وزیر صمت تا پیش از استیضاح آیین نامه واردات خودرو نهایی کند

یک نماینده مجلس از وزیر صنعت، معدن و تجارت خواست تا پیش از طرح موضوع استیضاحش، آیین نامه واردات خودرو را به سرانجام برساند تا در نگاه نمایندگان نسبت به این استیضاح ترتیب اثر داده شود. به گزارش ایسنا، جلال رشیدی کوچی روز گذشته در تذکری خطاب به وزیر صنعت معدن و تجارت اظهار کرد: آقای وزیر صنعت، معدن و تجارت آیا نوشتن یک آیین نامه واردات خودرو باید بیش از دو ماه طول بکشد؟ آیا نمی بینید که مردم چگونه از سمت خودروسازان تحت فشار هستند؟ وی افزود: اگر ما انتقادی را مطرح می‌کنیم از سر دلسوزی است و اگر از مافیای خودرو صحبت می کنیم ناظر به همین رفتاری است که دو ماه گذشته اما هنوز عزیزان یک آیین نامه برای واردات خودرو تنظیم نکردند. این نماینده مجلس با بیان اینکه «صحبت هایی که ما داریم خدایی نکرده به هیچ وجه ناظر به عملکرد احدی از عزیرانمان در مجمع تشخیص مصلحت یا هیئت نظارت نیست» خاطرنشان کرد: وقتی از مافیای خودرو صحبت می شود منظور سیستم‌های پیچیده ای است که واقعاً اجازه نمی‌دهد صنعت خودروسازی ما به سمت و سویی پیش برود که برای مردم رفاه را به دنبال داشته باشد. رشیدی کوچی در پایان گفت: از وزیر صمت خواهش می کنیم تا پیش از طرح موضوع استیضاح، آیین نامه واردات خودرو را به سرانجام برساند تا در نگاه نمایندگان نسبت به استیضاح ایشان ترتیب اثر داده شود.

 

تعرفه واردات قطعات باید پایین تر از تعرفه واردات خودرو باشد

دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس بر پایین بودن تعرفه واردات قطعات نسبت به تعرفه واردات خودرو تحت شرایطی تاکید کرد. فرهاد طهماسبی در گفتگو با خبرخودرو با تاکید بر رعایت حقوق مصرف کننده و تولیدکننده داخل در واردات خودرو عنوان کرد: اگرچه دولت موظف به بررسی شرایط واردات در تیم کارشناسی خود است اما نکته حائز اهمیت در بحث واردات رعایت حقوق مصرف کننده و تولیدکننده داخل و تامین نیاز بازار به لحاظ کیفیت و قیمت است. وی با اشاره به ضرورت حمایت دولت از قطعه سازان اظهار داشت: دولت همزمان با واردات خودرو باید نسبت به تامین زیرساخت ها و سرمایه در گردش قطعه سازان و حمایت از تولیدات داخل اقدام کند مشروط بر اینکه قطعه سازان نیز با قرار گرفتن در بازار رقابتی استاندارد های رایج جهانی را در محصولات خود پیاده سازی کنند. این نماینده مجلس بر پایین بودن تعرفه واردات قطعات نسبت به تعرفه واردات خودرو تحت شرایطی تاکید و بیان کرد: تعرفه واردات قطعات به شرطی که موجب اشتغالزایی در کشور و عدم فشار بر مصرف کننده شود باید پایین تر از واردات خودرو باشد. دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس واردات خودرو در ازای صادرات خودرو و قطعات را در جهت حفظ منافع قطعه سازان داخل دانست و گفت: واردات خودرو در ازای صادرات خودرو و قطعات در صورتی که به بازارسازی برای صادرات قطعات منجر شود به نفع تولیدکنندگان داخل خواهد بود.

اعلام اسامی ۱۲۳ واحد
صادرکننده مجاز محصولات فولادی
مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) لیست اصلاحیه ساماندهی صادرات محصولات فولادی (مقاطع فولادی) را در سال ۱۴۰۱ منتشر کرده که براساس آن ۱۲۳ واحد مجاز برای صادرات مقاطع طویل معرفی شده‌اند. به گزارش ایسنا، سیف‌الله امیری در نامه خود خطاب به مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات (نرگس باقری زمزدی) لیست اصلاحیه ساماندهی صادرات محصولات فولادی (مقاطع فولادی) در سال ۱۴۰۱ را ابلاغ و اعلام کرده است که براساس آن ۱۲۳ واحد مجاز به صادرات شناخته شده‌اند. در متن این ابلاغیه آمده است: «پیرو نامه ۶۰/۵۸۱۹۰ مورخ ۱۴۰۱/۰۲/۲۸ با موضوع صادرات واحدهای تولیدکننده محصولات فولادی (مقاطع طویل) به آگاهی می‌رساند فهرست بازنگری شده، جایگزین لیست قبلی می‌شود و واحدهای مذکور تا تاریخ ۱۴۰۱/۰۶/۳۱ جهت صادرات نیازی بهتایید دفتر صنایع معدنی در سامانه فرامزی گمرک جمهورس اسلامی ندارند. لطفا دستور فرماید در این زمینه اقدام لازم صورت پذیرد.»

تمدید ۲ ماهه مدت زمان
رفع تعهد ارزی سال‌های ۹۸ تا ۱۴۰۰
مهلت زمان قانونی صادرکنندگان برای ایفای تعهدات ارزی سال‌های ۹۸ تا ۱۴۰۰ به مدت دو ماه تمدید شد. به گزارش روابط عمومی کنفدراسیون صادرات ایران، مهلت زمان قانونی صادرکنندگانی که اقدام به انجام صادرات در فاصله سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ کرده و تاکنون موفق به بازگشت ارز صادراتی خود نشده‌اند تا ۳۱ مردادماه امسال تمدید شد. بر این اساس صادرکنندگان تا پایان مردادماه مهلت خواهند داشت تا با انجام مراحل قانونی و فرآیندهایی که سازمان توسعه تجارت ایران پیش‌روی آنها قرار داده است، نسبت به ایفای تعهدات ارزی خود اقدام کنند. گفتنی است تا پیش از این، مهلت ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ پایان خردادماه (۳۱ خرداد ۱۴۰۱) تعیین شده بود.

۴.۳میلیون تن کالای اساسی موجود در بنادر
سخنگوی گمرک گفت: بیش از ۴.۳میلیون تن کالای اساسی موجودی اماکن بندری و شناورهای مستقر در شمال و جنوب کشور هستند که پس از انجام تشریفات ترخیص در حال ورود به زنجیره توزیع و تامین کشور هستند. به گزارش گفت، سید روح اله لطیفی درخصوص میزان موجودی کالاهای اساسی در مبادی ورودی کشور توضیح داد: تا پایان سی ام خرداد ماه چهار میلیون و ۳۳۱هزار و ۳۹۹تن موجودی انواع کالای اساسی در اماکن بندری و گمرکی است که به سرعت در حال تخلیه یا ترخیص هستند. وی افزود: از این میزان دو میلیون و ۹۶۸ هزار و ۴۷۰ تن کالا در انبارها و اماکن بندری و گمرکی در حال انجام تشریفات اظهار یا ترخیص هستند و ۳۹۵ هزار و ۸۳۳ تن نیز در حال تخلیه از ۲۰ فروند شناور و ۹۷۳ هزار و ۹۳۹ تن کالای اساسی هم در ۱۸ شناور منتظر آغاز فرایند تخلیه هستند.

تولید و فروش صنایع بورسی
در اردیبهشت ۱۷,۷ درصد رشد کرد
شاخص تولید شرکت‌های صنعتی بورسی در اردیبهشت امسال با رشد ۱۷,۷ درصدی نسبت به ماه قبل به بالاترین سطح خود از آبان گذشته تاکنون رسیده است. شاخص فروش این شرکت‌ها نیز با رشد ۳۸.۸ درصدی مواجه شده است. مرکز پژوهش‌های مجلس نتایج گزارش پایش بخش حقیقی اقتصاد ایران در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ (بخش صنعت و معدن)، را منتشر کرده است. بر اساس این گزارش در اردیبهشت امسال، شاخص تولید شرکت‌های صنعتی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل با افزایش ۱,۵ درصدی و نسبت به ماه قبل با افزایش ۱۷.۷ درصدی مواجه شده است و به بالاترین سطح خود از آبان سال گذشته تا کنون رسیده است. در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۷ رشته فعالیت افزایش در شاخص تولید و ۸ رشته فعالیت کاهش در شاخص تولید داشته‌اند.

واکنش معاون وزیر صمت
به ورود اولین قطار ترانزیتی قزاقستان
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرد: پس از چند دهه غفلت، با فعالسازی کریدورهای شرق به غرب و شمال به جنوب در دولت سیزدهم، ایران به شبکه مسیرهای ترانزیت و تجارت جهانی بازگشت. به گزارش مهر، علیرضا پیمان پاک رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در توییتی در واکنش به ورود اولین قطار ترانزیتی قزاقستان، نوشت: پس از چند دهه غفلت، با فعال‌سازی کریدورهای شرق به غرب و شمال به جنوب در دولت سیزدهم، ایران به شبکه مسیرهای ترانزیت و تجارت جهانی بازگشت. کسب سهم هرچه بیشتر از این گذرراه ها، نقش کشور را در تجارت جهانی پررنگ‌تر خواهد ساخت.

آغاز فروش بدون قرعه کشی
محصولات سایپا از امروز
اولین مرحله از فروش محصولات شرکت سایپا در سال ۱۴۰۱ (بدون قرعه کشی) از امروز (پنجشنبه دوم تیرماه) آغاز خواهد شد. به گزارش سایپانیوز، براساس این اطلاعیه به متقاضیان و نمایندگی های مجاز شرایط پیش فروش محصولات گروه خودروسازی سایپا بدون قرعه کشی تا تکمیل ظرفیت در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو به شرح جداول ذیل اعلام می شود: متقاضیان میتوانند از ساعت 9 صبح امروز پنجشنبه مورخ (دوم تیرماه 1401) با ورود به سامانه یکپارچه تخصیص خودرو پس از ثبت اطلاعات شخصی و دریافت کد کاربری و رمز عبور اخذ شده از سایت، نسبت به انتخاب نوع خودرو و ثبت نام اقدام نمایند.

تجارت از ضرورت افزایش بهره‌وری شرکت‌های خودروساز داخلی گزارش می‌دهد

گروه صنعت و تجارت: سه خودروساز بزرگ کشور سال گذشته ۹ هزار میلیارد تومان زیان داده‌اند و مجموع زیان انباشته آنها، ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است. با این زیان انباشته ۱۰۰ هزار میلیاردی می‌شد بیش از ۳ میلیون شغل در کشور ایجاد کرد. صورت‌های مالی خودروسازان منتشر شد. صورت مالی که نشان می‌دهد خودروسازان ایرانی ظرف سال گذشته ۹ هزار میلیارد تومان زیان داده‌اند. این تنها زیان یک سال مالی است. اگر مجموع زیان انباشته خودروسازان طی سال‌های گذشته را لحاظ کنیم، این عدد به ۸۰ تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد. کیفیت پایین خودوهای داخلی در کنار زیان انباشته این صنعت، این سوال را ایجاد می‌کند که چرا صنعت خودروسازی ایران تعطیل نمی‌شود و یا چرا به بخش خصوصی سپرده نمی‌شود؟ این سوالی است که بارها مطرح شده اما مدیران این صنعت هر بار به اشتغال‌زایی که صنعت خودروسازی در کشور ایجاد کرده اشاره و تاکید می‌کنند با تعطیلی این صنایع موج بیکاری بزرگی ایجاد می‌شود.
در همین حال مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی با اشاره به وضعیت نامطلوب مالی دو بنگاه بزرگ خودروسازی کشور، اعلام کرد: مجموع زیان انباشته ایران‌خودرو و سایپا که در اثر عملیات زیان‌ده سالیانه ایجاد شده، بر اساس آخرین صورت‌های مالی حسابرسی شده به حدود ۵۵ هزار میلیارد تومان رسیده است. براساس این گزارش دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی طی گزارشی به آسیب‌شناسی وضعیت مالی شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا و ارائه پیشنهادهای اصلاحی پرداخت. در این گزارش آمده است که صنعت خودرو در کشور ما با چالش‌ها و معضلات متعددی در دوره‌های مختلف مواجه بوده است.
بهره‌وری پایین، تنوع و کیفیت پایین محصولات، عدم رضایتمندی مشتریان، ساختارهای مالکیتی و مدیریتی معیوب، عدم تفاهم و درک مشترک تصمیم‌گیران و ذی‌نفعان اصلی بازار و صنعت خودرو از معضلات و چالش‌های این صنعت، اتخاذ تصمیمات نادرست و مداخلات غیراصولی در این صنعت و عدم اراده کافی در اجرای پیشنهادهای کارشناسی از عوامل اصلی بروز چالش‌های اصلی بنگاه‌های خودروساز و این صنعت است. در این گزارش تصریح شده است که یکی از نتایج چالش‌های مزبور، وضعیت نامطلوب مالی دو بنگاه بزرگ خودروسازی (ایران‌خودرو و سایپا) بوده که خود را در «زیان دهی» فعالیت در این صنعت نشان داده است.
عملیات خودروسازی توسط این دو خودروساز نشان از زیان دهی به نسبت شدید آن است. مجموع زیان انباشته این دو شرکت که در اثر عملیات زیان‌ده سالیانه ایجاد شده، بر اساس آخرین صورت‌های مالی حسابرسی شده (منتهی به ۱۴۰۰/۶/۳۱) برابر با حدود ۵۵ هزار میلیارد تومان است. همچنین مطابق با صورت‌های مالی تلفیقی، این عدد برای مجموع گروه ایران‌خودرو و سایپا بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است. به طور مشخص زیان انباشته مربوط به گروه ایران‌خودرو و گروه خودروسازی سایپا بر اساس صورت‌های مالی حسابرسی شده منتهی به ۳۱/۶/۱۴۰۰به ترتیب برابر با ۵۲٫۴ هزار میلیارد تومان و حدود ۴۸ هزار میلیارد تومان بوده است و زیان انباشته شرکت اصلی خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا بر اساس صورت‌های مالی دوره مزبور به ترتیب برابر با ۳۴.۶ هزار میلیارد تومان و ۱۹٫۹ هزار میلیارد تومان بوده است. براساس این گزارش، تجدید ارزیابی دارایی‌های این دو بنگاه در انتهای سال ۱۳۹۸ سبب شد تا صورت وضعیت مالی (ترازنامه) و ساختار مالی این بنگاه‌ها به طور موقت اصلاح شود. به بیانی دیگر، با تجدید ارزیابی دارایی‌ها سرفصل سرمایه این دو بنگاه افزایش یافت. با افزایش سرفصل سرمایه نسبت زیان انباشته به سرمایه کاهش یافت و هر دو بنگاه از شمول ماده (۱۴۱) قانون تجارت خارج شدند. بااین‌حال با توجه به عملیات زیان‌ده این بنگاه‌ها، همان طور که حسابرس نیز ذکر کرده است، هر دو بنگاه مجدد مشمول ماده (۱۴۱) قانون تجارت شده‌اند.

چالش‌های شرکت‌های خودروساز ایرانی
در ادامه این گزارش به بررسی صورت‌های مالی این دو خودروساز پرداخته شده و چالش‌هایی موجود تشریح شده و آمده است که عملیات زیان‌ده خودروسازان، فزونی بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی (خودروسازی) بر درآمدهای عملیاتی، هزینه‌های بالای مالی خودروسازان (به‌خصوص شرکت سایپا)، بدهی‌های شرکت‌های خودروساز (به خریداران خودرو و تأمین‌کنندگان مواد اولیه)، وجود سهام چرخه‌ای و حکمرانی معیوب و دارایی‌های مازاد و غیرمرتبط با کسب‌وکار خودروسازان از جمله این چالش‌ها است. چالش‌های مزبور دارای پیامدها و آسیب‌های متعددی در دو سطح خُرد (بنگاه) و کلان است. در سطح بنگاه، پیامدهای حقوقی در خصوص ورشکستگی شرکت بر اساس ماده (۱۴۱) قانون تجارت، کاهش قدرت دسترسی به منابع مالی در بازارهای مالی (کاهش رتبه اعتباری یا اعتبارسنجی) و عدم سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه بنگاه به‌عنوان مهم‌ترین پیامدهای منفی این وضعیت است. در سطح کلان نیز شکل‌گیری بازی پونزی و افزایش ریسک اعتباری در نظام مالی و اقتصادی، کاهش تولید محصولات (خودرو) و ریسک کاهش کیفیت محصولات ساخته شده از مهم‌ترین پیامدها به شمار می‌رود.
مرکز پژوهش‌های مجلس در این گزارش مهم‌ترین پیشنهادهای اصلاحی را با تمرکز بر موضوعات مالی و سرمایه‌گذاری که ضروری است به‌صورت کامل و غیر گزینشی موردتوجه قرار گیرد، آورده است: افزایش بهره‌وری در فرایند تولید، افزایش شفافیت در هزینه تأمین مواد اولیه و مواد مصرفی در تولید خودرو (تأکید بر خریداری تمامی یا اکثر مواد از بورس کالا)،اصلاح شیوه‌های قیمت‌گذاری، داخلی سازی قطعات و کاهش نیاز به واردات و ارزبری، واگذاری سهام چرخه‌ای، واگذاری دارایی‌ها و اموال غیرمرتبط با خطوط اصلی کسب‌وکار، اصلاح روش‌های پیش‌فروش محصولات و قیمت‌گذاری، بهبود وضعیت سرمایه گروه و شرکت‌های خودروساز از طریق افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و یا صرف سهام و اصلاح وضعیت تأمین مالی بنگاه و کاهش سهم هزینه‌های مالی از جمله پیشنهادهای مرکز پژوهش‌ها است. در این گزارش تاکید شده که حتی اگر محاسبات بهای تمام شده در خودروسازان بر اساس اصول پذیرفته شده و استانداردهای حسابداری باشد، این استانداردها عمدتاً ناظر بر نحوه ثبت و گزارشگری مالی وضعیت موجود است و به موضوعی نظیر صرفه اقتصادی تأمین نمی‌پردازد.

گروه صنعت و تجارت: وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تلاش شده است تا نظارت و بازرسی بر واحدهای صنفی توسط خود اصناف انجام شود. به گزارش خانه ملت، سیدرضا فاطمی امین گفت: در زمینه اصناف توزیعی کار بسیار خوبی صورت گرفته آن هم ایجاد سامانه نظارت و بازرسی هوشمند است که امروز رونمایی می‌شود. ممکن است برخی از واحدهای صنفی به دلایلی تخلف کنند اما نباید این تخلف به پای کل صنف نوشته شود. وی ادامه داد: در مرحله اول نظارت و بازرسی بر واحدهای صنفی را به خود اصناف می‌سپاریم یعنی قبل از اینکه سازمان حمایت و واحدهای بازرسی ورود کنند و موضوع به سازمان تعزیرات ارجاع شود، خود صنف به تخلف رسیدگی می‌کند و اگر مسئله حل نشد آن‌وقت در سطح بالاتر و مباحث داوری و تعزیراتی مسئله دنبال می‌شود. وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه مهمترین مسئله اقتصادی ناترازی‌ها است، بیان کرد: به عبارتی موضوعاتمان با یکدیگر همراستا و همتراز نیستند، در جاهای مختلف گلوگاه‌هایی داریم بین نظام تولید و توزیع هماهنگی و انسجامی وجود ندارد و در صنایع مختلف شاهد هستیم توزیع سرمایه‌گذاری در سطوح متفاوت یکسان نیست، این اتفاق در گستره جغرافیا هم رخ داده است در برخی شهرها صنایع بسیار زیاد است و آلودگی هوا زندگی مردم را مختل کرده اما در برخی مناطق نبود صنایع را شاهد هستیم. عضو کابینه دولت سیزدهم ادامه داد: در سالیان گذشته سرمایه‌ گذاری‌های زیادی کردیم، وقت‌های زیادی را صرف کردیم، وضعیت اقتصادی امروز متناسب با سرمایه گذاری‌ها نیست، اگر سرمایه گذاری‌ها منظم‌تر، دقیق‌تر و حساب شده تر بود با همین پول و زمانی که صرف کرده‌ایم باید در جایگاه بهتری قرا می‌گرفتیم.

گروه صنعت و تجارت: مجتمع صنایع غذایی گلها در سال 1318 به صورت سنتی فعالیت خود را از پله نوروزخان آغاز نمود. در آن دوره زمانی که ادویه جات و سبزیجات خشک در کاغذهای قیفی شکل به فروش می رسید. بنیانگزار گلها اولین کسی بود که از ملوان های روسی نایلون های یک طرف دوخت خریداری و موادغذایی را با کمک اتوهای ذغالی در آن بسته بندی نمود. در آن دوره نسل اول گلها با توجه به مقتضای زمان و شرایط جامعه و نیاز آن دوره تصمیم مهمی گرفت، که آن مهم پایه گذار مجموعه ای عظیم و ماندگار امروزی گردیده است.
در سال 1345 نسل دوم این مجموعه فعالیت خود را آغاز نمود و هماهنگ با شرایط جامعه مسیر حرکت از تولید سنتی محصولات به سمت صنعتی شدن را طی کرد. تلاش های نسل دوم گلها به همت و تلاش مرحوم عبدالرضا کریمی تفرشی به ثمر نشست و این مجموعه شکلی صنعتی به خود گرفت.
با حرکت به سمت جلو و گام نهادن در مسیر تکنولوژی نیاز به افکار و اندیشه های نو احساس شد و این درست زمانی بود که نسل سوم گلها در ابتدای دهه هشتاد با تفکری نوین از راه رسید تا چرخ صنعت را این بار به مدد دانش و فناوری روز و نیروی جوانی به حرکت در آورد.
با افتخار اعلام می کنم امروز که در حدود 20 سال از کار کردن نسل سوم گلها می گذرد مجتمع صنایع غذایی گلها بیش از ۳5۰ نوع محصول و یک کارآفرینی عظیم چند هزار نفره در سراسر کشور ایجاد کرده است.
صنایع غذایی گلها با یک قرن حضور پرافتخار در صنعت غذای ایران و کسب انواع افتخارات، جوایز و گواهینامه های ملی و بین المللی و دارا بودن متنوع ترین سبد غذایی از دیرباز تا امروز میهمان بی بدیل سفرهای مردم شریف ایران بوده است و افتخار ما اینست که کودکان دیروز، مادران و پدران امروز و آینده سازان این مملکت و تمامی نسل های میهن عزیزمان با گلها رشد کرده اند و طعم آشنای آن را به خاطر می سپارند و بی تردید تا روزی که این مردم وفادار خاطرات شیرین خود را با عطر و طعم محصولات گلها رقم می زنند و همراه وفادار گلها هستند، صنایع غذایی گلها همچنان بر قله های افتخار می درخشد.
صنایع غذایی گلها امروز با داشتن بیش از 350 نوع محصول دارای بالاترین تنوع محصول در سبد غذایی خانوار می باشد و بیشترین گواهینامه های ملی و بین المللی و جوایز و افتخارات را در کشور کسب کرده است. همچنین این مجموعه یک اشتغال آفرینی بزرگ چند هزار نفره در سطح کشور ایجاد کرده است.
صنایع غذایی گلها از جمله برندهایی است که دارای بالاترین گواهینامه ها و افتخارات ملی و بین المللی است. این مجموعه در چندین سال متوالی واحد نمونه استاندارد بوده است. همچنین افتخار این را داشته که در سال های متوالی عنوان برند محبوب مصرف کنندگان را کسب کند که حاکی از اعتماد مشتریان و مصرف کنندگان فهیم گلها بوده است. اولین دارنده نشان استاندارد نمک طعام در ایران است. از اولین برندهایی هستیم که گواهی ثبت بین المللی تایید و نظارت بر غذا و دارو را از FDA آمریکا دریافت کردیم.
صنایع غذایی گلها اولین کارخانه ای است که موفق به دریافت گواهی قدمت بیش از صد سال از یونسکو شده است و این افتخار بزرگی برای برند گلها و کشور ماست. این برند یکی از قدیمی ترین و نام آشناترین برندهایی است که از دیرباز بر سر سفره های مردم ایران جایگاه ویژه ای داشته و در حافظه تاریخی مردم ایران به عنوان یک برند نوستالژیک جای گرفته است.

تحول در بسته بندی راه رقابت در بازارهای جهانی
بسته بندی یکی از مؤلفه های مهم برای صادرات محصول محسوب می شود. سرمایه گذاری هر چه بیشتر در صنعت بسته بندی و بهبود بسته بندی کالاها مطابق با آخرین دستاوردهای روز دنیا به ویژه در جهت بهبود و گسترش صادرات می تواند از عوامل تأثیر گذار در رشد صنعت و تولید کشور باشد .
در حال حاضر بسته بندی مواد غذایی ایران برای رقابت و حضور در بازارهای جهانی ضعیف است .بسیاری از واحدهای تولیدی با تجهیزات فرسوده و قدیمی فعالیت می کنند . به عنوان مثال زعفران ایرانی به صورت فله ای به اسپانیا صادر و در این کشور با بسته بندی مناسب و با نام اسپانیا وارد بازارهای جهانی می شود . باید بپذیریم که صنایع غذایی ایران برای حضور و جایگاه مناسب در بازارهای بین المللی نیاز مبرم به استفاده از تکنولوژی روز دنیا و ارتقاء سطح کیفیت و بسته بندی و بهره گیری از تجهیزات مدرن و به روز دارد و این مهم قطعاً نیاز به تزریق نقدینگی مناسب به این بخش دارد .
بسته بندی ما هنوز به خودکفایی کامل نرسیده و ما چاره ای جز واردات بسیاری از مواد اولیه بسته بندی خود نداریم . تمام این موارد قطعاً متأثر از نوسانات نرخ ارز خواهد بود و افزایش نرخ ارز به شدت تولیدکنندگان را تحت فشار قرار می دهد.
متاسفانه در دوره تحریم دستگاه های بسته بندی چینی وارد کشور شد که طول عمر کم و کیفیت پایین داشتند و بزودی مستهلک می شوند. اگر تولیدکنندگان داخلی برخی دستگاه های بسته بندی نوین را مونتاژ یا تولید کنند
هزینه های تولید صنعت به شدت کاهش می یابد. به علاوه در صورت حمایت بانک ها، صنعت غذای ایران با بکارگیری دستگاه ها و فناوری نوین در بسته بندی، توان بیشتری در رقابت با کشورهای اروپایی و آمریکایی خواهد داشت.
با رشد و گسترش وسایل ارتباط جمعی و افزایش ارتباط مردم با اقصی نقاط جهان نیاز و توقع افراد جامعه از یک محصول با بسته بندی جذاب و مطلوب و با کیفیت افزایش یافته است. قطعا صنایع غذایی کشور برای حضور موفق در بازارهای جهانی و رقابت با برندهای بزرگ ناگزیر به رشد و پیشرفت در صنعت بسته بندی مطابق با استانداردهای جهانی است و باید توسعه فناورانه بسته بندی در دستور کار جدی تمامی برندها قرار گیرد. ضمن اینکه بازار رقابتی داخل نیز تولیدکنندگان را ترغیب به رشد و نوآوری در بسته بندی می کند و این به نوعی احترام به خواست و رشد دانش و کیفیت زندگی مردم است.
صنایع غذایی گلها پیشرو در صنعت بسته بندی
خوشبختانه در سالهای اخیر از رشد خوبی در این زمینه برخوردار بوده ایم که با افزایش سطح دانش و فناوری و حضور در نمایشگاه های بین المللی و درک درست از فناوریهای روز دنیا بی تردید قدم های موثرتری برداشته خواهد شد. همچنین با پیوستن ایران به سازمان جهانی بسته بندی (WPO) افق روشنی به روی صنعت بسته بندی کشور گشوده شده است که باید از این فرصت به نحو شایسته ای بهره گیری شود. صنایع غذایی گلها بویژه در سالهای اخیر حرکت رو به رشدی را در زمینه توسعه فناوری و به روز نمودن بسته بندی محصولات مطابق با استانداردهای جهانی و خواست و نیاز مشتریان همگام با پیشرفت تکنولوژی انجام داده و توانسته پاسخگوی سلایق و خواست مصرف کنندگان فهیم و هوشمند خود باشد و به این ترتیب با رشد ارزش افزوده توانسته حضور موفق خود را در بازارهای داخلی و خارجی تثبیت نماید. هدف و خط مشی اصلی صنایع غذایی گلها حرکت رو به جلو در مسیر فناوری تولید و ارتقاء بسته بندی و حفظ و ارتقاء کیفیت و پایشمداوم نیازها، نظرات و خواست مشتریان جهت جلب رضایت مصرف کنندگان است. به ویژه با توسعه وسایل ارتباط جمعی سطح آگاهی مصرف کنندگان بالا رفته و احترام به سلایق و خواست مشتریان همواره در اولویت برنامه های ما بوده است. توسعه صادرات و ایجاد بازارهای صادراتی جدید از دیگر برنامه های آتی این مجموعه می باشد. صنایع غذایی گلها از پیشگامان عرضه محصولات با بسته بندی گریندر یا درب آسیابی در ایران است و با هدف ایجاد اطمینان خاطر در مصرف کننده در خصوص خلوص بالای محصولات و حفظ عطر و طعه و کیفیت بالای ادویه جات و چاشنی های غذایی و در عین حال عرضه بسته بندی با طراحی نوین و مطابق با استانداردهای جهانی در زمینه تولید و عرضه این نوع محصولات گام برداشته و علیرغم مشکلاتی که تحریمها و چالش های تامین مواداولیه برای تولیدکنندگان ایجاد کرده تلاش نموده که همچنان در زمینه حفظ کیفیت و کمیت بالای محصولات اهتمامی ویژه ورزد و رضایت مصرف کنندگان عزیز را سرلوحه کار خود قرار دهد. چرا که همواره بر این اعتقاد استوار است که ایرانی لایق بهترین هاست.
*دکتر مهدی کریمی تفرشی| رئیس کارگروه کسب و کارهای جاده ابریشم سازمان ملل- یونسکو ریاست هیات مدیره تعاونی تولید کنندگان محصولات غذایی کشور، رئیس هیات مدیره انجمن دارندگان نشان استاندارد ایران، رئیس هیات مدیره مجتمع صنایع غذایی گلها و گروه صنعتی آل ام کا تی
(MKT GROUP)