پیشنهادات بخش خصوصی در مجمع سرمایه‌گذاری دی - 8

حسین سلیمی نماینده اتاق ایران در مجمع سرمایه‌گذاری دی-۸ با هدف توسعه تجارت درون‌گروهی اعضای سازمان دی-۸، ۶ پیشنهاداتی را مطرح کرد که از جمله آن ایجاد یک سیستم همکاری مستقیم بین‌بانکی بود. حسین سلیمی، رئیس انجمن سرمایه‌گذاری‌های مشترک ایران و خارجی که به عنوان نماینده اتاق ایران در "میزگرد بخش خصوصی" این مجمع شرکت کرده بود در بخشی از سخنان خود اظهار داشت: ایجاد و راه‌اندازی کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و حمایت از آن‌ها، تسهیل و تشویق بهره‌گیری از تحقیقات کاربردی و یافته‌های علمی در فرایند جهانی شدن تولید و تجارت، باید به عنوان تدبیر عملی و اساسی جهت رشد اقتصادی در کشورهای منطقه مورد توجه سیاست‌گذاران و مسئولان در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی و بازار کار و اشتغال قرار گیرد. او همچنین تحرکات متعصبانه و تحریم‌های اقتصادی، پاندمی کووید-۱۹ و جنگ روسیه و اوکراین را از عوامل اختلال اقتصاد جهانی دانست که همکاری‌های گسترده چندجانبه را به شدت تحت تأثیر قرار داده است. سلیمی افزود: بخش خصوصی می‌تواند نقشی کانونی در پیشبرد نوآوری، تولید ثروت، درآمدزایی و اشتغال آفرینی و متعاقب آن فقرزدایی ایفا کند. ازاین‌رو لازم است دولت‌ها، بخش‌های خصوصی کشورها را با هدف مشارکت مطلوب در فعالیت‌های اقتصادی و بازرگانی گروه مورد ترغیب قرار دهند.

 

توضیح رییس سازمان برنامه درباره حقوق بازنشستگان

رییس سازمان برنامه و بودجه در حاشیه جلسه هیات دولت به سوالات خبرنگاران درباره نظام یارانه‌ای کشور، حقوق بازنشستگان و دیگر برنامه‌های این سازمان پاسخ داد. به گزارش ایسنا، مسعود میرکاظمی، رییس سازمان برنامه و بودجه در جمع خبرنگاران در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به این که چه خبر جدیدی درباره برنامه‌های این سازمان وجود دارد، گفت، یارانه‌های مردمی به طور مرتب به حساب‌ خانوارها واریز می‌شود. میرکاظمی در پاسخ به سوالی درباره اشخاصی که اعتراضی در زمینه دریافت‌ یارانه‌ها داشته‌اند، گفت: باید به اعتراضات رسیدگی شود. البته وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یک سری اطلاعاتی دارد و باید این‌ها را تبیین بکنند. اگر اطلاعات اشکال دارد، اصلاح می‌کنند، یارانه‌شان برقرار و مابه‌التفاوت به حسابشان پرداخت می‌شود و اگر هم اطلاعاتی که داده شده و در وزارت‌خانه موجود است، صحت داشته باشد، یارانه به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد. او در پاسخ به این که آیا سازمان برنامه و بودجه به درگاه الکترونیک خدمات هوشمند متصل شده است، گفت: همه‌ی دستگاه‌ها متصل می‌شوند. یک بخش‌هایی متصل شده است، ان‌شاءالله ادامه می‌دهیم. ما خودمان هم در حال تکمیل‌تر کردن سامانه‌هایمان هستیم. کار سنگینی را در ارتقای سامانه‌ها شروع کرده‌ایم که خیلی می‌تواند در آینده کمک کند.

«تجارت» اقدامات حمایتی سیاستگذار از بازار سرمایه را بررسی کرد

گروه اقتصاد کلان: دامنه روند نزولی در بازار سرمایه به روز گذشته هم کشیده شد تا این بازار هفته را قرمزپوش به پایان ببرد. شاخص کل بورس امروز با ۶۲۳۳ واحد کاهش تا رقم یک میلیون و ۵۳۳ هزار واحد نزول کرد. به گزارش «تجارت»، شاخص کل با معیار هم وزن هم با ۱۱۶۲ واحد کاهش در رقم ۴۲۲ هزار و ۲۹۵ واحد ایستاد. معامله‌گران این بازار ۴۰۸ معامله انجام دادند که ۴۱ هزار و ۲۹۱ میلیارد ریال ارزش داشت. توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه، ملی صنایع مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی و فجر انرژی خلیج فارس نسبت به سایر نمادها بیشترین تأثیر منفی و در مقابل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نسبت به سایر نمادها بیشترین تأثیر مثبت را روی بورس گذاشتند. شاخص کل فرابورس هم امروز با ۱۶۲ واحد کاهش در رقم ۲۰ هزار و ۶۷۱ واحد ایستاد. بیمه پاسارگاد، پلیمر آریاساسول، پالایش نفت لاوان، بانک دی، تولید نیروی برق دماوند و پتروشیمی تندگویان نسبت به سایر نمادها بیشترین تأثیر منفی و در مقابل بیمه کوثر نسبت به سایر نمادها بیشترین تأثیر مثبت را روی فرابورس گذاشتند. درباره آخرین تحولات بازار سرمایه یک کارشناس بازار سرمایه گفت: متولیان اقتصادی کشور باید از اتخاذ تصمیمات و انجام اقداماتی که موجب آسیب‌رسیدن به سودآوری شرکت‌های بورسی می‌شود، خودداری کنند؛ چرا که حضور این شرکت‌ها در بازار شفاف سرمایه، در واقع حق‌الناس محسوب می‌شود. سیاوش وکیلی گفت: پس از رکود حدود 16ماهه در بازار سرمایه و موضوعاتی که در حوزه اقتصاد کشور و برجام رقم خورد و موجب کاهش حجم معاملات و خروج سهامداران حقیقی از بازار سرمایه شد، از اوایل بهمن‌ پارسال، سازمان‌بورس پیگیری‌هایی را برای تقویت پارامترهای اقتصادی و پیش‌بینی‌پذیر بودن اقتصاد کشور به‌عمل آورد که شاه‌بیت نتیجه این پیگیری‌ها و اقدامات، به‌اصلاح نرخ خوراک و سوخت شرکت‌های پتروشیمی، پالایشی و سیمان و فولاد در بودجه سالانه کشور منجر شد.
این کارشناس بازار سرمایه افزود: علاوه بر این از اوایل اسفند سال گذشته هم‌زمانی اصلاحات پارامترهای اقتصادی و روند کاهش قیمت‌گذاری‌های دستوری با خوش‌بینی به اخبار برجامی و افزایش امید‌ها به رفع تحریم‌ها و آشکار شدن نتایج حاصل از کاهش تحریم‌ها و افزایش فروش نفت موجب شد بازار سرمایه، سال 1401 را با روندی مثبت بویژه برای شاخص‌ها همراه با افزایش حجم معاملات و افزایش و نیز اعتماد سهامداران شروع کند. وی ادامه داد: در چنین فضایی، برخی از کارشناسان با افزایش 10درصدی شاخص کل و 30درصدی شاخص هموزن، نگرانی خود را نسبت به بیش‌واکنشی فعالان و در نتیجه، افزایش بهای غیرمنطقی سهام کوچک و بازار پایه اعلام کردند. این در شرایطی است که همه‌گیر شدن این روند و رشد بی‌رویه قیمت این‌گونه سهام، به معامله به قیمت‌های بیشتر از ارزش ذاتی برخی سهام (over value) منجر خواهد شد و بیم آن می‌رود که با فعالیت‌های مخرب برخی از افراد و جریانات در فضای مجازی و شبکه‌‌‌های اجتماعی این بیش‌واکنشی به متضرر شدن بخشی از سهامداران منجر شود. وکیلی اضافه کرد: بدین جهت تهیه و توجه به محتواهای هشداردهنده نسبت به عواقب اتکا به شایعات و مطالب غیر‌واقع و گمراه‌‌‌کننده در شبکه‌‌‌های اجتماعی؛ توجه به افزایش سواد رسانه‌ای از سوی سهامداران و پیگیری اخبار از مبادی رسمی، از قبیل سایت‌های سازمان بورس و ارکان و رسانه‌های معتبر؛ پیروی از اصول سرمایه‌گذاری و پرهیز از استقراض و فروش دارایی‌های زیربنایی، مثل منزل محل سکونت یا خودروی مورد استفاده و... به منظور سرمایه‌گذاری در بورس؛ سرمایه‌گذاری غیرمستقیم از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا شرکت‌های سبدگردان با در نظر گرفتن میزان ریسک فرد؛ سهام موجود در بازار پایه فرابورس جزو سهام پرریسک ارزیابی می‌شود و بیانیه‌‌‌های ریسک، موید هشدار سرمایه‌گذاری خطرپذیر است.
وی اضافه کرد: بنابراین بی‌‌توجهی به این هشدارها می‌تواند موجب ضرر سرمایه‌گذاران شود؛ چیدمان مناسب سرمایه‌گذاری و تشکیل پرتفوی به جهت توزیع ریسک و پرهیز از تک‌سهم شدن؛ توجه به پارامتر‌های سودآوری در انتخاب سهام، به‌عنوان فاکتور اصلی و تعیین‌‌‌کننده؛ استفاده از تحلیل‌های بنیادی و تکنیکال در ارزیابی سهام؛ توجه ویژه به گزارش‌های رسمی شرکت‌ها در سامانه کدال و استفاده از خدمات شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری؛ و تعیین افق حداقل میان‌مدت برای سرمایه‌گذاری و تعیین حدهای سود و ضرر و وفاداری به این حدود از جمله مواردی است که باید از سوی مسوولان ذی‌‌‌ربط و سرمایه‌گذاران مورد توجه قرار گیرد. این کارشناس بازار سرمایه اذعان داشت: این در حالی است که متولیان اقتصادی کشور در بدنه دولت از قبیل مسوولان وزارت اقتصاد و نفت و صمت و نیز نمایندگان مجلس هم باید به این موضوع توجه کنند که بازار سرمایه متعلق به آحاد ملت است و بیش از 50میلیون نفر دارای کد سهامداری هستند. در نتیجه، باید از اتخاذ تصمیمات و انجام اقداماتی که موجب آسیب‌رسیدن به سودآوری شرکت‌های بورسی می‌شود، خودداری کنند؛ چرا که حضور این شرکت‌ها در بازار شفاف سرمایه، در واقع حق‌الناس محسوب می‌شود و بر همگان واجب است که از این منافع پاسداری کنند.

رسیدن کف حمایتی
آن طور که کارشناسان می‌گویند، در بازار بسیاری از صنایع به کف‌های حمایتی خود رسیده اند و کفسازی خوبی در بازار انجام شده است. هم اکنون ارزش معاملات خوبی در بازار را شاهد هستیم. تنها نکته نگران کننده بازار دست اندازی دولت و تصمیمات شبانه و قبیله‌ای است که بسیاری از مدیران وقت در این بازار انجام می‌دهند. بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰ دارای یک حباب منفی بود و واقعا وقتی به سهام نگاه می‌کردیم ارزنده بودند. اما در ابتدای سال ۱۴۰۱ بازار یک جهش خوبی را تجربه کرد و عمده این مسئله به دو خبر باز می‌گشت که یک خبر مربوط به خودرویی‌ها بود و خبر بعدی انتظارات تورمی مردم. مردم دیگر احساس می‌کردند که قیمت سهام به یک جایی رسیده است که دیگر بازار توانایی دیدن این اعداد را ندارد و قرار است قیمت‌های بالاتری را بازار به خود ببیند. همچنین بحث تورم جهانی و احتمال تداوم آن نیز تاثیر خودش را بر قیمت کامودیتی‌ها نشان داده و، چون در بازار ما بسیاری از نماد‌های اصلی بر پایه کامودیتی هستند از تورم جهانی و رشد قیمت‌های جهانی منتفع خواهند شد.
به علاوه با توجه به اینکه پیش بینی می‌شود نرخ دلار از قیمت‌های فعلی پایین‌تر نرود، این هم به نوبه خود بر قیمت کامودیتی‌ها تاثیرگذار است؛ بنابراین قیمت‌های جهانی مناسب، نرخ دلار، رشد قیمت محصولات برخی شرکت ها، تورم، حذف ارز ۴۲۰۰، … با توجه به عقب ماندن بورس از سایر بازارها، حکایت از این دارند که بازار ما در سال جاری مستعد رشد می‌باشد و بهبود آن به مراتب بهتر از دو سال اخیر خواهد بود. هرچند شاید این رشد سریع و عجول نباشد، اما روند حرکتی منطقی‌ای را با توجه به شواهد می‌تواند در برگیرد. با تمام بی اعتمادی‌های اخیر، بهبود این روز‌های بازار، حاکی از این است که نقدینگی‌های در بازار سرمایه، دور خودش را در بازار‌های دیگر زده و اکنون تمرکزش را بر ارزندگی بازار سرمایه قرار داده، ولی باز هم با وجود بهبود حجم معاملات معتقدم پول‌های پارک شده‌ای در بیرون از بازار هست که منتظر شرایط بهتر جهت ورود به بازار می‌باشند.

نایب‌رئیس اتاق مشترک ایران و قطر مطرح کرد:

گروه اقتصاد کلان: نایب‌رئیس اتاق مشترک ایران و قطر معتقد است تحقق وعده ارائه سوخت یارانه‌ای به مالکان کشتی‌های کروز و توریستی به ویژه در جریان جام جهانی به توسعه صنعت توریسم در سواحل جنوبی ایران منجر خواهد شد. نایب‌رئیس اتاق مشترک ایران و قطر گفت: با توجه به برگزاری جام جهانی، قطری‌ها تمایل زیادی برای توسعه توریسم و گردشگری بین دو کشور دارند. اما این امر نیازمند فراهم شدن زیرساخت‌های لازم در کشور است. خورشید گزدرازی در گفت‌وگو با «اتاق ایران آنلاین» افزود: در صورت فراهم شدن زیرساخت‌ها می‌توانیم گردشگری و توریسم دریایی را با توجه به ظرفیت استان بوشهر با استفاده از گردشگران کشور خودمان و همین‌طور اوراسیا و ترکیه توسعه دهیم. او ادامه داد: وزیر نیرو قول داده سوخت یارانه‌ای مد نظر مالکان کشتی‌های توریستی کروز محقق شود. با تحقق این امر افتتاح این خط می‌تواند به توسعه توریسم کمک کند و بعد از جام جهانی هم کارکردهای خودش را داشته باشد. کشتی کروز در این خط حداقل می‌تواند ۱۸۰۰ مسافر را در هر سفر دریایی جابجا کند. دولت باید این وعده را زودتر عملیاتی کند. رئیس اتاق بوشهر با اشاره به سفر اخیر هیات تجاری ایرانی به قطر بیان کرد: در نشستی که با اتاق بازرگانی قطر داشتیم یکی از محورهای اصلی مورد نظر هر دو طرف ایرانی و قطری دست‌یابی به صادرات یک میلیارد دلاری بود. با وجود روابط خوب سیاسی اما نتوانستیم این موضوع را به حوزه اقتصادی نیز تسری بدهیم و به ایده آل‌های دو طرف برسیم. گزدرازی ادامه داد: نزدیک به ۶۵ درصد صادرات به قطر از استان بوشهر انجام می‌شود که از این میزان حدود ۴۵ درصد از بندر دیر که نزدیک‌ترین بندر به قطر است صورت می‌گیرد. روزانه حدود ۵۰ تا ۸۰ کانتینر میوه و تره‌بار از بندر دیر به قطر صادر می‌شود. اما با همه این‌ها در توسعه صادرات به قطر موانعی وجود دارد و ما در ردیف‌های نهم و دهم شرکای تجاری قطر محسوب می‌شویم. او با اشاره به امضای تفاهم‌نامه با قطری‌ها برای حل موانع موجود در مسیر توسعه روابط تجاری دو کشور گفت: از جمله مواردی که در این تفاهم‌نامه مورد تأکید قرار گرفته موضوع تسهیل حمل‌ونقل و ایجاد زیرساخت‌هایی است که بخش خصوصی دو طرف می‌تواند برای توسعه آن‌ها مشارکت کند. گزدرازی افزود: نکته دیگر در این تفاهم‌نامه حمایت حقوقی اتاق‌های بازرگانی از تجار ایرانی و قطری است. این امر یکی از چالش‌های تجار به خصوص تجار ایرانی بود. چرا که به دلیل تحریم‌ها و نبود سیستم بانکی، قراردادهایی که بین دو طرف منعقد می‌شود آن‌چنان قدرتمند نبوده و بعضاً به تضییع حقوق تجار می‌انجامید. او با بیان اینکه افتتاح مرکز تجاری ایران در قطر اتفاق بسیار خوبی است گفت: با توجه به نصب دستگاه ایکس ری در بندر دیر قطری‌ها قول دادند صادرات در بندر الرویس را تسریع کنند. گزدرازی با اشاره به مشکلاتی در خصوص ثبت شرکت و اقامت تجار ایرانی در قطر بیان کرد: اگرچه ثبت شرکت انجام می‌شود اما اقامت صادر نمی‌شود که
حالا قطری‌ها قول داده‌اند با توجه به راه‌اندازی مناطق آزاد در بندر دوحه و حمد و ظرفیت‌های خوب صادراتی و صادرات مجدد از این مناطق، هرچه زودتر این مشکل را حل کنند.

بانک ملی اعلام کرد

گروه اقتصاد کلان: بانک ملی در رابطه با اظهارات مرجع انتظامی در خصوص تحویل ارز و سکه مکشوفه از سارقان صندوقهای اجاره‌ای این بانک توضیحاتی ارائه داد. به گزارش ایسنا، بانک ملی ایران پیرو انتشار مصاحبه مرجع انتظامی در خصوص تحویل ارز و سکه مکشوفه از سارقان صندوق های اجاره ای این بانک موارد ذیل را جهت تنویر افکار عمومی و اطلاع صاحبان اموال اعلام کرد:
۱- به منظور حفظ حقوق صاحبان اموال مسروقه ، صورت برداری و ارزیابی اقلام کشف شده شامل ، سکه ، ارز و مصنوعات طلا ، تحت نظارت دادسرا ، بازپرس رسیدگی کننده و پلیس صورت‌برداری و ارزیابی شده و به نیابت از دادسرا ، تحویل خزانه بانک ملی ایران شده است.
طبق اعلام این بانک، تاکنون هیچ اقلامی تحویل هیچ یک از صاحبان اموال نشده است؛ لذا ضمن عدم تایید این بخش از خبر منتشر شده، اعلام می‌شود که حسب دستور قضایی ابلاغی، هرگونه تعیین تکلیف و تحویل اموال صرفا پس از اعمال تشریفات قضایی و برابر دستور بازپرس رسیدگی کننده امکان پذیر بوده و این روند به سرعت در حال بررسی و پیگیری است.
۲- با عنایت به اختلاط اموال مسروقه یافته شده، دادسرای رسیدگی کننده با سرعت، دقت و جدیت اقدامات لازم به منظور تفکیک، تعیین تکلیف اموال و صاحبان آن را آغاز کرده و قطعا نتایج حاصله و فرایند تشخیص و تحویل آن نیز مستقیما به اطلاع هر یک از صاحبان اموال خواهد رسید و دادسرا به اظهارات و نظرات احتمالی ذی نفعان توجه و رسیدگی می‌کند؛ لذا از تمامی ذی‌نفعان پرونده خواهشمندیم در این زمینه صرفا به اطلاع رسانی مستقیم دادسرا و اطلاعیه رسمی بانک ملی ایران در سایت بانک توجه فرمایند.

رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد

گروه اقتصاد کلان: رئیس کل بانک مرکزی ایران گفت: با وارد کردن معاملات توافقی ارز در بازار متشکل ارزی و تمایل خیل عظیمی از صادرکنندگان برای وارد کردن منابع ارزی‌شان به این بازار پیش‌بینی می کنیم که بازار ارز آرامش و ثبات بیشتری پیدا کند. به گزارش ایسنا، علی صالح‌آبادی رئیس کل بانک مرکزی ایران در حاشیه جلسه هیات
دولت در جمع خبرنگاران درباره آخرین تحولات بازار ارز گفت: بانک مرکزی از هفته گذشته در تعاملی که با کانون صرافان و صرافی‌های معتبر و صادرگنندگان داشته است، جمع بندی کرد که بازار توافقی عرضه و تقاضای ارز را فر اهم کنیم و از هفته گذشته امکان معاملات توافقی ارز در صرافی‌ها فراهم شد و از روز سه‌شنبه هفته جاری هم در بازار متشکل ارزی این امکان فراهم شد. موقعی که معاملات در بازار متشکل ارزی می‌آید و با توجه به اینکه عرضه و تقاضا روی سامانه مشخصی
که فقط در اختیار صرافی‌ها و بانک‌هاست می‌آید، طبعا عمق این بازار افزایش پیدا می کند.
صادرکنندگان متعددی تمایل دارند در این سامانه ارز وارد کنند و با ما هم مذکراتی داشتند. صالح‌آبادی گفت:
قیمت‌ها در این روند هم بر اساس مکانیسم عرضه و تقاضا خواهد بود.

سرمقاله

کارشناس اقتصادی
شهریار احمدبیگی

انسان در طول تاریخ همواره شاهد تغییرات وپیچیدگی جهان در همه ابعاد است. آینده‌پژوهی یا به عبارتی مطالعه آینده در اشکال مختلف توسط انسان‌ها و سازمان‌ها انجام شده است. از پیش‌بینی‌های صرفا وابسته به تجربیات گرفته تا مطالعه علمی آینده که امروزه توسط مراکز پژوهشی و علمی انجام می‌شود همگی تلاش داشته‌اند تا آینده‌ای سرشار از رفاه و آسایش و در عین حال توسعه و پیشرفت را برای بشر رقم بزنند. آغاز آینده‌پژوهی به صورت علمی، مربوط به قرن بیستم، بویژه نیمه دوم آن قرن است. این دهه ۶۰ بود که در آن آینده‌پژوهی به عنوان یکی از رشته‌های نوین دانش پایه‌ریزی شد. نخستین دوره آموزشی آینده‌پژوهی در سال ۱۹۶۳ توسط جیم دیتورJim Dator در بنیاد پلی تکنیک ویرجینیا تدریس شد. کوتاه مدتی پس از آن وندل بل Wendell Bell سری دوره‌های آموزشی خود در دانشگاه ییل Yale را آغاز نمود. پس از انتقال دیتور Dator به گروه علوم سیاسی دانشگاه هاوایی، وی دوره‌های آینده‌پژوهی متمرکزی در آن دانشگاه برای دانشجویان دوره‌های فوق لیسانس و دکترا ایجاد نمود. در سال ۱۹۷۴ نخستین دوره تخصصی فوق لیسانس برای آینده‌پژوهی در دانشگاه هوستون توسط جیب فاولز Jib Fowles و کریس دید Chris Dede برپا شد. بعدها مشابه این دوره در دانشگاه‌های ماساچوست، آکرون، مینه سوتا، یو اس سی و دانشگاه ایالتی پورتلند نیز دایر شد. اما باید متذکر شد که شوربختانه هم‌اکنون بجز دانشگاه‌های هاوایی و هوستون بقیه دوره‌ها تعطیل شده‌اند.
دو سازمان پراعتبار آینده‌پژوهی جهان یعنی(WFS) World Futures Society یا انجمن آینده دنیا و همچنین World Futures Studi Federation (WFSF)یا فدراسیون جهانی آینده پژوهی، در همین دوران به ترتیب در سال‌های ۱۹۶۷ در آمریکا و ۱۹۷۳ در پاریس تأسیس شدند. WFS افزون بر عضوگیری بیش از ۴۰۰۰۰ نفر تا کنون، تنها در آغاز دهه ۸۰ متجاوز از ۵۰۰۰ نفر را در همایش‌های گوناگون آینده‌پژوهی حاضر کرده و نیز موفق به انتشار مجله نامدار «آینده پژوه» Futurist گردید. از طرف دیگر WFSF که نسبت به WFS سازمان جهانی‌تری محسوب می‌شود، آینده پژوهان سرتاسر گیتی را در یک انجمن حرفه‌ای گرد هم آورده‌است. همچنین در دهه ۸۰ انتشارات السویرElsevier مجله معروف «آینده‌هارا بنا گذاشت که هم‌اکنون معتبرترین نشریه آموزشی و فکری در زمینه آینده‌پژوهی محسوب می‌شود. بعدها در آغاز دهه ۹۰، فصلنامه معتبر» تحقیق در مورد آینده‌ها توسط WFS ونشریه «آینده نگاری» توسط انتشارات کمفورد Camford Publishing به نشریات مربوط به آینده‌پژوهی اضافه شدند.
در حال حاضر آینده‌پژوهی از پهنه گسترده‌تری نسبت به دوران طلایی ۱۹۶۰ و اوایل ۱۹۷۰ برخوردار است. دنیای امروز نسبت به آن سال‌ها آمادگی و صراحت بیشتری برای در نظر گرفتن آینده دارد. بر خلاف آن دوران، آینده‌پژوهی تنها به‌شمار اندکی از نویسندگان و استادان محدود نمی‌شود بلکه دنیای کسب و کار، دولتمردان و فرهیختگان همگی در حال بیداری و درک این واقعیت هستند که برای اینکه آینده موفقی داشته باشیم باید بر روی آن تمرکز کنیم. بدین ترتیب است که برنامه‌ریزی راهبردی بر مبنای چشم‌اندازها و متکی بر سناریوها، امکانپذیر خواهد بود.
بخشی از تقسیم کار اجتماعی در معنای جامعه شناختی آن، خود را درقالب شغل و کار نشان می‌دهد. بدون شک موتور توسعه، همین مشاغل هستند. با توجه به تغییرات پارادایمی، تغییرات و تحولات علم و حوزه فناوری و همچنین تغییر در انتظارات و نیازهای انسان، مشاغل دچار تحول و تغییر خواهند شد. آمارها و شواهد نشان می‌دهند که بسیاری از مشاغل گذشته، امروز یا وجود ندارند، یا با ابزارها و روش‌ها و مهارت‌های متفاوتی انجام می‌شوند. پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ هشتاد درصد مشاغل امروزی وجود خارجی نخواهند داشت و از بین خواهند رفت. انقلاب صنعتی بعدی، تغییرات عمیقتر و سریعتری را به همراه خواهد داشت. محتوا و شکل مشاغل تغییرات اساسی خواهند یافت. آینده‌پژوهی در حوزه مشاغل، هم موجب حفظ و نگهداشت ظرفیت شغلی خواهد شد و هم ظرفیت‌ها و افق‌های جدید را به روی اقتصاد کشور خواهد گشود. ضروری است که آینده‌های ممکن، محتمل در حوزه مشاغل مورد مطالعه قرارگیرند. فناوری‌ها و مهارت‌های مورد نیاز مشاغل مورد مطالعه قرار گیرند. آینده‌پژوهی مشاغل، درکنار سایر عواملِ موثر، موجبات به روز بودن و جهانی بودن را تضمین می‌کند. جهان درحال تغییر است و به تعبیر مک لوهان، جهان، دهکده‌ای شده است که با فناوری الکتریکی به هم متصل است.

یادداشت

بهزاد علیزاده
نماینده مجلس

پنیر ۵۰ هزار تومانی، ماست ۸۰ هزار تومانی و قیمت نجومی سایر کالاها فشار مضاعف و نارضایتی اقشار مختلف جامعه را فراهم آورده است؛ بر همین اساس لازم است دولت با تشدید نظارت ها و اتخاذ تدابیر و راهبردهای اساسی بخشی از آلام مردم را کاهش دهد. اقدام دولت مردمی ر اصلاح و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را امری صادقانه و جسورانه می‌دانم اما متاسفانه به دلیل پاره ای از بی برنامگی ها و همچنین عدم وجود نظارت کافی، این اقدام موجب افزایش سرسام آور قیمت ها و تسری این گرانی به تعداد زیادی از کالاها شده است. پنیر ۵۰ هزار تومانی، ماست ۸۰ هزار تومانی و قیمت نجومی سایر کالاها فشار مضاعف و نارضایتی اقشار مختلف جامعه را فراهم آورده است؛ بر همین اساس لازم است دولت با تشدید نظارت ها و اتخاذ تدابیر و راهبردهای اساسی بخشی از آلام مردم را کاهش دهد. هجوم ریزگردها به استان های غربی و جنوبی کشور از جمله ایلام موجب بحران اقلیمی در این مناطق شده و شرایط را برای زندگی مردم این استان ها را دشوار نموده است؛ لازم است دولت محترم به قید فوریت رسیدگی به این بحران را در دستور کار خود قرار داده و برای رفع این معضل دیرینه چاره‌اندیشی اساسی نماید. از آنجایی که به دلیل وجود ریزگردها هزینه های اقتصادی فراوانی به سبد خانوار در این مناطق تحمیل می‌شود، پیشنهاد می کنم دولت برای جبران این هزینه ها در استان های مذکور، به مردم این مناطق کمک های ویژه ای کند. مردم عزیز مستحضرند که با وجود گذشت قریب به یک سال از آغاز به کار دولت سیزدهم با وجود تاکید ریاست محترم جمهور بنظر می رسد که متاسفانه وزارت راه و شهرسازی به دلیل بی‌برنامگی دچار نوعی سردرگمی در این موضوع شده و عملاً توان اجرای این تعهد را ندارد. امروز افزایش بی رویه اجاره بها که موجبات نارضایتی مردم و همچنین نگران علمای محترم و بسیاری از دلسوزان را فراهم کرده معلول همین قصور و بی برنامگی است! از وزیر محترم راه و شهرسازی انتظار می رود در اسرع وقت به این نابسامانی ها پایان دهد.