آمادگی ایران برای صدور خدمات فنی و مهندسی به عراق
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از آمادگی ایران برای صدور خدمات فنی و مهندسی به عراق خبر داد و گفت: ایران مایل است از مشارکت عراق در توسعه صنعت نفت و گاز بهره گیرد. به گزارش ایسنا، محسن خجستهمهر دیروز (چهارشنبه، یکم تیرماه) در نشست کارگروه مشترک همکاریهای نفتی ایران و عراق با بیان اینکه همه تلاش ما این بوده است که در زمینههای مختلف نفت، گاز و توسعه روابط اقتصادی دو کشور گام برداریم، تصریح کرد: زمان آن فرا رسیده است ایران و عراق برای همکاری در زمینه فعالیتهای نفتی و گازی و بخشهای علمی فناوری و آموزشی گامهای عملی بردارند. وی با اشاره به اینکه ایران و عراق ظرفیت بالایی در منطقه و جهان دارند و دو کشور پرنفوذ و صاحب صلاحیت در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) هستند که باید همکاریهای مجدانه برای تأمین امنیت پایداری انرژی در منطقه انجام دهند، تصریح کرد: برای تأمین امنیت پایدار انرژی مستلزم همکاری در بخشهای مختلف تولیدی و علمی هستیم. معاون وزیر نفت با یادآوری اینکه ایران در مجموع ذخایر نفت و گاز جهان در جایگاه نخست جهان قرار داد، افزود: جمهوری اسلامی دارای ۴۰۰ مخزن نفت و گاز است که بعضی از این مخازن در مرز ایران و عراق قرار دارد.
آغاز تعمیرات اساسی در شرکت پالایش نفت تهران
رئیس اداره کل نگهداری و تعمیرات شرکت پالایش نفت تهران از آغاز تعمیرات اساسی واحدهای این شرکت خبر داد. به گزارش ایسنا، شرکت پالایش نفت تهران بهطور عمده از ۲ پالایشگاه نفت شمالی و جنوبی به همراه واحدهای زیست محیطی مشترک بین دو پالایشگاه و یک سری واحدهای جانبی و واحدهای تأمین آب، برق و بخار سرویس دهنده به واحدهای پالایشی تشکیل شده است. تعمیرات اساسی پیش رو، واحد سولفورزدایی از نفت سفید، واحد سولفور زدایی از نفت گاز، واحد هیدروژن شماره ۳، واحد گوگردسازی شماره ۳، واحدهای آمین ۲ شمالی و جنوبی و واحد آب ترش پالایشگاه را پوشش میدهد. زمان تعمیرات اساسی بر اساس فعالیتهای از پیش تعریف شده برنامهریزی می شود با این وجود گاهی شرایط واقعی واحد پس از باز شدن اتصالات و بازدید از تجهیزات ضمن اخذ دستور کارهای بازرسی به کاهش یا افزایش زمان تعمیرات اساسی منجر میشود. در فرایندهای تعمیرات اساسی با توجه به حجم بالای کارها و ضرورت انجام کار مطابق برنامه فشرده زمانبندی شده، کلیه واحدهای عملیاتی و ستادی مرتبط نهایت همکاری را مبذول میکنند با این وجود نقش اداراتی نظیر اداره نگهداری و تعمیرات، بهرهبرداری، روابط عمومی، خدمات فنی و مهندسی، توسعه سرمایه های انسانی، حراست و مدیریت بازرگانی سنگینتربه نظر میرسد.
چین دو میلیون بشکه نفت از ایران وارد کرد
چین محموله نفتی جدیدی به میزان دو میلیون بشکه از ایران در هفته گذشته وارد کرده که گفته میشود برای ذخایر دولتی است. به گزارش ایسنا، اطلاعات شرکت ورتکسا آنالیتیکس نشان داد محموله ۲۶۰ هزار تنی که توسط کشتی دورنا متعلق به شرکت ملی نفت ایران حمل شد، در بندر ژانجیانگ تخلیه شد. یک تحلیلگر ورتکسا به رویترز گفت: این محموله برای ذخایر دولتی بوده است. واردات قبلی نفت ایران برای ذخایر دولتی چین هم توسط کشتیهای شرکت ملی نفت ایران انجام شد و در ژانجیانگ تخلیه شد. این محموله، چهارمین محموله نفتی ایران است که از دسامبر گذشته برای ذخایر دولتی وارد میشود و احتمالا جزییات آن از سوی گمرک چین در آمار واردات ژوئن منتشر خواهد شد. آمار گمرکی چین که اوایل هفته جاری منتشر شد، نشان داد چین ۲۶۰ هزار تن نفت ایران را در ماه مه وارد کرده است.
تابستان بدون قطعی برنامهریزی شده
«برق» طی میشود
سخنگوی دولت گفت: با استمرار همکاری متقابل دولت و مردم، تابستان را بدون قطعی برنامهریزی شده برق طی خواهیم کرد. به گزارش ایسنا، علی بهادری جهرمی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «در حالیکه پارسال در همین روزها با قطع روزانه برق منازل مواجه بودیم، امسال با همراهی مردم، کار جهادی، افزایش تولید و تسریع در بازسازی نیروگاهها، خبری از جدول خاموشی در بخش خانگی نیست. با استمرار همکاری متقابل دولت و مردم، تابستان را بدون قطعی برنامهریزی شده برق طی خواهیمکرد.»
تولید فاز ۱۱ پارس جنوبی
از مهرماه آغاز میشود
وزیر نفت از بهرهبرداری روزانه۶۷۰ میلیون فوتمکعب گاز با استفاده از توان شرکتهای داخلی در طرح توسعه فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی از مهرماه امسال خبر داد. به گزارش ایسنا، جواد اوجی درباره وضع طرح توسعه فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی گفت: اگر چه آخرین و بلاتکلیفترین فاز پارس جنوبی فاز ۱۱ بود و شرکت فرانسوی توتال با وجود انجام مطالعات به دلیل تحریمها از ادامه کار منصرف شد و پروژه را تحویل داد، اما در دولت مردمی و با آغاز کار وزارت نفت در دولت سیزدهم موضوع بهرهبرداری و آغاز عملیات اجرایی طرح توسعه فاز ۱۱ را در اولویت کاری خود قرار دادیم و با تدابیر و ابتکارهایی که همکارانمان در وزارت نفت به خرج دادند به شما قول میدهم مهرماه امسال تولید در طرح توسعه فاز ۱۱ را آغاز کنیم.
گروه انرژی: صادرات LPG ایران برای بارگیری در ژوئن در مقایسه با میزان ماه مه کاهش پیدا کرد اما میانگین ماهانه در نیمه اول سال ۲۰۲۲ به ۵۲۰ هزار و ۵۳۳ تن رسید. به گزارش «تجارت»، صادرات LPG ایران برای بارگیری در ژوئن در مقایسه با میزان صادرات در ماه مه، ۵۵ کاهش پیدا کرد اما منابع بازرگانی میگویند جدیدترین تحریمهای وزارت خزانه داری آمریکا علیه شرکتهای چینی، هنگ کنگی و اماراتی مرتبط با صادرات پتروشیمی، تاثیر چندانی روی تجارت میان ایران و چین در ماههای آینده نخواهد داشت. صادرات LPG ایران برای بارگیری در ژوئن به ۳۸۶ هزار تن در مقایسه با ۸۵۹ هزار تن در ماه مه، کاهش پیدا کرد. صادرات ماه مه بالاترین رکورد ماهانه از زمان اعمال تحریمها در سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ بود. وزارت خزانه داری آمریکا ۱۶ ژوئن شرکتهای چینی، هنگ کنگی و اماراتی مرتبط با صادرات پتروشیمی ایران به آسیا را تحریم کرد. این شرکتها برای تسهیل فروش نفتا، بوتان، پروپان، متانول و سایر محصولات پتروشیمی همزمان با مذاکرات میان ایران و قدرتهای غربی برای احیای برجام، تحریم شدند. طبق آمار وزارت نفت، فروش پتروشیمی در دو ماه نخست امسال به ۲.۴۵ میلیارد دلار در مقایسه با ۱.۵ میلیارد دلار در مدت مشابه سال گذشته رسیده است. محمولههایی که در ژوئن بارگیری میشوند، کمتر از میانگین ماهانه ۴۴۲ هزار و ۵۵۰ تن در چهار ماه نخست سال ۲۰۲۲ هستند. با این حال با در نظر گرفتن افزایش بارگیری در مه، میزان صادرات در پنج ماه نخست سال میلادی جاری، به ۵۲۵ هزار و ۸۴۰ تن میرسد. به گفته منابع کشتیرانی، میانگین ماهانه صادرات LPG ایران در نیمه اول سال میلادی جاری، ۵۲۰ هزار و ۵۳۳ تن است که بالاتر از میانگین ماهانه ۵۰۰ هزار تن است تا صادرات کل سال به شش میلیون تن پیش بینی شده برسد. بر پایه آمار اداره گمرک چین، واردات LPG چین از تولیدکنندگان خاورمیانه شامل امارات متحده عربی، عمان، قطر و عربستان سعودی در ماه مه بر مبنای ماهانه ۲۰.۴ درصد و بر مبنای سالانه ۱۷.۴ درصد رشد کرد و به ۱.۲۳ میلیون تن رسید. به گفته منابع آگاه، شرکتهای کشتیرانی چینی از زمان اعمال تحریمها در سال ۲۰۱۴ و سپس در سال ۲۰۱۸، ناوگانی از کشتیهای بزرگ حمل گاز را توسعه دادهاند یا کشتیهای قدیمیتر و ارزان را خریداری کرده و به تسهیل صادرات ایران به چین کمک کردهاند. حدود ۹۹ درصد از صادرات LPG ایران به چین صورت میگیرد. بر اساس گزارش پلاتس، یک منبع چینی با رد نگرانیها نسبت به دور جدید تحریمها علیه یک شرکت چینی، گفت: آمریکا در تحریمهای ایران، مدام رفتارش را تغییر میدهد. برای اولین بار نیست که آنها شرکتهای چینی را در ارتباط با ایران هدف تحریم قرار میدهند، اقدام اخیر احتمالا برای پرت کردن حواس مردم از تورم داخلی است. شرکت روسنفت روسیه به دلیل تعهدات فروش به مشتریان دیگر، از امضای قراردادهای نفتی جدید با دو پالایشگاه دولتی هند خودداری کرد. به گزارش ایسنا، پالایشگاههای هندی در حال خرید نفت ارزان روسیه هستند که از سوی کشورها و شرکتهای غربی پس از حمله مسکو به اوکراین، تحریم شده است. عدم امضای قراردادهای جدید خرید با روسنفت، ممکن است پالایشگاههای هندی را وادار کند به بازار معاملات نقدی مراجعه کنند که نفت گرانتری عرضه می کند. همچنین نشان می دهد روسیه با وجود افزایش فشار تحریمهای غربی برای مسدود کردن درآمد مسکو، موفق شده است صادرات نفت خود را حفظ کند. پالایشگاههای دولتی هندی ایندین اویل، بهارات پترولیوم و هندوستان پترولیوم تحت تاثیر تخفیف چشمگیر نفت روسیه، مذاکراتی را با روسنفت برای قرارداد تامین شش ماهه انجام داده اند. تاکنون ایندین اویل که بزرگترین پالایشگر نفت دولتی هند است، با روسنفت قرارداد امضا کرده و هر ماه شش میلیون بشکه نفت روسیه را خریداری خواهد کرد و همچنین اختیار خرید سه میلیون بشکه دیگر را هم دارد. به گفته منابع آگاه، درخواست دو پالایشگاه دیگر از سوی روسنفت رد شده است زیرا این شرکت حجم بیشتری نفت برای امضای قراردادهای جدید فروش ندارد. به گفته منابع آگاه، قرارداد با ایندین اویل، شامل پرداخت به همه ارزهای اصلی مانند روپیه، دلار و یورو است و به مکانیزم پرداخت قابل دسترس در زمان معامله بستگی دارد. روسیه صادرات نفت از بندر شرقی کازمینو را حدود یک پنجم افزایش داده تا تقاضای رو به رشد از سوی خریداران آسیایی را تامین کرده و تاثیر تحریمهای اتحادیه اروپا را جبران کند. منابع بازرگانی اظهار کرده اند: روسنفت، نفت را از طریق شرکتهای بازرگانی مانند اورست انرژی، کورال انرژی، بلاتریکس و سان رایز به بازارها می برد. چین هم خرید نفت روسیه را افزایش داده است. روسنفت ۹۰۰ هزار تن معادل ۶.۶۶ میلیون بشکه نفت اسپو بِلِند را برای بارگیری در ژوئن به یونی پِک فروخته است که بازوی بازرگانی شرکت سینوپک است.
نوسازی کامیونهای فرسوده که از سال ۱۳۸۴ در برنامهها و شعارهای مسئولان دستگاههای متولی به آن اشاره شده، هنوز با مشکلاتی روبهروست که کامیونداران به کامیونهای خود نرسیده و به گفته دبیر کانون انجمنهای صنفی کامیونداران این گره کور ۱۷ ساله شده است. احمد کریمی در گفتوگو با ایسنا درباره مشکلات کامیونداران برای نوسازی ناوگان فرسوده اظهار کرد: در ابتدای آغاز پروژه نوسازی ناوگان فرسوده با استفاده از کامیونهای کارکرده اروپایی با عمر کمتر از سه سال، ناهماهنگی بین مسئولان و دستگاههای متولی وجود داشت که همین مسئله سبب بروز مشکلات متعددی برای کامیونداران شده بود. وی افزود: بزرگترین مشکل در این میان به واسطه صدور گواهی خدمات پس از فروش توسط شرکتهایی بود، که به عنوان نماینده برند معرفی شدند.
معاون اول رییس جمهور با تأکید بر اینکه باید نقدینگی و سرمایه گذاری در کشور به سمت بخش مسکن هدایت شود، تصریح کرد: رونق صنعت مسکن می تواند به کاهش نرخ تورم، تقویت ارزش پول ملی و افزایش تراز سرمایه گذاری ها منجر شود. به گزارش ایسنا، محمد مخبر عصر امروز در حاشیه حضور در وزارت راه و شهرسازی و بازدید از سامانه های مسکن این وزارتخانه، با اشاره به اهمیت حضور فعالانه مردم در ساخت و ساز مسکن در راستای تحقق شعار دولت برای ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در دولت سیزدهم افزود: توان مالی و اجرایی و همچنین خلاقیت مردم می تواند زمینه ساز یک شکوفایی و رونق بزرگ و همچنین سرعت ساخت و ساز در صنعت مسکن شود. معاون اول رییس جمهور در جمع معاونان و مدیران ارشد این وزارتخانه، مکان یابی مناسب برای طرح مسکن ملی را یک امر ضروری برشمرد و گفت: در این صورت سرمایه گذاری ها در این بخش توجیه پذیر می شود.
خروج هواپیماهای
بوئینگ از خطوط هوایی ژاپن
یکی از مدیران ارشد شرکت هواپیمایی ژاپن (JAL) اعلام کرد که خطوط هوایی ژاپن قصد دارد در یک یا دو سال آینده تصمیمی در مورد جایگزینی ناوگان قدیمی بوئینگ ۷۶۷ و جتهای منطقهای امبرائر اتخاذ کند. به گزارش ایسنا به نقل از بیزنس، راس لگت، رئیس بازاریابی مسیر، روابط بینالملل و اتحادیه گفت که شرکت هواپیمایی ژاپن خانوادههای بوئینگ ۷۸۷ و ایرباس A۳۲۱neo را بهعنوان جایگزینهای احتمالی برای ناوگان بوئینگ ۷۶۷ و مدلهای ایرباس A۲۲۰ و E۲ برای جتهای منطقهای در نظر میگیرد. وی افزود: «ما یک ناوگان نسبتا بزرگ ۷۸۷ داریم بنابراین آیا A۳۲۱ جایگزین خواهد بود البته هنوز تصمیم قطعی در این مورد نگرفتیم». به گفته وب سایت شرکت هواپیمایی ژاپن، این کشور ۳۱ فروند هواپیمای ۷۶۷، ۱۸ فروند امبرائر E-۱۷۰ و ۱۴ فروند E-۱۹۰ در ناوگان خود دارد. لگت اظهار کرد: این شرکت هواپیمایی ظرفیت داخلی خود را در ماه مه به ۱۰۰ درصد سطح قبل از همهگیری بازگردانده است؛ اگرچه تقاضا در حدود ۸۵ تا ۹۵ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ بود.
۶۵ درصد درآمد خانوارهای
تهرانی صرف مسکن میشود
شهردار تهران از تشکیل کاروه مشترک با وزارت راه و شهرسازی برای نوسازی بافتهای فرسوده خبر داد و گفت: ۶۵ درصد هزینه خانوارهای تهرانی مربوط به مسکن است. به گزارش خبرگزاری تسنیم، علیرضا زاکانی اظهار کرد: در ستاد تنظیم بازار بحث و مقرر شد تا شهرداری با همکاری وزارت راه و شهرسازی بخشی از مشکلات مردم را در حوزه مسکن سامان بدهد. وی با بیان اینکه مسکن 65 درصد از هزینههای خانوار را در تهران به خود اختصاص داده است، ادامه داد: برای تمدید خودکار یکساله اجاره مسکن، مقرر شده تا شهرداری تهران در مسیر نظارت و پیوستگی برای اقدام مناسب برای دفاع از حق و حقوق موجران و مستاجران گام بردارد. وی با اشاره به اینکه در حوزه تملک نیز مقرر شده با تسهیلات و مشوقهای وزارت راه بتوانیم در کوتاه مدت اقدام کنیم درباره راهکارهای میانمدت افزود: در راستای ایجاد تسهیلات برای ساخت و ساز تهران میتوانیم اقداماتی انجام دهیم و ر نهایت به عنوان راهکار بلندمدت نوسازی شهر تهران را در دستور کار قرار گیرد.
گروه راه و مسکن: مدیرعامل شرک عمران شهرهای جدید با بیان اینکه تا یک ماه آینده برنامه زمانبندی درخصوص تحویل واحدهای مسکن مهر نیمهکاره ارایه میدهیم گفت: سه راهکار را به منظور تامین منابع در نظر گرفتهایم که ایجاد نقدینگی اولیه، مولدسازی ظرفیتها و تهاتر منابع شرکت عمران از جمله این راه حلها است. به گزارش «تجارت»، اگر چه دولت وعده اتمام مسکن مهر در پایان سال ۱۳۹۹ را داده بود، طبق آخرین آمار ۲۷۳ هزار واحد از این پروژه نیمهکاره مانده و بخش قابل توجهی از آن در شهرهای جدید اطراف تهران است؛ در این خصوص مدیرعامل شهرهای جدید دستور داده به طور جدی تاخیرات پیمانکاران در طرح مسکن مهر رسیدگی شود. سال ۱۳۹۹ قول اتمام مسکن مهر توسط وزیر سابق راه و شهرسازی داده شد. البته مردم پردیس و پرند از پنج سال قبل از آن هم این وعده را هر سال شنیدند. اما آنچه عملا با آن مواجه هستیم تکمیل نشدن حدود ۱۰ درصد پروژه ۲ میلیون و ۳۸۰ هزارواحدی است که بخش زیادی از آنها در شهرهای جدید قرار دارند. اگرچه مسئولان به تازگی کمتر درخصوص وضعیت پروژه های نیمه تمام مسکن مهر مصاحبه میکنند اما گلایهها و انتقادات متقاضیان همچنان وجود دارد؛ متقاضیانی که بعضا بیش از ۱۰ و حتی ۱۴ سال در انتظار تحویل واحدهایشان به سر میبرند. تیرماه سال ۱۳۹۹ محمد اسلامی ـ وزیر سابق راه و شهرسازی اعلام کرد که بجز تعدادی از واحدهای پردیس و آن دسته از واحدهای دارای مشکلات حقوقی، پرونده مسکن مهر در سال جاری بسته می شود. او در پایان دولت دوازدهم تعداد مسکن مهرهای باقیمانده را حدود ۲۰ هزار واحد عنوان کرد. تیرماه یک سال بعد یعنی ۱۴۰۰ خبر آمد که ۲۷۳ هزار واحد تکمیل نشده است. بررسیها نشان میدهد عمده واحدهای باقی مانده مسکن مهر در شهرهای جدید استانهای تهران و البرز شامل پردیس، پرند و هشتگرد قرار دارد که با مشکلاتی همچون خلف وعده پیمانکاران در تکمیل واحدها، نبود زیرساختهای شهری، نبود انشعابات و عمل نکردن دستگاههای خدماترسان به وظایف خود در این زمینه مواجهند. بر اساس برآوردی که اردیبهشت سال گذشته صورت گرفت در سه شهر مذکور حدود ۳۰ هزار واحد نیمه کاره و بلاتکلیف هستند. اگرچه مدیرعامل شهرهای جدید گفته که مدیران به جدیت تاخیرات پیمانکاران در مسکن مهر را پیگیری کنند اما طی ۱۵ سال گذشته که پروژه مسکن مهر آغاز شده، گوش متقاضیان از این دستورات و پیگیریها پر شده است. به هر ترتیب اخیرا علیرضا جعفری ـ مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در جلسهای با عنوان پایش سه شهر جدید پرند، هشتگرد و پردیس که با حضور اعضای هیات مدیره، مدیران عامل شهرهای مذکور و سایر عوامل اجرایی برگزار شده بر ضرورت تعیین تکلیف هرچه سریعتر پروژه های مسکن مهر تاکید کرده و گفته است: تمامی شهرها به ویژه سه شهر نام برده شناسنامه دقیقی از آخرین وضعیت پروژه های مسکن مهر باقیمانده تهیه کرده و شرایط کنونی هر پروژه در زمینه های گوناگون را ذکر کنند. وی افزود: تمامی شهرها پروژه های روبنایی با پیشرفت بالای ۹۰ درصد را در اولویت قرار داده و آن ها را برای افتتاح و بهره برداری تا پایان شهریورماه آماده کنند. علیرضا جعفری اظهار کرد: تعداد ۸۰ هزار واحد مسکن مهر نیمهکاره در شهرهای جدید قرار دارد که حدود ۴۰ هزار واحد آن تکمیل شده اما به دلیل نبود خدمات و انشعابات، قابل بهرهبرداری نیست. ۴۰ هزار واحد نیز تکمیل نشده است. عمده این پروژهها در شهرهای جدید پردیس، پرند و هشتگرد است. وی افزود: عمده واحدها دچار نواقصی همچون نبود انشعابات، مشکلات محوطهسازی یا نبود آسانسور است. این تعداد از دولت قبل باقی مانده اما با توجه به تاکید رییسجمهور مبنی بر تسریع در اجرای مسکن مهر، فرقی نمیکند که متعلق به کدام دولت است و ما خود را متعهد به اتمام آن میدانیم. جعفری، مهمترین مانع در اجرای پروژه مسکن مهر را افزایش قابل توجه قیمت نهادههای ساختمانی دانست و گفت: قراردادها در بدو انعقاد با پیمانکاران به صورت قیمت مقطوع بوده و در حال حاضر با افزایش شدید قیمت مصالح ساختمانی، هیچکدام از پیمانکاران راضی به اجرای پروژه نیستند؛ زیرا مشمول ضرر قابل توجهی در ساخت مسکن مهر میشوند. بر این اساس دو مانع داشتیم که یکی تعیین تکلیف قرارداد پیمانکاران و دیگری بحث تامین اعتبار مورد نیاز بود تا بتوانیم صورت وضعیت پیمانکاران را انجام دهیم. وی تاکید کرد: با توجه به دستور رییس جمهور درخصوص الزام دولت در تامین منابع مسکن مهر، جلساتی در این زمینه با معاونت اجرایی رییسجمهور برگزار کردیم که مدیریت منابع را داشته باشیم. در این مسیر سه راهکار پیشبینی شد. یکی بحث حمایت نقدی برای تکمیل پروژهها بود که یک نقدینگی اولیه در اجرای پروژهها ایجاد شود. دوم مولدسازی است که ظرفیت بودجههای مورد نیاز در اراضی داخل محیطهای شهری یا الحاقات را بتوانیم استفاده کنیم. معاون وزیر راه و شهرسازی، سومین راهکار را تامین منابع از طریق تهاتر دانست و گفت: از محل زمین یا پروژههای مشارکتی ارزش افزودهای در شهرهای جدید ایجاد شده که این منابع میتواند پشتوانه بحث تکمیل مسکن مهر باشد. از این منابع تهاتر به پیمانکاران اختصاص میدهیم. بنابراین گزارش، جعفری روز گذشته در جلسهای با پیمانکاران پروژه های مسکونی شهر جدید پردیس به بررسی مشکلات و موانع موجود پرداخت و تأکید کرد: شرکت عمران با توجه به تعهدی که به متقاضیان مسکن در این شهر جدید داده است باید تا یک ماه آینده برنامه زمانبندی و اجرایی مشخصی در پیشبرد و تحویل پروژه های مسکن مهر به آنها ارائه دهد. وی با بیان ینکه به هیچ وجه نباید اجازه دهیم امید مردم به ناامیدی تبدیل شود گفت: شرکت عمران بدون شک هرگونه همکاری لازم در تأمین مالی پروژه های مسکن مهر نیمه کاره به ویژه در حوزه تهاتر را داشته و آمادگی لازم برای دریافت درخواست پیمانکاران در این بخش را دارد. مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید برنامههایی را برای تعیین تکلیف این طرحها، حل مشکلات زیربنایی، رسیدگی به وضعیت قرارداد پیمانکاران و استفاده از منابع شرکت عمران برای تکمیل ابنیه در دستور کار قرار داده است. جعفری همچنین درخصوص وضعیت پروژه های اقدام ملی مسکن گفت: از آنجا که در اواخر دولت قبل تعدادی قرارداد تحت عنوان پروژه های اقدام ملی مسکن منعقد شد که برخی از آنها با پیشرفت فیزیکی کمتر از ۱۰ درصد به دلیل برخی مشکلات متوقف شدند، در این دوره تصمیم برآن شد به منظور ساماندهی متقاضیان، پیمانکاران و تعیین تکلیف هرچه سریع تر این واحدها، طی فرآیندی بر اساس شرایط طرح نهضت ملی مسکن تغییر و قرارداد جدید برای آن ها تنظیم گردیده تا مشمول تسهیلات این طرح نیز شوند. معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ضریب بالای ناخالصی پروژههای اقدام ملی به عنوان یکی از مشکلات اصلی این حوزه بیان کرد: این مسئله با افزایش سهم متقاضیان به آن ها فشار می آورد که این مسئله باید با بازنگری سهم ها در آن پروژه ها هرچه سریع تر به نفع مردم اصلاح شود.