به تحقق شعار دولت در ساخت مسکن کمک لازم را داشته باشند. وحیدی با بیان اینکه هیچ دلیلی برای عدم تحقق ساخت ۴ میلیون مسکن در کشور وجود ندارد، گفت: باید در نظر داشته باشیم که فعال شدن صنعت مسکن در به حرکت افتادن سایر صنایع کشور کمک کننده است. وی تامین مسکن را باعث ارتقای سرمایه و امید اجتماعی در کشور دانست و افزود: در صحبت هایی که با وزیر راه و شهرسازی انجام شده است، همه اختیارات و ابزارهای قانونی برای تحقق ساخت مسکن به استانداران اعطا می شود.

 

قوه قضائیه در تحقق عدالت نقش تعیین کننده‌ای دارد

دبیر شورای نگهبان، عدالت را یکی از آرمانهای مهم انقلاب اسلامی دانست که قوه قضائیه در تحقق آن نقش تعیین کننده‌ای دارد. آیت‌الله احمد جنتی در جلسه این شورا با بیان اینکه شهید بهشتی انسانی متین، مقید، صبور و با اخلاق بود، اظهار داشت: از اول آشنایی با ایشان که به قبل از انقلاب برمی‌گردد جز خوبی و اخلاص در رفتار و کردار این شهید مظلوم سراغ ندارم. دبیر شورای نگهبان با اشاره به نقش شهید بهشتی در تدوین قانون اساسی، آن را بی‌بدیل عنوان و خاطرنشان کرد: شهید بهشتی یک انقلابی تمام عیار بود که تا پایان عمر ذره‌ای از انقلابیگری کوتاه نیامد؛ ایشان مصداق آیه «انّ الّذین قالوا ربّنا اللَّه ثمّ استقاموا» بود. آیت‌الله جنتی با بیان اینکه اگرچه شهادت شهید بهشتی و یاران او که از خدمتگزاران نظام مقدس جمهوری اسلام بودند ضربه‌ای سخت به انقلاب اسلامی وارد کرد اما حقانیت و مظلومیت انقلاب را نیز آشکار کرد، اظهار داشت: تمام عرصه‌هایی که شهید بهشتی در آنها ورود کرده از باقیات الصالحات آن بزرگوار است. وی ادامه داد: دشمنان انقلاب نمی‌خواهند که جوانان ما با شخصیت‌هایی مانند شهید بهشتی آشنا شوند زیرا چنین شخصیت‌هایی گواه حقانیت انقلاب اسلامی هستند از همین رو ما باید در شناساندن این شخصیت به جوانان بیشتر تلاش کنیم. دبیر شورای نگهبان در بخش دیگری از سخنان خود عدالت را یکی از آرمانهای مهم انقلاب اسلامی دانست که قوه قضائیه در تحقق آن نقش تعیین کننده‌ای دارد.

یادداشت

روناک کنعانیان| انسانها از نظر جسمانی، فکری، اخلاقی، با یکدیگر برابر نیستند و در کل در هر گروه و جامعه ای عده ای از دیگر اعضای جامعه خود باهوش تر با‌استعداد تر و برترند (ده درصد برتر هر جامعه ) افرادی که در مقام شایسته ترین افراد هر گروه ، جامعه نخبگانی را تشکیل میدهند. نخبه؛ فردی برجسته و كارآمدی اطلاق می‌شود،  كه اثرگذاري وي در توليد و گسترش علم و هنر و فناوري و فرهنگ‌سازی و مديريت كشور محسوس باشد،  و هوش، خلاقيت، كارآفريني و نبوغ فكری وي در راستای توليد و گسترش دانش و نوآوری موجب سرعت بخشيدن به رشد و توسعه علمی و اعتلای جامعه انسانی كشور شود".
اصلی ترین عامل توسعه نیروی انسانی است و نخبگان مهمترین سرمایه ملی و عامل اصلی بالندگی و پویایی و محور بنیادین توسعه  و ثروت ملی محسوب می شوند به گفته مقام معظم رهبری (مدظله العالی): هدیه های نفیس و بسیار بسیار با ارزش الهی ، یک موهبت الهی به هر کشور.
 نخبگان زمانی اثر گذارند که دیده  و بکارگمارده شوند، تا بتوانند پشتوانه عظیم فکری و اجرایی را برای کشورشان بعمل آورند.
دستگاه های متولی نظام نخبگانی با زحمت فراوان اقدامات لازم در خصوص پرورش نیروی انسانی متخصص را انجام داده و استعدادهای برتر براساس بروندادهای نخبگانی شناسایی می شوند اما خروجی تمام زحمات عدم استفاده از ظرفیت نخبگان و دوری مسئولان اجرایی از توان و ظرفیت نخبگی است.
 رشد و ارتقای اداری در مدیریت کشور  در بسیاری موارد مبتنی بر الگویی متناسب با نخبگی یا سلسله مراتب اداری نیست اما در نظام ارتقای نیروهای مسلح ارتقای اداری مبتنی بر نظام و دستورالعمل خاصی است که افراد با کسب مهارت و مدت زمان ارتقا میابند.عدم توجه به کادر سازی و پرورش نیروی متخصص موجب سرخوردگی نخبگان در حل مسائل کشور شده و آنها را وادار میکنند در آزمایشگاه های خود در فضای علمی محدود شوند و از دانش خود برای حل مسائل و مشکلات کشور استفاده نکنند.

حذف ظرفیت خانه نخبگان و پچ‌پچ های خانه احزاب در توسعه اینده کردستان
رئیس خانه نخبگان استان کردستان در این رابطه می گوید:  در این
فضای سیاسی باید به نحوی از ظرفیت نخبگانی استفاده شود که با الگوسازی نخبگان نیز مسیر پرورش استعدادهای برتر همواتر شده و جوانان با انگیزه بیشتری ادامه تحصیل دهند و از مهاجرت نخبگان که امروزه به مقطع دبیرستانها نیز رسیده جلوگیری شود.
وی می افزاید: نخبه و استعدادبرتر دارای یک موهبت الهی بوده و ذاتاً در تلاش است برای بهره مندی جامعه و ایجاد محیط زندگی بهتر برای انسانها علم خویش را اجرایی نماید، این موارد در حالیست که نخبگان دارای روحیات حساس و جنس نگاهی متفاوت هستند. که باید زیرساخت هایی برای ماندگاری و اثرگذاریشان فراهم شودکه در قدم اول بها دادن و اعتماد کردن و بهره مندی از ظرفیت نخبگی است .
مهدی عبدالملکی تاکید می کند : در سالهای اخیر با توجه به اسناد و شواهد و مدارک موجود هیچگونه اعتنایی به نیروی انسانی نخبه و استعدادبرتر نشده و   علی رغم تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) دستگاه های اجرایی و مدیریت کلان در استان حمایتی از نخبگان بعمل نیاورده اند تا بتوانیم الگویی برای جوانان و استعدادهای برتر ترسیم کنیم و موجبات حضور مؤثرشان را فراهم نماییم.
وی یادآور می شود: نبود فرصت‌های ایفای نقش و حس مفید نبودن در کشور، ضمن تقویت انگیزه‌های مهاجرت، باعث می‌شود که بسیاری از دانشجویان در حین و  بعد از فارغ‌التحصیلی، برای مهاجرت اقدام کنند و این اقدام آسیب های جدی به توسعه کشور وبه ویژه استانها وارد می کند.
 رئیس خانه نخبگان استان ضمن اظهار نگرانی از عدم دعوت از نخبگان و صاحب نظران در شوراهای تصمیم گیر و تصمیم ساز در سطح کشور و در مدیریت استانها می گوید: در پست های اجرایی و مسئولیت های میانی کمترین حضور نخبگانی را داریم و مدیران تیم های دخیل در انتخابات منصوبین خود را با القاب و عناوین نخبگی به پست مورد نظر معرفی کرده بدون اینکه بار دانشی داشته باشند و در سازمانهای مربوطه تایید شده باشند. در واقع تودهنی است به جامعه نخبه شناسنامه دار و تاییدی بر انتصابشان.
وی در  ادامه می گوید : بیانیه گام دوم توسط بعضی مدیران دچار تفاسیر متفاوتی شده و اصلی ترین محور بیانیه که بار دانشی و داشتن تخصص قبل از تعهد است نادیده گرفته می شود. و همواره بهانه ای است برای جذب افراد مورد نظر و جذب نیروهای مورد نیاز توسط مدیران. عدم بهرمندی از توان مدیریتی نخبگان در رده های مختلف همچنین تاب آوری نخبگانی و عدم شناخت از نحوه رفتار مبتنی بر تکریم نخبگان در بدنه دستگاه های اجرایی و عدم اعتماد به توان حل مسئله نخبگان موجب دوری از سیستم اجرایی و مدیریتی و اثر گذاریشان در جامعه .
عبدالملکی اذعان داشت : عدم استفاده صحیح از ظرفیت ها و دادن مسائل استان جهت حل آنها به نظام نخبگانی ، بی اهمیت بودن نظام حل مسئله به صورت عمیق و کارشناسی آسیب های جدی را در آینده به کشور وارد می کند.
وی در ادامه با بیان اینکه نخبگان در استان کردستان چون ققنوس نماد جاودانگی و عمر دباره اند افزود :  هرچه بیشتر به نخبگان  بی مهری شود در قامتی جدید رخ علم کرده و برای پشرفت و آبادانی چون نقوش اسلیمی تا بی نهایت به حرکت خود ادامه خواهند داد. چرا که نظام نخبگانی ما مبتنی بر جهاد و کار گروهی و حرکت برای رضای خداست حرکتی که در آن افراد یاری ده جامعه بوده و برای رفاه مردم دائمآ در تلاشند.
رئیس خانه نخبگان تاکید می کند : بی مهری ها جامعه نخبگان را مقاوم تر از قبل کرده و به عینه به این مقوله رسیده ایم که  جز با کار جهادی و کار انقلابی نمیشود به جامعه و پیشرفت و توسعه کردستان کمک کرد چرا که ما از الگوی ایجاد یاس بی محلی و  حرکات خواب آلود مدل بومی تلاش محور را جایگزین کرده و فلسفه کار جهادی نخبگان در مناطق محروم کردستان در کنار کار فیزیکی و توسعه ای  و  بستر سازی برای ارائه مدل بومی پیشرفت و کمک به توسعه اشتغال، آموزش و کار گروهی منطقه ای را جایگزین نموده ایم تا در حمایت از مردم به مصداق آیه شریفه السَّابِقُونَ السَّابِقُونَ، أُولئِک الْمُقَرَّبُونَ  سبقت بگیرند.

آیت الله رئیسی در جلسه هیات دولت تاکید کرد

گروه سیاسی: رئیس جمهور گفت: رسانه‌های بیگانه خصوصاً شبکه‌های فارسی زبان شبانه روز برای ایجاد یأس و ناامیدی در دل مردم تلاش می‌کنند اما همواره با حضور مردم عزیز ما در صحنه شکست خورده‌اند و به هدف‌شان نرسیده‌اند. آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در جلسه روز چهارشنبه هیات دولت، امید آفرینی در جامعه را از مطالبات مقام معظم رهبری و وظیفه مهم دولت برشمرد و تاکید کرد: حواشی نباید دولت را از متن کار که خدمت به مردم و امیدآفرینی در دل‌هاست، بازدارد. رئیس جمهور ایجاد یأس در دل‌ها را کار شیطان و شیاطین دانست و اظهار داشت: انسان خداجو همواره به امید زنده است و ما به عنوان خادمان ملت، هم باید نسبت به آینده امید داشته باشیم و هم روح امید را در جامعه تزریق کنیم.
رئیسی با گرامیداشت یاد و خاطره شهید مصطفی چمران و سرلشکر حاج قاسم سلیمانی که با امید و روحیه جهادی از مشکلات و سد «نمی‌شود»ها عبور کردند و با کمترین امکانات کارهای بزرگی را در میدان مبارزه با دشمنان تا بُن دندان مسلح انجام دادند، از آنها به عنوان الگوهای امیدآفرینی یاد کرد. وی اقدامات و تلاش های ‌پزشکان و پرستاران در مواجه با همه گیری کرونا را از دیگر مصادیق امیدآفرینی در جامعه دانست و افزود: کادر درمان بویژه شهدای سلامت در شرایط بسیار سخت همه گیری کرونا که زندگی همه مردم را تحت‌الشعاع خود قرار داده و نگرانی هایی را برای خانواده ها بوجود آورده بود،‌ با جانفشانی و از خودگذشتگی علی رغم همه کمبودها در عرصه خدمت رسانی میدان داری کردند و زمینه بازگشت امید و نشاط به جامعه را فراهم کردند.
رئیسی تاکید کرد: وضعیت کنونی که فوتی های ناشی از کرونا تک رقمی و در برخی روزها صفر شده و نیز میزان بسیار پایین ابتلا که امکان بازگشایی در صنوف مختلف و ایجاد شور و نشاط در کشور را فراهم کرده، پس از لطف خدا، ‌ثمره همراهی مردم و خصوصا تلاش ها و اقدامات جامعه پزشکی و پرستاری است و بنده در ماه های گذشته در تهران و برخی شهرها با حضور در بیمارستان ها و مراکز درمانی از نزدیک شاهد این مجاهدتها و فداکاری ها بوده ام و قدردان ایشان هستم. رئیس جمهور همچنین با اشاره به دیدارهایی که در حاشیه سفر به استان چهارمحال و بختیاری با عشایر داشت، گفت: عشایر عزیز ما در دوران دفاع مقدس ۱۰ هزار شهید دادند و متحمل سختی‌های فراوان شدند و امروز هم با مشکلاتی مواجه هستند اما از روحیه امید و ایستادگی برخوردارند و ذره‌ای یأس و ناامیدی در دل آنها نیست.
رئیسی افزود: برخی رسانه‌های بیگانه خصوصاً شبکه‌های فارسی زبان شبانه روز برای ایجاد یأس و ناامیدی در دل مردم تلاش می‌کنند اما همواره با حضور مردم عزیز ما در صحنه شکست خورده‌اند و به هدف‌شان نرسیده‌اند. رئیس جمهور با بیان اینکه امروز در یک جنگ اقتصادی هستیم، گفت: همه همکاران دولت به ویژه کسانی که مسئول بازار و تأمین سفره مردم هستند، شبانه روز برای خدمت‌رسانی و امیدآفرینی در جامعه تلاش می کنند و این اقدامات باید تا حصول نتایج نهایی تداوم داشته باشد. رئیس جمهور به معاون اول، معاونت حقوقی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دیگر بخش‌های ذیربط دستور داد که خواسته‌های بازنشستگان عزیز را درباره مستمری‌شان پیگیری نمایند. همچنین در جلسه روز گذشته هیأت دولت موضوع تمدید مجوز واردات کالاهای اساسی از طریق شرکت های تعاونی مرزنشین و پیله وران از محل ارز حاصل از واردات مورد بررسی قرار گرفت. هیأت وزیران در راستای حمایت از اقشار مرزنشین کشور به لحاظ مشکلات عدیده اقتصادی و معیشتی آنها، ضمن بررسی تمدید مصوبه دولت درخصوص مجوز واردات کالاهای اساسی از طریق شرکت های تعاونی مرزنشین و پیله وران از محل ارز حاصل از صادرات، تمهیداتی را در این خصوص اتخاذ کرد.
دولت در اجرای حکم مقرر در بند (ف) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور مبنی بر پرداخت مالیات سالانه خودروهای سواری و وانت دوکابین، آیین نامه اجرایی آن را تصویب کرد. به موجب آیین نامه فوق، انواع خودرو سواری و وانت دو اتاق (کابین) دارای شماره انتظامی شخصی در تملک اشخاص مشمول که در ابتدای ۱۴۰۱ ارزش هر یک از آنها بیش از ۱۰ میلیارد ریال باشد، مشمولین این آیین نامه هستند.
همچنین سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است، ارزش روز انواع خودرو سواری و وانت دو اتاق (کابین) را با توجه به سال ساخت یا واردات آنها و متناسب با جداول ارزش خودرو که در پایان سال ۱۴۰۰ اعلام شده است، تعیین نماید. مبنای تشخیص مشخصات خودرو و مالک آن، اطلاعات مندرج در شناسنامه خودرو صادر شده توسط نیروی انتظامی (برگ سبز) می باشد.
کلیه اشخاص حقوقی و حقیقی نیز مکلفند مالیات سالانه خودروهای مشمول خود و فرزندان کمتر از ۱۸ سال و محجور تحت تکفل را مطابق نرخ های مندرج در این آیین نامه، حداکثر تا پایان بهمن ماه سال ۱۴۰۱ پرداخت نمایند. چنانچه اشخاص مشمول، تا پایان بهمن ماه سال ۱۴۰۱ نسبت به پرداخت مالیات متعلقه اقدام ننمایند، سازمان می تواند با مطالبه سیستمی و از طریق عملیات اجرایی موضوع فصل نهم باب چهارم قانون، مالیات متعلق را وصول نماید.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور خطاب به نمایندگان مجلس:

گروه سیاسی: معاون پارلمانی رئیس جمهور با اشاره به اینکه انتظار داریم به دلایلی که می شود از آن ها صرف نظر کرد استیضاح در مجلس انجام نشود، تاکید کرد که برخی نمایندگان امضایشان درخصوص استیضاح وزیر صمت را پس گرفته اند. سید محمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس جمهور در حاشیه جلسه دولت در جمع خبرنگاران گفت: دولت سیزدهم بیشترین تعامل را با نمایندگان داشته است ، از شخص آقای رئیس جمهور گرفته که هم در تهران و هم در سفرهای استانی جلسات متعددی با نمایندگان داشته است و همین طور بقیه ی وزرا و معاونین، آماری که ما داریم غیر قابل مقایسه با گذشته است. متقابلا نیز مجلس تعامل خوبی تاکنون داشته است، ما در دوره های قبل تا ده ماه اول گاهی اوقات حتی ۷ کارت زرد داشته ایم ،مثلا در دولت دوازدهم ۷ کارت زرد داشته ایم ولی اکنون فقط یک مورد بوده است که از ۱۲ سوالی که مطرح شده فقط یک بار نمایندگان قانع نشده اند و در بقیه موارد مثلا ما روز گذشته از وزیر بهداشت سوال داشتیم و سوال کنندگان قانع شدند و دیگر به رای گذاشته نشد. ما همکاری لازم را داریم و توقع داریم همان رهنمودهایی که مقام معظم رهبری فرمودند مدنظر باشد، مثلا یکی از مواردی که مطرح شده این است که لایحه را در طرح اولویت دهند که نمایندگان نیز اعلام کردند که این کار را خواهند کرد، و امیدواریم که در عمل نیز این گونه شود. یا اینکه فرمودند که در اجرا دخالت نمی کنیم و نمایندگان نیز گفتند که بر اساس رهنمودهای رهبری عمل می کنیم باید عملیاتی و اجرایی شود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا این قضیه درمورد وزیر رفاه نیز از سوی نمایندگان مطرح است، گفت: نمایندگان پیشنهادات خود را می دهند ما هم گزینه های آنان را با آقای رئیس جمهور مطرح می کنیم ولی به هر حال این درحد مشورت است و دخالت نیست، در هر حال در نهایت رئیس جمهور باید وزیر رفاه ، تعاون و کار را معرفی کند که این کار انجام خواهد شد. سید محمد حسینی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آقای خاندوزی اعلام کردند که با مجلس تعامل کردند تا لایحه ی وضع مالیات بر سوداگری مسکن به تصویب علنی مجلس برسد، این مساله اکنون در چه مرحله ای است گفت: این مساله در کمیسیون مطرح می شود و جزئیات تخصصی آن را خود آقای خاندوزی اعلام می کنند ولی ما هر لایحه ای که از دولت تصویب می شود در نهایت پیگیری می کنیم تا با همکاری نمایندگان تصویب شود و همانطور که اشاره کردم اصل باید بر لایحه باشد و طرح های متعددی که مطرح می شود باید کار کارشناسی انجام شود.
معاون پارلمانی رئیس جمهور در ادامه تاکید کرد: ما امیدواریم که ان شاءالله هم لوایحی که از دولت قبل باقی مانده است و هم لوایحی که ما اکنون به مجلس ارسال می کنیم در اولویت قرار داده شوند. وی در پاسخ به این سوال که تعدادی از نمایندگان امضایشان درخصوص استیضاح وزیر صمت را پس گرفته اند گفت: بله، برگه ای که دیروز به ما داده اند۳۶ نفر اسم داشت البته ما قبلا ۲۲ نفر داشته ایم که این ۲۲ نفر تعداد قابل توجهی از آن ها امضایشان را پس گرفته اند ولی روز دوشنبه و بعد از اینکه اعلام شد که ما بحث استیضاح را به کمیسیون صنایع فرستاده ایم، حدود ۱۴ امضا صورت گرفت.

رژیم صهیونیستی غرق در بحران

گروه سیاسی:منابع خبری روز چهارشنبه از موافقت نمایندگان پارلمان رژیم صهیونیستی(کنست) با طرح اولیه لایحه انحلال کنست خبر دادند. خبرگزاری رویترز در خبری فوری اعلام کرد که نمایندگان کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) در شور مقدماتی بر سر لایحه انحلال پارلمان به این لایحه رای مثبت دادند. طبق گزارش رویترز شمار آرای مثبت ۱۱۰ رای بوده است. انحلال کنست اولین گام به سمت پنجمین انتخابات سراسری طی حدود چهار سال گذشته است.
لایحه انحلال کنست پس از شور مقدماتی، امروز پنجشنبه در قرائت نخست و روز دوشنبه آینده نیز در قرائت دوم و سوم به رای گذاشته خواهد شد. شامگاه دوشنبه رسانه‌های عبری اعلام کردند، نفتالی بنت، نخست وزیر و یائیر لاپید، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی برای پایان دادن به بن‌بست سیاسی اسرائیل؛ درمورد ارائه لایحه انحلال کنست و برگزاری انتخابات ظرف روزهای آتی توافق کردند. نفتالی بنت و یائیر لاپید اعلام کردند که لایحه انحلال پارلمان را به رای‌ خواهند گذاشت و از آن به بعد، تا روشن شدن سرنوشت سیاسی اسرائیل و برگزاری انتخابات که پنجمین انتخابات سراسری در چهار سال گذشته است، یائیر لاپید، نخست وزیر خواهد بود. طبق این توافق که یک تحول مهم سیاسی به شمار می‌رود و رسانه‌های اسرائیلی آن را "یک درام سیاسی بسیار مهم" توصیف کردند، با تصویب لایحه پیشنهادی، نخست وزیر فعلی اسرائیل جای خود را با یائیر لاپید، وزیر خارجه عوض می‌کند؛ به این معنا که بنت، به عنوان وزیر خارجه و لاپید، نخست وزیر موقت تا زمان برگزاری انتخابات خواهند بود.
همچنین آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا دوشنبه شب با یائیر لاپید، همتای اسرائیلی خود موضوع انحلال کنست بحث و گفتگو کرد. به گزارش القدس العربی، وزارت امور خارجه آمریکا بیانیه ای را در رابطه با جزئیات این تماس تلفنی منتشر کرد که در آن بلینکن بر احترام خود به آنچه "روند دموکراتیک در اسرائیل" خواند، و تعهد قاطع واشنگتن به روابط استراتژیک قوی با تل‌آویو تاکید کرد. بر اساس این بیانیه، بلینکن همچنین طی این تماس بر لزوم ادامه هماهنگی نزدیک در مورد مسائل منطقه‌ای و بین المللی بین دو طرف تاکید کرد.
وزیر خارجه آمریکا اشاره کرد که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا مشتاقانه منتظر سفر ماه آینده خود به اراضی اشغالی است. لاپید نیز درباره این سفر گفت که سفر آتی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به عربستان و اراضی اشغایل، تأثیر قوی بر منطقه خواهد داشت. آمریکا پیشتر اعلام کرده بود که به رغم تحولات سیاسی در اراضی اشغالی و تصمیم برای انحلال کنست، برنامه‌هایش برای سفر به فلسطین اشغالی تغییر نخواهد کرد.
شامگاه دوشنبه، نفتالی بنت، نخست وزیر و یائیر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل تصمیم خود را برای ارائه لایحه‌ای جهت انحلال کنست اعلام کردند؛ اقدامی که اسرائیل را به سمت پنجمین انتخابات در چهار سال گذشته سوق می‌دهد. بر اساس اعلام منابع عبری، تاریخ تعیین شده برای برگزاری این انتخابات زودهنگام 25 اکتبر است تا آن زمان لاپید سمت نخست وزیری را به عهده خواهد گرفت.

ساز تجزیه‌‌ در آمریکا باز به صدا درآمد؛

گروه سیاسی: حزب جمهوری‌خواه ایالت تگزاس با آماده‌سازی یک سند خواهان برگزاری یک همه‌پرسی به منظور جدا شدن این ایالت از دولت فدرال ایالات متحده شده است. وبگاه اقتصادی «بیزنس اینسایدر» گزارش کرد که حزب جمهوری‌خواه تگزاس در تلاش برای برگزاری همه‌پرسی برای تصمیم‌گیری در خصوص جدایی ایالت تگزاس از دولت فدرال ایالات متحده آمریکا هستند. طبق این گزارش،‌ حزب جمهوری‌خواه در جدیدترین سند طرح خود احتمال جدایی از ایالات متحده را مطرح کرده است. در سند فوق، حزب جمهوری‌خواه ایالت تگزاس خواستار برگزاری همه‌پرسی درباره جدایی تگزاس در 2023 شدند. بر اساس این گزارش، برگزاری همه‌پرسی تعیین خواهد کرد که آیا تگزاس باید «وضعیت خود را به عنوان یک کشور مستقل دوباره تایید کند».
بیزنس اینسایدر ادامه داد، حزب جمهوری خواه ایالتی قصد خود را برای اعمال فشار برای پیشبرد چنین همه‌پرسی در سندی از کمیته پلتفرم‌ها و قطعنامه‌های خود بیان کرد و در آن خواست خود را مبنی بر برگزاری رأی‌گیری در مورد این موضوع مشخص کرد. بر اساس این گزارش، سند فوق که شامل بخشی درباره استقلال ایالت تگزاس است، خواستار برگزاری رأی‌گیری است و ایده حزب جمهوری‌خواه تگزاس را تشریح می‌دهد مبنی بر اینکه دولت فدرال به حق این ایالت برای خودمختاری «خدشه وارد کرده است». طبق این سند، حزب جمهوری خواه تگزاس پیشنهاد کرده است که هر «قانونی که از سوی فدرال اجباری شده و حقوق متمم دهم تگزاس را نقض می کند، باید نادیده گرفته شود، مخالفت شود، رد شود و لغو شود». در متن این سند نوشته شده است: «تگزاس، حق جدایی از ایالات متحده را برای خود حفظ می‌کند و مجلس تگزاس باید برای تصویب یک همه‌پرسی مطابق با این هدف فراخوانده شود.